Amikor jó veszíteni

Így fogyjunk okosan

/ 2017.06.28., szerda 18:07 /

Lehet éhezés nélkül is fogyni. És egyszerűbb, mint gondolnánk. Még az aktuális sztárdiétára vagy netes csodabogyóra sincs szükség, csak egy kis odafigyelésre.

Összerezzenünk, ha eszünkbe jut a testsúlyunk meg a fürdőruhaszezon, és irigyeljük azokat, akik bármit ehetnek, mégsem híznak. A kiváltságosok mázlija, gondoljuk, pedig nem minden a genetikán múlik. Mi is fogyhatunk, ha betartunk néhány olyan kézenfekvő fortélyt, amely segít, hogy ne csak leolvadjanak a pluszkilók, hanem vissza se jöjjenek.

A KEVESEBB TÖBB

Együnk 10 százalékkal kevesebbet. Körülbelül ennyinek felel meg egy szelet kenyér, néhány kanál tejföl vagy egy kisebb repeta. Nem nagy áldozat, mégis az egyik leghatásosabb módszer. Nem maradunk éhesek, mégsem esszük magunkat degeszre. Az is beválhat, ha kisebb tányért választunk, mert így nem tudjuk túlszedni magunkat.

MENNYISÉG HELYETT MINŐSÉG

Igyekezzünk jó minőségű alapanyagokból főzni, kerüljük az olcsó gyorséttermeket, étlapról pedig válasszunk tudatosan. Egy finom leves-saláta duó éppen annyira lehet laktató ebédre, mint a rántott sajt tartárral plusz egy somlói, és egészségesen étkeztünk. Nem kell végleg lemondanunk a finom falatokról, csak a mértékre és a minőségre kell figyelnünk.

MINDENEVŐ

Gyerekkorunkban megtanították, hogy a tányérról az utolsó morzsáig mindent meg kell enni. Ha nem tettük, eszünkbe juttatták az éhező gyerekeket, így engedelmeskedtünk, bár ez rajtuk nem segített, rajtunk meg pláne. Csak annyit szabad enni, amennyi jólesik, ezért ne is szégyelljük magunkat, ha marad étel a tányéron. Együnk inkább többször keveset, vagy repetázzunk aprókat, az emésztésünk is meg fogja hálálni. És a saját gyerekeink maradékait se együk meg, még ha sajnáljuk is kidobni az ételt, mert ez az egyik legnagyobb kalóriacsapda, ami az anyukákra leselkedik.

GYÜMÖLCSÖZŐ

Próbáljunk naponta legalább két gyümölcsöt enni, ha lehet, étkezések között. A többségük jó rostforrás, ezért alaposan meg kell rágni, amitől hamarabb érezzük jóllakottnak magunkat. Édesek és egészségesek, hiszen antioxidánsban, vitaminban és ásványi anyagban gazdagok, így cukros nyalánkságok helyett tökéletes harapnivalók.

VÍZ, VÍZ, VÍZ

A testünk körülbelül kétharmada víz, amit folyamatosan pótolni és frissíteni kell. Ha nem iszunk eleget, a szervezetünk éhséget jelez, mert tudja, hogy az ételben van víz, és legalább az is valami. Ha nem szeretjük a sima vizet, vagy egy idő után már unjuk, öntsünk bele (zöld)citromlevet, egy kevés szörpöt, vagy hígítsunk vele teát a változatosság kedvéért.

REGGELI

Lehet, hogy nincs kedvünk evéssel kezdeni a napot, vagy rohannunk kell, mégis szakítsunk rá időt, akár egy müzliszelet vagy néhány kanál joghurt erejéig is. Ha nem reggelizünk, hajlamosabbak vagyunk a tízórai idején túlenni magunkat, mert ebédig már nem bírjuk ki. Pár falat az anyagcserénket is beindítja, nem engedve, hogy a szervezetünk éhező, így zsírraktározó üzemmódra kapcsoljon.

SZIVÁRVÁNY

Több kutatás szerint az a legideálisabb, ha egy étkezésen belül legalább négy szín jelenik meg a tányérunkon. Vagyis sok zöldséget, salátát és gyümölcsöt eszünk. Így egészséges ételekkel lakunk jól, nem kalóriában és szénhidrátban gazdag fehér ételekkel, mint amilyen a kenyér, a tészta vagy a rizs. Ezekből is inkább a kovászos, magvas kenyereket, a durumtésztát vagy a barna rizst válasszuk, mert lassabban szívódnak fel, és nem dobják meg a vércukrunkat. Ügyeljünk arra is, hogy minden étkezés során együnk fehérjét, szénhidrátot és zsírt is a kiegyensúlyozottság érdekében.

MAGVAK

Sokan ódzkodnak tőlük a magas zsírtartalmuk miatt, de megfelelő mennyiségben fogyasztva kizárólag kedvező hatásuk van. Ha egy kis maroknyi diót, mandulát, mogyorót vagy bármilyen, kedvünkre való magot megeszünk, hízás (és édesség) nélkül adunk energiát a szervezetünknek.

ALVÁS

Úgy tűnhet, hogy ennek semmi köze a fogyáshoz, pedig a kellő mennyiségű alvás nagyon is jó hatással van rá. Kialvatlanság idején lassul a szervezet szénhidrátégető sebessége, ami újabb kilókban köszön vissza, főleg, ha csokoládéval, kávéval vagy cukros üdítővel akarjuk elűzni az álmosságot, amik amúgy sem pótolják az alvást. Feküdjünk le időben, lehetőleg éjfél előtt már aludjunk, mert az az idő valóban aranyat ér.

MOZGÁS!

Attól, hogy a munkahelyünkön ülő munkát végzünk, nem kell egész nap ülnünk. Telefonálás közben felállhatunk, a gurulós székünket lecserélhetjük gumilabdára, vagy lift helyett lépcsőzhetünk. Ezek apróságok, de ha megfigyeljünk a napunkat, egészen biztosan fogunk találni olyan tevékenységet, amit ki lehet váltani egy sokkal egészségesebbel. Otthon pedig mozogjunk kedvünkre, vagy táncoljunk.

NAPLÓ

Írjuk le, mit ettünk, mert lehet, hogy sokkal többet, mint gondoljuk. Ne hagyjuk ki az italokat se. Jegyezzük fel a tejeskávét, a cukros üdítőt, a pohár bort, hiszen ezek mind dúskálnak a kalóriákban. Ha mindent leírunk, látni fogjuk, hogyan állunk aznap, s egy idő után már automatikusan tudni fogjuk, mikor mondjunk nemet.

LASSÍTSUNK

Szánjunk időt az étkezésre, próbáljunk nyugodt körülmények között enni és jól megrágni a falatokat. Ez nemcsak az emésztésünknek tesz jót, hanem hamarabb észrevesszük azt is, mikor laktunk jól. Érdekesség, hogy ha hangos zene szól evés közben, kevésbé fogjuk érezni az ízeket, és kapkodunk.

* * *

Többszörös hatás

Ha nem eszünk elég zöldséget és gyümölcsöt, folyadékpótlásra válasszuk az egyre több helyen kapható hidegen préselt leveket. A hőhatás nélküli eljárás az alapanyagok lehető legtöbb tápanyagát megőrzi, így egy üvegbe zárva akár az egész napi adagunkat is megihatjuk. Színesek, finomak és rendkívül egészségesek.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Putyin–Csányi-dzsúdóbarátság háttere

A jövő heti budapesti cselgáncsvébé fékezett habzású sporthír volna, ha a rendezvényen nem tenné tiszteletét a dzsúdó fekete öves mestere, Vlagyimir Putyin. De hogy került az orosz elnök közelébe Csányi Sándor OTP-vezér, és hogy nem Mészáros Lőrinc? Exkluzív háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Hogyan lett Katalónia szinte észrevétlenül az iszlamizmus új fellegvára?

Miközben a világ Belgiumra, Franciaországra vagy Angliára figyelt, addig Katalóniában csendben létrejött egy, a fentiekkel vetekedő iszlamista közösség. A csütörtöki Heti Válasz megmutatja a barcelonai merénylet hátterét, azt, hogy a modern európai iszlamista terrorizmus miként tért vissza szülőföldjére.

Maradjon-e Orbán? – Jeszenszky Géza ölre menő vitája fiával, Zsolttal

Kiéleződtek a nemzedéki ellentétek Jeszenszkyéknél: a Trump-rajongó, Orbán-párti Zsolt nyilvánosan bírálta apját, amiért az kritizálja a kormányt. Géza, az egykori külügyminiszter és nagykövet most leült fiával, hogy megvitassák: szentesítheti-e a cél az eszközöket a jobboldali politikában.