Deutsch a digitális oktatást hiányolja a tanárok követeléseiből
Abszurd, hogy letetetik a gyerekekkel az okostelefont és a tabletet az iskolákban – mondta Deutsch Tamás a digitális oktatásról rendezett beszélgetésen az Informatikai Vállalkozások Szövetsége közgyűlésén, ahol újra elnökké választották Laufer Tamást.
„Lassan össze sem tudom adni azoknak a pontoknak a számát, amelyek a pedagógusok követeléseiben megjelennek – egy szó azonban egyetlen pontjukban sem szerepel: a digitális. Nincs olyan szakszervezet vagy tanári közösség, amely a jövő magyar oktatásával kapcsolatban megfogalmazta az elképzeléseit és ezek között a digitális oktatást is megnevezte. Én ezt nem tartom jónak. Ha van négy-öt ügy, amelyeket a legfontosabbnak nevezhetünk, azok között az oktatási rendszer digitális átalakítása is ott kell, hogy legyen.”
![]() |
Fotó: Fényes Gábor |
Ezt a kritikát Deutsch Tamás, a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos fogalmazta egy oktatás jövőjéről szóló kerekasztal-beszélgetésen, melyet az IVSZ közgyűlésén rendeztek a múlt hét végén. A miniszterelnöki biztos hozzátette: nem elég, hogy minden iskolában gyors internet-hozzáférést és korszerű informatikai eszközöket biztosítanak, szemléletváltásra is szükség lenne, hogy tiltás helyett a diákok saját okostelefonjait és táblagépeit is bevonják az oktatásba.
„Képzeljék el, mi lenne, ha a sportegyesületek, ahová délutánonként edzésre visszük a gyermekeinket, azt mondanák, hogy az általunk, szülők által vásárolt tornacipőt vagy úszódresszt le kell venniük, még akkor is, ha esetleg a klub csak elavult sportfelszerelést tudna biztosítani, vagy semmilyet. Akkor beszélhetünk majd digitális oktatásról, ha teljesen természetes lesz, hogy a munkafüzet és atlasz mellett a gyerek a saját okoseszközét is használhatja majd az órán” – fogalmazott Deutsch.
Solymár Károly infokommunikációért felelős helyettes-államtitkár a beszélgetés során megerősítette a kormány vállalását, miszerint 2018-ra minden iskolában lesz wifi, és még az idén 50-100 megabites internet-hozzáférés a jelenleg jellemző lassú, 4-8 megabites kapcsolat helyett. Egy elszomorító statisztikát is megosztott: ma, 2016-ban még mindig van mintegy kétszáz iskola Magyarországon, ahol semmilyen internet nincsen.
Részt vett a kerekasztalon Czunyiné dr. Bertalan Judit is, aki februárig köznevelésért felelős államtitkárként dolgozott. Leköszönése után a digitális tartalom-fejlesztésért felelős kormánybiztossá nevezték ki, így az ő szakterületéhez tartozik a nemrég elindult az Okosportál. Czunyiné nem rejtette véka alá, hogy az offline tankönyvek statikus változatát tartalmazó oldal anyaga még kevéssé alkalmas a valóban interaktív tanításra.
„A fejlesztőknek is jeleztem, hogy van egy 11 éves fiam, aki ennél a formátumnál már gazdagabb élményvilággal szeretne ilyen tartalmakhoz nyúlni – fogalmazott a politikus. – Az OECD és a PISA felmérések is azt támasztják alá, hogy nincs egyenes összefüggés a digitális eszközhasználat mennyisége és a digitális írástudás között. Nem az a cél, hogy minél több eszközt használjunk minél több ideig, hanem hogy megtaláljuk azokat az interaktív módszereket, amelyeket csak az informatika tud hozzátenni a tanításhoz.”
Önmagában nem elég csak az eszközhasználat fejlesztése, meg kell találni a megfelelő módszertant ahhoz, hogy a mai gyermekek digitális írástudása látványosan fejlődjön a következő időszakban – tette hozzá. Kiemelte továbbá, hogy a minőségi oktatási tartalom, és jó gyakorlatok begyűjtése és megosztása egy nyitott rendszerben különösen fontos, ebben van nagy szerepe az Okosportálnak. Prioritás továbbá a tanárok felkészültségének és tudásának feltérképezése is, hiszen az elmúlt évtizedekben nem igazán készült releváns mérés az oktatók digitális képességének szintjéről.
![]() |
Laufer Tamás Fotó: Szabó Balázs |
Az IVSZ kiemelt missziója a digitális alapkészségek fejlesztése, a digitális írástudás erősítése, ennek jegyében a szervezet az EMMI felkérésére az idei évben először szervezi meg a Digitális Témahetet. Ez a köznevelési intézményekben egy olyan pedagógiai eszközrendszer-váltást szorgalmazó tematikus hét, amely során a különböző tanórák témája valamilyen módon az informatika köré épül, vagyis a tanárok a digitális pedagógia módszertanát és eszközeit alkalmazzák. A cél az, hogy minél több diákhoz juthasson el, vagy váljon kézzel foghatóvá, hogy ma már digitális eszközök tudatos használata és digitális gondolkodás nélkül nincsenek hétköznapok. A szervezet szabadon használható programozási tananyagot is közzétett.
A közgyűlésen újabb három évre bizalmat szavaztak Laufer Tamás elnöknek, aki harmadik ciklusát kezdi az IVSZ élén. A régi-új vezető rámutatott: „A digitalizáció megkerülhetetlen folyamat, amelyet az egész gazdaságnak magáévá kell tennie, ha nem akar reménytelenül lemaradni a globális versenyben. A digitális gazdaság nem egy jövőkép, hanem a jelen - addig ma már ez sem elég: digitális lépéskényszerben vagyunk.”