valasz.hu/gasztronomia/a-gasztroangyal-117116

http://valasz.hu/gasztronomia/a-gasztroangyal-117116

A kép nem csak illusztráció

Lukász Eszter és Szigeti Zsófi

/ 2017.09.26., kedd 09:58 / Hírforrás: Válasz.hu

Abraka Babra, Alkalomadtán, Limara Péksége, Édeskettes, Desszertőrült - ismerős címek? A gyönyörű szakácskönyvek mögött Lukász Eszter és Szigeti Zsófi stylist duó, vagyis a Cup of Charm szaktudása és kreativitása áll. Az ételfotó szavak nélküli kulináris történet, minden csak körítés kérdése: egy szőlőfürt így lesz asztaldísz egy lakomán, alkotóelem egy fine dining előételben, vagy mellékszereplő egy gyümölcssalátában.

Mit csinál pontosan egy enteriőr-, vagy egy foodstylist?

Zsófi: Magyarországon olyan szakma, hogy stylist egészen a 2000-es évek elejéig nem létezett, az igény licence lapokkal együtt jött, amikor egyszerre elképesztő mennyiségű magazin árasztotta el az itthoni piacot. Magának a stylist szónak nincs is magyar megfelelője, így

nem csoda a nagy káosz a fejekben: 

miben különbözik az enteriőrstylist a belsőépítésztől vagy a lakberendezőtől. A food stylinggal ugyanez a helyzet. A klasszikus értelembe vett food styling gyakorlatilag vegyész munka, ők azok, akik a fotózásokra és forgatásokra három órán át fotózható (mű)sörhabot produkálnak. Nyugat Európában a food stylist ételekkel és tálalással foglalkozik, séfekkel működnek együtt, vagy ők készítenek elő egy ételt a fotózásra. 

Ezzel szemben a prop stylist tárgyakkal és kellékekkel kommunikál. A mikroenteriőr, amit így teremtünk meg, szavak nélkül is rengeteget mond el. A MOME-s kurzusomon kísérletezünk azzal, hogy fogunk egy semleges anyagot, és megnézzük, hogy hányféle stílust tudunk elérni különböző kellékekkel. Nagyon hatásos, ahogy ugyanaz a cucc - legutóbb egy zöld püré - fa deszkán rusztikus körítésnek, mélytányérban sóskakrémlevesnek, palackban zöld smoothie-nak, porcelán kübliben ezüstkanállal fine dining előételnek adja el magát. Az én fejemben nem is válik szét az enteriőr- és a propstyling, mindkét esetben tárgyak segítségével kommunikálunk. Természetesen a rokonszakmák sokszor kerülnek átfedésbe egymással és előfordulhat, hogy valaki több ággal is foglalkozik egyszemélyben.

Hogy választottátok ezt a szakmát? 

Eszter: Én inkább belesodródtam, mint választottam. Amikor az első fotós munkám volt, akkor itthon nem is létezett még ilyen szakma, hogy stylist. Volt egy saját virág-, és lakberendezési boltom, és a bolttal szomszédos cég felkért, hogy a fotózásra tegyek otthonossá egy szállodai enteriőrt, vigyek virágokat és kellékeket. Nagyon inspiráló élmény volt, éreztem, hogy ez a típusú munka passzol hozzám igazán. Az első food styling munkám egy Hamu és Gyémánt kiadványhoz kötődik, szendvicseket kellett szépen elkészíteni a fotózásra. Villányi Csabival fotóztunk a Flashback stúdióban, szóval már a kezdetektől jó kezekbe kerültem. Egy ideig a Stílus magazinnak készítettem ételfotó stylingot, aztán egyik munka hozta magával a másikat. 

Zsófi: Én az Iparművészeti Egyetemen (ma MOME) végeztem bőrtárgy tervező szakon, engem mindig is a tárgykultúra és a dizájn érdekelt. Az itthoni magazin boom idején volt egy tök jó réteglap a Tér és Rend, és itt a fotóanyaghoz a kreditben mindig kiírták, hogy stylist: Andó Ildikó.

Fogalmam se volt róla, hogy az mi, de meg voltam győződve arról, hogy ezt akarom csinálni.

Sikerült bekerülnöm az Ildihez asszisztensnek, és sokáig vele dolgoztam, később az Ildi inkább a divatstyling irányba ment, én pedig maradtam a tárgyaknál. Vezető szerkesztő lettem az Elle Dekor és a H.O.M.E magazinoknál, aztán 2008 körül felmondtam és visszakerültem szabadúszó oldalra. Itthon akkor indult a gasztrohullám. A Stahl magazin keresett meg, hogy Mautner Zsófival készítsünk egy anyagot. Ez volt az első ételfotós munkám, már ott is inkább propstylistként működtem közre, én vittem a kellékeket. Mi egyébként egymással egy Éva külön lapszám fotózáson ismerkedtünk meg, ahol rengeteg fotóanyagot készítettünk együtt, és pár éve vágtunk bele a közös vállalkozásba.

A “kép csak illusztráció”, vagy ennél nagyobb jelentősége van egy ételfotónak?

Zsófi: A látvány ma rendkívül fontos, és a fotó az egyik legfontosabb vizuális kommunikációs eszköz, ezért nagyon tudatosan és hozzáértőn kell használni. A mi munkánk nem arról szól, hogy ismerjük a beszerző helyeket, vagy hogy van kreditünk a dekoros boltokban, hanem hogy tudjuk, minek kell a képre kerülnie, és minek nem.

Ha mondjuk az ügyfél 35 éves nőknek szeretne eladni egy szakácskönyvet, vagy terméket, akkor nekünk tudnunk kell, hogy mi az a stílus, ami ezt megtámogatja, és úgy kell igazítsuk a stylingot, hogy képi világ a 35 éves nőket fogja meg. Bármilyen megrendelésről legyen szó, lehet az rendezvény, szakácskönyv, vagy ételfotó, mindig átfogó koncepcióban kell gondolkozni. A Limara (Limara Péksége) és Hegyi Barbara (Abraka babra) könyvek például egyszerű halandóknak készültek, a fő üzenet az, hogy ezeket az ételeket bárki el tudja otthon készíteni. Egy ilyen történetbe nem rakhatsz mesterkélt, agyon stylingolt ételeket és kellékeket, mert hiteltelen lesz az üzenet.

Mennyire múlik a styliston, és mennyire a fotóson a végeredmény sikere?

Eszter: Rendkívül fontos, hogy a fotós is profi legyen, és hogy együtt is jól tudjunk dolgozni. Az egyik legfontosabb dolog egy munka során, hogy ez a csapatmunka működjön. Az ételfotózás is egy külön szakma, a fotósnak és nekünk is tudni kell, hogy mi fog működni és mi nem, csak más-más típusú szaktudás kell. Ő a fényekkel, beállításokkal machinál, mi pedig a kellékekkel.
A történet nem csak két szereplős, az ügyfélnek is kulcs szerepe van a végeredményben. Ideális esetben van egy profi art direkció és irányokat kapunk, de

meglepően gyakori az olyan projektindító megbeszélés, ahol kiderül, hogy az ügyfélnek még elképzelése sincs arról, hogy ki a célcsoport, milyen volumenű anyag, hány képre lenne szükség.

Megrendelés típusától függ, hogy mennyire folyunk bele a projektbe, de van, hogy mi felelünk a teljes kreatív folyamatért.

A munkáitokon van jól felismerhető Cup of Charm védjegy?

Eszter: Stílust adunk az ételeknek és alapanyagoknak, stílusból pedig ezerfélét tudunk és ismerünk. Mindketten virágkötők is vagyunk, így természetesen a virág az egyik kedvenc fő eszközünk. Komplett rendezvényeinkhez mi készítjük az összes virág- és zöldnövény dekorációt, melyeket rengetegféle módon használunk. A másik kedvenc anyagunk a papír, iszonyú sokrétű, és gyönyörű dolgokat lehet kihozni belőle.

Zsófi: Ez a szakma sokkal kisebb mértékben önmegvalósítás, mint azt az emberek gondolják, pont ezért szereptévesztésben van a stylist, ha a végeredményben a saját személyisége túlságosan dominál. A piaci keretek közt működve ez megengedhetetlen, a személyiségjegy fontos és szükséges, de a túl erős személyes világ nem passzol mindenhez és nem lehet mindenre ráhúzni.

Milyen trendek dominálnak az ételfotózásban? Megtudhatja a Magyar Konyha Online oldalán olvasható cikkből! 

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ingatlanpanama a Feneketlen-tónál? – Lázár János kemény lépésre szánta el magát

Nahát, lesz következménye egy újságcikknek!? Azonnali vizsgálatra utasította a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalt (Kehi) Lázár János a Feneketlen-tó melletti telekprivatizáció ügyében, melyet a Heti Válasz tárt fel – tájékoztatta lapunkat a Miniszterelnökség. Közben már csaknem ezren csatlakoztak a Buda Gardens-óriáslakópark elleni petícióhoz.

Hun–magyar rejtély: új nyilatkozatok árnyalják a „szenzációt”

A szegedi genetikusok nagy vihart kavaró szeptember végi bejelentése után először véleményezi átfogóan a hun–magyar rokonság kérdését történész, paleoantropológus és néprajztudós. A csütörtöki Heti Válasz összeállításából kiderül: a kulturális közelségnek több bizonyítéka is van, a csodafegyvernek tűnő genetika viszont épp a lényeget illetően néma.

A magyar szexmilliárdos pere: 45 milliárd forint a tét

Ismét pert nyert a leggazdagabb magyarok között számon tartott szexmilliárdos, Gattyán György cége az adóhivatallal szemben, egyelőre mégsem látszik a történet vége. A tét 45 milliárd forint. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

„Lehet, hogy Orbán nem diktátor” – mondja az MSZP elnöke

Ha a ballib értelmiség lázas messiáskeresésében eljutott Vona Gáborig, ahhoz csak gratulálni tud Molnár Gyula. A szocialisták elnöke eddig másodhegedűs volt, Botka László visszalépése után viszont ő viszi majd a prímet a pártban. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.