A kormány meghajolt a taxisok előtt – miért tüntetnek megint?

/ 2016.03.10., csütörtök 20:10 /
A kormány meghajolt a taxisok előtt – miért tüntetnek megint?

Nem túl nagy számban, de ismét sávelzárással tiltakoztak taxisok a Hősök terén, majd a Deák téren az Uber ellen csütörtökön. Januárban már egyszer megzavarták a főváros forgalmát a fuvarmegosztó app miatt, és akkor a kormány látszólag az ő oldalukra állt. De csak látszólag: a probléma nem oldódott meg, valójában ugyanott tartunk, mint két hónappal ezelőtt. Vagyis az Uber alapvetően továbbra is illegálisan működik Budapesten, a hatóságok pedig a papíron kemény szigor dacára keveset tesznek azért, hogy érvényt szerezzenek a jogszabályoknak.

Hogy lehet feloldani egy ilyen ellentmondást? Kétféleképp. Az első út, hogy úgy módosítom a személyszállításra vonatkozó szabályokat, hogy az Uber, amelyre egyre nagyobb az igény, főleg a fiatal generációban, többé-kevésbé szabályosan működhessen, azaz felfrissítem a más technológiai viszonyok között született szabályozást a kor újdonságaihoz. A második, hogy megpróbálok érvényt szerezni a hatályos tiltásnak.

A kormány könnyen választhatta volna az első utat. A vonatkozó kormányrendelet a szigorú előírásokhoz kötött személytaxi mellett ismeri az ún. „személygépkocsis személyszállító tevékenységet” is, amelynek kevésbé kötött szabályaihoz (vezetői- és autóvizsga) az utóbbi hónapokban az Uber és sofőrjei is próbáltak alkalmazkodni. Viszont ezt a hatályos rendelet szerint csak kiegészítő tevékenységként lehet végezni, például szállodáknak – mindössze ezt a korlátozást kellett volna feloldani, hogy az Uber lényegében szabályozottan működhessen.

Na, a kormány nem ezt választotta, hanem a második lehetőséget. Inkább módosított egy rendeletet, hogy az uberezésen kapott sofőröknek le lehessen szerelni a rendszámát, be lehessen vonni a forgalmiját az akár 800 ezer forintos kiszabható bírság mellett. A „baj” az, hogy ezen az úton sem ment végig az állam, legalábbis abban az értelemben, hogy a szigor papíron maradt. Az elmúlt hetekben mindössze egyszer érkezett arról hír, hogy ténylegesen leszerelték egy Uber-autó rendszámtábláját, és a cég a hvg.hu-nak megerősítette, hogy azóta sem szereztek tudomást hasonló esetről. Az eredmény? Ott tartunk, ahol január elején.

A kormány Uber-ügyi fellépése nemcsak ezért felemás. Míg a közlekedést felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a rendeletek szigorításával reagált az előző tüntetésre, a Nemzetgazdasági Minisztérium alá tartozó NAV az Uber legalizálása irányába mozdult el a következő hetekben. Honlapjukon részletes tájékoztatót tettek közzé az Uber-sofőröknek arról, hogy milyen vállalkozási formában űzhetik tevékenységüket, hogyan és milyen közterheket kell leróniuk. Az Uber Hungaryvel pedig egyeztetéseket kezdtek, melynek eredményeként a cég végre elkezdett áfás számlákat kiállítani sofőrjei nevében. Az is igaz viszont, hogy szerdán „új információk” birtokában nyomozást indítottak a cég ellen.

Egy szó mint száz: a kormány egyelőre se kiköpni, se lenyelni nem tudja az Ubert. Látszólag meghajol a taxisok követelései előtt, de a gyakorlatban egyelőre nem alkalmaz akkora szigort, ami ellehetetlenítené a cég működését és magára haragítaná az app több tízezer felhasználóját és a taxisokat ellenszenvvel kezelő közvéleményt. Folyt köv.

Rosta

Élő Anita

Találkozunk 2016-ban!

Itt épített gyurcsányista erőközpontot Lamperth Mónika

A baloldal az esélyesebb az észak-budapesti lakótelepi karéj három választókörzetében, de a XV. kerületben bonyolult a képlet: van itt Lamperth Mónika által építgetett gyurcsányista erőközpont, jelölt a Fidesz lakótelepi szakembere, és egy óvodafelújítás miatt megbüntetett lázadó szocialista is. Választási sorozatunk az Óbudától Újpalotáig nyújtózó kerületek esélyeit latolgatja. Részletek a friss Heti Válaszban.

A disznósajt volt a csúcs a kisgazdák sajtóreggelijén

Pártcunamival indult a hivatalos kampányidőszak, ám a szokásosan jelentkező komolytalan formációk mellett a reaktivált kisgazdáknak és Lévai Katalin volt szoci miniszter pártjának lehet is hatása egy-egy mandátum – elvesztésére. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Huszti Péter: „Ellopta a show-t a politika”

El lehet játszani Hamletet bőrdzsekiben, de ne a ma emberéről, hanem a ma emberéhez szóljon – mondja a Corvin-lánccal frissen kitüntetett Huszti Péter színművész, rendező. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Tényleg blöff volt a rezsicsökkentés?

A földgáz külföldi áresése valóban lehetővé tett volna egy méretes lakossági gázárcsökkentést 2015–16 táján, a kormány azonban inkább tartalékba rakta az erre fordítható összeget. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Ez most tényleg össznemzeti ügy – aki magyar, aláír!

Miért kell vért izzadni ahhoz, hogy egymillió uniós aláírás összegyűljön a Nemzeti Kisebbségvédelmi Kezdeményezéshez? Csáky Pál, az ügyet az Európai Parlamentben képviselő felvidéki politikus és névrokona, Csáky Csongor, a gyűjtést idehaza szervező Rákóczi Szövetség főtitkára válaszol a csütörtöki Heti Válaszban.

Ki nyerhet áprilisban? Most vasárnap minden eldől

Röviddel a parlamenti választás előtt a pártok a legjobboldalibb megyei jogú városban, Lázár János pátriájában tesztelhetik stratégiájukat. A hódmezővásárhelyi eredményből következtetni lehet majd az országos voksolás végeredményére is. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija!