A nagy vitamindilemma

Vegyem vagy egyem?

/ 2017.10.25., szerda 17:52 /

Ősszel-télen mindig felmerül a kérdés, hogy vásároljunk-e vitamint vagy sem. Szükség van-e táplálék kiegészítőkre, vagy csupán természetes forrásból biztosítsuk szervezetünknek a vitaminokat? Erre keressük a választ.

A multivitaminok szedése sok család hétköznapi rutinjába beletartozik, a hidegebb hónapok beálltával felkerülnek a konyhapolcokra a szivárványszínű, egészséget és energiát ígérő kis fiolák. Lelkiismeretünk megnyugtatására be-bekapunk egy vitaminpirulát, arra gondolva, ezzel is teszünk valamit egészségünk megőrzéséért.

AZ VAGY, AMIT ESZEL

A vitaminok és a nyomelemek az emberi szervezet számára elengedhetetlenül szükségesek. Szerepük leginkább az autó gyújtógyertyáinak működéséhez hasonlítható: a szervezet anyagcsere-folyamatait indítják be, illetve szabályozzák. Testünknek van egy optimális vitaminszükséglete, ami teljes mértékben kielégíti a szervezet vitaminigényét. Az ennél nagyobb bevitt vitaminmennyiség már nem javítja a szervi funkciókat. Ellenben ha a minimálisnál kevesebb vitamin jut a szervezetbe, akkor egy idő múlva vitaminhiányos állapot lép fel, ami fertőzésre, gyulladásokra hajlamosít, emésztési zavarokat, fáradékonyságot okoz. Bár ez elég ijesztően hangzik, Takács Hajnalka dietetikus azt mondja, kiegyensúlyozott, változatos táplálkozással gyakorlatilag teljesen megoldható szervezetünk vitaminszükségletének fedezése.

„Naponta szerepeljen az étrendünkben négyöt adag zöldség, gyümölcs, naponta többször teljes kiőrlésű gabonaféle, értékes fehérjéket biztosító sovány hús/hal és tejtermékek is. Persze, ha az egészségi állapot indokolja, akkor szükséges a szervezet számára hiányzó vitaminok pótlása. Az immunrendszert legyengítő betegség, huzamosabb ideig fennálló stressz, túlterheltség és étvágytalanság során ajánlott szakember segítségét kérni, és célzottan pótolni a hiányzó nyomelemeket” - figyelmeztet a szakember.

VIGYÁZAT, HOZZÁADOTT VITAMINT TARTALMAZ!

Mindannyian láttunk már a termékek dobozain figyelemfelkeltő, színes betűket, amelyek azt hivatottak jelezni, hányféle vitamint tartalmaz az adott élelmiszer. Egyes készítményeket - gyümölcsleveket, gabonapelyheket, joghurtokat - a gyártási folyamat során vitaminokkal, esetleg ásványi anyagokkal dúsítanak, így a tápértékük megemelkedik. Ezt azért fontos észben tartani, mert ha ezek mellé még külön vitaminokat és étrend-kiegészítőket is fogyasztunk, akkor akár a napi ajánlott mennyiség többszörösét is magunkhoz vehetjük.

SZEDNI VAGY NEM SZEDNI?

Takács Hajnalka azt javasolja, hogy célzottan pótoljuk a vitamint. Ha kevés tejterméket fogyasztunk, akkor indokolt lehet a kalciumot táplálékkiegészítő formájában bevinni. Ha hirtelen beköszönt egy hidegebb, nedvesebb időszak, akkor ajánlott a C-vitamin-fogyasztásra odafigyelni, és preventív módon, megelőzésként alkalmazni. A D-vitamin pótlása sem maradhat el az őszi-téli időszakban. Napsütéses időben akár fél óra szabadban eltöltött idő is elég lehet, hogy napi D-vitamin-szükségletünket fedezzük. Azonban a borongós hónapok alatt kialakulhat hiányállapot, ezért a pótlásáról különösen fontos gondoskodnunk.

MI KERÜLJÖN AZ ASZTALRA?

Szerencsére ősszel és télen is találhatunk olyan zöldségeket, gyümölcsöket, amelyekből változatos menüt kínálhatunk az egész családnak. Vitaminokban gazdag a sütőtök, a cékla, a csicsóka, a fekete- és a jégcsapretek, a fejes káposzta (savanyítva még jobb C-vitamin-forrás), az alma, a birsalma, a szőlő, a szilva, a déligyümölcsök és a gesztenye. Friss gyümölcs és zöldség hiányában választhatjuk a fagyasztott változatokat is, amelyekből remek leveseket, köreteket, de akár turmixot is készíthetünk. És ne feledjük, hiába étkezünk a legegészségesebb módon, ha közben olyan káros szenvedélynek hódolunk, ami gátolja, hogy a szervezetünk hasznosítsa a vitaminokat. A dohányzás, a rendszeres alkoholfogyasztás egyaránt károsan befolyásolja felszívódásukat és beépülésüket.

* * *

Turbózzuk fel a szervezetünket!

A nyirkos, hideg időben sokat tehetünk az immunrendszerünk megerősítéséért természetes vitaminforrásokkal is. A dietetikus ezeket ajánlja:

CSIPKEBOGYÓ - A C-vitamin egyik legismertebb forrása. Fokozza a szervezet védekezőképességét és ellenállását a fertőzésekkel szemben. Hatásos immunerősítő, ami sikeresen alkalmazható a meghűléses betegségek megelőzésére és kezelésére.

FOKHAGYMA - Szinte minden háztartásban megtalálható csodaszer. Nemcsak az immunrendszer erősítése szempontjából hasznos, hanem vírus-, gomba- és baktériumölő hatása is kiemelkedő.

GYÖMBÉR - Az aromás gyömbér nemcsak fűszer, hanem igazi gyógynövény is. Az influenzás időszakban ajánlatos immunerősítő és gyulladáscsökkentő hatása miatt fogyasztani.

HOMOKTÖVIS - Egy igazi csodafegyver az immunerősítésben, telis-tele van vitaminokkal: C-, A-, E-, B- és K-vitamint is tartalmaz, sőt még antioxidánsok is vannak benne. Fogyaszthatjuk szörpként, dzsúszként, aszalt vagy akár préselt formában is.

QUINOA - Tele van rosttal, és bőven akadnak benne esszenciális aminosavak is. A kis magokban sok az egészséges zsírsav és a tápanyag: mangán, magnézium, vas, foszfor és cink. Gyakorlatilag természetes multivitaminnak is mondható, amiből például kása formájában akár mindennap fogyaszthatunk egy adagot reggelire.

ZÖLD TEA - A zöld tea összetevői hozzájárulnak a szervezet egészséges működéséhez és a vitalitáshoz. Rendszeres fogyasztásával sokat tehetünk az immunrendszer erősítéséért.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.