Felújítják a Műegyetem rakpartot – de hol marad a villamos?

/ 2017.08.08., kedd 19:45 /

Négy hónapig felújítás lesz a Műegyetem rakparton, ahova korábban a BudaPart-projekt miatt villamost terveztek. Erről most szó sincs.

Közleményben jelentette a fővárosi önkormányzat, hogy augusztus 10-én, vagyis holnapután megkezdődik a Műegyetem rakpart átfogó felújítása a Petőfi híd és a Bertalan Lajos utca között. A projekt kiterjed a híd északi le- és felhajtójára is, és jelentős forgalomkorlátozásokkal jár. A híd felhajtóit teljesen lezárják a forgalom elől, a rakparton egy-egy sáv lesz lezárva, a kitűzött határidő december 10. Így fest a közlemény szerint a projekt:

„A komplex szemléletű rekonstrukció során felújítják a rakpartszakasz teljes útpálya-szerkezetét, és a forgalmi igényeknek – és a jelenlegi forgalomnak is – megfelelően a jövőben déli irányba két, északi irányba egy sávon haladhatnak majd az autósok; az észak felé vezető oldalon pedig kétirányú kerékpárutat jelölnek ki a járda mellett. Szintén a rakpart Dunához közelebb eső oldalán új parkolóhelyeket építenek ki, mert a jövőben a Műegyetem R épülete (a Petőfi híd felől érkezve az első épület) előtt nem lesz lehetséges várakozni.A komplex szemléletű rekonstrukció részeként felújítják a Petőfi híd le- és felhajtóit is. A teljes pályaszerkezet-cserén kívül a le- és felhajtóutak mindkét oldalán egyirányú kerékpárút és járda épül.”

Ebből egyrészt az látszik, hogy a mostanában megszokott módon a felújítás során egetrengető változások nem lesznek, inkább csak az a cél, hogy a mostani teljesen zavaros közterület-használat valamivel rendezettebb legyen. A gépkocsiforgalomtól elvesznek egy sávot, a Műegyetem előterét és a gyakorlatban a Duna felőli járdát is elfoglaló parkolást kijelölt helyekre szorítják be. A felújítás kerékpáros szempontból ígér jelentősebb előrelépést, mert ezen a szakaszon a rakparti bicikliút és a híd megközelíthetősége eddig gyakorlatilag hiányzott.

Sokkal érdekesebb – és elég szomorú – fejlemény, hogy ezzel a felújítással valószínűleg lekerül a napirendről a budai rakparti villamos déli meghosszabbításának terve. Pedig a villamosvonal megépítését különösen indokolttá teszi, hogy a Lágymányosi hídnál nemsokára építeni kezdik az évtized legnagyobb lakó- és irodapark projektjét, a BudaPartot, ahol több ezer új lakást, egy 120 méteres toronyházat és több tízezer négyzetméter irodát hoznak létre. A projekt honlapján hivatkoznak is a „Fonódó II” villamosvonal tervezett létesítésére, hiszen az új városrésznek ez biztosítana gyors, közvetlen kötöttpályás kapcsolatot Buda északi része felé – és mellesleg a Műegyetem és az Infopark tömegközlekedési ellátottságán is nagyot lendítene. Szerepel a „Fonódó II” projekt abban a tanulmányban is, ami megalapozta a fővárosi településszerkezeti tervnek a BudaPart engedélyezéséhez szükséges módosítását.

Azt nehéz elképzelni, hogy a főváros most faltól falig, komplex módon villamos nélkül felújítja a Műegyetem rakpartot, aztán egy-két év múlva a „Fonódó II” projekt érdekében újra átszervezik a közlekedést és újra átépítik az útszakaszt. Nagyon úgy fest, hogy a villamosterv csendben a kukába került – de a gigantikus új városrészt ettől még nyilván megépítik, hiányos tömegközlekedési ellátottsággal.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Kettészakadhat az Európai Unió

Ostobaság az EU elképzelése, hogy a vitás kérdéseket a visegrádi országok számára kifizetendő támogatások csorbításával rendezné – állítja Lubomír Zaorálek. A cseh külügyminiszter nem zárja ki, hogy az EU kettészakad. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Gulyás Gergely: „Ilyen diktatúrát kívánok mindenkinek!”

Nem tudja, nyertünk-e bármit is a CEU-üggyel, s amikor állami cégeknél a prémium megközelíti az éves fizetést, az elfogadhatatlan – mondja Gulyás Gergely. A Fidesz alelnöke szerint nem szabad felülniük a téves látszatnak, hogy a mutyiügyek következmények nélkül maradnak. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.