Együnk színeket!

/ 2017.07.26., szerda 18:01 /

Egyetlen táplálékkiegészítő sem tudja azt a sokrétűséget nyújtani, amit a színekre épülő és kiegyensúlyozott étkezés.

A természet csodás. A zöldségek és a gyümölcsök a szivárvány színeiben pompáznak, ami nemcsak szemet gyönyörködtető, hanem informatív is, hiszen jól jelzi, hogy a szervezetünk mely részére hatnak a bennük lévő tápanyagok. Már a kínai filozófia közel háromezer éves „öt elem”-tana is összefüggéseket fedezett fel az ételek színe és a szervekre gyakorolt hatása között. Átfogó rendszerükben a zöld a májhoz és az epéhez, a sárga a gyomorhoz és a léphez, a piros a szívhez és a vékonybélhez, a fekete a veséhez és a húgyhólyaghoz, a fehér pedig a tüdőhöz és a vastagbélhez kapcsolódik. A nyugati világban csak az utóbbi évtizedekben vált divattá a „színevés”, azóta viszont töretlen a sikere.

A modern ember étrendjét a krémszín uralja, és döntően a finomított szénhidrátra épül. A színek bevonásával viszont megtörhető ez a hegemónia, és kombinálásukkal egészségesre ehetjük magunkat.

A TISZTÍTÓ ZÖLD

A zöld szín világát éljük. Egyre zöldebbek az országok, az autók és a gondolkodásunk is. És zölden enni is jó. Az egyik leggyakrabban előforduló szín – amit a klorofill nevű pigment okoz – a természetben, így óriási a kínálat. A brokkoli, a spenót, a sóska, a káposzta- és a salátafélék többsége, a kivi, az avokádó, a zöldalma, a lime, a körte, a spárga, a zöldbab, a zellerszár, az uborka, a cukkini és a zöldborsó tápanyagaikkal nagyban hozzájárulnak szervezetünk méregtelenítéséhez, energiánk fokozásához és a vérképzéshez. Tele vannak káliummal, rosttal, folsavval, kalciummal, vassal, magnéziummal, A-, C-, E- és K-vitaminnal, amelyek csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek, az ízületi és a fogínygyulladások kockázatát. Lúgosító hatásuk és alacsony kalóriatartalmuk miatt az étrendváltók kedvelt alapanyagai.

A SZÉP SÁRGA

A narancs- és a citromsárga ételek – sárgarépa, -dinnye, -barack, ananász, édeskrumpli, sütőtök, mandarin, citrom, grépfrút, mangó – dúskálnak az antioxidánsokban, főleg C-vitaminban és karotinoidokban. Élénksárga színüket az alfa- és a béta-karotin nevű festékanyagok adják, amelyeket a szervezetünk átalakít A-vitaminná, ez pedig hozzájárul a szem, a bőr, a csontok, a fogak, az ízületek egészségéhez, segítségével elkerülhető az influenza, serkenthető az agyműködés, és kezelhetők a gyomorbetegségek.

Ne feledjük azonban, hogy a zsiradékok többsége is sárga. Próbáljunk keveset fogyasztani az állati eredetű telített és a transzzsírokból, kókuszolajból, margarinból, zsíros tejtermékekből is. Ezek hosszú távon magas koleszterint, így érelmeszesedést okozhatnak. Válasszunk inkább telítetlen zsírsavakat, ilyenek a növényi és a magolajak, amelyeknek a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K) és a karotinok szállításában és felszívódásában is fontos szerepük van.

A SZÍVBARÁT PIROS

A piros zöldségek és gyümölcsök – tőzegáfonya, paradicsom, görögdinnye, (gránát)alma, szőlő, cékla, grépfrút, retek, vörös bab, kaliforniai paprika – gazdagok vitaminban, antioxidánsban, főleg a színüket adó likopinban, többjük rostban is. Harcolnak a szív és a bélrendszer betegségei, a prosztatarák és a szabad gyökök ellen, csökkentik a koleszterint és a vérnyomást, a vakságot is okozó szemfenék-elmeszesedést és a szívroham esélyét, fokozzák a vérkeringést, az immunitást és az emlékezőképességet.

A FITT LILA

A lila, a bíbor és a kék zöldségek és gyümölcsök – áfonya, szeder, padlizsán, szilva, lila káposzta, füge, josta, lila krumpli – gyönyörű színüket az antocianin nevű szuper antioxidánstól, egyben színezőanyagtól kapják. Bennük van a legtöbb antioxidáns, így megkötik a káros szabad gyököket, ezzel lassítják az öregedést, csökkentik a rákos, a degeneratív, a krónikus betegségek és a húgyúti fertőzések kockázatát, elősegítik a veseműködést.

A VÉDELMEZŐ FEHÉR

A fehér ételekről nem feltétlenül az egészség jut eszünkbe, pedig a szín hiánya nem egyenlő a tápanyaghiánnyal. Itt van például a fokhagyma, a vöröshagyma, a karfiol, a gyömbér, a fehérrépa, az articsóka, a fejes káposzta, a karalábé, a gomba és a paszternák, amelyek a szívre és az érrendszerre vannak jó hatással, csökkentik a vérnyomást és a koleszterint, fokozzák az immunitást, a nyirokkeringést és a sejtmegújulást, a szabad gyökök, a gombák, a vírusok és baktériumok elpusztítását. Fehérek a kalciumban, D-vitaminban és foszforban gazdag tejtermékek is, amelyek erősítik a csontokat és a fogakat, de segítenek az izomépítésben is, a bennük lévő probiotikumok pedig hozzájárulnak a jó emésztéshez.

HOGYAN CSINÁLJUK?

Mindennap igyekezzünk enni az összes színből. Egy-egy gyümölcs vagy zöldség, egy marék bogyós gyümölcs, egy kis tál saláta és pár szem aszalvány fedez egyet a javasolt öt alkalomból. Érdemes az aktuális évszakban termő zöldségeket és gyümölcsöket vásárolni, főleg sötétebb és vibrálóbb színűeket, mert ezekben van a legtöbb tápanyag, ezek a legfrissebbek, a legfinomabbak, és az áruk is ilyenkor a legkedvezőbb. Próbáljuk minél kevésbé feldolgozni őket – ideális, ha nyersen esszük –, hogy a bennük lévő tápanyagok ne sérüljenek. Színezzünk, együnk jól, éljünk jól!

* * *

Egyensúlyban

A legtöbbünk szervezete jócskán elsavasodott, ami táptalaja a betegségeknek, hosszú távon egészségkárosító, de ez szerencsére helyrehozható. Ha lúgosításra van szükségünk, még egy ok, hogy minél több vizet, zöldséget, zöldséglevet – kivéve paradicsomot – fogyasszunk, viszont bánjunk csínján a gyümölcsökkel, mert túlzott mennyiségben savasítanak.

Minden zöldség és gyümölcs egészséges, de nem feltétlenül kalóriaszegény is. Ha diétázunk, csak módjával együnk sok keményítőt tartalmazó zöldségeket, amilyenek a burgonyafélék, a kukorica és a hüvelyesek, magas zsírtartalmú avokádót, kalóriadús banánt, szőlőt, mangót, nagyon édes, túlérett, főleg aszalt gyümölcsöket.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Pancserlehallgatók

Ha a HVG-nek igaza van, a világ legbénább lehallgatói keltenek botrányt Magyarországon.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.

Morvai Krisztina: „Ez nem hűségeskü a Fidesz mellett”

Nem tudja, a Jobbikra szavaz-e jövőre a Jobbik európai parlamenti képviselője. Morvai Krisztina azt mondja: három éve nincs kapcsolatban Vona Gáborral, de nem a személyes sértettség, hanem az irányváltás bizonytalanította el. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kovács Ákos: Leszállni az egovonatról

A Nyugat nagyon mást ért kultúrán, mint mi, ebben a tekintetben igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Kovács Ákos énekes, dalszerző, akit nemrég bemutatott Arany János-estjéről és a jövő évi jubileumi koncertjéről is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.