Én döntöm el, milyen mezt húzok

"Voltam már zsidóbérenc kommunista, meg nyilas is"

/ 2009.11.14., szombat 06:33 /

Az a kereskedelmi rádió, amelyik nem pártsemleges híreket ad, nem lesz sikeres - mondja a november 19-én a Danubius frekvenciáján útjára induló Class FM szakmai tanácsadója. Csiszár Jenő szerint olyan ramaty állapotban van a társadalom, hogy alapüzenetként pozitív gondolatokat kell sugározni.

- A Csiszár Jenő név jól cseng a médiában?

- Nem az én dolgom megítélni, de azzal, hogy az új rádió tulajdonosai megkerestek engem mint szigligeti kisnyugdíjast, azt gondolom, a teljesítményemet is elismerték.

- Ez tehát a szigligeti kisnyugdíjas nagy comebackje?

- Attól, hogy nem parádéztam celebműsorokban, s ha tehettem, nem szerepeltem a bulvársajtóban, részt vettem rádiók és televíziók háttérmunkájában.

- Egykori, rajongótáborral rendelkező rádiósként átérzi a vesztes rádiók helyzetét?

- Nézze, született egy törvényes döntés. Lehet, hogy vannak, akiknek ez fájdalmas, de tényeket elhallgatni és dezinformációkat világgá kürtölni, ezáltal a mikrofonos léttel visszaélni - nem az én ízlésemnek való. Ráadásul, ha olyan emberekről van szó, akik vélhetően a szakmájuk legjobbjai, akkor őket akarja majd megszerezni minden új tulajdonos. Nehéz lenne az indulás reggelén úgy köszönteni a hallgatókat, hogy előtte vélt sérelmek miatt kígyót-békát kiabáltak az új tulajdonosokra. Megjegyzem, a két vesztes rádió korábban - érthetően - azért lobbizott, hogy ne is legyen pályázat. Akkor senki nem járt ilyen hangos toborzótáncot.

- Dolgozott a Juventus és a Petőfi rádiónál, az MTV-ben, az RTL Klubnál és a TV2-nél: többször kellett önként vagy kényszerből távoznia.

- Legfőképpen önként, amikor már nem éreztem jól magam. Korán megtanultam: nemcsak lehet, de néha kell is nemet mondani ahhoz, hogy az ember megőrizze az arcát, a hitelét.



- A Class FM-nél mi a feladata?

- Ketten-hárman vagyunk, akiknek a véleményére kíváncsi a tulajdonosi kör a stáb, a struktúra, a rádióüzenet kialakításában, a brand építésében. Ez egy szakma. Nem lehet nekiugrani, mint bolond tót az anyjának. Minden új tulajdonosnak vannak elképzelései, de nem szeretnének bukni. Ezért mindig figyelembe kell venni az előző piaci helyzetet és a piaci mozgást.

- A politikai felhangokkal zajló vita hogyan hat az indulásra?

- Nem törődöm velük. Mindenki tudja, hogy az Országos Rádió és Televízió Testület a pártok delegáltjaiból áll, ők hozzák a döntéseket a frekvenciákról. Most adott egy helyzet, s nekünk az a feladatunk, hogy a rendelkezésünkre álló eszközökkel, hihetetlenül rövid idő alatt a lehető legjobb rádiót csináljuk a hallgatóknak, hogy a befektetők pénzügyileg a lehető legjobban járjanak. A legfontosabb feladat megnyugtatni a hallgatókat, aztán a piacot. Ezt a szakaszt egy normális átadás-átvételnél kihagyhattuk volna. A piac egyébként is kivár: kik ezek, mit akarnak? Novemberben döntenek a nagy multicégek a következő évi reklámbüdzséről, a január és a február pedig a reklámozás szempontjából holt idény. Ezeket a piaci törvényszerűségeket tudtuk kalkulálni, viszont ez elé még be kellett építeni a megnyugtató szakaszokat.

- November 19-én nulla óra egy perckor mit fogunk hallani? Ugyanazt, mint eddig?

- Bármi lehet, egy biztos: nem magamnak csinálok rádiót. A magyar piac az elmúlt húsz évben nehézkesen reagált, de a kínálatot finoman hangoljuk át, lépésről lépésre. Nem elvenni kell a közönségtől, hanem adni. A hallgató igényes "üzem", csínján kell bánni vele. Szerintem az elmúlt évtizedben a rádió belemerevedett a formátumába, s nem volt annyira fontos a hallgató.

- De az volt, hiszen mérték a hallgatottságot, a zenei igényeket.

- A zenére szakosodott kereskedelmi rádiók 300 "fiókjából" csak egyet-kettőt húzogattak. Ez az órarendet jelenti, hogy milyen szempontok alapján váltogatod a zenéket. Mert mit mond egy átlaghallgató? Hogy már megint ugyanazt a számot hallja. A format rádiózás precíz, pontos, patikamérlegen összerakott szakmai bedekker.

- Az MR2-Petőfi - amelynek nincs olyan hallgatottsága, mint a kereskedelmieknek - ezt jól csinálja?

- Volt valaha egy műsorom, az Apukám világa: ez volt akkor a leghallgatottabb rádióműsor Magyarországon. Minden csatornán meg kellett küzdenem azért, hogy milyen zenék mehetnek, és mindig azt mondták, hogy ezt nem lehet, mert rétegzene. Majd néhány évvel később erre a zenei gondolkodásra rezonálva néhány fiatal megalapította az Est FM-et, ami hogy, hogy nem, kultrádió lett. Az MR2-Petőfi bizonyos fokig az Est FM folytatása, s nem véletlenül a harmadik legnépszerűbb a piacon.

- Egy kereskedelmi rádiónak "nevelni" is kell a hallgatóit?

- Ne áltassuk magunkat, a kereskedelmi rádió ugyanolyan, mint bármilyen más üzleti vállalkozás, mondjuk egy étterem. Az a célja, hogy Michelin-csillagos legyen, emellett szeretné, ha minél többen térnének be hozzá. A lehető legjobb alapanyagokból, a legjobb séfekkel kell dolgozni, figyelni a trendeket, és ha még egy kis szerencsénk is van, akkor sikeres lesz a vállalkozás. Büszke leszek arra, amit csinálok, de azért a legfontosabb az, hogy a nyereségből a gyerekeimet is etetni tudjam.

- És közben becsempész egy-egy különleges fogást?

- A két kereskedelmi frekvencia monopolhelyzetben van: lehettek volna kicsivel bátrabbak. Figyelhettek volna jobban arra, hogy 2009-ben mit csinálnak a világban rádió ürügyén. Nem nevelésről van szó, hanem a paletta tágításáról. Hogy nem kell a szlovén vagy az osztrák rádión keresgélned, esetleg a neten valamilyen Kuala Lumpur-i kalózrádión. Ha ezt ügyesen adagolod, akkor hallgatókat nyersz, és a régieket sem veszíted el. 93 százalékban zene szól majd, ebből 30 százalék magyar muzsika: ez elsősorban erkölcsi kérdés, de mostanra már üzleti érdek is, mivel a magyar zene egyre magasabb színvonalú és népszerű a piacon.

- Milyen magyar együttesekkel bővítenék a palettát?

- Ez Szever Pál, a zenei főszerkesztő hatásköre, de szerintem megszólalhat sok mindenki Kovács Erzsitől az alternatív dance zenét játszó Žagarig.

- Akik angolul énekelnek...

- Akkor a z-nél maradva mondhatnám a Zubolyt is. De lesz merítés, és ez a legfontosabb. Szerintem mindkét kereskedelmi csatorna követő rádió volt: nem csináltak slágert, nem mutattak be újdonságokat.

- A Sláger deklaráltan a múlt sikereit játszotta.

- Szerintem Magyarországon egyetlen tradicionális oldies rádió létezett, a Sztár FM.

- Ön mit hallgat a kocsiban?

- Sok mindent, például az osztrák FM4 rádiót. De az utóbbi hónapokban a Danubiust hallgattam, és sokszor elveszítettem a türelmemet. Hogy 1994-ből csak azt a szerencsétlen Ace of Base-t lehet játszani, azt kikérem magamnak. Viszont hallottam jó dolgokat is, és azt javasoltam, ezekből vegyünk át.

- Kik fémjelzik majd a csatornát?

- Neveket nem mondok, mert a piaci versenynek november 19-től már mi is részesei leszünk, és a brand építése gyengülne, ha előre elpuffogtatnánk a puskaporunkat.

- A zene mellett milyen közszolgálati tartalom lesz?

- Napi kétszer 15 perces hírblokkot adunk az óránkénti ötperces híreken kívül. Biztos vagyok benne, hogy lehet izgalmasan 15 perces híreket mondani úgy, hogy informálj, mértékadó és szolgáltató legyél, s a kereskedelmi rádió arculatát se sértsd meg. Ezenkívül támogatni fogjuk a civil kezdeményezéseket és a feltörekvő tehetségeket.

- A Class FM tulajdonosi köre részben megegyezik a Heti Válaszéval, ilyenformán a jobboldalhoz sorolják. Előfordulhat, hogy "részrehajló" hírek hangoznak majd el?

- A befektetők a saját pénzüket kockáztatják, s ha valamelyik oldal érdekeit szeretnék kiszolgálni, rosszul járnának. Könyörgöm, hogy gondolják, hogy a kisboltban majd politikai félórákat fognak hallgatni a kedvenc kereskedelmi rádiójukon? Milliárdokat kell tudni kitermelni, ennyit egyik párt sem akarhat és szerintem nem is tud erre áldozni.

- De a hírekben lehet finoman is manipulálni.

- Az a piacorientált médium, amely nem pártsemleges híreket ad, nem lesz sikeres vállalkozás, mert nem fogják hallgatni. Én nem értek a politikához, nem is akarok.

- Ha az újságírókat besorolják jobbra és balra, akkor a rádiósoké miért olyan elegáns kaszt, hogy mindezeken kívül maradhatnak?

- Eddigi életemben a jobboldalnak zsidóbérenc kommunista voltam, a másiknak pedig fasiszta, nyilas, amit el tud képzelni, minden. Mint szigligeti kisnyugdíjas, most tényleg, hova álljak? Természetesen minden négy évben tudom, hova húzom az ikszet. Ez a magánügyem, ahogy a vallásom is az. Viszont ebben az országban élek, és nem kedvemre való, hogy családokat, baráti társaságokat osztott meg a politika.

- A Heti Hetes, melynek kezdetben a vezetője volt, máig az egyik oldal megosztó műsora.

- A Heti Hetes kereskedelmi tévéműsor, amelynek stabil nézettsége van, különben már megszűnt volna. Az indulásnál még mindenki kereste a helyét, és ehhez mérten bohóckodott. Az, hogy a műsor ilyen lett, egyet bizonyít: a társadalom végletesen kettészakadt, és ezt tükrözi vissza.

- Ezen a szűk médiapiacon - amelyet úgy jellemzett, hogy piti kakasok kapirgálnak egy piti szemétdombon - most megtalálta a helyét?

- Akkor is úgy értettem, hogy én is egy vagyok a piti kakasok közül. Ha a médiamunkások kiteszik a lábukat erről a 93 ezer négyzetkilométerről, már senki nem tudja, mekkora mega-gigasztárok. Ebből akartam kilépni. Nem volt szakmai kihívás, és a munkámmal járó "bulvárkötelezettségeket" sem szerettem. Lehet, hogy azóta nyugodtabb lettem, de az alaptermészetem maradt: továbbra is én döntöm el, hogy kinek a mezét húzom fel. Ha valaki rám akar erőltetni valamilyen mezt, amiben rosszul érzem magam, akkor onnan elmegyek. Amikor megkerestek az új rádiótól, semmi más nem volt bennem, csak hogy adok még egy esélyt a munkának. Ezzel a csapattal és lehetőséggel élni kell. Nem tudom, miért engem kértek fel, lehet, hogy csak jó időben voltam jó helyen valakinek a telefonkönyvében. Volt, amikor az elégített ki, hogy szerepelek. Most már az adja a gyönyörűséget, hogy létrehozunk valamit.

- Lesz műsora?

- Hiányzik a mikrofon, de csak akkor csinálok műsort, ha beférek: ha úgy tudok hozzájárulni a sikerhez, hogy nem dugom ki a fejem, akkor nem fogok visszaélni a tanácsadói státuszommal.

- Apukám világa lenne?

- Az egy letűnt időszakra reflektált, anakronizmus lenne felmelegíteni. Elmúltam ötven, kétgyerekes családapa vagyok. Még nem tudom, mit csinálnék szívesen.

- Milyen értékeket közvetít majd a Class FM?

- Olyan ramaty állapotban van a társadalom, hogy azt javasoltam: mindenképp pozitív alapüzenetet kell sugározni. Meggyőződésem, hogy ha a fejet "átfordítod", akkor a zseb is fordul. Reményt kell adni, jó érzést, tisztességet. Önfeledt szórakozást arra az öt másodpercre vagy öt órára. Nem pökhendi, "majd én megmondom" stílusban kell viszonyulni a hallgatókhoz. Párbeszédet szeretnénk velük folytatni.

- Mint "drága Bolgár úr"?

- Több mint 90 százalékban zenélnünk kell, a maradék időben pedig politikamentes, szórakoztató információt sugárzunk. Ha ebbe belefér egy telefonálós műsor, nem leszek ellene, ám az interaktivitásnak más eszközei is vannak, például az internet. De hangsúlyozom, ez zene-, és nem talk rádió.

- A rádiók súlya, reklámbevétele csökken: hogy alakulhatott ki mégis ilyen hisztéria a pályázat körül?

- A rádió örök, csak a rádiózási szokások változnak. Kezdetben még családi program volt: a gyerekek nézték a varázsszem ugrálását, a szülők meg jó esetben a Szabad Európát keresgélték. Most reggel rádióznak az autóban, a munkahelyen a neten, délután megint az autóban, este pedig megy a háttérrádiózás a konyhában. És változik a technika is, például mobiltelefonon hallgatják az adást. Meg kell találni a modern technika eszközeit, hogy a hallgató minél könnyebben és minél több helyen kapjon minőségi tartalmat.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.