Kapcsolj a boldogságra!

Vágyakból célok, álmodozásból tettek

/ 2017.06.28., szerda 17:57 /

Amikor úgy érezzük, rosszabb kedvünk már nem lehetne, rosszabb helyzetben már nem is lehetnénk, jusson eszünkbe, rendelkezésünkre áll néhány módszer arra, hogy más színben lássuk a világot.

Ha felbukkan egy problémás helyzet az életünkben, sokszor annyira belemerülünk, hogy nem tudunk kívülről rálátni és megoldást találni rá. Egyre többen fordulnak ilyenkor életvezetési trénerhez, coachhoz, aki kérdésekkel és feladatokkal előcsalogatja belőlünk a saját megoldásainkat. Ám ezt önmagunk is megtehetjük, ugyanis a self-coaching eszköztára egyedül is hatékonyan alkalmazható, ha kihívások elé nézünk. Erre mutatunk most néhány példát.

JÓ TULAJDONSÁGOK LISTÁJA

Ha most össze kellene gyűjtenünk legalább harminc jó tulajdonságunkat, sikerülne? Valószínűleg előbb tudnánk felsorolni magunkról tíz rosszat, mint három jót. Épp ezért írjuk le minél több pozitív jellemvonásunkat. Ha elakadunk, kérjünk meg néhány családtagot, barátot, hogy segítsen. De az interneten is található számtalan lista a jó tulajdonságokról, ezeknél elég csak a kiválasztottak mellé egy pipát rakni, s a végén meglepődve fogjuk tapasztalni, hogy mennyi illik ránk. Ha kész a lista, nézegessük minél többször, hogy tudatosítsuk magunkban, milyen sok jó tulajdonsággal rendelkezünk.

TEVÉKENYSÉG-AKTIVITÁS NAPLÓ

A naplózás gyakorta használt coachingeszköz, segít önmagunk megfigyelésében. Ha van egy újra és újra ismétlődő problémánk, érdemes monitorozni magunkat néhány héten keresztül. Különösen jó lehet a módszer a rossz szokások leküzdésére vagy annak feltérképezésére, miért nem tudjuk beosztani az időnket. Például, ha fék nélkül nassolunk vagy soha nem merünk nemet mondani, rögzíthetjük, mikor, milyen helyzetekben jön elő ez a viselkedés, így azt is felismerhetjük, mi váltja ki. Vagy ha folyton elúszunk a határidőkkel, óráról órára felírhatjuk, mit csináltunk, így kiderülhet, mire megy el az időnk. A módszer továbbfejlesztett változata a tevékenység- aktivitás napló. Készítsünk egy táblázatot, amibe óráról órára feljegyezzük, mit csináltunk, ez mennyire szerzett örömet, és mennyire voltunk aktívak, miközben végeztük. Pontozzunk 1-től 10-ig terjedő skálán. A nap végén látni fogjuk, melyek a legaktívabb időszakaink, amikorra betervezhetjük a fontos munkákat. Az is ki fog derülni, mely feladatok motiválnak igazán bennünket, ami például egy karrierváltásnál lehet hasznos információ.

RÉGI ÉS ÚJ HÁZ

Főleg a munka és a magánélet közti egyensúly felborulásakor érdemes alkalmazni. Rajzoljuk fel az életünket úgy, mintha egy ház alaprajzát ábrázolnánk. Minden egyes helyiség jelképezze az életünk egyes területét: a nappali lehet a barátokkal töltött idő, a fürdőszoba az önmagunkra fordított idő, a dolgozószoba a munkánk, a konyha jelképezheti a családdal, a hálószoba a párunkkal közös időt. A ház legyen 100 négyzetméteres, és minden helyiség akkora, amekkora arányban most kitölti az életünket az adott terület, amelyet jelöl. Ha éjjel-nappal dolgozunk, akkor valószínűleg lesz egy hatalmas dolgozószobánk, amit apró zugokként vesznek körbe az egyéb helyiségek. Ha nem tetszenek az arányok, rajzoljuk meg álmaink házát is. Ez ugyanúgy 100 négyzetméteres legyen, de már akkorák legyenek benne a helyiségek, amekkorát ideálisnak tartunk. Utána gondoljuk végig, hogyan tudnánk átcsoportosítani az időnket, az energiánkat, hogy a valóságban is olyan legyen, mint ahogy megrajzoltuk. Végül írjuk le, mi az első konkrét lépés, amit a ház átalakításáért tenni fogunk.

SMART CÉL

Álmodhatunk jobb állásról vagy meghittebb párkapcsolatról, ezek mindaddig csak vágyak maradnak, amíg nem rendelünk melléjük konkrét cselekvéseket. A SMART célkitűzés jó self-coaching eszköz, hogy a vágyakat célokká, az álmodozást tettekké alakítsuk. A SMART betűszó a Specifikus, Mérhető, Attraktív, Reális és Tervezhető szavakat jelöli, mutatva, milyennek kellene lennie minden célunknak. Mit is jelent mindez a gyakorlatban?

SPECIFIKUS: A célunk legyen konkrét és ránk vonatkozó. A „le kéne fogynom” túl általános, nem visz előrébb. Az viszont, hogy „szeretnék belefogyni a szülés előtti farmerembe”, már sokkal megfoghatóbb.

MÉRHETŐ: A célkitűzésünkben szerepeljen konkrét szám. Például hány kilótól akarunk megszabadulni? Persze, nem mindig lehet számadatot hozzárendelni egy célhoz, de mi akkor is próbáljuk meg. Ha a házasságunkon szeretnénk javítani, meghatározhatjuk, hogy hetente hányszor leszünk kettesben a párunkkal.

ATTRAKTÍV: Olyan célt fogalmazzunk meg, amelynek már az elolvasásától is lelkesedünk, mert így lesz is kedvünk tenni érte.

REÁLIS: Fontos, hogy a kitűzött célunk elérhető legyen. Álmodhatunk nagyot, csak arra figyeljünk, hogy legyen ráhatásunk a dolog kimenetelére. Ne tíz kilót akarjunk lefogyni, hanem hetente egyet. Ezt könnyebb tartani, és a folyamatos sikerélmény tovább motivál majd.

TERVEZHETŐ: Az egyik legjobb motiváló erő a határidő. Tűzzünk ki egy konkrét időpontot, amikorra el szeretnénk érni a célunkat. Fontos, hogy ez se legyen irreális, mert attól csak bepánikolunk.

* * *

10 KÉRDÉS

Ha döntés előtt állunk vagy elbizonytalanodunk egy helyzetben, érdemes elővenni ezeket a kérdéseket, mert a válaszok megváltoztathatják az életünket.

1. Mi történne, ha hinnék magamban?
2. Mit akarok elérni?
3. Mi a konkrét vízióm?
4. Hogyan engedem el a múltban gyökerező korlátozó hiedelmeimet?
5. Hogyan tudok békét kötni a jelenlegi élethelyzetemmel?
6. Mi az első lépés?
7. Miből veszem észre a változást?
8. Mikor fejezem be a félelmet?
9. Mi fontosabb: a vízió vagy a félelem?
10. Min kell változtatnom, hogy elérjem a célomat?

Rosta

Sümegi Noémi

Találkozunk 2016-ban!

Milo országa

Egészen elképesztő jelenség, hogy mifelénk a hangadók jelentős hányada éppen az ellenkezőjét hirdeti annak, ahogyan él. Kormánypártiak és ellenzékiek egyaránt.

Július elsejéig oda kell érnie Balatonfüredre!

Tüdőbeteg, alkoholista alkotók és orvosuk közötti kötelékek formálták Levendel László képzőművészeti gyűjteményét. A tüdőgyógyász által irányított Korányi Intézet egyszerre volt menedék és lehetőség a traumákat túlélt művészeknek. A kollekcióból július 1-jéig Balatonfüreden látható tárlat azonban jóval több puszta képzőművészeti bemutatónál. Részletek a friss Heti Válaszban.

A mobilitás jövője, a jövő mobilitása

A június 7-én megrendezésre kerülő Infoparlament idén a mobilitás egyre bővülő témakörét járja körbe, hiszen mozgásban a világ, a mobilitás pedig a korábbiaknál jóval több értelmezéssel bír.

„Hillary is utálta, ahogy róla tudósítottunk”

A nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás emblematikus alakjának fia a The New York Times újságírója. Interjú Adam Liptakkal a szólásszabadság kihívásairól, a liberális sajtó elfogultságairól és a politikai korrektség fonákságairól – a friss Heti Válaszban.

Fordulat: összeköltözött Vuk, Süsü, Ursula és Frakk

Újra forog az óriáshordó és a műemlék körhinta a nyolc hektárral bővült pesti állatkertben, ahol a pünkösdi hétvégén a legkisebbek birtokba vehették a Holnemvolt Várat. Jön a sünispotály, ősszel nyit a Cápasuli, épül a Pannon Park. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Tényleg a homokhiány miatt drágulnak a magyar építkezések?

Mind gyakoribb a nyersanyaghiány a magyar építőiparban, de ez semmi Ázsiához képest. A gigaépítkezésekhez rengeteg homok kell, de hiába van belőle sok a sivatagban, az nem alkalmas rá. Homokmaffiák és lehetséges megoldások a csütörtöki Heti Válaszban.

Rangon alul házasodnak: így foglalta el a palotákat a középosztály

A 21. századra megmaradt európai monarchiák hercegei és hercegnői már szinte mind közemberekkel házasodnak. Henry herceg és Meghan Markle esküvőjét beárnyékolták a menyasszony családjának botrányai, de az új modell Spanyolországtól Dániáig alapvetően jól működik. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

80 éves a XIII. kerület

A XIII. kerület június 1-jén ünnepli önálló közigazgatási egységgé válásának 80. évfordulóját. A díjmentesen látogatható ünnepi eseménysorozat a gyermeknapi hétvégén, május 25-27-én elkezdődik, a programok helyszíne a Béke tér lesz.