valasz.hu/itthon/elete-legnagyobb-dobasara-keszul-meszaros-lorinc-126376

http://valasz.hu/itthon/elete-legnagyobb-dobasara-keszul-meszaros-lorinc-126376

Ezért tűnt el 175 fa Budáról – szó sincs agyatlan pusztításról

/ 2017.11.14., kedd 17:30 /

Összesen 175 fa kivágása a három új megálló ára. A helyben lakók sokáig tiltakoztak.

Tegnap elkezdődtek az 1-es villamos meghosszabbításának kivitelezési munkálatai. A beruházás jelentős csúszással tudott elindulni, tavaly még úgy tervezték, hogy az idei év első negyedében kezdődik el a kivitelezés, és 2018-ra gördül be az első villamos az Etele térre a Fehérvári út felől. Ebből a valóságban novemberi munkakezdés és 2019 elejére tervezett átadás lett. A kedélyeket azonban nem ez borzolja, hanem a fakivágás.

Az Etele úton ugyanis fasor fut végig az út közepén a gépkocsiknak fenntartott sávok között. A villamospálya ennek helyére kerül, vagyis a megvalósításához egy-két kivétellel az összes fát ki kell vágni (néhány fiatalabb egyedet átültetnek). Az építkezésnek 175 fa esett áldozatul, ma reggelre a munkások gyakorlatilag végeztek a feladattal.

Fotó: Facebook / Etele úti FÁK

A kelenföldi lakótelepen élők körében érthető módon nagy felháborodást keltett a favágás; az „Etele úti fák” Facebook-csoportban tömörült lakók és szimpatizánsok évek óta küzdöttek azért, hogy megvédjék a fasort.

Az Etele úti konfliktus azonban messze nem fekete-fehér helyzet, tulajdonképpen két olyan városfejlesztési szempont került nehezen feloldható ellentétbe, amelyek általában összhangban vannak, és mindkettő a környezet védelmét, valamint a fenntarthatóságot szolgálja.

  • A közösségi közlekedés fejlesztése. Az Etele úton nem egy újabb lakópark, irodaház vagy autóút kedvéért vágnak fákat, hanem egy régóta hiányzó tömegközlekedési kapcsolat megépítéséért. Az 1-es „körvillamos” kiépítése több szakaszban 1982 óta tart, legutóbb, 2015-re a Közvágóhídtól a Fehérvári útig tartó pálya készült el, összekötve a régebbi részek teljes felújításával. Már akkor is hangsúlyozta a beruházó BKK, hogy a Fehérvári úti végállomás ideiglenes, a projekt ténylegesen akkor fejeződik be, és azzal nyer igazán értelmet, ha a villamos elér az Etele térig, ahol csatlakozik a 4-es metró végállomásához, a vasúthoz, a távolsági buszpályaudvarhoz és rengeteg városi busz végállomásához. Itt épül fel nemsokára egy jó nagy pláza is a Futureál csoport beruházásában (az Etele út és a Gyergyótölgyes utca közötti telken), amire lehet fújni – de még mindig jobb, ha a vásárlók villamossal látogatják, mint ha autóval. Nagyjából ez Budapest egyetlen igazi multimodális csomópontja, ahol még rendesen kialakított P+R parkolók is vannak. Vagyis ez az 1,7 km hosszú, három megállóból álló szakasz egy kiemelten fontos láncszem Budapest tömegközlekedésében.
  • A növényzet védelme. A nagyvárosi zöldterületeknek kiemelt jelentősége van az életminőség szempontjából. Az Etele út ma a hármas fasorral – mivel az út két szélén is fut egy-egy fasáv – zöld folyosót képez a kelenföldi lakótelep közepén. Az objektivitás kedvéért érdemes leszögezni, hogy a legtöbb lakótelephez hasonlóan a kelenföldi is kifejezetten zöld, ligetes jellegű környék, ahol ennek az egy fasornak a kivágása nem csökkenti jelentősen a zöldterület nagyságát. A BKK azzal érvel, hogy összességében 500 új facsemetét és 11 ezer cserjét ültetnek el pótlásként (mivel a szabály szerint fakivágáskor nem darabszám, hanem törzsátmérő szerint történik a pótlás). Az új fák azonban évtizedek alatt nőnek meg ugyanekkorára, és nem feltétlenül ugyanott, az Etele úton lesznek. Magán az érintett útszakaszon füvesített pálya készül, a Bikás parki és a Bártfai utcai megálló között a vágányok közé szögletes formájúra nyílt kisebb fák kerülnek (ez a megoldás a Károly körútról már ismerős lehet). Ezzel együtt nem szerencsés, ha bármilyen városi fejlesztés ilyen léptékű fakivágás árán történik meg.


A kérdés az, történhetett-e volna másként.

A BKK állítja, hogy már 2013-ban megvizsgáltak négy lehetséges változatot, és az előnyök-hátrányok alapos elemzése után döntöttek a középen vezetett pálya mellett. Szóba jöhetett volna még:

  • villamospálya a jelenlegi forgalmi sávok helyén
  • villamospálya a jelenlegi parkolósávok helyén
  • villamospálya az északi útpálya két forgalmi sávja helyén


Az opciók közül szerintük minden olyan megoldás, ami az út közepéről a házak felé „tolta” volna a villamospályát, kártékonyabb lett volna, mert tönkreteszi a két szélső, értékesebb fasort (közel 300 fát kellett volna kivágni, a megmaradók gyökérzetét és a lombkoronáját megcsonkítani az építkezés és a villamospályákra vonatkozó műszaki előírások miatt). Ráadásul minél közelebb fut a villamos a lakásokhoz, annál nagyobb lesz a zajterhelés, a parkolóhelyek, illetve a forgalmi sávok radikális csökkentése pedig még súlyosabban sértette volna a lakók érdekeit, mint a fasor kivágása.

A tervek szerint ilyen lesz. Forrás: BKK.hu

Ezzel szemben a döntés bírálói azt mondják, ha megszüntetik az egyik forgalmi sávot, és 220 darab útszéli parkolóhelyet, mindhárom fasor (a két szélső és a középső is) épségben megmaradhatott volna. Szerintük tehát a beruházást ebben a formában támogató BKK, az újbudai és a fővárosi önkormányzat az utcai parkolást részesítette előnyben a zöldterület védelmében szemben, vagyis nem a műszaki kényszer döntött, hanem értékválasztásról van szó.

Mindenesetre nehéz elképzelni, hogy a kelenföldi lakótelepen élők könnyebben elfogadtak volna egy olyan változatot, ami jelentős forgalom- és parkolóhelyszám-korlátozással jár együtt, vagyis a választás előtt egy évvel valószínűleg a politikai racionalitás is vezérelte a döntéshozókat, mert a fák kedvelői hangosak ugyan, de kevesebben vannak.

A végeredmény biztos, hogy minőségi javulást hoz az egész lakótelepi környezet számára, mert nemcsak villamospálya épül az Etele úton, hanem kétoldalt az összes zöldterületet megújítják (a Fehérvári és a Tétényi út között a lakóházak körül is), új járdák és az Etele út teljes hosszában kétsávos kerékpárút épül. Az építkezés végén – bármit is gondoljunk a középső fasor sorsáról – a kelenföldi lakótelep központja egészen európai látványt fog nyújtani.

Rosta

Szőnyi Szilárd

Találkozunk 2016-ban!

Pancserlehallgatók

Ha a HVG-nek igaza van, a világ legbénább lehallgatói keltenek botrányt Magyarországon.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.

Morvai Krisztina: „Ez nem hűségeskü a Fidesz mellett”

Nem tudja, a Jobbikra szavaz-e jövőre a Jobbik európai parlamenti képviselője. Morvai Krisztina azt mondja: három éve nincs kapcsolatban Vona Gáborral, de nem a személyes sértettség, hanem az irányváltás bizonytalanította el. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kovács Ákos: Leszállni az egovonatról

A Nyugat nagyon mást ért kultúrán, mint mi, ebben a tekintetben igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Kovács Ákos énekes, dalszerző, akit nemrég bemutatott Arany János-estjéről és a jövő évi jubileumi koncertjéről is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kérjük, ne fizessen itt sok adót!

A botrány után biztosan felerősödik a szándék: legalább az európai közösségen belül csukják be a kiskapukat a dúsgazdag, de etikátlan cégek és személyek előtt.