valasz.hu/itthon/exkluziv-a-mav-es-a-szerencsejatek-zrt-rendszeret-is-feltorhette-a-bkk-hekkere-124790

http://valasz.hu/itthon/exkluziv-a-mav-es-a-szerencsejatek-zrt-rendszeret-is-feltorhette-a-bkk-hekkere-124790

A kormány meghajolt a taxisok előtt – miért tüntetnek megint?

/ 2016.03.10., csütörtök 20:10 /
A kormány meghajolt a taxisok előtt – miért tüntetnek megint?

Nem túl nagy számban, de ismét sávelzárással tiltakoztak taxisok a Hősök terén, majd a Deák téren az Uber ellen csütörtökön. Januárban már egyszer megzavarták a főváros forgalmát a fuvarmegosztó app miatt, és akkor a kormány látszólag az ő oldalukra állt. De csak látszólag: a probléma nem oldódott meg, valójában ugyanott tartunk, mint két hónappal ezelőtt. Vagyis az Uber alapvetően továbbra is illegálisan működik Budapesten, a hatóságok pedig a papíron kemény szigor dacára keveset tesznek azért, hogy érvényt szerezzenek a jogszabályoknak.

Hogy lehet feloldani egy ilyen ellentmondást? Kétféleképp. Az első út, hogy úgy módosítom a személyszállításra vonatkozó szabályokat, hogy az Uber, amelyre egyre nagyobb az igény, főleg a fiatal generációban, többé-kevésbé szabályosan működhessen, azaz felfrissítem a más technológiai viszonyok között született szabályozást a kor újdonságaihoz. A második, hogy megpróbálok érvényt szerezni a hatályos tiltásnak.

A kormány könnyen választhatta volna az első utat. A vonatkozó kormányrendelet a szigorú előírásokhoz kötött személytaxi mellett ismeri az ún. „személygépkocsis személyszállító tevékenységet” is, amelynek kevésbé kötött szabályaihoz (vezetői- és autóvizsga) az utóbbi hónapokban az Uber és sofőrjei is próbáltak alkalmazkodni. Viszont ezt a hatályos rendelet szerint csak kiegészítő tevékenységként lehet végezni, például szállodáknak – mindössze ezt a korlátozást kellett volna feloldani, hogy az Uber lényegében szabályozottan működhessen.

Na, a kormány nem ezt választotta, hanem a második lehetőséget. Inkább módosított egy rendeletet, hogy az uberezésen kapott sofőröknek le lehessen szerelni a rendszámát, be lehessen vonni a forgalmiját az akár 800 ezer forintos kiszabható bírság mellett. A „baj” az, hogy ezen az úton sem ment végig az állam, legalábbis abban az értelemben, hogy a szigor papíron maradt. Az elmúlt hetekben mindössze egyszer érkezett arról hír, hogy ténylegesen leszerelték egy Uber-autó rendszámtábláját, és a cég a hvg.hu-nak megerősítette, hogy azóta sem szereztek tudomást hasonló esetről. Az eredmény? Ott tartunk, ahol január elején.

A kormány Uber-ügyi fellépése nemcsak ezért felemás. Míg a közlekedést felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a rendeletek szigorításával reagált az előző tüntetésre, a Nemzetgazdasági Minisztérium alá tartozó NAV az Uber legalizálása irányába mozdult el a következő hetekben. Honlapjukon részletes tájékoztatót tettek közzé az Uber-sofőröknek arról, hogy milyen vállalkozási formában űzhetik tevékenységüket, hogyan és milyen közterheket kell leróniuk. Az Uber Hungaryvel pedig egyeztetéseket kezdtek, melynek eredményeként a cég végre elkezdett áfás számlákat kiállítani sofőrjei nevében. Az is igaz viszont, hogy szerdán „új információk” birtokában nyomozást indítottak a cég ellen.

Egy szó mint száz: a kormány egyelőre se kiköpni, se lenyelni nem tudja az Ubert. Látszólag meghajol a taxisok követelései előtt, de a gyakorlatban egyelőre nem alkalmaz akkora szigort, ami ellehetetlenítené a cég működését és magára haragítaná az app több tízezer felhasználóját és a taxisokat ellenszenvvel kezelő közvéleményt. Folyt köv.

Rosta

Vörös Szabolcs

Találkozunk 2016-ban!

Alakul a Budapest–Tel-Aviv-tengely – kulcsszerepben Finkelstein

Hasonlóan gondolkodik az izraeli és a magyar kormány Soros Györgyről és a migrációról. De Benjamin Netanjahu budapesti útja azt is jelzi: a zsidó állam nyit az őt a nyugatiakkal ellentétben alig kritizáló visegrádiak felé. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.