Felújítják a Műegyetem rakpartot – de hol marad a villamos?

/ 2017.08.08., kedd 19:45 /

Négy hónapig felújítás lesz a Műegyetem rakparton, ahova korábban a BudaPart-projekt miatt villamost terveztek. Erről most szó sincs.

Közleményben jelentette a fővárosi önkormányzat, hogy augusztus 10-én, vagyis holnapután megkezdődik a Műegyetem rakpart átfogó felújítása a Petőfi híd és a Bertalan Lajos utca között. A projekt kiterjed a híd északi le- és felhajtójára is, és jelentős forgalomkorlátozásokkal jár. A híd felhajtóit teljesen lezárják a forgalom elől, a rakparton egy-egy sáv lesz lezárva, a kitűzött határidő december 10. Így fest a közlemény szerint a projekt:

„A komplex szemléletű rekonstrukció során felújítják a rakpartszakasz teljes útpálya-szerkezetét, és a forgalmi igényeknek – és a jelenlegi forgalomnak is – megfelelően a jövőben déli irányba két, északi irányba egy sávon haladhatnak majd az autósok; az észak felé vezető oldalon pedig kétirányú kerékpárutat jelölnek ki a járda mellett. Szintén a rakpart Dunához közelebb eső oldalán új parkolóhelyeket építenek ki, mert a jövőben a Műegyetem R épülete (a Petőfi híd felől érkezve az első épület) előtt nem lesz lehetséges várakozni.A komplex szemléletű rekonstrukció részeként felújítják a Petőfi híd le- és felhajtóit is. A teljes pályaszerkezet-cserén kívül a le- és felhajtóutak mindkét oldalán egyirányú kerékpárút és járda épül.”

Ebből egyrészt az látszik, hogy a mostanában megszokott módon a felújítás során egetrengető változások nem lesznek, inkább csak az a cél, hogy a mostani teljesen zavaros közterület-használat valamivel rendezettebb legyen. A gépkocsiforgalomtól elvesznek egy sávot, a Műegyetem előterét és a gyakorlatban a Duna felőli járdát is elfoglaló parkolást kijelölt helyekre szorítják be. A felújítás kerékpáros szempontból ígér jelentősebb előrelépést, mert ezen a szakaszon a rakparti bicikliút és a híd megközelíthetősége eddig gyakorlatilag hiányzott.

Sokkal érdekesebb – és elég szomorú – fejlemény, hogy ezzel a felújítással valószínűleg lekerül a napirendről a budai rakparti villamos déli meghosszabbításának terve. Pedig a villamosvonal megépítését különösen indokolttá teszi, hogy a Lágymányosi hídnál nemsokára építeni kezdik az évtized legnagyobb lakó- és irodapark projektjét, a BudaPartot, ahol több ezer új lakást, egy 120 méteres toronyházat és több tízezer négyzetméter irodát hoznak létre. A projekt honlapján hivatkoznak is a „Fonódó II” villamosvonal tervezett létesítésére, hiszen az új városrésznek ez biztosítana gyors, közvetlen kötöttpályás kapcsolatot Buda északi része felé – és mellesleg a Műegyetem és az Infopark tömegközlekedési ellátottságán is nagyot lendítene. Szerepel a „Fonódó II” projekt abban a tanulmányban is, ami megalapozta a fővárosi településszerkezeti tervnek a BudaPart engedélyezéséhez szükséges módosítását.

Azt nehéz elképzelni, hogy a főváros most faltól falig, komplex módon villamos nélkül felújítja a Műegyetem rakpartot, aztán egy-két év múlva a „Fonódó II” projekt érdekében újra átszervezik a közlekedést és újra átépítik az útszakaszt. Nagyon úgy fest, hogy a villamosterv csendben a kukába került – de a gigantikus új városrészt ettől még nyilván megépítik, hiányos tömegközlekedési ellátottsággal.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Különleges Arany-estek

Három fővárosi színház is különleges programot kínál az Arany-emlékévben: a Katona félmaratont rendez, a Radnóti Színarany, az Örkény Aranyozás címmel tart előadást.

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Bizonyíték: a szovjet katonák tömegesen erőszakoltak meg nőket

Hogyan lett Magyarországon ’48-ra annyi kommunista, hogy átvehették a hatalmat? Miként győzött vidéken harcok nélkül a forradalom? Hogyan kerültek kulcsszerepbe a „kommunistamentők”? Miért akasztották fel őket utóbb? Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnöke 1956-ról. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.

Kormánypárti abszurd: Semjén Zsolt hazaárulózza Navracsics Tibort

Váratlan nézeteltérés alakult ki a Fideszben: egyesek sátánoznak, mások eltartják maguktól a „Soros-tervet”. Azonban a valódi veszély nem a pénzember felől, hanem belülről fenyegeti Európát – egy konzervatív kiáltvány szerint eltűnik a kultúránk, ha nem születnek gyerekek. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

Kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól

Nem kis részben a dolgozók kifacsarásán alapuló humánpolitika okozta a Ryanair botrányos járattörlési hullámát, de a vállalat némi fizetésemeléssel kezelheti a belső feszültségeket. Közben kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól is. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mi történt az EAST ’56-os dalával?

Rosszulesett a zenekarnak, hogy az ’56-os forradalom tavalyi évfordulóján nem az EAST legendás dalát és klipjét vették elő, de megértik. Móczán Péter basszusgitárost, az együttes alapítóját, vezetőjét az október 23-i életműkoncertjük előtt kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.