A testünk vízért kiált

Az egészség itala

/ 2017.07.26., szerda 17:58 /

A víz a szervezetünk számára legfontosabb tápanyag, az egyetlen, aminek hiánya napokon belül halált okoz. Fogyasztása meghatározza a kedvünket, a teljesítményünket, rövid és hosszú távon az egészségünket. Mégis hanyagoljuk. Miért?

A legtöbben úgy érezzük, elég vizet iszunk, pedig az üvegből kortyolás és az alkalmi egy-egy pohár messze van az elégségestől. A szükséges mennyiség függ a nemünktől, a korunktól, az alkatunktól, az egészségi állapotunktól, az aktivitásunktól és a hőmérséklettől is. Egy télen-nyáron sportoló, fiatal, egészséges nőnek sokkal több vízre (és kalóriára) van szüksége, mint egy ülőmunkát végző, nyugalmasabb életet élő idősebb hölgynek. Legyen iránymutató, hogy 25 kilónként 1 liter vizet igyunk, a nőknél – már a kiskamaszoknál is – mindenképpen érje el a 2, férfiaknál a 3 litert. Ez a szám igénybevételtől, szélsőséges körülményektől függően csak több legyen. Szánjunk külön figyelmet a veszélyeztetett korcsoport, a gyerekek és az idősek vízfogyasztására. Ők jobban ki vannak téve a melegnek, könnyebben kiszáradnak, kevésbé izzadnak, így nem hűlnek le, és szomjúságot is kevésbé éreznek.

NEM BETEG, SZOMJAS

Igyunk palackozott, forrás- vagy jó csapvizet, és kerüljük a szénsavas, cukrozott üdítőket, gyümölcsleveket, az alkoholt, a tejes italokat és kávékat, amelyek azonkívül, hogy egészségtelenek, még hizlalnak is. Való igaz, hogy hozzájárulnak a napi folyadékmennyiséghez, ahogy az ételek is, hiszen a szervezetünk annyi vizet von ki minden elfogyasztott enni- és innivalóból, amennyit csak bír. Az olajokat és a cukrokat leszámítva mindenben van víz, a legtöbb mégis a zsírszegény tejben, a dinnyékben, az eperben, a salátafélékben, a szárzellerben, az uborkában és a leveses gyümölcsökben. Ezek jól kiegészítik a napi vízbevitelünket, ráadásul tápanyaggal is ellátnak.

A vízfogyasztás leggyakoribb akadálya, hogy elfelejtünk, nem kívánunk vagy nem bírunk inni. Jó módszer a feledékenységre, ha kialakítunk egy napi rutint, esetleg a telefonunk ébresztőórájának beállításával emlékeztetjük magunkat, amikor ideje van meginni egy pohárral. Találjuk meg azt a márkát, amelyiknek ízlik a vize, ez nagyban meg könnyíti az ivást, vagy készítsünk gyümölccsel, zöldséggel, zöldfűszerrel ízesített vizeket. Jó megoldás, ha veszünk egy víztisztító kancsót, vagy a mosogatónk alá akár egy komplett berendezést is szereltethetünk, így mindig jó minőségű vizet ihatunk. Célszerű napközben magunkkal vinni egy üveggel, és a kezünk ügyében tartani.

A vízivás jótékony hatásainak egyik legnagyobb népszerűsítője Fereydoon Batmanghelidj (1931– 2004) iráni orvos-kutató volt. Híressé vált arról a meggyőződéséről, hogy nem betegek, hanem szomjasak vagyunk, hogy a pohár nem tud félig üres vagy tele lenni, mert az mindig túlcsordul az egészségtől, és hogy a gyógyszerek helyett a víz a válasz a betegségekre. Hat kiadott könyvéből magyarul a Tested vízért kiált! című jelent meg, érdeklődőknek ajánlott olvasmány.

CSALÓKA TÜNETEK

A testünk 75 (ez korral csökken), a vérünk 95 százaléka víz, így a bevitt vízmennyiségnek hatással kell lennie a működésünkre. Van is, tagadhatatlanul. De miket érint?

A hidratáció fontos szerepet játszik a szervezetünk hőháztartásának szabályozásában. Vizet veszítünk a puszta létezésünkkel, működésünkkel, pisiléssel, fizikai igénybevétellel és a testünket hűtő izzadással is. Ha ezt az elveszített vizet nem pótoljuk, a testünk hőmérséklete megemelkedik, tartós állapot esetén pedig szédülést, fejfájást, hányingert, görcsöket, gyengeséget érezhetünk. Enyhe kiszáradás esetén csökken a teljesítőképességünk, fáradtak, motiválatlanok, mérgesek és ingerlékenyek vagyunk. Lanyhul a koncentrációnk, a logikai képességünk, az éberségünk, akadozik a memóriánk és a koordinációnk.

Egyszerű kimerültségnek is lehet gondolni a tüneteket, amelyen koffeines italokkal, kávéval, esetleg csokoládéval szoktunk átlendülni, a jó hír mégis az, hogy állandó vízpótlással ezek a tünetek elmulaszthatók, sőt elkerülhetők.

Enyhe kiszáradás okozhat szorulást, fejfájást és bőrszárazságot is. Vízpótlással csökkenthetők a gyomorpanaszok és serkenthető az anyagcsere, fejfájás esetén maga a hajlam nem múlik el, de az állapot intenzitása és hossza jelentősen csökkenhet. A közhiedelemmel ellentétben a víztől nem lesz hibátlan a bőrünk, de az állagán, tapintásán, rugalmasságán igenis tudunk javítani, hiszen körülbelül 30 százaléka víz, ezt pedig állandóan táplálni kell. A bőrszárazságot inkább a forró víz, száraz levegő, a dörzsölés és a kozmetikumok váltják ki, a környezet és a nap okozta károkat vízivással nem lehet visszafordítani.

ÁRULKODÓ JELEK

A veséink is sokkal jobban működnek bőséges vízfogyasztás esetén, ilyenkor könnyedén, energiatakarékosan ürítik a méreganyagokat. Ellenben vízhiány, pláne túlzott só és étellel bevitt tartósítószerek, színezékek, ízfokozók esetén magasabb fokozatra kapcsolnak, ami sokkal több energiát és nagyobb igénybevételt jelent, ráadásul szűkösség idején visszatartják a vizet, amitől a vizelet sokkal koncentráltabb lesz. Abból tudhatjuk, hogy eleget iszunk, ha szinte átlátszót pisilünk.

Kutatások megállapították, hogy a nem elégséges vízfogyasztás összeköthető a vesekő, a húgyúti fertőzések, a magas vérnyomás, a vastagbélbetegségek és ízületi gyulladások kialakulásával, ellenben a bőséges vízfogyasztás jótékonyan hat ezekre a kialakult betegségekre, jobb esetben meg is előzi őket.

A bőséges vízivásnak csak előnyei vannak: kiegyensúlyozottabb, egészségesebb és boldogabb életet élhetünk. Nem kíván vagyonokat vagy áldozatokat, kizárólag az odafigyelésünket. Azt pedig megéri.

* * *

Természetes ízesítők

Ha íztelennek tartjuk a sima vizet, ízesíthetjük citrom-zöldcitrom-citromfű, ananász-menta, őszibarack-uborka, mangó-bazsalikom, narancs-kivi vagy alma-szárzeller-koriander variációjával.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Pancserlehallgatók

Ha a HVG-nek igaza van, a világ legbénább lehallgatói keltenek botrányt Magyarországon.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.

Morvai Krisztina: „Ez nem hűségeskü a Fidesz mellett”

Nem tudja, a Jobbikra szavaz-e jövőre a Jobbik európai parlamenti képviselője. Morvai Krisztina azt mondja: három éve nincs kapcsolatban Vona Gáborral, de nem a személyes sértettség, hanem az irányváltás bizonytalanította el. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kovács Ákos: Leszállni az egovonatról

A Nyugat nagyon mást ért kultúrán, mint mi, ebben a tekintetben igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Kovács Ákos énekes, dalszerző, akit nemrég bemutatott Arany János-estjéről és a jövő évi jubileumi koncertjéről is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.