Amikor az evés pótcselekvés

Több oka is lehet

/ 2017.02.22., szerda 17:55 /

A mérleg szerint is többet eszünk a kelleténél? Akkor is harapnivaló után nézünk, amikor nem vagyunk éhesek? Itt az ideje, hogy kiderítsük az okát.

Még mielőtt rákeresnénk az éppen trendi diétákra, kemény koplalásba vagy edzésbe fognánk, alaposan nézzünk magunkba és a tükörbe, hogy kiderítsük, pontosan mi is a túlsúlyunk oka. Ez az expressz kérdőív a segítségünkre lesz:

• Gyakran érezzük, hogy semmihez nincs kedvünk? A
• Jellemző ránk, hogy megeszünk egy kocka csokoládét, majd végül az egész táblát? E
• Leginkább hasra híztunk? D
• Általában kínoz a bűntudat, hogy mennyit ettünk egyszerre? B
• Az átlagosnál szárazabb a hajunk és a bőrünk? C
• Úgy érezzük, agyonnyom a sok munka? E
• Előfordul, hogy kihagyunk egy étkezést, majd a következőnél azt is pótoljuk? B
• Nincs energiánk arra, hogy mozogjunk, még ha kedvünk lenne is hozzá? D/C
• Szabálytalan a menstruációnk? Volt nőgyógyászati problémánk? D
• Hibáztatjuk magunkat, amiért nem sikerült elérni a kívánt súlyt? A

A = depresszió okozta túlsúly
B = habzsolás okozta túlsúly
C = alulműködő pajzsmirigy okozta túlsúly
D = vércukorral kapcsolatos túlsúly
E = stressz okozta túlsúly

Depresszió okozta túlsúly

Amikor rossz passzban vagyunk, gyakran nyúlunk étel után, mert instant örömöt és vigaszt jelent. Egykettőre fel is szaladnak a kilók, ami miatt hirtelen fogyókúrába csapunk. De képtelenek vagyunk elérni a kitűzött célt, ezért még inkább levertek leszünk. Közben magunkat hibáztatjuk, amiért még lefogyni sem bírunk. Ha pocsék is a kedvünk, csak akkor együnk, amikor éhesek vagyunk, ne pótcselekvésként, hogy segítsen átvészelni a borús időszakot. Rossz kedv esetén érdemes valamilyen kellemes mozgásformát választani, biciklizést, táncolást vagy tollasozást, rövidesen jobb lesz a hangulatunk tőle. Ha pedig úgy érezzük, egyedül nem tudunk felülkerekedni a helyzeten, ne szégyelljük barát vagy szakember segítséget kérni.

Habzsolás okozta túlsúly

Bárkivel előfordul, hogy alkalmanként többet eszik a kelleténél, viszont a habzsolókra gyakran jellemző, hogy egy ültükben nagyon sokat esznek. Hiába érzik, hogy meg kellene állni, képtelenek. Főleg a nőket nyomasztja a testükkel kapcsolatban számos megfelelési kényszer. Több étel is jólesne, de nem lehet, mert mi lesz az alakunkkal. Ilyenkor a koplalás sem jó megoldás, mert az éhezés idővel újabb habzsolásba fullad, ráadásul kínzó bűntudat kíséretében. Érdemes észben tartani vagy leírni, hogy mikor, mit és miért kívántunk meg, hogy lássuk, van-e benne valamilyen ismétlődő minta.

Ha például a szokásos hétfői értekezlet olyan feszültséget okoz, hogy egész hétvégén óriási adag ételekkel nyugtatjuk magunkat, jobb, ha ezt felismerjük, és más megoldást találunk. Fontos, hogy a habzsolók ne hagyjanak ki egyetlen étkezést se, és próbáljanak beállítani egy napi ritmust, amihez rossz érzés nélkül tudják tartani magukat.

Alulműködő pajzsmirigy okozta túlsúly

A pajzsmirigynek jódra van szüksége a hormontermeléshez, ami az anyagcsere működését is szabályozza. Az alulműködése hajlamosít a túlsúlyra, és energiahiányhoz vezethet. Akiknek ilyen típusú súlyfeleslegük van, azt vehetik magukon észre, hogy állandóan fáradtak, gyakrabban fáznak, száraz a bőrük és erős a menstruációjuk. Ilyenkor érdemes házi orvoshoz és endokrinológushoz fordulni, akik a vérképből meg tudják állapítani, hogy mi az alulműködés oka, és be tudják állítani a helyes kezelést. Célszerű jódban gazdag ételeket, például tengeri halakat enniük, vagy táplálékkiegészítő formájában pótolniuk a hiányt.

Vércukorral kapcsolatos túlsúly

A zsírban és cukorban gazdag modern étkezésünk miatt egyre több a túlsúlyos és cukorbetegséggel küzdő ember. Rájuk leginkább a has környéki zsírlerakódás, a magas koleszterinszint és vérnyomás jellemző. Ha már kialakult az állapot, orvosi felügyelet szükséges, de már heti 2-3 óra mozgással is nagyban csökkenthetjük a kockázatát. Válasszunk alacsony cukor- és telítettzsírsav-tartalmú ételeket. Fontos kordában tartani a vércukor szintjét, hogy ne üljünk fel egy naphosszig tartó hullámvasútra. Igyekezzünk rostos és teljes kiőrlésű gabonából készült ételeket enni, amelyek jobban megdolgozzák az emésztésünket és elnyújtják a jóllakottság érzését. Ha régóta ingadozik a súlyunk, rendszertelen a menstruációnk és problémás a bőrünk, kérjünk időpontot a nőgyógyászunktól, hogy kiderüljön, nem áll-e nőgyógyászati gond a háttérben.

Stressz okozta túlsúly

Minél feszültebbek vagyunk, annál nagyobb az esély arra, hogy akkor is eszünk, amikor nem vagyunk éhesek, mert megnyugtat. Ilyenkor szokunk rá a gyors étkezésre, mert még enni sincs időnk, meg egyébként is megérdemeljük. Figyeljük meg az érzéseinket! Milyen helyzetben jut eszünkbe, hogy egy sütemény életmentő lenne, vagy a dupla hamburger végül is nem sokkal nagyobb a szimplánál? Ha stresszes a munkahelyünk vagy túlhajtjuk magunkat, próbáljuk az evés helyett mással levezetni a feszültséget, vagy legalább tartsunk a kezünk ügyében gyümölcsöt, egészséges rágcsákat. És tudjunk nemet mondani ételekre, mások miatt meg ne idegesítsük magunkat. Ha viszont mégiscsak kipróbálnánk egy diétát, ügyeljünk arra, hogy az ne koplalás legyen. Attól csak lelassulna az anyagcserénk, így amikor visszaállunk a szokott étkezésünkre, újra felkúsznak a kilók. Gyakran több, mint ami lement.

* * *

Kiegyensúlyozott diéta

* orvos vagy dietetikus tanácsára, felügyelete alatt történik;
* reális célokat tűz ki;
* illeszkedik az életmódunkhoz;
* része a testmozgás;
* az egészséges ételek között nincs tiltólista;
* változatos, tartalmaz zsírt, és sok folyadékot ír elő;
* belefér néha a nassolás, büntetés nélkül.

Rosta

Szőnyi Szilárd

Találkozunk 2016-ban!

A halál völgyében: miért bukik el tízből kilenc startup?

Divatba jöttek a startupok Magyarországon, de tízből kilenc induló vállalkozás elbukik, és lassan nő a sikersztorik száma. Ezen változtatna a Telenor gyorsítóprogramja, melynek két mentorától kérdeztük, mik a leggyakoribb buktatók.

Fekete György utódja: „Ide ne hozzon senki pártpolitikát!”

Karmester vagyok, és az is maradok, nem lettem politikus attól, hogy MMA-elnöknek választottak – mondja Vashegyi György, aki november elejétől három évig vezeti a köztestületet. Az új elnökkel minőségről, ízlésdiktatúráról és az együttműködés hiányáról is beszélgettünk a friss Heti Válaszban.

Erdélyi magyar politikus Katalóniáról: „Nekünk ez egyértelműen rossz”

Egyértelműen árt az erdélyi magyaroknak a katalóniai függetlenségi krízis – mondja Korodi Attila, az RMDSZ képviselője, aki szerint a Székelyföldnek Dél-Tirol lehet követendő minta. December 1. évfordulója nyomasztó árnyékot vet, de az ukrán oktatási törvény ellen sikerült vállvetve küzdeni a románokkal. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Vona Gábor rokonszenvvel figyeli a Momentum szárnybontogatásait

„Üdítő volt a vita őszintesége, nyitottsága, barátságos légköre” – mondja Vona Gábor arról a szeptemberi alkalomról, amikor a Szeretem Magyarországot Klub vendégeként zártkörű találkozón vett részt főként liberális-baloldali értelmiségiekkel. A Jobbik-elnök érdeklődésünkre meglepően barátságosan fogalmaz a programját múlt héten prezentáló Momentummal kapcsolatban is. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.