Amikor jó veszíteni

Így fogyjunk okosan

/ 2017.06.28., szerda 18:07 /

Lehet éhezés nélkül is fogyni. És egyszerűbb, mint gondolnánk. Még az aktuális sztárdiétára vagy netes csodabogyóra sincs szükség, csak egy kis odafigyelésre.

Összerezzenünk, ha eszünkbe jut a testsúlyunk meg a fürdőruhaszezon, és irigyeljük azokat, akik bármit ehetnek, mégsem híznak. A kiváltságosok mázlija, gondoljuk, pedig nem minden a genetikán múlik. Mi is fogyhatunk, ha betartunk néhány olyan kézenfekvő fortélyt, amely segít, hogy ne csak leolvadjanak a pluszkilók, hanem vissza se jöjjenek.

A KEVESEBB TÖBB

Együnk 10 százalékkal kevesebbet. Körülbelül ennyinek felel meg egy szelet kenyér, néhány kanál tejföl vagy egy kisebb repeta. Nem nagy áldozat, mégis az egyik leghatásosabb módszer. Nem maradunk éhesek, mégsem esszük magunkat degeszre. Az is beválhat, ha kisebb tányért választunk, mert így nem tudjuk túlszedni magunkat.

MENNYISÉG HELYETT MINŐSÉG

Igyekezzünk jó minőségű alapanyagokból főzni, kerüljük az olcsó gyorséttermeket, étlapról pedig válasszunk tudatosan. Egy finom leves-saláta duó éppen annyira lehet laktató ebédre, mint a rántott sajt tartárral plusz egy somlói, és egészségesen étkeztünk. Nem kell végleg lemondanunk a finom falatokról, csak a mértékre és a minőségre kell figyelnünk.

MINDENEVŐ

Gyerekkorunkban megtanították, hogy a tányérról az utolsó morzsáig mindent meg kell enni. Ha nem tettük, eszünkbe juttatták az éhező gyerekeket, így engedelmeskedtünk, bár ez rajtuk nem segített, rajtunk meg pláne. Csak annyit szabad enni, amennyi jólesik, ezért ne is szégyelljük magunkat, ha marad étel a tányéron. Együnk inkább többször keveset, vagy repetázzunk aprókat, az emésztésünk is meg fogja hálálni. És a saját gyerekeink maradékait se együk meg, még ha sajnáljuk is kidobni az ételt, mert ez az egyik legnagyobb kalóriacsapda, ami az anyukákra leselkedik.

GYÜMÖLCSÖZŐ

Próbáljunk naponta legalább két gyümölcsöt enni, ha lehet, étkezések között. A többségük jó rostforrás, ezért alaposan meg kell rágni, amitől hamarabb érezzük jóllakottnak magunkat. Édesek és egészségesek, hiszen antioxidánsban, vitaminban és ásványi anyagban gazdagok, így cukros nyalánkságok helyett tökéletes harapnivalók.

VÍZ, VÍZ, VÍZ

A testünk körülbelül kétharmada víz, amit folyamatosan pótolni és frissíteni kell. Ha nem iszunk eleget, a szervezetünk éhséget jelez, mert tudja, hogy az ételben van víz, és legalább az is valami. Ha nem szeretjük a sima vizet, vagy egy idő után már unjuk, öntsünk bele (zöld)citromlevet, egy kevés szörpöt, vagy hígítsunk vele teát a változatosság kedvéért.

REGGELI

Lehet, hogy nincs kedvünk evéssel kezdeni a napot, vagy rohannunk kell, mégis szakítsunk rá időt, akár egy müzliszelet vagy néhány kanál joghurt erejéig is. Ha nem reggelizünk, hajlamosabbak vagyunk a tízórai idején túlenni magunkat, mert ebédig már nem bírjuk ki. Pár falat az anyagcserénket is beindítja, nem engedve, hogy a szervezetünk éhező, így zsírraktározó üzemmódra kapcsoljon.

SZIVÁRVÁNY

Több kutatás szerint az a legideálisabb, ha egy étkezésen belül legalább négy szín jelenik meg a tányérunkon. Vagyis sok zöldséget, salátát és gyümölcsöt eszünk. Így egészséges ételekkel lakunk jól, nem kalóriában és szénhidrátban gazdag fehér ételekkel, mint amilyen a kenyér, a tészta vagy a rizs. Ezekből is inkább a kovászos, magvas kenyereket, a durumtésztát vagy a barna rizst válasszuk, mert lassabban szívódnak fel, és nem dobják meg a vércukrunkat. Ügyeljünk arra is, hogy minden étkezés során együnk fehérjét, szénhidrátot és zsírt is a kiegyensúlyozottság érdekében.

MAGVAK

Sokan ódzkodnak tőlük a magas zsírtartalmuk miatt, de megfelelő mennyiségben fogyasztva kizárólag kedvező hatásuk van. Ha egy kis maroknyi diót, mandulát, mogyorót vagy bármilyen, kedvünkre való magot megeszünk, hízás (és édesség) nélkül adunk energiát a szervezetünknek.

ALVÁS

Úgy tűnhet, hogy ennek semmi köze a fogyáshoz, pedig a kellő mennyiségű alvás nagyon is jó hatással van rá. Kialvatlanság idején lassul a szervezet szénhidrátégető sebessége, ami újabb kilókban köszön vissza, főleg, ha csokoládéval, kávéval vagy cukros üdítővel akarjuk elűzni az álmosságot, amik amúgy sem pótolják az alvást. Feküdjünk le időben, lehetőleg éjfél előtt már aludjunk, mert az az idő valóban aranyat ér.

MOZGÁS!

Attól, hogy a munkahelyünkön ülő munkát végzünk, nem kell egész nap ülnünk. Telefonálás közben felállhatunk, a gurulós székünket lecserélhetjük gumilabdára, vagy lift helyett lépcsőzhetünk. Ezek apróságok, de ha megfigyeljünk a napunkat, egészen biztosan fogunk találni olyan tevékenységet, amit ki lehet váltani egy sokkal egészségesebbel. Otthon pedig mozogjunk kedvünkre, vagy táncoljunk.

NAPLÓ

Írjuk le, mit ettünk, mert lehet, hogy sokkal többet, mint gondoljuk. Ne hagyjuk ki az italokat se. Jegyezzük fel a tejeskávét, a cukros üdítőt, a pohár bort, hiszen ezek mind dúskálnak a kalóriákban. Ha mindent leírunk, látni fogjuk, hogyan állunk aznap, s egy idő után már automatikusan tudni fogjuk, mikor mondjunk nemet.

LASSÍTSUNK

Szánjunk időt az étkezésre, próbáljunk nyugodt körülmények között enni és jól megrágni a falatokat. Ez nemcsak az emésztésünknek tesz jót, hanem hamarabb észrevesszük azt is, mikor laktunk jól. Érdekesség, hogy ha hangos zene szól evés közben, kevésbé fogjuk érezni az ízeket, és kapkodunk.

* * *

Többszörös hatás

Ha nem eszünk elég zöldséget és gyümölcsöt, folyadékpótlásra válasszuk az egyre több helyen kapható hidegen préselt leveket. A hőhatás nélküli eljárás az alapanyagok lehető legtöbb tápanyagát megőrzi, így egy üvegbe zárva akár az egész napi adagunkat is megihatjuk. Színesek, finomak és rendkívül egészségesek.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Különleges Arany-estek

Három fővárosi színház is különleges programot kínál az Arany-emlékévben: a Katona félmaratont rendez, a Radnóti Színarany, az Örkény Aranyozás címmel tart előadást.

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Bizonyíték: a szovjet katonák tömegesen erőszakoltak meg nőket

Hogyan lett Magyarországon ’48-ra annyi kommunista, hogy átvehették a hatalmat? Miként győzött vidéken harcok nélkül a forradalom? Hogyan kerültek kulcsszerepbe a „kommunistamentők”? Miért akasztották fel őket utóbb? Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnöke 1956-ról. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.

Kormánypárti abszurd: Semjén Zsolt hazaárulózza Navracsics Tibort

Váratlan nézeteltérés alakult ki a Fideszben: egyesek sátánoznak, mások eltartják maguktól a „Soros-tervet”. Azonban a valódi veszély nem a pénzember felől, hanem belülről fenyegeti Európát – egy konzervatív kiáltvány szerint eltűnik a kultúránk, ha nem születnek gyerekek. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

Kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól

Nem kis részben a dolgozók kifacsarásán alapuló humánpolitika okozta a Ryanair botrányos járattörlési hullámát, de a vállalat némi fizetésemeléssel kezelheti a belső feszültségeket. Közben kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól is. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mi történt az EAST ’56-os dalával?

Rosszulesett a zenekarnak, hogy az ’56-os forradalom tavalyi évfordulóján nem az EAST legendás dalát és klipjét vették elő, de megértik. Móczán Péter basszusgitárost, az együttes alapítóját, vezetőjét az október 23-i életműkoncertjük előtt kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.