Együnk színeket!

/ 2017.07.26., szerda 18:01 /

Egyetlen táplálékkiegészítő sem tudja azt a sokrétűséget nyújtani, amit a színekre épülő és kiegyensúlyozott étkezés.

A természet csodás. A zöldségek és a gyümölcsök a szivárvány színeiben pompáznak, ami nemcsak szemet gyönyörködtető, hanem informatív is, hiszen jól jelzi, hogy a szervezetünk mely részére hatnak a bennük lévő tápanyagok. Már a kínai filozófia közel háromezer éves „öt elem”-tana is összefüggéseket fedezett fel az ételek színe és a szervekre gyakorolt hatása között. Átfogó rendszerükben a zöld a májhoz és az epéhez, a sárga a gyomorhoz és a léphez, a piros a szívhez és a vékonybélhez, a fekete a veséhez és a húgyhólyaghoz, a fehér pedig a tüdőhöz és a vastagbélhez kapcsolódik. A nyugati világban csak az utóbbi évtizedekben vált divattá a „színevés”, azóta viszont töretlen a sikere.

A modern ember étrendjét a krémszín uralja, és döntően a finomított szénhidrátra épül. A színek bevonásával viszont megtörhető ez a hegemónia, és kombinálásukkal egészségesre ehetjük magunkat.

A TISZTÍTÓ ZÖLD

A zöld szín világát éljük. Egyre zöldebbek az országok, az autók és a gondolkodásunk is. És zölden enni is jó. Az egyik leggyakrabban előforduló szín – amit a klorofill nevű pigment okoz – a természetben, így óriási a kínálat. A brokkoli, a spenót, a sóska, a káposzta- és a salátafélék többsége, a kivi, az avokádó, a zöldalma, a lime, a körte, a spárga, a zöldbab, a zellerszár, az uborka, a cukkini és a zöldborsó tápanyagaikkal nagyban hozzájárulnak szervezetünk méregtelenítéséhez, energiánk fokozásához és a vérképzéshez. Tele vannak káliummal, rosttal, folsavval, kalciummal, vassal, magnéziummal, A-, C-, E- és K-vitaminnal, amelyek csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek, az ízületi és a fogínygyulladások kockázatát. Lúgosító hatásuk és alacsony kalóriatartalmuk miatt az étrendváltók kedvelt alapanyagai.

A SZÉP SÁRGA

A narancs- és a citromsárga ételek – sárgarépa, -dinnye, -barack, ananász, édeskrumpli, sütőtök, mandarin, citrom, grépfrút, mangó – dúskálnak az antioxidánsokban, főleg C-vitaminban és karotinoidokban. Élénksárga színüket az alfa- és a béta-karotin nevű festékanyagok adják, amelyeket a szervezetünk átalakít A-vitaminná, ez pedig hozzájárul a szem, a bőr, a csontok, a fogak, az ízületek egészségéhez, segítségével elkerülhető az influenza, serkenthető az agyműködés, és kezelhetők a gyomorbetegségek.

Ne feledjük azonban, hogy a zsiradékok többsége is sárga. Próbáljunk keveset fogyasztani az állati eredetű telített és a transzzsírokból, kókuszolajból, margarinból, zsíros tejtermékekből is. Ezek hosszú távon magas koleszterint, így érelmeszesedést okozhatnak. Válasszunk inkább telítetlen zsírsavakat, ilyenek a növényi és a magolajak, amelyeknek a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K) és a karotinok szállításában és felszívódásában is fontos szerepük van.

A SZÍVBARÁT PIROS

A piros zöldségek és gyümölcsök – tőzegáfonya, paradicsom, görögdinnye, (gránát)alma, szőlő, cékla, grépfrút, retek, vörös bab, kaliforniai paprika – gazdagok vitaminban, antioxidánsban, főleg a színüket adó likopinban, többjük rostban is. Harcolnak a szív és a bélrendszer betegségei, a prosztatarák és a szabad gyökök ellen, csökkentik a koleszterint és a vérnyomást, a vakságot is okozó szemfenék-elmeszesedést és a szívroham esélyét, fokozzák a vérkeringést, az immunitást és az emlékezőképességet.

A FITT LILA

A lila, a bíbor és a kék zöldségek és gyümölcsök – áfonya, szeder, padlizsán, szilva, lila káposzta, füge, josta, lila krumpli – gyönyörű színüket az antocianin nevű szuper antioxidánstól, egyben színezőanyagtól kapják. Bennük van a legtöbb antioxidáns, így megkötik a káros szabad gyököket, ezzel lassítják az öregedést, csökkentik a rákos, a degeneratív, a krónikus betegségek és a húgyúti fertőzések kockázatát, elősegítik a veseműködést.

A VÉDELMEZŐ FEHÉR

A fehér ételekről nem feltétlenül az egészség jut eszünkbe, pedig a szín hiánya nem egyenlő a tápanyaghiánnyal. Itt van például a fokhagyma, a vöröshagyma, a karfiol, a gyömbér, a fehérrépa, az articsóka, a fejes káposzta, a karalábé, a gomba és a paszternák, amelyek a szívre és az érrendszerre vannak jó hatással, csökkentik a vérnyomást és a koleszterint, fokozzák az immunitást, a nyirokkeringést és a sejtmegújulást, a szabad gyökök, a gombák, a vírusok és baktériumok elpusztítását. Fehérek a kalciumban, D-vitaminban és foszforban gazdag tejtermékek is, amelyek erősítik a csontokat és a fogakat, de segítenek az izomépítésben is, a bennük lévő probiotikumok pedig hozzájárulnak a jó emésztéshez.

HOGYAN CSINÁLJUK?

Mindennap igyekezzünk enni az összes színből. Egy-egy gyümölcs vagy zöldség, egy marék bogyós gyümölcs, egy kis tál saláta és pár szem aszalvány fedez egyet a javasolt öt alkalomból. Érdemes az aktuális évszakban termő zöldségeket és gyümölcsöket vásárolni, főleg sötétebb és vibrálóbb színűeket, mert ezekben van a legtöbb tápanyag, ezek a legfrissebbek, a legfinomabbak, és az áruk is ilyenkor a legkedvezőbb. Próbáljuk minél kevésbé feldolgozni őket – ideális, ha nyersen esszük –, hogy a bennük lévő tápanyagok ne sérüljenek. Színezzünk, együnk jól, éljünk jól!

* * *

Egyensúlyban

A legtöbbünk szervezete jócskán elsavasodott, ami táptalaja a betegségeknek, hosszú távon egészségkárosító, de ez szerencsére helyrehozható. Ha lúgosításra van szükségünk, még egy ok, hogy minél több vizet, zöldséget, zöldséglevet – kivéve paradicsomot – fogyasszunk, viszont bánjunk csínján a gyümölcsökkel, mert túlzott mennyiségben savasítanak.

Minden zöldség és gyümölcs egészséges, de nem feltétlenül kalóriaszegény is. Ha diétázunk, csak módjával együnk sok keményítőt tartalmazó zöldségeket, amilyenek a burgonyafélék, a kukorica és a hüvelyesek, magas zsírtartalmú avokádót, kalóriadús banánt, szőlőt, mangót, nagyon édes, túlérett, főleg aszalt gyümölcsöket.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ez most már Lázár–Tiborcz-ügy

Minél több részlet derül ki, annál érthetőbb, miért próbálta eldugni a kormány az Elios csalásgyanús közvilágítás-korszerűsítési beruházásairól szóló OLAF-jelentést.

Salgótarján nem Szeged – billegő körzetek Nógrádban

Makacs szegénység, elöregedés, lassú fogyatkozás: az ország legvidékiesebb megyéjében lenne ok a protestszavazásra. A megyeszékhelyen erős a baloldal, de a háromosztatú politikai térben a kormánypártnak a legjobbak az esélyei. A Heti Válasz választási sorozata ezúttal a két nógrádi választókerületet mutatja be. Részletek a friss lapszámban.

Egyetlen közautó 7–11 magántulajdonban lévőt helyettesíthetne?

Már 500 közautó áll a fővárosban közlekedők rendelkezésére, két-három év múlva pedig ezernél is több lesz. Külföldi tapasztalatok szerint tízszer ennyi saját járgányt helyettesíthetnek, de kérdés, hogy ez idehaza is reális-e. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Ilyen jó a szlovák egészségügy? Tényleg ennyire lemaradtunk?

Szlovákiáé Európa 13. legjobb egészségügye, és egyben a legerősebb egész Kelet-Európában – állapította meg egy nemzetközi kutatóintézet, amely Magyarországot a 29. helyre rangsorolta. Tényleg ennyire lemaradtunk? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.