valasz.hu/itthon/ez-nem-autopalya-epites-nagyinterju-palinkas-jozseffel-a-tudomany-penzeirol-129168

http://valasz.hu/itthon/ez-nem-autopalya-epites-nagyinterju-palinkas-jozseffel-a-tudomany-penzeirol-129168

Így játszották ki a BKV-sztrájkot

/ 2010.01.19., kedd 13:35 /

Játéknak indult, tömegmozgalom lett belőle. A BKV-pótlónak nevezett kezdeményezés nyomán autósok és gyalogosok ezrei találtak egymásra a sztrájk idején. Az összefogást a Colabs (Community Laboratory Business) és a Negyedik Köztársaság (4k!) nevű civil szervezetek indították; Bogár Bencét, a Colabs egyik alapítóját kérdeztük az urbánus közösségteremtésről.

- Honnan jött az ötlet?

- Kedden, a sztrájk első napján alig tudtunk bejutni a munkahelyünkre. Innen jött az ötlet, hogy nyissunk egy kommunikációs csatornát a Facebook-on, melyen keresztül az autósok felvehetik a kapcsolatot a gyalogosokkal. Szerda délután kiadtunk erről egy sajtóközleményt. Először azt gondoltuk, hogy leszünk talán huszonöten, és hogy milyen jót fogunk játszani baráti körben. Ezzel szemben rövid idő alatt már ötszázan voltunk, majd ezren, aztán több mint tízezren.

- Tanulmányozták a hasonló külföldi kezdeményezéseket?

- Igen. Az amerikai és európai példák pedig azt mutatják, hogy kisebb közösségekben, például az ugyanazon környéken élők körében, közösségszervező erő, ha autóval többen utaznak és jutnak be így a munkahelyükre. Ennek egyik alapfeltétele, hogy valódi, tevékeny közösség jöjjön létre, melynek tagjai jól használható webes felületen tartanak online kapcsolatot. Így a tagok könnyen láthatják, hogy merre „indul hamarosan fuvar", és megbeszélhetik, hol találkoznak. Külföldön a megfelelő szabályozás is elősegíti az effajta összefogások sikerét: adott utasszám felett használhatóvá válnak bizonyos forgalmi sávok. Akik viszont egyedül autóznak, nem haladhatnak ezekben a sávokban. A költségeket meg lehet osztani például úgy, hogy egyik nap én hozok autót, a másik nap te. A rendszernek egyszerűnek, felhasználóbarátnak kell maradnia, és pont az egyszerűségénél fogva működhet sokáig ez a játék, ugyanis egyik részről sem igényel nagy energiabefektetést.

- Milyen tapasztalatokkal gazdagodtak?

- Gyakorlatilag negatív tapasztalatunk nem volt, most pedig azon dolgozunk, hogy ami elindult, az valahogy folytatódjék is. Erre látunk igényt, ugyanis továbbra is aktívak maradtak a résztvevők, és a létszámuk is bővül. A visszajelzések és felajánlások nagy száma alapján elmondhatom, hogy az embereknek számos ok miatt megtetszett, hogy így utaznak és utaztatnak. És ami nagyon fontos: az okok között még mindig nem szerepel az érdek. Egyszerűen csak jó ismerkedni és másokkal jót tenni.

- Ehhez képest mi a véleménye a közállapotokról?

- Volna min javítani. Ugyanakkor nem kívánunk beállni azok sorába, akik csak szajkózzák a problémákat. Akkor fogunk felszólalni, hogy ez vagy az nem jó, ha megoldási javaslattal is tudunk szolgálni. A BKV-sztrájk idején például megkerestek minket, hogy menjünk az utcára demonstrálni. Erre azt mondom: ez tök jó, tegye meg, aki úgy érzi, hogy ezzel segít a dolgon, de valójában ez visz előre? Ennél hatékonyabb megoldásnak tartom, hogy mindenki, aki ilyen helyzetben segíthet, az autósként vigyen el egy-két embert, vagy gyalogosként jelentkezzen, próbáljon segíteni önmagán.

- Az élet mely területein látnak még esélyt a civil önszerveződésre?

- Minden területen a legfontosabb, hogy az emberek újra kapcsolatot teremtsenek egymással. Hozzanak létre kis létszámú, önszerveződő civil közösségeket, ahol egymást segítő tevékenységet tudnak folytatni. Olyan klasszikus, egyszerű dolgokra gondolok, mint amikor egy lakóközösség összefog, és megszervezi, hogy rendben tartja a lakókörnyezetét. Sajnos az emberek fásultak, és úgy érzik, nem változtatathatnak az őket zavaró állapotokon. Minél többeknek kell felismerniük, hogy egy emberként is tehetnek valamit egy jó ügy érdekében. És ha rájönnek, hogy van egy jó alkalom, mint a mostani projekt, akkor tudnak önerőből is változtatni. És nem is nagy dolog ez: reggel ugyanúgy beszállok az autómba, hogy eljussak innen oda, csak közben kicsit figyelek másokra is.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.