Ezért tűnt el 175 fa Budáról – szó sincs agyatlan pusztításról

/ 2017.11.14., kedd 17:30 /

Összesen 175 fa kivágása a három új megálló ára. A helyben lakók sokáig tiltakoztak.

Tegnap elkezdődtek az 1-es villamos meghosszabbításának kivitelezési munkálatai. A beruházás jelentős csúszással tudott elindulni, tavaly még úgy tervezték, hogy az idei év első negyedében kezdődik el a kivitelezés, és 2018-ra gördül be az első villamos az Etele térre a Fehérvári út felől. Ebből a valóságban novemberi munkakezdés és 2019 elejére tervezett átadás lett. A kedélyeket azonban nem ez borzolja, hanem a fakivágás.

Az Etele úton ugyanis fasor fut végig az út közepén a gépkocsiknak fenntartott sávok között. A villamospálya ennek helyére kerül, vagyis a megvalósításához egy-két kivétellel az összes fát ki kell vágni (néhány fiatalabb egyedet átültetnek). Az építkezésnek 175 fa esett áldozatul, ma reggelre a munkások gyakorlatilag végeztek a feladattal.

Fotó: Facebook / Etele úti FÁK

A kelenföldi lakótelepen élők körében érthető módon nagy felháborodást keltett a favágás; az „Etele úti fák” Facebook-csoportban tömörült lakók és szimpatizánsok évek óta küzdöttek azért, hogy megvédjék a fasort.

Az Etele úti konfliktus azonban messze nem fekete-fehér helyzet, tulajdonképpen két olyan városfejlesztési szempont került nehezen feloldható ellentétbe, amelyek általában összhangban vannak, és mindkettő a környezet védelmét, valamint a fenntarthatóságot szolgálja.

  • A közösségi közlekedés fejlesztése. Az Etele úton nem egy újabb lakópark, irodaház vagy autóút kedvéért vágnak fákat, hanem egy régóta hiányzó tömegközlekedési kapcsolat megépítéséért. Az 1-es „körvillamos” kiépítése több szakaszban 1982 óta tart, legutóbb, 2015-re a Közvágóhídtól a Fehérvári útig tartó pálya készült el, összekötve a régebbi részek teljes felújításával. Már akkor is hangsúlyozta a beruházó BKK, hogy a Fehérvári úti végállomás ideiglenes, a projekt ténylegesen akkor fejeződik be, és azzal nyer igazán értelmet, ha a villamos elér az Etele térig, ahol csatlakozik a 4-es metró végállomásához, a vasúthoz, a távolsági buszpályaudvarhoz és rengeteg városi busz végállomásához. Itt épül fel nemsokára egy jó nagy pláza is a Futureál csoport beruházásában (az Etele út és a Gyergyótölgyes utca közötti telken), amire lehet fújni – de még mindig jobb, ha a vásárlók villamossal látogatják, mint ha autóval. Nagyjából ez Budapest egyetlen igazi multimodális csomópontja, ahol még rendesen kialakított P+R parkolók is vannak. Vagyis ez az 1,7 km hosszú, három megállóból álló szakasz egy kiemelten fontos láncszem Budapest tömegközlekedésében.
  • A növényzet védelme. A nagyvárosi zöldterületeknek kiemelt jelentősége van az életminőség szempontjából. Az Etele út ma a hármas fasorral – mivel az út két szélén is fut egy-egy fasáv – zöld folyosót képez a kelenföldi lakótelep közepén. Az objektivitás kedvéért érdemes leszögezni, hogy a legtöbb lakótelephez hasonlóan a kelenföldi is kifejezetten zöld, ligetes jellegű környék, ahol ennek az egy fasornak a kivágása nem csökkenti jelentősen a zöldterület nagyságát. A BKK azzal érvel, hogy összességében 500 új facsemetét és 11 ezer cserjét ültetnek el pótlásként (mivel a szabály szerint fakivágáskor nem darabszám, hanem törzsátmérő szerint történik a pótlás). Az új fák azonban évtizedek alatt nőnek meg ugyanekkorára, és nem feltétlenül ugyanott, az Etele úton lesznek. Magán az érintett útszakaszon füvesített pálya készül, a Bikás parki és a Bártfai utcai megálló között a vágányok közé szögletes formájúra nyílt kisebb fák kerülnek (ez a megoldás a Károly körútról már ismerős lehet). Ezzel együtt nem szerencsés, ha bármilyen városi fejlesztés ilyen léptékű fakivágás árán történik meg.


A kérdés az, történhetett-e volna másként.

A BKK állítja, hogy már 2013-ban megvizsgáltak négy lehetséges változatot, és az előnyök-hátrányok alapos elemzése után döntöttek a középen vezetett pálya mellett. Szóba jöhetett volna még:

  • villamospálya a jelenlegi forgalmi sávok helyén
  • villamospálya a jelenlegi parkolósávok helyén
  • villamospálya az északi útpálya két forgalmi sávja helyén


Az opciók közül szerintük minden olyan megoldás, ami az út közepéről a házak felé „tolta” volna a villamospályát, kártékonyabb lett volna, mert tönkreteszi a két szélső, értékesebb fasort (közel 300 fát kellett volna kivágni, a megmaradók gyökérzetét és a lombkoronáját megcsonkítani az építkezés és a villamospályákra vonatkozó műszaki előírások miatt). Ráadásul minél közelebb fut a villamos a lakásokhoz, annál nagyobb lesz a zajterhelés, a parkolóhelyek, illetve a forgalmi sávok radikális csökkentése pedig még súlyosabban sértette volna a lakók érdekeit, mint a fasor kivágása.

A tervek szerint ilyen lesz. Forrás: BKK.hu

Ezzel szemben a döntés bírálói azt mondják, ha megszüntetik az egyik forgalmi sávot, és 220 darab útszéli parkolóhelyet, mindhárom fasor (a két szélső és a középső is) épségben megmaradhatott volna. Szerintük tehát a beruházást ebben a formában támogató BKK, az újbudai és a fővárosi önkormányzat az utcai parkolást részesítette előnyben a zöldterület védelmében szemben, vagyis nem a műszaki kényszer döntött, hanem értékválasztásról van szó.

Mindenesetre nehéz elképzelni, hogy a kelenföldi lakótelepen élők könnyebben elfogadtak volna egy olyan változatot, ami jelentős forgalom- és parkolóhelyszám-korlátozással jár együtt, vagyis a választás előtt egy évvel valószínűleg a politikai racionalitás is vezérelte a döntéshozókat, mert a fák kedvelői hangosak ugyan, de kevesebben vannak.

A végeredmény biztos, hogy minőségi javulást hoz az egész lakótelepi környezet számára, mert nemcsak villamospálya épül az Etele úton, hanem kétoldalt az összes zöldterületet megújítják (a Fehérvári és a Tétényi út között a lakóházak körül is), új járdák és az Etele út teljes hosszában kétsávos kerékpárút épül. Az építkezés végén – bármit is gondoljunk a középső fasor sorsáról – a kelenföldi lakótelep központja egészen európai látványt fog nyújtani.

Rosta

V. Nagy Viktória

Találkozunk 2016-ban!

Rangos díjat nyert a Heti Válasz újságírója

Élő Anita nyerte a Média a családért díjat. Lapunk munkatársa a Melyik nem kellett volna? című, Heti Válaszban megjelent cikkével érdemelte ki az elismerést, amelyet Lévai Anikótól vett át csütörtökön a Várkert Bazárban.

Összeomlott a kormánykommunikáció

A Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal támogatást és segítséget nyújt az oltalmazott státuszt megszerző személyeknek annak érdekében, hogy minél hamarabb beilleszkedhessenek a magyar társadalomba.

Magyar történész kutatása a Batman és a Peter Pan rendezőinek új filmjei mögött

Négy hónapon belül két sikerfilm is landolt a mozikban, ami a II. világháború történetének elfelejtett mozzanatát, a Dinamó hadműveletet járja körül. Vajon aktuálisabb Dunkirk és Churchill híres „Harcolni fogunk!” beszéde most, mint bármikor az elmúlt hetven évben? Hogyan alakította a Hollywoodban befutott rendezők gondolkodását John Lukacs magyar történész? Részletes háttér a Heti Válasz január 18-i lapszámában!

Bereményi Géza: „Cseh Tamás azt hitte, besúgó vagyok”

Tegnap A jobbik részemet dúdolgattam – mondja Bereményi Géza, aki igazából magának írta a dalszövegeket. Január 21-én ő is ott lesz a Cseh Tamás 75. születésnapjára emlékező koncerten a MOMSportban. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Izraeli történészre figyel Orbán Viktor – tényleg átalakul az emberi faj?

Világszenzációk lettek, és állítólag Orán Viktor érdeklődését is felkeltették Yuval Noah Harari izraeli történész könyvei az emberiség múltjáról és jövőjéről. Legutóbbi műve szerint az emberi faj „szuperképességű”, illetve azzal nem rendelkező csoportokra válik szét. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Bővül a Heti Válasz!

Január 18-tól négy oldallal hosszabb lesz hetilapunk digitális kiadása. Az első Újhullám-rovatból kiderül, miért aggályosak a Disney világuralmi tervei, hogy miben előztük meg a haladó Nyugatot, és hogy melyik a kedvenc autós YouTube-csatornánk.

Mibe bukott bele az akasztós román miniszterelnök?

A székely zászló miatt akasztással fenyegetőző román kormányfő gyorsan megbukott, de a botrányos eset rávilágít: fokozódik a magyarellenes hangulatkeltés Romániában. És a „centenáriumi év” éppen csak elkezdődött. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.