Boldog hormonok

Mit tegyünk a szervezetünk egyensúlyáért?

/ 2017.09.27., szerda 09:53 /

A kedvünk, a vágyunk és az energiánk sokszor olyan kémiai anyagoktól függ, amelyeket alig ismerünk. Itt az ideje szoros barátságot kötni velük!

Amikor a hormonjaink megfelelő mennyiségben termelődnek, észre sem vesszük, hogy teszik a dolgukat. Az endokrin rendszer legfőbb mirigyének tartott agyalapi mirigy maga is termel ilyen kémiai anyagot, és más endokrin mirigyeket is stimulál erre. A hormonok a véráramba kerülve jutnak el a szervekhez, hogy meghatározott feladatra sarkallják őket, valamint az idegrendszerrel együtt összehangolják a szervezet működését. Mi magunk is sokat tehetünk azért, hogy egyensúlyban tartsuk őket.

PAJZSMIRIGYHORMONOK

Az energiánkat, az étvágyunkat és a testünk hőjét az apró, pillangó alakú pajzsmirigy által termelt hormonok szabályozzák, s ezek felelnek a bőrünk, a hajunk és a körmünk szépségéért is. Alultermelésük hízást okozhat, fáradtnak és lassúnak érezhetjük magunkat, gyakran fázunk, a bőrünk és a hajunk száraz, a körmünk töredezik. Túltermelés esetén fogyás, ingerlékenység, szembetegségek – szárazság, vörösség, megnagyobbodás – és rendszertelen menstruáció is tapasztalható.

MIT TEGYÜNK?

Hagyjuk abba a dohányzást, mert fokozza a már meglévő pajzsmirigygondokat. Gyorsételek helyett válasszunk inkább zöldségeket, fehérjéket és teljes kiőrlésű gabonákat. Érdemes a háziorvossal konzultálni táplálékkiegészítő szedéséről; az A-, B-, C-, D-, E-vitaminok, a magnézium, a kalcium, szelén, cink mind fontosak a pajzsmirigy jó működéséhez.

ÖSZTROGÉN

A petefészek által termelt hormon segít az erős csontok, a jól működő ízületek, a penge memória, a rugalmas érfalak elérésében, illetve a termékenység szabályozásában. Ha kibillen az egyensúlyából, a menstruáció ritmusa felborul, meddőség, libidócsökkenés, depresszió, emlékezetkiesés és fáradtság léphet fel, ha nem termelődik elég, akár csontritkulás is kialakulhat. A változókor kellemetlen tünetei is az ösztrogénszint ingadozásával függnek össze.

MIT TEGYÜNK?

Napi fél óra séta a szabad levegőn fokozza a petefészek- stimuláló hormonokat. A barátcserjetea segít a menstruációs ciklus beállításában és a nőgyógyászati problémák kezelésében. A cickafarkfű, a pásztortáska és a palástfű keverékéből főzött tea pedig enyhíti a menopauza okozta kellemetlenségeket.
Az ösztrogéntermelődést elősegíti, ha valaki nem túl vékony, van egy kevés tartaléka.

NÖVEKEDÉSI HORMON

A növekedési hormon az agyalapi mirigyben termelődik, s a gyerekek szervezetének kifejlődéséért, a felnőttek izomtömegének és erejének fokozásáért felel. Egészséges mennyiségben hozzásegít a fiatal, rugalmas bőrhöz, az erősebb csontokhoz, több energiához, jobb immunrendszerhez és memóriához.

MIT TEGYÜNK?

A termelődését fokozza az arginin nevű aminosav, amely a barna rizsben, az olajos magvakban és a zabban van, illetve a karnitin is, amely leginkább a húsokban és tejtermékekben található. Mozogjunk, erősítsünk, mert ez serkenti a termelődését. Aludjunk elegendőt, az agyalapi mirigy alvás közben több növekedési hormont termel.

INZULIN

Az inzulint a hasnyálmirigy termeli. Segít felhasználni és tárolni azt a glükózt, amit a szervezetünk az ételek lebontásából nyert. Ha nem termelődik elég inzulin, túl sok glükóz kering a vérben, ami a cukorbetegség legalapvetőbb jele. Ha a szervezetünk termel ugyan inzulint, de a sejtek nem tudják megfelelően felvenni, akkor állhat fenn az inzulinrezisztencia. Mindkettő okozhat súlygyarapodást, fáradtságot, koncentrációs zavarokat, egyben megnő a szívbetegségek és a meddőség kockázata.

MIT TEGYÜNK?

Törekedjünk az ideális testsúly megtartására, táplálkozzunk egészségesen és mozogjunk eleget. Minél fittebbek vagyunk, annál hatékonyabban dolgozik az inzulin.
Együnk gyakrabban és kevesebbet, hogy a vércukorszintünk kiegyensúlyozott legyen, és válasszunk krómban gazdag ételeket, amilyen a vöröshagyma, a halak, a pulyka, a teljes kiőrlésű gabonák, a brokkoli vagy a zöldbab, mert ez a nyomelem fokozza az inzulinműködést és szabályozza a vércukorszintet.

TESZTOSZTERON

Bár férfi nemi hormon, a petefészek és a mellékvese is termeli, és ugyanúgy a vágyért felel, mint a férfiaknál. A mennyisége ingadozó, peteéréskor a legmagasabb, menopauza idején viszont megcsappan, ami libidócsökkenést okozhat.

MIT TEGYÜNK?

Az alvászavarok akár a felére is csökkenthetik a tesztoszteron mennyiségét, ezért fontos, hogy pihentetően aludjunk. Töltsünk időt a napon, mert beindítja a termelődését, majd a vágyat is. Igyekezzünk sokat nevetni és jól érezni magunkat. A levertség kapcsolatban áll az alacsony tesztoszteronszinttel.

STRESSZHORMON

A mellékvese által termelt stresszhormonokat, amilyen a kortizol és az adrenalin, bűnbaknak kiáltották ki. Pedig már reggel szükség van rájuk, ugyanis nélkülük olyan alacsony lenne a vérnyomásunk, hogy azonnal elájulnánk, ahogy az ágyból felkelünk. Segítenek abban is, hogy egész nap éberek maradjunk, viszont tartósan nagy mennyiségben kimerültté tesznek, gyengíthetik az immunrendszert és a szívet, depressziót, túlsúlyt és alvászavart okozhatnak.

MIT TEGYÜNK?

Amint érezzük, hogy feszültté válunk, igyekezzünk mély levegővételekkel, fürdéssel vagy mozgással csillapítani. Csendesedjünk el. Kapcsoljunk ki minden zavaró eszközt, olvassunk, meditáljunk, vagy csak feküdjünk nyugalomban. Próbáljunk a nehéz helyzetekhez is optimistán hozzáállni, az idegeskedés egész biztosan nem old meg semmit.

MELATONIN

A melatonint az agyalapi mirigy termeli, és segít az elalvásban, valamint a biológiai óránk szabályozásában. Érzékeny a fényre: a sötétség stimulálja, a nappal pedig megállítja a termelését. Ha sokáig ébren vagyunk, éjszakai vagy váltott műszakban dolgozunk, vagy időzónákon át repülünk, a termelődése megzavarodhat, ami fáradtságot, energiahiányt, emlékezetkiesést és koncentrációzavart okozhat.

MIT TEGYÜNK?

Minden reggel ugyanakkor keljünk fel, hogy beálljon a biológiai óránk. Sötétítsünk be teljesen, hogy a kora reggeli világosság ne zavarjon. Együnk B6-vitaminban gazdag ételeket, amilyenek a gabonák, a csicseriborsó, a csirke, a sertéshús, a barna rizs és a banán, mert fokozzák a melatonin termelését.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Elkészült a Süsü, a sárkány folytatásával Csukás István

Ha nem töltődik fel az ember, elkopik – mondja Csukás István a legfrissebb, immár csak a Digitalstandon elérhető Heti Válaszban. Az író augusztusban fellép a szóládi Ízek, Versek, Madárfütty Fesztiválon; a rendezvény célja, hogy visszacsempéssze a kultúrát és a hagyományokat a köztudatba.

Egy Fidesz-szavazó bírálhatja-e a kormányt? Itt a válasz!

A címbe foglalt kérdésről szólt a keresztény, konzervatív értelmiségieket tömörítő szervezetek Újra néven nevezzük című, áprilisban kiadott vitairata. Balog Zoltán volt miniszter és Bogárdi Szabó István református püspök minapi disputája szerint igen, de. Részletek a csütörtöki, immár csak a Digitalstandon elérhető Heti Válaszban.

Apró szobrok Budapest utcáin: bemutatjuk az alkotót

A budapestiek legújabb kedves közösségi játéka a gerillaszobor-vadászat: nyitott szemmel kell járni a várost ahhoz, hogy az ember megtalálja a várra forduló irányzékú apró tankot, az öngyilkos mókust vagy éppen a Főkukacot. Kolodko Mihály – Mihajlo Kolodko – kárpátaljai szobrászművész alkotásai amilyen kicsik, olyan beszédesek. Részletek a digitális Heti Válaszban!

Tabudöntő vélemény: „Csak showműsor az észak-koreai leszerelés”

Észak-Koreában nem bízik, Kínában még kevésbé, ennek megfelelően a Donald Trump–Kim Dzsongun megállapodástól sem vár mélyreható változásokat. Szahasi Rjo Japán professzor Ázsia jövőjéről és Japánról mint lehetséges bevándorlóországról is beszélt a csütörtökön digitálisan megjelenő Heti Válasznak.

Íme az internet egyik legsötétebb bugyra

Az internet egyik legsötétebb bugyra a „kényszerű cölibátusban” élő fiatal férfiak radikalizálódott kemény magja. Az alt-right nyelvezetét használó „incel”-fórumok immár tömeggyilkosokat termelnek ki, és a férfiak rendszerszintű kudarca miatt egyre nagyobb az utánpótlásuk.

A konzervativizmus értékrend, nem párthűség

A konzervatív értelmiség most azt kapja jutalmul, amit a baloldali büntetésül kapott – mondja Nyáry Krisztián. A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatói posztját is betöltő sikerszerző úgy látja: épp kihúzzák a szellemi talajt a konzervatívok lába alól.