A fiatalság forrása

Ősi tibeti jóga

/ 2017.11.22., szerda 18:16 /

Az öregedés lassulása, a szervezet egyensúlya, jobb alvás, több életerő – ezt ígéri az öt tibeti rítus néven világszerte híressé vált ősi jógagyakorlat. Ráadásul az egyszerű mozdulatok tíz perc alatt elvégezhetők. Érdemes kipróbálni.

Állítólag egy titokzatos utazó, a brit Bradford ezredes volt az, aki az 1900-as évek elején felfigyelt a gyakorlatsorra, amikor egy kolostorban élt a Himalájában. Ő mesélt róla Peter Keldernek, aki a jógagyakorlat kedvező hatásáról meggyőződve könyvet írt róla. A fiatalság forrása 1939-ben jelent meg először, s azóta újra és újra a legkülönbözőbb nyelveken, köztük magyarul is. Népszerűsége töretlen.

A gyakorlatok hatását annak tulajdonítják, hogy elősegítik a szervezetben az energia zavartalan áramlását, hozzájárulva ezzel a különböző szervek harmonikus és összehangolt működéséhez, egyben lassítva a testi-lelki öregedést.

Kezdetben 5-ször ismételjük meg az egyes gyakorlatokat, majd fokozatosan emeljük 21-re.

1. Az energiaáramlás fokozása

Álló helyzetben nyújtsuk ki oldalra, vállmagasságban mindkét karunkat. Az ujjainkat zárjuk össze, a tenyerünk lefelé nézzen. Az óra járásának megfelelően forduljunk körbe, a kéztartást végig megőrizve. Amikor megtettük a kellő számú teljes kört, a kezünket tegyük csípőre, a lábunkat zárjuk össze, és vegyünk három mély lélegzetet.

Hatása: A forgás fokozza az energia áramlását és a vérkeringést az egész testben.

2. Az emésztőrendszer serkentése

Feküdjünk a hátunkra, lábunk kinyújtva, karunk a testünk mellett, tenyerünk a talajon. Lassan és mélyen szívjuk be a levegőt az orrunkon, s közben 90 foknál valamivel nagyobb szögben emeljük fel a kinyújtott a lábunkat, és az állunkat közelítsük a mellkasunkhoz. Ügyeljünk arra, hogy a derekunk végig a talajon maradjon. Aztán lassan fújjuk ki a levegőt, a lábunkat és a fejünket engedjük vissza a talajra. A megfelelő számú ismétlés után háton fekve vegyünk három mély lélegzetet.

Hatása: Serkenti a pajzsmirigy, a mellékvese és az emésztőrendszer működését, márpedig ha ez a három jól dolgozik, életerősnek érezzük magunkat. Szabályozza a menstruációs ciklust, enyhíti a változókor tüneteit és ellazítja a deréktájat.

3. A comb és a has feszesítése

Térdeljünk le, a lábfejünk a lábujjainkon támaszkodjon. Tartsuk a felsőtestünket egyenesen, a kezünket tegyük a combunkra. Lassan fújjuk ki a levegőt, s közben az állunkat óvatosan közelítsük a mellkasunkhoz, szorítsuk össze a fenék és a has izmait. Aztán lassan szívjuk be a levegőt, emeljük fel az állunkat, és lassan dőljünk hátra, a gerincünket ívben meghajlítva és a fejünket hátraengedve. Végül a levegőt kifújva térjünk vissza a kiinduló helyzetbe. A megfelelő számú ismétlés után vegyünk három mély lélegzetet.

Hatás: Szabályozza a menstruációs ciklust, enyhíti a változókor tüneteit, miközben erősíti a has és a comb izmait. Energiával tölt fel.

4. A keringés serkentése

Üljünk le a talajra, a lábunkat nyújtsuk ki, a felsőtestünket tartsuk egyenesen. Kezünk legyen a testünk mellett, tenyerünket a csípőnkkel egy vonalban tegyük a talajra, ujjunk a lábunk felé mutasson. Az állunkat hajtsuk a mellkasunkra, szorítsuk össze a has és a fenék izmait. Miközben lassan beszívjuk a levegőt, a karunkat nyomjuk lefelé, a fenekünket emeljük fel a talajról, a térdünket hajlítsuk derékszögbe, és a talpunk teljes felülete simuljon a talajra. Az állunkat emeljük hátra addig, amíg már magunk mögé látunk. Lassan fújjuk ki a levegőt, térjünk vissza a kiinduló helyzetbe, és az izmainkat lazítsuk el. A megfelelő számú ismétlés után vegyünk három mély lélegzetet.

Hatás: Az öt gyakorlat közül ez jelenti a legnagyobb kihívást, de ez a legélénkítőbb is. Serkenti a vérkeringést és a nyirokáramlást, fokozza a kar és a váll erejét, rugalmasságát.

5. A szív erősítése

Feküdjünk hasra, tenyerünk a vállunk alatt simuljon a talajra, lábujjainknak pedig a talpunk felőli oldala. Fokozatosan helyezzük súlyunkat a tenyerünkre és a lábujjakra, s közben ívben emeljük a derekunkat addig, amíg a karunk teljesen nyújtva lesz. Belélegzés közben nyomjuk a tenyerünket és a lábujjainkat is a talajhoz, az állunkat szorítsuk a mellkasunkhoz, és a csípőnket egészen addig toljuk a mennyezet felé, amíg már a sarkunk is leér. Ebben a helyzetben a fenekünk van a legmagasabb ponton, és a tekintetünk a lábunkra szegeződik. Miközben kifújjuk a levegőt, térjünk vissza a kiindulási helyzetbe. A megfelelő számú ismétlés után vegyünk három mély lélegzetet.

Hatás: Fiatalító hatása van a pajzsmirigyre, a vesére, a mellékvesére és az emésztőrendszerre, fokozza a keringést és az oxigénfelvételt, serkenti az immunrendszert. Szabályozza a menstruációs ciklust, erősíti a kart, a lábat és a szívizmokat.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.