valasz.hu/itthon/aki-nem-tesz-semmit-annak-kuss-kukorelly-endre-a-heti-valasznak-126197

http://valasz.hu/itthon/aki-nem-tesz-semmit-annak-kuss-kukorelly-endre-a-heti-valasznak-126197

Ezt tudjuk eddig a metróbalesetről

/ 2016.12.05., hétfő 15:13 /
Ezt tudjuk eddig a metróbalesetről

Megy a találgatás, miért ment egymásnak a két metrókocsi: a legvalószínűbb, hogy a biztosítórendszer nem kalkulál a rossz idővel.

Egyvalami vehető eddig biztosra a hétfő reggeli metróbaleset után: a hétvégi szeles-fagyos idő miatt fordulhatott elő, hogy két Alstom szerelvény a Pillangó utcánál egymásnak koccant. Az érintett nyílt pályaszakaszra ugyanis az elmúlt napokban felkerült – és odafagyott – falevelek olyan nyálkás réteget képeztek a síneken, amit a BKV munkatársai hiába szórtak fel homokkal, sokat nem értek vele.

Azt is tudjuk, hogy a második szerelvény vezetője az állomásra érkezés előtt, fékezés közben érezte, hogy csúszik a pálya, és már nem tudott megállni. Bolla Tibor BKV-vezér szerint műszaki hibára utaló jelek egyelőre nincsenek, a fékrendszer minden vizsgán átment, így nem zárják ki az emberi mulasztás lehetőségét sem; a baleset pontos okát részletes vizsgálat fogja kideríteni.

A metróvezetőket állítólag figyelmeztették a veszélyre, és az automata üzemmód helyett „ellenőrzött kézivezérlést” vezettek be, azaz a járművezetőknek a pálya állapota alapján kellett sebességet választaniuk. A fedélzeti számítógép adataiból látni fogják majd, hogy a vezető betartotta-e az erre vonatkozó utasításokat.

A Metróért Egyesület a Facebookon tett közzé állásfoglalást.  Szerintük a csúszás miatt a vonat fékje hatástalanná vált, a sebessége nem csökkent az előírtak szerint és a sebességtúllépést észlelve a biztosítóberendezés vészféket kezdeményezett, a vészfékezés viszont a csúszásvédelem végleges kiiktatásához vezetett, így a csúszó szerelvény utolérte az állomáson tartózkodót.

Úgy folytatják: az Alstom szerelvények csúszásvédelmi megoldásai és a CBTC-berendezés megcsúszási védelem nélküli kialakítása baleset kockázatát hordozza magában. (A CBTC-rendszernek – melyet csak felügyelnie kellene a vonatvezetőnek – az a lényege, hogy a metrószerelvények képesek beazonosítani pontos helyzetüket, és digitális rádiókapcsolat segítségével az információkat továbbküldik a mögöttük haladó vonatnak, illetve a központnak.)

Az egyesület még pénteken írt levelet Tarlós István főpolgármesternek, azt tudakolva, vajon:

  • megfelel-e a jármű konstrukciója, üzemeltetési rendszere, valamint a pálya fenntartási rendszere a forgalom kedvezőtlen időjárás esetén történő fenntartásához
  • lehetséges-e a tapadás javítása, illetve a lecsökkent tapadási viszonyok jármű oldali megfelelő kezelése
  • ennek várható költségét ki viseli (rejtett hibaként jelezhető-e a gyártó felé)
  • a felújított orosz szerelvények hasonló körülmények között várhatóan hogyan fognak teljesíteni

Azt is gyanítják, hogy a pálya- és járműrendszer összehangolatlanságának és az Alstom-kocsik nem megfelelő konstrukciójának is köze lehet a balesethez.

Ennél messzebbre megy a VEKE, amikor azt írja: „Az Alstomok fékje és szoftvere évekig problémás volt, aztán csak megkapták az engedélyt. De itt az orosz kocsik is csúszkáltak. Napok óta homokolt a BKV, és takarították a leveleket, de ez sem volt elég, mert ma reggel le is fagyott az egész. Valami hibának viszont még ezen felül is kellett lennie, mert semmi sem indokolta, hogy ennyire meg kelljen közelíteni az amúgy torlódás miatt a Pillangó utcai megállóban veszteglő másik vonatot.”

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Pancserlehallgatók

Ha a HVG-nek igaza van, a világ legbénább lehallgatói keltenek botrányt Magyarországon.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.

Morvai Krisztina: „Ez nem hűségeskü a Fidesz mellett”

Nem tudja, a Jobbikra szavaz-e jövőre a Jobbik európai parlamenti képviselője. Morvai Krisztina azt mondja: három éve nincs kapcsolatban Vona Gáborral, de nem a személyes sértettség, hanem az irányváltás bizonytalanította el. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kovács Ákos: Leszállni az egovonatról

A Nyugat nagyon mást ért kultúrán, mint mi, ebben a tekintetben igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Kovács Ákos énekes, dalszerző, akit nemrég bemutatott Arany János-estjéről és a jövő évi jubileumi koncertjéről is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.