valasz.hu/itthon/aki-nem-tesz-semmit-annak-kuss-kukorelly-endre-a-heti-valasznak-126197

http://valasz.hu/itthon/aki-nem-tesz-semmit-annak-kuss-kukorelly-endre-a-heti-valasznak-126197

A kormány elintézte: hiába győz a Fidesz

/ 2010.01.05., kedd 19:17 /

Ingatlanokat adna el, és biztosító berendezéseket szerelne le a MÁV azokon a szárnyvonalakon, amelyekre a kormány decembertől nem rendelt személyszállítást.

A februárban életbe lépő határozat lényegében megakadályozhatja, hogy győzelme esetén az ellenzék visszaállítsa a személyforgalmat.

Bár a december 13-án megszüntetett szárnyvonalak esetében a kormány minden egyes alkalommal igyekszik kihangsúlyozni, hogy a személyszállítás csak ideiglenesen szünetel, egy, az interneten nyilvánosságra került intézkedési terv a vicinálisok számára mégis más jövőt sejtet. A MÁV üzletági általános vezérigazgató-helyettese, Mosóczi László által jegyzett írás december 11-én kelt, s februártól lépne életbe „a személyszállítási közszolgáltatásból kizárt" vonalakon.

A dokumentum lényegében az amúgy sem fejlett infrastruktúrával rendelkező szárnyvonalak további technikai leépítését irányozza elő az egyes vasúti szakterületeknek. Az utasítás értelmében alaphelyzetbe kell állítani az állomási biztosítóberendezéseket, az esetlegesen központi állításba kapcsolt váltókat át kell szerelni helyszíni állításúra. „El kell készíteni a funkcióját vesztett, személyzet nélkülivé vált állomások jelző- és biztosítóberendezéseinek bontási tervét, és további intézkedések érdekében a fejlesztési osztály elé kell terjeszteni. Kezdeményezni kell az illetékes közlekedési hatóságnál az érintett sorompó-berendezések megszűntetését, illetve a vasúti átjárók biztosítási módjának megváltoztatását" - olvasható az utasításban.

„Amennyiben a teljes csapórudas sorompó kezelési helyén, a vonatközlekedés idején nincsen szolgálat, a sorompót a vonatszemélyzetnek kell kezelnie" - mindez a szállítási idő jelentős növekedését eredményezheti. A vonalak mentén lényegében csak a közép- és kisfeszültségű hálózatok és berendezések maradnának üzemkészen, annak érdekében, hogy a későbbiekben szükség esetén újra „teljes értékű vasútüzemet" lehessen biztosítani.

Mosóczi László irányt mutat az Ingatlangazdálkodási szakterületnek is. Utasítása szerint a pályavasútnak tisztáznia kell, hogy a vonalak mentén mely ingatlanok elengedhetetlenek a további működéshez, és melyeket lehet „azonnal, illetve rövidtávon hasznosítani." „Meg kell kezdeni, és rövid időn belül be kell fejezni - a jogszabályok adta lehetőségeken belüli lehető legegyszerűbb és leggyorsabb módon - a vonalakon feleslegessé vált ingatlanok értékesítését."

Az intézkedési terv a főjelzők, előjelzők érvénytelenítése mellett a szárnyvonalakon alkalmazható legnagyobb sebességre is kitér, mindössze 40 kilométerben meghatározva azt. „A közlekedő vonat a szolgálati hely váltókörzete előtt köteles megállni és váltóellenőrzést tartani. A vonat csak ennek megtörténte után folytathatja útját" - mindezzel tovább lassítva és nehezítve a hivatalosan még létező teherfuvarozást.

A sebességcsökkentés különösen az 5-ös számú, Komárom-Székesfehérvár közötti szakaszon jelent nagy érvágást, ahol a pálya megfelelő állapota miatt jelenleg ennek duplája van érvényben. Ráadásul mellékvonal ellenére az országos hálózatban is fontos szerepet játszik, mivel a hegyeshalmi fővonalat mentesítve jelentős teherforgalmat bonyolít.

Az intézkedési terv annak ismeretében különösen kényesnek tűnik, hogy a Fidesz, választási győzelme esetén vissza kívánja állítani a személyszállítást azokon a vonalakon, amelyeken ez műszakilag lehetséges. Kérdéses, hogy a leszerelt biztosítóberendezések, és eladott ingatlanok közepette megvalósulhat-e az ellenzéki ígéret.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Pancserlehallgatók

Ha a HVG-nek igaza van, a világ legbénább lehallgatói keltenek botrányt Magyarországon.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.

Morvai Krisztina: „Ez nem hűségeskü a Fidesz mellett”

Nem tudja, a Jobbikra szavaz-e jövőre a Jobbik európai parlamenti képviselője. Morvai Krisztina azt mondja: három éve nincs kapcsolatban Vona Gáborral, de nem a személyes sértettség, hanem az irányváltás bizonytalanította el. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kovács Ákos: Leszállni az egovonatról

A Nyugat nagyon mást ért kultúrán, mint mi, ebben a tekintetben igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Kovács Ákos énekes, dalszerző, akit nemrég bemutatott Arany János-estjéről és a jövő évi jubileumi koncertjéről is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.