valasz.hu/itthon/aki-nem-tesz-semmit-annak-kuss-kukorelly-endre-a-heti-valasznak-126197

http://valasz.hu/itthon/aki-nem-tesz-semmit-annak-kuss-kukorelly-endre-a-heti-valasznak-126197

Ez Magyarország! – A vonat nem várja be a buszt (Frissítve!)

/ 2009.12.19., szombat 13:50 /

Nem igazodik a mindennapi igényekhez a megszüntetett vasútvonalat kiváltó buszok menetrendje a Somogy megyei Segesden – mondta Bencze Imre, a település polgármestere. Néhány napja kunmadarasi kollégája jelentette be, hogy próbapert indítanak a Karcag-Tiszafüred vasútvonal megmaradásáért.

Több száz lakos nem tud eljutni közösségi közlekedéssel az iskolába, vagy munkahelyére a Somogy megyei Segesdről, mert a megszüntetett vasútvonalat pótló buszjáratok menetrendje nem igazodik a mindennapi igényekhez. A polgármester kifejtette, hogy a 2700 lakosú település éveken át hiába próbálta érdekeit érvényesíteni a vasúti menetrend-egyeztetéseken, azokat egyszer sem vették figyelembe. Remélték, hogy a megszüntetett Somogyszob-Balatonszentgyörgy vasútvonalat pótló sűrűbb buszjáratok javítanak a helyzeten, de az csak rosszabb lett.

A polgármester elmondása szerint az első reggeli busz túl későn érkezik Somogyszobra, így az utasok már nem tudják elérni a csatlakozó Intercityt, amellyel Csurgóra, Nagykanizsára, Kaposvárra, vagy Budapestre folytatnák útjukat. Gondok vannak az utolsó buszjárattal is, az ugyanis még azelőtt elindul a Somogyszobtól 9 kilométerre lévő faluba, hogy az esti Somogy IC beérkezne.

A polgármester ésszerűtlennek tartja a menetrendet, mivel a reggeli nagyatádi Volán járat zsúfolásig tele van, míg a késő délelőtti, kora délutáni járatok konganak az ürességtől. Bencze Imre úgy gondolja, ilyen viszonyok között értelmetlen utasszámlálási adatokról beszélni, ugyanis ésszerű menetrend esetén sokkal nagyobb lenne az igény a tömegközlekedésre. Ugyanakkor annak sem látja értelmét, hogy panaszaival a közlekedési tárcához forduljon, hiszen azokat eddig is hiába jelezte.

A somogyi kifakadással párhuzamosan, a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Karcag térségében próbaperrel szeretnék visszaszerezni vasútjukat a helyiek. Márki Sándor, Kunmadaras polgármestere a héten jelentette be, hogy a Karcagi Többcélú Kistérségi Társulás jogi útra viszi a kérdés rendezését, szerintük ugyanis a kormánynak a térség önkormányzatainak véleményét is ki kellett volna kérnie a személyszállítás szüneteltetéséről, mint a lakosságot érintő, nagy horderejű döntésről.

A polgármester kiemelte, hogy a több mint száz éves vasútvonal az ottani helyhatóságok, és lakosok pénzéből készült el, s 1920-ban a MÁV azzal a kötelezettséggel vette át a vonal fenntartását és üzemeltetését, hogy azon biztosítja a folyamatos közlekedést.

Márki Sándor a Független Hírügynökségnek arról is beszámolt, hogy egy minisztériumi munkaanyag szerint a vasútvonal bezárások esetén szempont volt az is, hogy politikailag problémás-e az adott térség. Márki a kistérségi társulás egy korábbi ülésén bemutatott egy minisztériumi tanulmányt, mely szerint a Karcag-Tiszafüred vonal az volt.

A település első embere azért is fájlalja a döntést, mert a kormány Kunmadarast, a volt szovjet katonai repülőtér infrastruktúrája miatt kiemelten fejlesztendő területnek nyilvánította, a vasút megszüntetése azonban elriaszthatja az esetleges befektetőket. A polgári peres eljárás megindításához jelenleg egy jogászcsapat dolgozik a részleteken, dokumentálják az előkészítő lépések jogsértéseit, s ezt kívánják a bíróság elé tárni. A polgármester arra is felhívta a figyelmet, hogy a tizenöt kilométerre fekvő karcagi súlyponti kórházat december 13-a óta csak többszöri átszállással, a rossz állapotú közutakon csak lassan haladó buszokkal lehet elérni.

Nem ez lenne az első eset, hogy egy felszámolásra ítélt szárnyvonal mellett élők kiállnak vasútjukért. A 2007-ben bezárt Pápa-Csorna vonal mentén a mai napig küzdenek azért, hogy az egyébként jó állapotban lévő pályán ismét meginduljanak a motorvonatok. Legutóbb június 21-én, egy különvonat indításával hívták föl a figyelmet a térség tömegközlekedési gondjaira. A vasút megszüntetése után ugyanis a pótló buszok úgynevezett „karácsonyfajáratként", valamennyi, korábban vasúti megállóhellyel rendelkező zsáktelepülésre betérve érik el úti céljukat - megnövelve a menetidőt, és az utazás költségeit.

Szakértők szerint a szárnyvonalak felszámolása helyett ráhordó és gerincjáratok kialakításával a feladatokat kellene elkülöníteni. Utóbbit több mellékvonal is elláthatná, míg a Volánoknak jutna a ráhordó szerep, megszüntetve az értelmetlen párhuzamosságokat.

Frissítve 16.29-kor:

A minisztérium kommunikációs osztálya az alábbi tájékoztatást adta:

A közlekedési minisztérium utasforgalmi adatai szerint a 37. sz. Somogyszob - Balatonszentgyörgy vasútvonalon segesdi állomásán kimutatható teljes napi utasszám 93 fő volt. A vonalon 5 vonatpár közlekedett, ezek kiváltását szolgálja a Kapos Volán által üzemeltetett napi 10 többlet buszjárat. A településről a vasút sem biztosított közvetlen átszállási lehetőséget az InterCity vonatokra.

A pótló autóbuszok beállása tehát semmiképpen jelentheti a szolgáltatási színvonal romlását. A közúti megoldás legalább egyenértékű a vasútival, bizonyos kényelmi szempontokból pedig egyértelműen felülmúlja annak színvonalát. Az utasok a település három megállóhelyén is felszállhatnak a járatokra, így kevesebbet kell gyalogolniuk, mint korábban a vasútállomásra.

A Regionális Közlekedésszervezési Iroda a Kapos Volán bevonásával egyeztetést kezdeményez Segesd polgármesterével. A településvezető észrevételei alapján természetesen elképzelhető a helyettesítő buszok menetrendjének finomhangolása.

A szakminisztérium munkatársai és a Regionális Közlekedési Szakbizottságok folyamatosan nyomon követik a menetrendi változások eredményét, fogadtatását. A pótló buszok működésével kapcsolatban súlyos kifogás vasárnap óta nem érkezett a tárcához. Az elmúlt napok tapasztalatai azt mutatják, hogy az új autóbusz-járatok a többségi utazási igényeknek a legtöbb viszonylaton megfelelnek.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Pancserlehallgatók

Ha a HVG-nek igaza van, a világ legbénább lehallgatói keltenek botrányt Magyarországon.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.

Morvai Krisztina: „Ez nem hűségeskü a Fidesz mellett”

Nem tudja, a Jobbikra szavaz-e jövőre a Jobbik európai parlamenti képviselője. Morvai Krisztina azt mondja: három éve nincs kapcsolatban Vona Gáborral, de nem a személyes sértettség, hanem az irányváltás bizonytalanította el. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kovács Ákos: Leszállni az egovonatról

A Nyugat nagyon mást ért kultúrán, mint mi, ebben a tekintetben igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Kovács Ákos énekes, dalszerző, akit nemrég bemutatott Arany János-estjéről és a jövő évi jubileumi koncertjéről is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.