Pedagógusképzés

/ 2015.11.26., csütörtök 13:47 /

A pedagógusképzés az ország minden térségében elérhető, és a meghirdető intézmények között több egyházi fenntartásút is találunk. A kínálat bőségét mutatja, hogy 2015 tavaszán a jelentkezők 43 intézmény, kar között választhattak.

Alapképzésben csecsemő-és kisgyermeknevelő, tanító, óvodapedagógus, gyógypedagógia, valamint konduktor, osztatlan képzésben pedig osztatlan tanári szakra jelentkezhetnek a pedagóguspályát választók. A 2015-ös általános felvételi eljárásban minden tizedik első helyes nappali munkarendű jelentkezés e képzési terület valamelyik alap-vagy osztatlan szakára irányult.

A területen a legnagyobb létszámban a 2013-ban bevezetett osztatlan tanári képzésre jelentkeztek első helyen. A képzésen belül számos osztatlan tanári szakon, szakpáron lehet tanulmányokat végezni. Bizonyos tanári szakok 10, mások 11 vagy 12 féléves rendszerben indulnak, de közös bennük, hogy mindegyik szakmai gyakorlattal végződik. Ezenkívül az alap-és osztatlan nappali szakra jelentkezők ranglistájában az elmúlt évek során szinte mindig az első húsz helyezett között szerepelt az óvodapedagógus, a tanító vagy a gyógypedagógia alapszak. A területen a mesterszakos továbbmenetel csupán a tanári szakon számottevő, de ez a fajta képzés – az osztatlan tanári szakok bevezetésével párhuzamosan – várhatóan átalakul.

A pedagógusképzés területén a képzési kínálat jellegénél fogva jelentős a nők felülreprezentáltsága, egyedül az osztatlan tanári képzésen közelíti meg a férfiak aránya a 45 százalékot, és az öt alapszak közül egyedül a tanítói képzést első helyen megjelölők között haladja meg a férfiak aránya a 10 százalékot. A leginkább „nőies” szak a csecsemő-és kisgyermeknevelő, ahol a női jelentkezők aránya több mint 99 százalék.

A táblázatok megtekintéséhez kattintson az alábbi linkekre:

pedagoguskepzes1.jpg
pedagoguskepzes2.jpg
pedagoguskepzes3.jpg
pedagoguskepzes4.jpg
pedagoguskepzes5.jpg

Középpontban a kisgyermekek nevelése
Az óvodapedagógus szak intézményi rangsorában az ELTE Tanító- és Óvóképző Kara áll az élen, mely a képzési terület legrégebbi intézménye. Az óvodapedagógus hallgatóknak a kar ötféle specializációs lehetőséget biztosít, melyek közül a diákoknak egyet kötelező elvégezniük. A karon működik a Kisgyermek-nevelési Kutatóközpont és Módszertani Laboratórium, mely azt a hazai viszonylatban egyedülálló célt tűzte ki, hogy kezdeményezője és koordinálója legyen a 0–12 éves korosztállyal foglalkozó kutatásoknak és módszertani fejlesztéseknek. A fejlesztések főként a pedagógusképzésre, elsősorban a tartalmi és szerkezeti megújulásra irányulnak, más kutatások közvetlenül segítik a közoktatási innovációt. A kutatóműhelyek munkájába az egyetem a hallgatókat is bevonja, összekapcsolva a tudományos diákköri tevékenységet a műhelyek tevékenységével. A kutatások változatos spektrumúak a hazai korai két tannyelvű programok vizsgálatától a kortárs gyermekirodalom vizsgálatán át a web2 jelenségeinek hatásáig. A Kisgyermek-nevelési Kutatóközpont Légy KéP-ben címmel rendezvénysorozatot is tart aktuális kérdésekről, ahova más intézményekből is meghívnak vendégelőadókat.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

„Néha az én fejemben is megfordul, hogy végleg haza kellene költözni”

Véletlenül épp a nagyapa, Molnár Ferenc fényképe alatt ülünk le a Centrál kávéházban, hogy az édesapáról, Sárközi Györgyről szóló új könyvéről és írói terveiről beszélgessünk a Londonban élő Sárközi Mátyással. Nagyinterjú a csütörtöki Heti Válaszban a nyolcvanéves íróval, lapunk állandó szerzőjével.

Ezért nem fogad el állami pénzt a magyar magánszínház alapítója

A magyar színházi élet megkerülhetetlen szereplője lett az idén tízéves Orlai Produkciós Iroda. Ahogy a csütörtöki Heti Válaszból kiderül, Orlai Tibor a színházi világ csapkodó villámai között megy előre, s az általános panaszkodás közepette még a pénzt is előteremti.