valasz.hu/itthon/fordulat-akos-megegyezett-a-telekommal-es-50-milliot-utalt-bojte-csabanak-117545

http://valasz.hu/itthon/fordulat-akos-megegyezett-a-telekommal-es-50-milliot-utalt-bojte-csabanak-117545

Buszbaleset

Itt a bizonyíték a BKV-vezér buszbalhéjára!

/ 2008.02.07., csütörtök 06:15 /

Új bejegyzés kerülhet a főváros botránykrónikájába: a BKV vezérének fia havi fizetést kap attól az Alfa Busz Kft.-től, amelyre több milliárd forintos csuklósjármű-tendert írt ki a közlekedési vállalat - tudta meg a Heti Válasz. Az egyszereplős "versenyeljárásnak" lényegében nincs olyan mozzanata, ami ne alapozná meg a korrupciógyanút.

"A BKV kiskirályok és szent tehenek gyülekezete volt (...). Az öröm, ha egy buszvezetőnek a fiai is sofőrök lesznek nálunk, de az már nem, ha egy döntéshozó középvezető a felesége, a gyereke vagy a saját tulajdonában álló kft.-vel köt szerződést. Az ilyesminek most vége" - ígérte tavaly nyáron az Indexnek Regőczi Miklós, a közlekedési vállalat értékesítési és kommunikációs vezérigazgató-helyettese. Aztán a múlt héten kiderült: a január 31-i határidőig egyetlen ajánlat érkezett a Budapesti Közlekedési Zrt. használtbuszbeszerzési eljárására - ami aligha felel meg a Regőczi-féle mércének. Különösen, hogy a társaság vezérigazgatójának fia ugyane kft., vagyis a Volvóval közösen pályázó Alfa Busz munkatársa (e tényt a cég székesfehérvári központjában is megerősítik lapunknak). A csütörtöki tenderbontás után a BKV első embere, Antal Attila egy szóval sem jelezte érintettségét az őt megbízó Fővárosi Közgyűlésnek - és azt sem, hogy élete már a Nógrád Volán vezérigazgatójaként, 2004-től összefonódott a győztesjelölt Alfáéval: a két vállalat kötelékben indult a főváros közbeszerzési eljárásain (lásd anyagunkat a cikk végén).



Érkezőben a genfi flotta

A 27. évében járó Antal Zsolt már akkor havi fixet kapott az állami-önkormányzati megrendelésekből élő Alfa Busztól - logisztikai munkatársként -, amikor apja 2007. január 1-jével átült a BKV vezérigazgatói székébe. Idén év elején aztán az Antal családdal szimbiózisban működő kft. "véletlenül" a BKV színeiben (és erkölcsi támogatásával) indult a fapados Dakarként emlegetett Budapest-Bamako ralin - e kalandtúra reklámértékéről három hete épp lapunknak nyilatkozott az Alfa legnagyobb tulajdonosa. A svéd állampolgársággal is rendelkező Mogyorossy Tibor szerint egy Afrikát megjárt, "magasabb alvázzal, megerősített karosszériával, rengeteg kommunikációs eszközzel" futó autóbusz jó referencia akármelyik honvédség vagy határőrség számára. (Heti Válasz, 2008. január 17.).

Az Alfa Busz három ügyvezetője - köztük a Volvo Hungária értékesítési igazgatójaként szocializálódott Mogyorossy - hazafelé tartott Bamakóból, amikor a BKV a múlt héten bejelentette: február 20-ig hirdetnek eredményt azon a 3,5-4 milliárd forint összértékű tenderen, amelyre egyedül az Alfa Busz-Volvo konzorcium adott ajánlatot (pedig a dokumentációt még négy társaság vásárolta meg). Ezzel beteljesedni látszik az a tavaly decemberi versenykiírás óta terjedő pletyka, hogy a főváros IV., XIII. és XVIII. kerületét érintő vonalakat a genfi közlekedési vállalat flottájából kivont, 6-7 éves csuklós buszok lepik majd el. Éppen olyan Volvo 7000A típusú járművek, amelyek - ugyancsak az Alfa Busz importtevékenysége jóvoltából - a 47-49-es villamos pótlására szolgálnak.

Mindezek után adódik a kérdés: a tyúk volt előbb vagy a tojás? Vagyis: azért írt ki a BKV sebtiben közbeszerzést, mert e nélkül nem lehet biztosítani a tömegközlekedést Budapesten, vagy azért, mert Genfben most szabadul fel 83 darab olyan autóbusz, amit csakis az Alfa képes "berendelni" a magyar fővárosba?

Nagyításért kattintson az alábbi képre, cikkünk a következő oldalon folytatódik!

---- ----83+1 találat

Amennyiben nem csal a látszat, kizárólag az utóbbi, bennfentes kereskedést sejtető változat jöhet szóba. A BKV ugyanis 2004 és 2006 között kifejezetten ügyelt rá, hogy 150 darab vadonatúj Volvón kívül mással ne hígítsa fel a csuklósparkját. A közlekedési társaság egyenként 62-65 millió forintért szerezte be a Lengyelországban gyártott, a genfieknél modernebb járműveit, s az ár a kétéves karbantartási garanciát is tartalmazta. Regőczi Miklós vezérigazgató-helyettestől megtudjuk: az Alfa Busz mostani használtjármű-ajánlata sem épp filléres, a darabonkénti ár közelít az 50 millióhoz - majd Mogyorossy Tibor 47,9 millióra pontosít. Ez viszont a Heti Válasznak nyilatkozó szakértők szerint akkor is "pofátlanul magas", ha a környezetvédelmi előírások január 1-jei változása miatt fel kell javítani, esetleg ki kell cserélni az érkező buszok motorjait. (Talán nem véletlen, hogy a BKV tenderkiírásának bírálati szempontjai közül a kedvező ajánlati ár mindössze 20 pontot ér; ez a maximális 55 pont harmada.) Az pedig magától értetődik, hogy egy 6-7 éves, kilométer-százezreket kiszolgált busznak nagyobb az esélye a meghibásodásra, mint egy új járgánynak - vagyis nem mind' spórolás, amit annak mondanak.

Az egyszereplős "verseny" kronológiája ugyancsak erősíti a gyanút, hogy a BKV eleve az Alfa Buszra írta ki a pályázatot. Az ajánlattételi felhívás december 11-én jelent meg először egy uniós szakhonlapon, majd 14-én a Közbeszerzési Értesítőben, tehát az Alfa-csapatnak - feltételezve, hogy valóban ekkor szerzett tudomást a lehetőségről - 6-8 munkanapja volt karácsonyig, hogy megteremtse-lepapírozza a nagy buszbiznisz hátterét. Merthogy az újév már a Bamako-előkészületet és -utazást jelentette az Alfa-vezérkarnak; ahogy Mogyorossy - Maliból hazafelé tartva - telefonon megerősíti lapunknak, "betegségem és az afrikai kitérő miatt még egy napot sem dolgoztam 2008-ban". Ez a lazaság egy öldöklő közbeszerzési verseny kellős közepén nem volna életszerű, pláne, hogy a pályázaton az Alfa Busz 2008-ra tervezett árbevételének 30-50 százaléka a tét.

A tisztánlátás kedvéért megkeressük a Transport Public Genevois (a genfi "BKV") sajtóirodáját, ahol a svájci Volvo-képviselet egyik igazgatójához irányítják lapunkat. Hiába a február 20-i budapesti eredményhirdetés, Thierry Currit már múlt időben beszél az Alfa Busszal kötött üzletről - ezt Mogyorossy Tibor úgy igyekszik finomítani, hogy "csak elvi megállapodásunk van a svájciakkal, a buszok pedig még Genfben futnak". Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy Currit 83 fölöslegessé váló csuklósról tesz említést, miközben a BKV - lássunk csodát - 60 darab + 40 százaléknyi, azaz 84 darab 18 méteres városi busz beszerzését hirdette meg. (Az Alfa székesfehérvári szerelőcsarnokában ott áll már BKV-kékre festve a lehetséges 84. is; ez a jármű egy svédországi beszerzésből maradt vissza a cégnek.) ---- ----

Kié az offshore?

Szintén árulkodó tény, hogy Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes a Fővárosi Közgyűlés múlt csütörtöki ülésére készített előterjesztésében azt állítja: a használt buszok már a közbeszerzést követően forgalomba állíthatók, "ezért azonnali megoldást jelentenek" (miközben a kiírás eredetileg június 30-i teljesítéssel számolt). Ugyancsak a pályázat belterjességére utal, hogy a BKV részben fedezet nélkül szánta rá magát a járművásárlásra; a Fővárosi Közgyűlés csak a tenderbontás utáni(!) órákban járult hozzá - az ellenzék és a szabad demokrata Bőhm András rosszallása mellett -, hogy a közlekedési vállalat átcsoportosítsa forrásait a buszokra.

Úgy tapasztaltuk, a városházi szocialistákat meglepte a Fidesz- és a KDNP-frakció csuklósügyben tanúsított ellenállása, hiszen köreikben köztudomású a BKV-vezér Antal Attila és az Orbán-kormány közlekedési államtitkáraként ismert Manninger Jenő évtizedes barátsága. (A 2006-2007-es évek fordulóján épp a fideszes képviselő budai lakásába jelentette be magát az Antal fia és lánya által jegyzett POT Kereskedelmi Bt.). Az ellenzékiek azonban állítják: sem Manninger, sem más nem lobbizott náluk az igen szavazatokért.

A képlet tehát egyszerű: adva van egy beszerzés, amit az MSZP-SZDSZ többség az ésszerűtlenségig támogat, az ellenzék pedig ellenez. S közben a gyanakvóknak feltűnik, hogy a 2006-os önkormányzati választások után az Alfa Busz Kft. kistulajdonosai között megjelent egy Abriola Management LLC névre keresztelt amerikai offshore társaság. Mogyorossy csak annyit ismer el lapunknak, hogy a washingtoni bejegyzésű cég mögött egy magánszemély van, "aki valamiért nem akarja felfedni kilétét". És itt megáll a tudomány: újságírói eszközökkel kideríthetetlen, hogy ki az Antal-Mogyorossy-féle bennfentes tender offshore kedvezményezettje. Annyit viszont tudtunk igazolni, hogy a buszbeszerzés fő haszonélvezője nem más, mint a BKV-vezér fiának főnöke, Mogyorossy Tibor. Az ügy legfőbb felelőse pedig a közlekedési vállalat vezetője, Antal Attila.


ALFA-ALBA-ANTAL-TENGELY

  • 2002-2003
    A frissen alapított Alfa Busz Kft., a Volvo és az állami tulajdonú Alba Volán Rt. közös gyártmányfejlesztésre határozza el magát; a Fejér megyei volántársaság lesz az Alfa Busz első megrendelője. Épp ekkor igazgatósági tag az Alba Volánnál, illetve önkormányzati képviselő Székesfehérváron (MSZP-SZDSZ színekben) az a Regőczi Miklós, akit 2007-ben Antal Attila a BKV vezérigazgató-helyettesi székébe hív.
  • 2004-2005
    A BKV Zrt. megállapodik három budapesti buszjárat alvállalkozásba adásáról a Nógrád Volán Rt. és az Alfa Busz Kft. alkotta konzorciummal. A nyolc évre szóló üzletet a Nógrád Volán részéről Antal Attila vezérigazgató üti nyélbe, melynek eredményeként a IV., a XIII. és a XV. kerület ellátásában részt vevő 120-as, 147-es, illetve gyors 170-es vonalakon Alfa Localo buszok kezdenek közlekedni.
  • 2006-2008
    Közel száz olyan autóbusz jár a BKV területén, amelyet az Alfa Busz Kft. gyártott, újított fel, illetve hozott be Magyarországra. A cég a Nógrád Volán partnereként biztosítja - a fent említett viszonylatok és a 30-as vonal mellett - a 47-49-es villamosokat pótló Volvoflottát. Emellett a BKV legnagyobb alvállalkozójaként ismert VT-Transman Személyszállító Kft. is Volvo alvázra épített Alfa-buszokat futtat.
  • 2008. január
    Az Alfa Busz és az Antal Attila vezette BKV Zrt. közös busszal indul a 8700 kilométeres Budapest-Bamako ralin. A Volvo Alfa Regio fedélzetére - a kiruccanás marketingértékét növelendő - felveszik a Miss Universe Hungary és a Miss World Hungary 2007. évi királynőit. Az ébredő Mali fővárosának meghódítása után az Alfa Busz lehet a BKV csuklósbusz-tenderének hivatalos győztese.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.