ARATÓK

/ 2005.09.08., csütörtök 15:13 /

Országos média- és kommunikációs hálózat kiépítését tervezi 2006-ra az egykor a Princz Gábor-féle Postabank partnereként mutatkozó Dunaholding Rt. A cég első emberéhez került a Klubrádió és több helyi adó, de közvetve Arató Andráshoz tartozik a hirszerzo.hu portál és - a fővárosban dugókommunikátori szerepet vállaló - Capital csoport is.



Az idei, nagy port kavaró fővárosi útfelújítások mellé rendelt ötvenmillió forintos PR-megbízatást pályáztatás nélkül elnyerő hat társaság közül legalább négy kapcsolódik a Capital csoporthoz - derül ki a cégbírósági nyilvántartásokból. Az ötödiket tavaly decemberben jegyezték be, vagyis nincs érdemi referenciája, a hatodikat pedig kézi szőnyegszövésre, falvédőgyártásra és ruházati kiskereskedelemre alapították.

Tehát míg a korábbi hírek szerint csak a One Nation Kft., a Privy Council Kft. és az Art Média Kft. tartozik/tartozott a Political Capital elemző intézet egyik vagy másik vezetőjének érdekeltségébe, a valóság az, hogy a 451 Fahrenheit Bt. is közel áll Szabados Krisztiánhoz és Somogyi Zoltánhoz. Utóbbihoz mindenképp, hiszen a betéti társaság beltagja, Taródi Zoltán 1991-re együtt járta ki vele a budapesti Berzsenyi Dániel Gimnáziumot. Mi több, éppen Taródi irányítja az ugyancsak a Capital csoporthoz tartozó - és a frissen indult hirszerzo.hu portált működtető - Hírszerző Kft.-t.

UTASÍTÁSOS TERVGAZDASÁG?

Bár az útfelújítások kínjait enyhíteni hivatott dugókommunikációt végző további társaságok (BDP Communications Kft., Market Fres-Co Bt.) papíron nincsenek bekötve Capitalékhoz, feltűnő, hogy a hat cég együttműködését hivatalosan a Somogyi-Szabados páros által ügyvezetett Privy fogja össze. Ráadásul miután kiderült, hogy a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztálya már június 16-án körlevélben értesítette az útfelújítások kivitelezőit (lásd táblázatunkat), mely PR-cégekkel kötelesek elvégeztetni a lakossági felvilágosító kampányt, a "hatok" közös ügyvédet fogadtak. A kiszemelt jogi képviselő, Sándor Róbert aztán augusztus 29-én meg is fenyegette a városházát: a megbízási szerződésekben lévő információ üzleti titok, vagyis ha a városháza - társadalmi nyomásra - kiadná az adatokat, "ügyfeleim kénytelenek lesznek jogorvoslattal élni". Somogyiék ügyvédje szerint a megbízások egy részét már a hivatali körlevél megszületése előtt aláírták, előre kitervelt mutyiról tehát szó sem lehet.

Ennek ellenkezőjét sejti Deák András fővárosi fideszes képviselő, aki a minap - hivatali hatalommal való visszaélés, sikkasztás és vesztegetés gyanúja miatt - feljelentést is tett. A Heti Válasznak nyilatkozó jogi szakértők többsége úgy látja: a Demszky Gábor-féle városvezetés nem írhatta volna elő az építésikivitelezési munkára irányuló pályázatok győzteseinek, hogy vállalkozói díjuk egy részét a munkálatok kommunikációjára fordítsák, hiszen a közbeszerzési törvény tiltja, hogy az építési beruházás megvalósításához nem feltétlenül szükséges szolgáltatásokat - így a PR-t - beszámítsák a projekt becsült értékébe. (Külön kínos, ha a városháza kiköti, hogy az alvállalkozói szerződést csak a kijelölt jogalannyal írhatják alá a kivitelezők.) Bár Somogyi Zoltánék igyekeztek bagatellizálni az útászkodásból származó hasznukat, tény, hogy a One Nation-Privy-Art Média-451 Fahrenheit baráti négyeshez most befolyó bruttó 28,6 millió forint a Capital csoport tavalyi árbevételének tíz százalékát jelenti. (A Capital Group a politikum mellett a gazdaság világában is megvetette a lábát. A Privy megrendelői között olyan "megavállalatok" találhatók, mint - a csak nevében állami, valójában Erdős Ákos érdekkörébe tartozó - Állami Nyomda Rt. vagy a Budapest Airport Rt. privatizációs pályázatán is induló British Airport Authority.)

KITÜNTETETT POSZTOK

Alapesetben az eddig tárgyalt összefüggéseknek semmi közük sem lehetne ahhoz az információhoz, hogy a Balaton környékén sugárzó Radio Jam megvásárlására készül a jelenleg Budapesten, Kecskeméten és Gyöngyösön s hamarosan Esztergomban is honos Klubrádió. Hogy mégis e helyütt tárgyaljuk a hírt, annak az az oka, hogy a Capital cégcsoport fejlődése és a Kossuth adó leendő alternatívájaként emlegetett Klubrádió térhódítása mögött egyaránt a Dunaholding Rt. elnök-vezérigazgatója, vagyis Arató András sejlik fel.

A Magyar Narancs politikatörténészei évekkel ezelőtt az SZDSZ egyik kampányfinanszírozójaként emlegették a - Horn-ciklus idején a Princz Gábor vezette Postabankkal szimbiózisban működő - Dunaholdingot. Az elköteleződésből 2002-re is maradt valami; az rt. elnök-vezérigazgatója legalábbis tiszteletét tette az előző parlamenti választásokat felvezető szabad demokrata kampánynyitón. A kormányváltást követően Aratót a MÁV Rt. igazgatóságába delegálta az új hatalom, de a Dunaholding felügyelőbizottsági tagjai is kiérdemeltek egy-egy állami posztot. Az SZDSZ-nek egykor vállalkozói szalont szervező Haris György ma a Malév Rt. igazgatóságát erősíti, miközben Kálmán Jánosnak az ugyancsak állami tulajdonú Váltó-4 Libra Rt. vezetőtestületében szorítottak helyet. A rendszerváltás előtt az építésügyi miniszteri tisztségben, jelenleg a Dunaholding több érdekeltségében is munkálkodó Somogyi László pedig éppen idén augusztus 20-án kapta meg - "több évtizedes, az építésügy érdekében végzett munkásságáért, szakmai-közéleti tevékenysége elismeréseként" - a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje (polgári tagozata) kitüntetést a Gyurcsány-kormány jóvoltából.

TEREBÉLYESEDŐ CÉGHÁLÓ

"Már másodéves építőmérnök-hallgatóként megteremtettük A jövő mérnöke konkurenciáját jelentő, relatíve polgári és relatíve liberális kari újságot" - idézte fel a Heti Válasznak első médiakalandját Arató András. Három évtizeddel később, 2001-ben aztán úgy érezte, hiányzik egy szolgáltatás a rádiós piacról: a beszélgetős-híradós, kötetlen és interaktív talk-news műfaj. Huszonnégy részvényestársat gyűjtött maga köré, és a ma 306 millió forintos jegyzett tőkéjű Monográf Rt.-n keresztül beszállt az azóta ugyancsak részvénytársasággá bővült Klubrádió Kft.-be.

A 2002-es választások idején még csak csíraállapotban létező, mások mellett Bolgár György és Aczél Endre nevével fémjelezhető adó vételkörzete 2005 végére akár az ország felét is magában foglalhatja. A Monográf ugyanis 2004 áprilisában bevásárolta magát a kecskeméti Partner Rádió Kft.-be, helyi sugárzású frekvenciát szerzett Gyöngyösön, két és fél hónapja pedig ugyancsak a Klubrádiót nyilvánította az esztergomi 98,1 MHz frekvencia nyertesének az Országos Rádió- és Televíziótestület. "Biztató tárgyalásokat folytatunk a Radio Jammel is" - erősítette meg az öt Balaton környéki várost kiszolgáló adó készülő tulajdonosváltásáról szóló hírünket Arató, de a részletekkel kapcsolatban egyelőre a türelmünket kérte. Arra a kérdésünkre, hogy a rádió és a hirszerzo.hu után belevág-e egy televíziós vállalkozásba is, leszögezte: bár a média hatalmat jelent, "én csak üzletnek tekintem, vagyis nincsenek nagyhatalmi törekvéseim".

Mindazonáltal Arató közel került a nagyok játékához; 2002 őszén egyik vállalkozásán keresztül társtulajdonos lett a Somogyi-Szabados duó által jegyzett, az MSZP, az MDF és több SZDSZ-es irányítású szaktárca megrendeléseit becsatornázó Political Capital Kft.-ben, illetve az időközben céghálóvá terebélyesedő Capital Groupban. "Három éve találkoztam két tehetséges fiatalemberrel. Már jelen voltak a kommunikációs piacon, dinamizmust sugároztak, de tőkehiányuk volt. Melléjük szegődtem, ám döntő befolyásom továbbra sincs a cégcsoport működtetésére" - igazította el lapunkat a Dunaholding elnök-vezérigazgatója.

A ma a politikai szélrózsa minden irányába dolgozó Political Capital alapítói Aratóhoz hasonlóan SZDSZ-es indíttatásúak. Szabados Krisztián 2000- ig a liberális párt sajtófőnöke volt, Somogyi Zoltán pedig 1998-ban annak a Haris Györgynek szervezett képviselőjelölti kampányt, aki mostanában a Monográf Rt. kisrészvényeseként és - mint említettük - a Dunaholding felügyelőbizottsági tagjaként mutatkozik. Üzleti sikerük titkát azonban nem politikai múltjukban, hanem elvszerű jelenükben látják Somogyiék, mondván: "Ha egy párt arra kérne minket, írjuk meg a 2006-os választási programját, akkor egy másik pártnak már nem vállalnánk hasonló munkát. Az viszont belefér, hogy rivális politikusok imázsépítését elvégezzük."

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.