heti-valasz.hu/itthon/nyary-krisztian-elmondja-milyen-bort-ajanl-a-digitalis-heti-valasz-olvasasa-melle-128920

http://heti-valasz.hu/itthon/nyary-krisztian-elmondja-milyen-bort-ajanl-a-digitalis-heti-valasz-olvasasa-melle-128920

Ezt tudjuk eddig a metróbalesetről

/ 2016.12.05., hétfő 15:13 /
Ezt tudjuk eddig a metróbalesetről

Megy a találgatás, miért ment egymásnak a két metrókocsi: a legvalószínűbb, hogy a biztosítórendszer nem kalkulál a rossz idővel.

Egyvalami vehető eddig biztosra a hétfő reggeli metróbaleset után: a hétvégi szeles-fagyos idő miatt fordulhatott elő, hogy két Alstom szerelvény a Pillangó utcánál egymásnak koccant. Az érintett nyílt pályaszakaszra ugyanis az elmúlt napokban felkerült – és odafagyott – falevelek olyan nyálkás réteget képeztek a síneken, amit a BKV munkatársai hiába szórtak fel homokkal, sokat nem értek vele.

Azt is tudjuk, hogy a második szerelvény vezetője az állomásra érkezés előtt, fékezés közben érezte, hogy csúszik a pálya, és már nem tudott megállni. Bolla Tibor BKV-vezér szerint műszaki hibára utaló jelek egyelőre nincsenek, a fékrendszer minden vizsgán átment, így nem zárják ki az emberi mulasztás lehetőségét sem; a baleset pontos okát részletes vizsgálat fogja kideríteni.

A metróvezetőket állítólag figyelmeztették a veszélyre, és az automata üzemmód helyett „ellenőrzött kézivezérlést” vezettek be, azaz a járművezetőknek a pálya állapota alapján kellett sebességet választaniuk. A fedélzeti számítógép adataiból látni fogják majd, hogy a vezető betartotta-e az erre vonatkozó utasításokat.

A Metróért Egyesület a Facebookon tett közzé állásfoglalást.  Szerintük a csúszás miatt a vonat fékje hatástalanná vált, a sebessége nem csökkent az előírtak szerint és a sebességtúllépést észlelve a biztosítóberendezés vészféket kezdeményezett, a vészfékezés viszont a csúszásvédelem végleges kiiktatásához vezetett, így a csúszó szerelvény utolérte az állomáson tartózkodót.

Úgy folytatják: az Alstom szerelvények csúszásvédelmi megoldásai és a CBTC-berendezés megcsúszási védelem nélküli kialakítása baleset kockázatát hordozza magában. (A CBTC-rendszernek – melyet csak felügyelnie kellene a vonatvezetőnek – az a lényege, hogy a metrószerelvények képesek beazonosítani pontos helyzetüket, és digitális rádiókapcsolat segítségével az információkat továbbküldik a mögöttük haladó vonatnak, illetve a központnak.)

Az egyesület még pénteken írt levelet Tarlós István főpolgármesternek, azt tudakolva, vajon:

  • megfelel-e a jármű konstrukciója, üzemeltetési rendszere, valamint a pálya fenntartási rendszere a forgalom kedvezőtlen időjárás esetén történő fenntartásához
  • lehetséges-e a tapadás javítása, illetve a lecsökkent tapadási viszonyok jármű oldali megfelelő kezelése
  • ennek várható költségét ki viseli (rejtett hibaként jelezhető-e a gyártó felé)
  • a felújított orosz szerelvények hasonló körülmények között várhatóan hogyan fognak teljesíteni

Azt is gyanítják, hogy a pálya- és járműrendszer összehangolatlanságának és az Alstom-kocsik nem megfelelő konstrukciójának is köze lehet a balesethez.

Ennél messzebbre megy a VEKE, amikor azt írja: „Az Alstomok fékje és szoftvere évekig problémás volt, aztán csak megkapták az engedélyt. De itt az orosz kocsik is csúszkáltak. Napok óta homokolt a BKV, és takarították a leveleket, de ez sem volt elég, mert ma reggel le is fagyott az egész. Valami hibának viszont még ezen felül is kellett lennie, mert semmi sem indokolta, hogy ennyire meg kelljen közelíteni az amúgy torlódás miatt a Pillangó utcai megállóban veszteglő másik vonatot.”

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Elkészült a Süsü, a sárkány folytatásával Csukás István

Ha nem töltődik fel az ember, elkopik – mondja Csukás István a legfrissebb, immár csak a Digitalstandon elérhető Heti Válaszban. Az író augusztusban fellép a szóládi Ízek, Versek, Madárfütty Fesztiválon; a rendezvény célja, hogy visszacsempéssze a kultúrát és a hagyományokat a köztudatba.

Egy Fidesz-szavazó bírálhatja-e a kormányt? Itt a válasz!

A címbe foglalt kérdésről szólt a keresztény, konzervatív értelmiségieket tömörítő szervezetek Újra néven nevezzük című, áprilisban kiadott vitairata. Balog Zoltán volt miniszter és Bogárdi Szabó István református püspök minapi disputája szerint igen, de. Részletek a csütörtöki, immár csak a Digitalstandon elérhető Heti Válaszban.

Apró szobrok Budapest utcáin: bemutatjuk az alkotót

A budapestiek legújabb kedves közösségi játéka a gerillaszobor-vadászat: nyitott szemmel kell járni a várost ahhoz, hogy az ember megtalálja a várra forduló irányzékú apró tankot, az öngyilkos mókust vagy éppen a Főkukacot. Kolodko Mihály – Mihajlo Kolodko – kárpátaljai szobrászművész alkotásai amilyen kicsik, olyan beszédesek. Részletek a digitális Heti Válaszban!

Tabudöntő vélemény: „Csak showműsor az észak-koreai leszerelés”

Észak-Koreában nem bízik, Kínában még kevésbé, ennek megfelelően a Donald Trump–Kim Dzsongun megállapodástól sem vár mélyreható változásokat. Szahasi Rjo Japán professzor Ázsia jövőjéről és Japánról mint lehetséges bevándorlóországról is beszélt a csütörtökön digitálisan megjelenő Heti Válasznak.

Íme az internet egyik legsötétebb bugyra

Az internet egyik legsötétebb bugyra a „kényszerű cölibátusban” élő fiatal férfiak radikalizálódott kemény magja. Az alt-right nyelvezetét használó „incel”-fórumok immár tömeggyilkosokat termelnek ki, és a férfiak rendszerszintű kudarca miatt egyre nagyobb az utánpótlásuk.

A konzervativizmus értékrend, nem párthűség

A konzervatív értelmiség most azt kapja jutalmul, amit a baloldali büntetésül kapott – mondja Nyáry Krisztián. A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatói posztját is betöltő sikerszerző úgy látja: épp kihúzzák a szellemi talajt a konzervatívok lába alól.