Őrizetbe vették Veres Istvánt

Egyes reptéri ügyek miatt őrizetbe vették a Zóna Taxi volt tulajdonosát, a korábban a Citadella megrongálásával hírnevet szerzett Veres Istvánt.
![]() |
Veres István |
A vállalkozó anno - épp a ferihegyi cikkeink miatt - rágalmazási perbe fogta a Heti Választ, de vesztett. A Veres mostani letartóztatásához vezető nyomozás során lapunk munkatársát tanúként idézte a rendőrség.
A Népszabadság információi szerint őrizetbe vették a Zóna Taxi fejeként, korábbról a Citadellán épült illegális épület tulajdonosaként ismert Veres Istvánt. A lap úgy tudja, a vállalkozó őrizetbe vételével szinte egy időben elfogták a Budapest Airport Zrt. volt jogi igazgatóját, Rényi-Vámos Krisztinát, illetve egykori helyettesét (a BKV későbbi jogi vezetőjét), Sziebert Györgyöt.
Az ügy a Zóna Taxi 2006-tól élő reptéri szerződésével kapcsolatos, a rendőrségi ügyszám 2009-es, tehát a hatóság abban az évben kezdte meg a nyomozást. A mostani hír azért különös, mert a Budapest Airport volt jogászai ellen gazdálkodó szervezet önálló intézkedésre jogosult dolgozója által kötelezettségszegéssel, bűnszövetségben és üzletszerűen elkövetett vesztegetés bűntette és más bűncselekmények miatt már februárban vádat emelt a Fővárosi Főügyészség. Az indok: Rényi-Vámos és Sziebert 2008-ban és 2009-ben több olyan ügyvédi irodával kötött megbízási szerződést, amelynek tagjai hajlandóak voltak a megbízási díj egy részét visszajuttatni a vádlottaknak.
Veresék mostani elfogása mögött ennél is különösebb reptéri ügyek állnak. Az előzményekhez tartozik, hogy a „citadellás" üzletember alapította meg azt a V. I. P. T. Személyszállító Kft.-t, amely 2003 és 2006 között - a Gazdasági Versenyhivatal szerint - „erőszakkal váltott meg" ferihegyi drosztokat a Tourist Taxi márkanév alatt futó gépjárművei számára. A légikikötő működtetését végző, 2005-ben privatizált Budapest Airport Zrt. brit vezetése anno épp azért hirdetett pályázatot „a pufferparkolókból ellátott, terminálok elől induló taxiszolgáltatás nyújtására", mert elege volt a '80-as évektől érvényes ököljog-szabályozásból. Ennek fényében sokként érte a szakmát, hogy az átlátható viszonyokra törekvő, brit befolyás alá került óriásvállalat - melynek elnöke a tender 2006-os előkészítésekor Bajnai Gordon későbbi miniszterelnök volt - a Vereshez kötődő „szürke" Zónát hozta ki győztesnek.
A Heti Válasz később bennfentes pályáztatást sejtető forgatókönyvvel állt elő. Mint megírtuk: a Zóna-Service egy olyan ügyvédi irodára támaszkodva készült fel a ferihegyi szolgáltatásra, ahol a BA Zrt. akkori jogi igazgatójaként ismert Rényi-Vámos élete párja dolgozott. A kiíró és a pályázat későbbi győztese tehát nem volt független egymástól; a tiszta versenyt elmélyült személyi-jogászi kapcsolatok akadályozták. Ezekért az állításainkért Veres István rágalmazási pert indított a Heti Válasz szerzője ellen, melyet azonban elveszített. Ezután a rendőrség tanúként idézte lapunk munkatársát, ahol egyebek mellett arról érdeklődtek, milyen bizonyítékok alapján írtuk meg cikkeinket Veresről. Információink szerint számos nyomozati dokumentum tanúskodott arról, hogy a két airportos jogász ellenszolgáltatás fejében juttathatott ki információkat a taxiztatást elnyerő Zóna-csoportnak. Úgy tudjuk, a rendőrség azt is vizsgálta, miért járult hozzá a Rényi-Vámosék-féle Airport, hogy a Zóna egy évvel a taxiszolgáltatás indulása után a szerződéses mértéket meghaladva drágítsa a viteldíjait. Az is kérdés volt: miért mentek bele a reptér jogi elöljárói (a tulajdonosoknak akár évi százmilliós kárt okozva), hogy Veres cége a fuvaronkénti 450 forint helyett csak havi 8-9 millió fixet továbbítson az Airport-kasszába.
Egy biztos, a felek nem sokat adtak a látszatra: a „citadellás" Veres 2007-ben Sziebert Györggyel közösen állt ki egy, a politikai felsőelitet is megmozgató tenisztornára - amit a Zóna taxi szponzorált. A Zóna Taxival aztán 2010 tavaszán-nyarán bontotta fel a szerződést a reptér, arra hivatkozva, hogy a cég hosszú ideje szerződésszegést valósít meg, és jelentős összeggel tartozik is a Budapest Airportnak.