A testünk vízért kiált

Az egészség itala

/ 2017.07.26., szerda 17:58 /

A víz a szervezetünk számára legfontosabb tápanyag, az egyetlen, aminek hiánya napokon belül halált okoz. Fogyasztása meghatározza a kedvünket, a teljesítményünket, rövid és hosszú távon az egészségünket. Mégis hanyagoljuk. Miért?

A legtöbben úgy érezzük, elég vizet iszunk, pedig az üvegből kortyolás és az alkalmi egy-egy pohár messze van az elégségestől. A szükséges mennyiség függ a nemünktől, a korunktól, az alkatunktól, az egészségi állapotunktól, az aktivitásunktól és a hőmérséklettől is. Egy télen-nyáron sportoló, fiatal, egészséges nőnek sokkal több vízre (és kalóriára) van szüksége, mint egy ülőmunkát végző, nyugalmasabb életet élő idősebb hölgynek. Legyen iránymutató, hogy 25 kilónként 1 liter vizet igyunk, a nőknél – már a kiskamaszoknál is – mindenképpen érje el a 2, férfiaknál a 3 litert. Ez a szám igénybevételtől, szélsőséges körülményektől függően csak több legyen. Szánjunk külön figyelmet a veszélyeztetett korcsoport, a gyerekek és az idősek vízfogyasztására. Ők jobban ki vannak téve a melegnek, könnyebben kiszáradnak, kevésbé izzadnak, így nem hűlnek le, és szomjúságot is kevésbé éreznek.

NEM BETEG, SZOMJAS

Igyunk palackozott, forrás- vagy jó csapvizet, és kerüljük a szénsavas, cukrozott üdítőket, gyümölcsleveket, az alkoholt, a tejes italokat és kávékat, amelyek azonkívül, hogy egészségtelenek, még hizlalnak is. Való igaz, hogy hozzájárulnak a napi folyadékmennyiséghez, ahogy az ételek is, hiszen a szervezetünk annyi vizet von ki minden elfogyasztott enni- és innivalóból, amennyit csak bír. Az olajokat és a cukrokat leszámítva mindenben van víz, a legtöbb mégis a zsírszegény tejben, a dinnyékben, az eperben, a salátafélékben, a szárzellerben, az uborkában és a leveses gyümölcsökben. Ezek jól kiegészítik a napi vízbevitelünket, ráadásul tápanyaggal is ellátnak.

A vízfogyasztás leggyakoribb akadálya, hogy elfelejtünk, nem kívánunk vagy nem bírunk inni. Jó módszer a feledékenységre, ha kialakítunk egy napi rutint, esetleg a telefonunk ébresztőórájának beállításával emlékeztetjük magunkat, amikor ideje van meginni egy pohárral. Találjuk meg azt a márkát, amelyiknek ízlik a vize, ez nagyban meg könnyíti az ivást, vagy készítsünk gyümölccsel, zöldséggel, zöldfűszerrel ízesített vizeket. Jó megoldás, ha veszünk egy víztisztító kancsót, vagy a mosogatónk alá akár egy komplett berendezést is szereltethetünk, így mindig jó minőségű vizet ihatunk. Célszerű napközben magunkkal vinni egy üveggel, és a kezünk ügyében tartani.

A vízivás jótékony hatásainak egyik legnagyobb népszerűsítője Fereydoon Batmanghelidj (1931– 2004) iráni orvos-kutató volt. Híressé vált arról a meggyőződéséről, hogy nem betegek, hanem szomjasak vagyunk, hogy a pohár nem tud félig üres vagy tele lenni, mert az mindig túlcsordul az egészségtől, és hogy a gyógyszerek helyett a víz a válasz a betegségekre. Hat kiadott könyvéből magyarul a Tested vízért kiált! című jelent meg, érdeklődőknek ajánlott olvasmány.

CSALÓKA TÜNETEK

A testünk 75 (ez korral csökken), a vérünk 95 százaléka víz, így a bevitt vízmennyiségnek hatással kell lennie a működésünkre. Van is, tagadhatatlanul. De miket érint?

A hidratáció fontos szerepet játszik a szervezetünk hőháztartásának szabályozásában. Vizet veszítünk a puszta létezésünkkel, működésünkkel, pisiléssel, fizikai igénybevétellel és a testünket hűtő izzadással is. Ha ezt az elveszített vizet nem pótoljuk, a testünk hőmérséklete megemelkedik, tartós állapot esetén pedig szédülést, fejfájást, hányingert, görcsöket, gyengeséget érezhetünk. Enyhe kiszáradás esetén csökken a teljesítőképességünk, fáradtak, motiválatlanok, mérgesek és ingerlékenyek vagyunk. Lanyhul a koncentrációnk, a logikai képességünk, az éberségünk, akadozik a memóriánk és a koordinációnk.

Egyszerű kimerültségnek is lehet gondolni a tüneteket, amelyen koffeines italokkal, kávéval, esetleg csokoládéval szoktunk átlendülni, a jó hír mégis az, hogy állandó vízpótlással ezek a tünetek elmulaszthatók, sőt elkerülhetők.

Enyhe kiszáradás okozhat szorulást, fejfájást és bőrszárazságot is. Vízpótlással csökkenthetők a gyomorpanaszok és serkenthető az anyagcsere, fejfájás esetén maga a hajlam nem múlik el, de az állapot intenzitása és hossza jelentősen csökkenhet. A közhiedelemmel ellentétben a víztől nem lesz hibátlan a bőrünk, de az állagán, tapintásán, rugalmasságán igenis tudunk javítani, hiszen körülbelül 30 százaléka víz, ezt pedig állandóan táplálni kell. A bőrszárazságot inkább a forró víz, száraz levegő, a dörzsölés és a kozmetikumok váltják ki, a környezet és a nap okozta károkat vízivással nem lehet visszafordítani.

ÁRULKODÓ JELEK

A veséink is sokkal jobban működnek bőséges vízfogyasztás esetén, ilyenkor könnyedén, energiatakarékosan ürítik a méreganyagokat. Ellenben vízhiány, pláne túlzott só és étellel bevitt tartósítószerek, színezékek, ízfokozók esetén magasabb fokozatra kapcsolnak, ami sokkal több energiát és nagyobb igénybevételt jelent, ráadásul szűkösség idején visszatartják a vizet, amitől a vizelet sokkal koncentráltabb lesz. Abból tudhatjuk, hogy eleget iszunk, ha szinte átlátszót pisilünk.

Kutatások megállapították, hogy a nem elégséges vízfogyasztás összeköthető a vesekő, a húgyúti fertőzések, a magas vérnyomás, a vastagbélbetegségek és ízületi gyulladások kialakulásával, ellenben a bőséges vízfogyasztás jótékonyan hat ezekre a kialakult betegségekre, jobb esetben meg is előzi őket.

A bőséges vízivásnak csak előnyei vannak: kiegyensúlyozottabb, egészségesebb és boldogabb életet élhetünk. Nem kíván vagyonokat vagy áldozatokat, kizárólag az odafigyelésünket. Azt pedig megéri.

* * *

Természetes ízesítők

Ha íztelennek tartjuk a sima vizet, ízesíthetjük citrom-zöldcitrom-citromfű, ananász-menta, őszibarack-uborka, mangó-bazsalikom, narancs-kivi vagy alma-szárzeller-koriander variációjával.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ez most már Lázár–Tiborcz-ügy

Minél több részlet derül ki, annál érthetőbb, miért próbálta eldugni a kormány az Elios csalásgyanús közvilágítás-korszerűsítési beruházásairól szóló OLAF-jelentést.

Salgótarján nem Szeged – billegő körzetek Nógrádban

Makacs szegénység, elöregedés, lassú fogyatkozás: az ország legvidékiesebb megyéjében lenne ok a protestszavazásra. A megyeszékhelyen erős a baloldal, de a háromosztatú politikai térben a kormánypártnak a legjobbak az esélyei. A Heti Válasz választási sorozata ezúttal a két nógrádi választókerületet mutatja be. Részletek a friss lapszámban.

Egyetlen közautó 7–11 magántulajdonban lévőt helyettesíthetne?

Már 500 közautó áll a fővárosban közlekedők rendelkezésére, két-három év múlva pedig ezernél is több lesz. Külföldi tapasztalatok szerint tízszer ennyi saját járgányt helyettesíthetnek, de kérdés, hogy ez idehaza is reális-e. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Ilyen jó a szlovák egészségügy? Tényleg ennyire lemaradtunk?

Szlovákiáé Európa 13. legjobb egészségügye, és egyben a legerősebb egész Kelet-Európában – állapította meg egy nemzetközi kutatóintézet, amely Magyarországot a 29. helyre rangsorolta. Tényleg ennyire lemaradtunk? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.