valasz.hu/itthon/ron-werber-miatt-hagyta-ott-az-lmp-t-a-part-tanacsadoja-127450

http://valasz.hu/itthon/ron-werber-miatt-hagyta-ott-az-lmp-t-a-part-tanacsadoja-127450

A kommentvilág menthetetlen – de nem mindegy, ki fenyíthető a jogsértő tartalomért

/ 2016.02.03., szerda 11:33 /
A kommentvilág menthetetlen – de nem mindegy, ki fenyíthető a jogsértő tartalomért

Ha én holnap éjjel odamegyek Ablonczy kolléga kocsijához és ráragasztok egy táblát azzal a felirattal, hogy „Messze égbolt, tiszta, kék / Fulladjon meg minden komcsi / Lehetőleg máma még”, ami miatt reggelre a Munkáspárt feljelentést tesz, akkor bizony Ablonczy kollégára holnapután kemény büntetés vár.

Ezzel a kissé kretén gondolatmenettel tudnám érzékeltetni, hogy milyen az, ha a lapot (vagy a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületét) fenyítjük a cikkek alatt megjelent jogsértő kommentekért.

Az Index tegnap közölte, hogy a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága korrigálta a magyar kúriai és alkotmánybírósági joggyakorlatot, ami a kommentelést lehetővé tevő portálokat automatikusan felelőssé tette a hozzászóló esetleges jogsértései miatt. A dolog előzménye többek között egy ’14 májusi Ab döntés, amiről itt lehet olvasni.

Általában nem övezi osztatlan lelkesedés, amikor Strasbourgból szólnak bele a magyar joggyakorlásba, de az Emberi Jogok Európai Bíróságának döntését most nem véletlenül üdvözölte oldaltól függetlenül mindenki.

A Válasz.hu cikkei és bejegyzései alatt ugyan nincs hozzászólási lehetőség, de a facebookos felületünkre érkező kommentekből és időről időre az egyes kommenteket sérelmező olvasói levelekből is sejtjük, mekkora ráadás munkát igényelhet a büntetőjogi kategóriákat kimerítő szövegek kigyomlálása egy-egy nagy portál hozzászólásfolyamaiból.

Nem a magyar online hőskorát éljük, nem párezer beavatott használja a különböző fórumokat, hanem a csak XD 8) és :( ikonokkal kommunikáló tiniktől a napi politikába belezakkant nyugdíjasokig mindenki, így az esetek többségében a kommentolvasás teljesen értelmetlen. Nagyjából 80 – 20 arányban érkeznek értelmetlen és értelmes hozzászólások, egy-egy Disqus-panel vagy Facebook-fal úgy fest, mint egy ápolók nélküli elmegyógyintézet. Ez nem sajnálkozás, ez van; a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága verdiktjének pedig több köze van a valósághoz, mint a megelőző Ab-döntéseknek.

Noha az Index az Új fejezet kezdődik a magyar nyilvánosságban címet választotta fent linkelt cikke címének, a probléma  velünk marad: a mindenen anyázók nem fognak kevesebbet anyázni, a csak Caps Lockkal kommentelők sem távolítják el kedvenc billentyűjüket a klaviatúrából. (De legalább nem az online szerkesztő feje fáj a jogsértő hozzászólások miatt.) Mivel lehetne javítani a helyzeten? A nagy kommentfolyamokban szerintem semmivel. A Mandiner-iskola például teljes szabadságot ad, nincs moderálás, a 444-en bevezették a szűrést – mindkettő mellett lehet releváns érveket mondani.

A többé-kevésbé értelmes fórumozásban teret adó kisebb blogokban biztos érdemes szűrni a trollokat, de a hatalmas kommenttengerek amúgy sem alkalmasak a fontos témák megbeszélésére.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ez most már Lázár–Tiborcz-ügy

Minél több részlet derül ki, annál érthetőbb, miért próbálta eldugni a kormány az Elios csalásgyanús közvilágítás-korszerűsítési beruházásairól szóló OLAF-jelentést.

A Fidesz és a totális képviselet kockázata

„A hatalom, a pénz, a döntések mindig hordozzák a megosztás veszélyét. Előbb-utóbb lesznek, akikhez a hatalmon lévőknek muszáj mást szólni, valamivel indokolni, hogy miért nincs más értelmes választás, mint ők.”

Salgótarján nem Szeged – billegő körzetek Nógrádban

Makacs szegénység, elöregedés, lassú fogyatkozás: az ország legvidékiesebb megyéjében lenne ok a protestszavazásra. A megyeszékhelyen erős a baloldal, de a háromosztatú politikai térben a kormánypártnak a legjobbak az esélyei. A Heti Válasz választási sorozata ezúttal a két nógrádi választókerületet mutatja be. Részletek a friss lapszámban.

Egyetlen közautó 7–11 magántulajdonban lévőt helyettesíthetne?

Már 500 közautó áll a fővárosban közlekedők rendelkezésére, két-három év múlva pedig ezernél is több lesz. Külföldi tapasztalatok szerint tízszer ennyi saját járgányt helyettesíthetnek, de kérdés, hogy ez idehaza is reális-e. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.