Íme, a teljes számítás – Orbán Viktor országjárásának mérlege

/ 2016.07.29., péntek 15:00 /
Íme, a teljes számítás – Orbán Viktor országjárásának mérlege

Mennyi valósult meg 2016 nyaráig a Modern városok program jegyében tavaly elhangzott ígéretekből?

Mennyi valósult meg 2016 nyaráig a Modern városok program jegyében tavaly elhangzott ígéretekből? Összeraktuk a 2015-ben a kormányfő által meglátogatott 13 megyei jogú városban tett fejlesztési ígéretek listáját a kormány és az önkormányzatok között megkötött szerződések tartalma alapján, valamint kékkel kiemeltük azokat az összegeket, amelyeket idén és tavaly az adott célokra már ténylegesen megítéltek.

A táblázatban szereplő összegek döntő többsége végleges tervek híján csak becsült lehet, a gyorsforgalmi utak esetében általában csak a projektek nagyságrendjét érzékeltető, erősen elnagyolt számokkal lehet dolgozni, noha az útépítések mindig a legnagyobb összegű beruházások. Mivel az adatokat egyenként kellett hivatalos dokumentumok és önkormányzati közlések sokaságából összegereblyézni, természetesen lehetnek a listában hiányok, vagy olyan projektelemek, amelyek a megvalósításban már előrébb tartanak. Legfeljebb annyit mondhatunk, hogy ez az összegzés kétségtelen hiányosságai ellenére is több annál, mint ami eddig a sajtóban készült.

Minderről a legfrissebb Heti Válaszban írtunk részletesen.

 Sopron (2015. március 25.)

  • Csorna–országhatár M85-ös gyorsforgalmi út, soproni északnyugati elkerülő úttal – határidő: 2018. március 15., becsült költség: ~100 Mrd
  • Belvárosi műemlékek felújítása, utcaburkolatok cseréje – 1,7 Mrd, határidő: 2017. december 31., becsült költség: ~3-6 Mrd
  • Fertő tó turisztikai infrastruktúrájának fejlesztése – 0,5 Mrd, határidő: 2017. december 31., becsült költség: ~10 Mrd
  • Lővérek-program (fedett uszoda, szálloda, parkerdő, szabadidősport-komplexum) – 2 Mrd, az új fedett uszoda megépítésének határideje 2018. december 31.
  • Ipari és technológiai program, becsült költség: 3 Mrd

Idén kapott a város 4,2 Mrd-ot, tavaly 0,5 Mrd-ot, vagyis összesen 4,7 Mrd-ot + 6 Mrd uniós támogatást

M85: 2016 márciusában Európai Beruházási Bank-hitelt vett fel rá az állam, mert erre nem szerezhető uniós támogatás, a csornai elkerülő építése megindult májusban, ennek ára 13,8 Mrd – kivitelezés várható befejezése 2018. április, de ez csak 4,5 km – az egész út kb. 60 km-es lenne = időarányosan tarthatatlan, az út többi részének tervezése zajlik.

Belvárosi felújítások: Széchenyi tér és a Paprét felújítása, parkolóház és vásárcsarnok, Kisvárkerület és Várkerület hiányzó részei – uniós pályázatot nyújtanak be rá 2,6 Mrd értékben.

Fertő tó: idén áprilisban a fejlesztéshez szükséges 40 hektár állami ingatlant az önkormányzat megkapta, ez tulajdonképpen a Fertő tavi vízitelep, vagyis a strand, sportközpont és a kikötő 4 ütemből álló fejlesztését jelenti, amelynek tanulmányterve elkészült.

Lővérek-program: az új fedett uszoda tervei elkészültek, kerékpárút, parkolók, erdei sportlétesítmények is lennének.

Ipari program: iparterületek és inkubátorházak fejlesztésére uniós pályázatot nyújt be a város idén.

Összegzés: 130-150 Mrd-os, nehezen forintosítható nagyságú ígérethalmaz, amelyből eddig 24 Mrd érkezett meg a városba, valamint a NIF-hez, a belvárosi műemlék-felújítások és a csornai elkerülő megvalósítása látszik biztosnak, sok egyéb elem áll tervezés, előkészítés alatt, de kétséges, hogy mennyit lehet határidőre elvégezni.

Eger (2015. április 10.)

  • Maklár–Andornaktálya gyorsforgalmi út (M25) – 419 millió; határidő: 2018. március 15., becsült költség: 40,5 Mrd
  • Intermodális csomópont, becsült költség: ~3 Mrd
  • Egri vár és környezete fejlesztése – 250 millió az alsó várudvarra, teljes projekt véghatárideje: 2017. december 31.; becsült költség: 6 Mrd
  • Nemzeti Vízilabda- és Úszóközpont – 1,6 Mrd, becsült költség: 6,3 Mrd
  • Ipari park fejlesztése – becsült költség: 1,2 Mrd

Tavaly a városi projektek előkészítésére a BM már biztosított 500 milliót.

M25-ös gyorsforgalmi út: 10 km hosszú útszakasz, egy 2, 6 km-es kezdő szakasz korszerűsítése idén zajlik, a többit a NIF megtervezte, 90%-ra remélt uniós támogatási intenzitás mellett.

Intermodális csomópont: az autóbusz-pályaudvart áthelyeznék a vasútállomás mellé, a megvalósíthatósági tanulmány már korábban elkészült.

Egri vár és környezete fejlesztése: öt részből álló műemlékvédelmi és idegenforgalmi projekt: alsó várudvar, gótikus palota felújítása, középkori főtér és provizori palota rekonstrukciója, a középkori székesegyház részleges rekonstrukciója, a vármúzeum fejlesztése; az alsó várudvar 1,5 Mrd-os részprojektjét (GINOP) már ősszel elkezdik megvalósítani, a többi előkészítés alatt áll.

Uszoda: a Bárány Uszoda régóta elakadt felújításának első üteme már tavaly elkészült, a 2. ütemre tao-forrás áll rendelkezésre, a 131 millió forint önerőt a város a költségvetési támogatásból biztosítja, de ez még csak szerkezetkész állapotoz jelent. Idén előkészítés zajlik, szükség van egy harmadik ütemre is.

Ipari park: 9 hektár MÁV-ingatlan bevonásával fejlesztik a déli iparterületet, 22 hektáros területet szeretnének infrastruktúrával ellátni.

Összegzés: Az 57 milliárdos becsült ígérethalmazból eddig megérkezett 2,8 Mrd, de a projektek mind a város régi álmai közé tartoznak, ezért az előkészítettség nem rossz. Lesznek látványos felavatható elemek, például a várban és az uszodánál.

Zalaegerszeg (2015. április 10.)

  • Két gyorsforgalmi út: a 76-os út M7 és Zalaegerszeg közötti, valamint a 74-es út Vasvár–Zalaegerszeg közötti szakaszának kiépítése, határidő: 2018. március 15.; becsült költség: ~106,6 Mrd (M76-os), ~150 Mrd (M9-es)
  • Logisztikai és ipari park fejlesztése 3 új csarnokkal – 1,5 Mrd (az első ütem összköltsége)
  • Iparvágány az északi iparterületre – 100 millió (tervezés)
  • Intermodális csomópont, becsült költség: 8 Mrd (első ütem)
  • Uszodafejlesztés; becsült költség: 4 Mrd
  • Alsóerdő sport- és rekreációs központ, becsült költség: 2 Mrd
  • Mindszenty-múzeum és zarándokközpont, valamint templom-, kastély- és műemlék-felújítások, múzeumi kiállítások és parkolóház – 685 millió (tervezés, előkészítés) becsült költség: 5,7 Mrd

Mind az öt városi projektre még tavaly elkészítette az önkormányzat a megvalósíthatósági tanulmányt, és december 28-án a város kapott 500 milliót előkészítésre.

A két gyorsforgalmi út tervezése a NIF-nél zajlik, az engedélyes tervek elkészülésének határideje 2017. január 15.

Összegzés: A 278 milliárdos ígéretcsomagból a városhoz eddig 2,8 Mrd érkezett meg. A városi projektek egy része elkészülhet, ha lesz rá pénz, mert elő vannak készítve, a Mindszenty Múzeum kivitelezése jövőre indul, a gyorsforgalmi utaknál a csúszás szinte biztosra vehető, az M9-nél már a 2018-as munkakezdés is optimista tervnek számít.

Miskolc (2015. április 21.)

  • M30-as gyorsforgalmi út Miskolc–Tornyosnémeti szakasz, határidő: 2018. március 15., becsült költség: ~150 Mrd
  • „Okos város – Okos Miskolc” program – 371 millió+100 millió
  • Új ipari park létrehozása 1000 hektáron – 1,7 Mrd
  • Oktatásfejlesztési programok kidolgozása – 80 millió (szakképzésfejlesztési koncepció megírása)
  • Miskolctapolcai fürdő felújításának folytatása – 408 millió (2. ütem), becsült összeg 5 Mrd
  • Diósgyőri vár rekonstrukciójának folytatása – 530 millió, becsült összeg 4,5 Mrd

Tavaly a városi projektek előkészítésére a BM már biztosított 500 milliót.

M30-as gyorsforgalmi út: az országhatárig 60 km útszakasz Kassával teremtene közlekedési kapcsolatot, 2016. július 6-án letették az alapkövét az 1,7 km-es Tornyosnémeti–országhatár szakasznak, ami jövő év végére elkészül 4,3 Mrd forintért. A nagy út alapkövét jövőre tennék le, megvalósítása tehát csúszni fog.

„Okos város” program: teljes várost lefedő térfigyelő kamerarendszer kiépítése, elektronikus jegyrendszer, utastájékoztatás, e-önkormányzat.

Összegzés: a teljes csomagot 180 milliárdosra becsülték, ebből már megérkezett a városba 3,7 Mrd, a NIF-hez 4,3 Mrd. A tapolcai strand és a diósgyőri vár projektje az előző ciklusban megvalósított rekonstrukciók folytatása, ami bizonyára elkészül, ahogy az utcák bekamerázása is, a gyorsforgalmú út csúszik.

Pécs (2015. április 28.)

  • M6-os autópálya Bóly–Ivándárda szakasz, valamint M60-as gyorsforgalmú út Pécs–Barcs építésének előkészítése, határidők: 2016. december 31., illetve 2017. június 30.; becsült költség: 48,7 Mrd (M6)
  • Pécsi Tudományegyetem kapacitásfejlesztése – 4,5 Mrd, becsült költség: 24 Mrd
  • Barnamezős ingatlanok hasznosítása kis- és középvállalkozások számára – 2 Mrd
  • Déli ipari park 90 hektáros bővítése, fejlesztése – becsült költség: 2 Mrd
  • Sportcsarnok, uszoda, aquapark – 500 millió, becsült költség: ~20 Mrd
  • A három nagy kulturális intézmény „hatékonyabb üzemeltetést” biztosító működési modelljének kidolgozása – 1,2 Mrd, becsült költség: 12 Mrd

M6-os: az autópálya 19 km-es meghosszabbítása az országhatárig Horvátországgal teremtene közlekedési kapcsolatot. 100%-os uniós támogatási intenzitás mellett épül meg a tervek szerint 2018-ig. Az M60-as gyorsforgalmi utat a NIF elkezdte tervezni, de az építkezés csak 2018 után indulna.

Egyetemi projekt: célja a külföldi hallgatók számának növelése, 2020-ig megduplázva a fizetős külföldi diákok létszámát 5000 főre, valamint ingatlanracionalizáció, üzemeltetési költségek csökkentése.

Kultprojekt: az EKF-évre felhúzott három nagy kulturális intézmény (Zsolnay-negyed, Kodály Központ és Pécsi Filharmonikusok) működésének összehangolása, a városra nehezedő fenntartási terhek egy részének átvállalása az állam részéről.

A sportközpont, élményfürdő és uszodakomplexum tervezése folyik a kormány által rendelkezésre bocsátott összegből.

Összegzés: A 108,7 milliárdos halmazból a városba már megérkezett 8,2 Mrd. Pécs ezzel együtt viszonylag jól áll, mert az egyetemi és a kulturális projektet is elindíthatja idén – csakhogy ezek erősen fenntartásjellegűek. Avathatóság szempontjából csak az autópálya és a sportközpont számítana.

Debrecen (2015. május 18.)

  • Debreceni Egyetem innovációs fejlesztési projektjei – becsült költség: 5 Mrd
  • Intermodális csomópont a Nagyállomásnál – határidő: 2019, becsült összeg: 21 Mrd
  • Új ipari park (600 hektáros bővítés) – becsült költség: 4,5 Mrd
  • A repülőtér technológiai fejlesztése – 1,2 Mrd (ILS II. műszeres leszállító rendszer kiépítése)
  • Angol nyelvű alapfokú és középiskola alapítása – 80 millió (előkészítés)
  • Csokonai Nemzeti Színház felújítása – 200 millió (tervezés), határidő: 2018. március 15. az építkezés megkezdésére, becsült költség: 5 Mrd
  • Nagyerdő-program befejezése – 200 millió (előkészítés), határidő: 2018. március 15., becsült költség: 4 Mrd
  • Menekültügyi befogadó állomás helyzetének rendezése – a tábort 2015. december 16-án bezárták.
  • Utcák újraaszfaltozása – 2,1 Mrd

Nagyállomás: nagyszabású városfejlesztési beavatkozás a 4-es út és a buszállomás föld alá süllyesztésével, a vasútállomás teljes átépítésével, a tervek 2015 novemberében elkészültek, a kivitelezésnek az idei év második felében kellene indulnia.

Repülőtéri projekt: az új műszeres rendszer biztonságosabbá teszi a gépek leszállását, ez idén elkészül.

A Nagyerdőben az elmúlt évek intenzív fejlesztései után vizes élménypark épül a strand felújításával, ennek a tervei elkészültek, a Csokonai Színház felújítási terveit idén készítik.

Összegzés: A 42,8 milliárd forintos ígéretcsomagból 1,6 milliárd érkezett meg. A kulcskérdés az lesz, hogy halad a választási időszakban a Nagyállomás felújítása.

Székesfehérvár (2015. május 26.)

  • Szent György Egyetemi Oktató Kórház belgyógyászati és onkológiai célú fejlesztése – 7 Mrd, becsült költség: 8,8 Mrd
  • Középiskolai campus létrehozása – 7,5 Mrd (első ütem), határidő: 2019 szeptemberében indul az oktatás, végösszeg 15,8 Mrd
  • Fekete Sas Szálló hangversenyteremmé alakítása – határidő: 2020, becsült költség 3,8 Mrd
  • Zichy-liget projekt – határidő: 2022, becsült költség: 4-10 milliárd
  • „Fehérvár Tüdeje – Zöld Fehérvár” program – 1 Mrd (területvásárlás)
  • Új rendezvény- és sportcsarnok – 509 millió (telekvásárlás és tervezés), becsült költség: 7-9 Mrd
  • Velencei-tó és környezete rehabilitációja – becsült költség: 2 Mrd
  • Börgöndi repülőtér és ipari park fejlesztése – becsült költség: 4 Mrd

Kórház: korszerű, 11 ezer négyzetméteres alapterületű, ötszintes belgyógyászati tömb a pavilonrendszerű épületek helyett.

Középiskolai campus: három létező középiskola fejlesztése a Csónakázó-tó mellett, a Vasvári Pál Gimnáziumot átköltöztetik egy új épületbe a másik kettő mellé, a Kodolányit felújítják, átalakítják a volt főiskolai épületeket, közös könyvtár, uszoda és sportpályák lesznek. A tervezés idén tavasszal megkezdődött.

„Fehérvár Tüdeje – Zöld Fehérvár” program: szabadidős terület kialakítása a Palotavárosi tavak mögött a tervezett Grupo Milton-féle logisztikai központ helyett, a területet megvásárolta a város 995 millióért. A 185 hektáros terület koncepciótervén még dolgoznak.

A Fekete Sas Szálló és a Zichy-liget projekt – az utóbbi a belváros északi meghosszabbítását jelenti a keresztirányú autóforgalom föld alá szorításával – csak 2017-től kerül napirendre, ezek nincsenek megtervezve sem, csak a következő ciklusban valósulhatnak meg. Ugyanez igaz a középiskolai campus második ütemére is. A velencei-tavi és börgöndi fejlesztések még nagyon kevéssé tűnnek kidolgozottnak.

Összegzés: A 46-54 milliárdos – sok esetben nehezen forintosítható elemekből álló – ígérethalmazból 16 milliárd forint futott be a városhoz. Székesfehérvár minden más városnál nagyobb összeget tudott idén lehívni, elsősorban a kórházra és a középiskolai campus első ütemére, ezek tehát biztos megépülnek, de a többi terv egyelőre inkább álmodozásnak látszik.

Szolnok (2015. június 3.)

  • Gyorsforgalmi út – határidő: 2018, becsült költség: ~155 Mrd
  • Ipari park bővítése (300 hektár)
  • Tiszaliget fürdőfejlesztési projekt, medencés kikötő és a művésztelep fejlesztése – 215 millió (tervezés), határidő: 2017. május 31. (a fürdőfejlesztés megvalósítására) – becsült költségek: 3 Mrd (fürdő), 1,1 Mrd (művésztelep, valamint a vártemplom felújítása és turisztikai fogadóépület) és 1 Mrd (kikötő)
  • Véső úti strand és sporttelep fejlesztése – 60 millió (tervezés), becsült költség: 1 Mrd (a Véső úti strandra)
  • Vasúti járműipar fenntartása és fejlesztése (koncepció) – MÁV IC-kocsik gyártása indul 2017-től állami megbízás alapján
  • Vízügyi igazgatási szerv Szolnokra költöztetése

Gyorsforgalmi út: a leállított M4-es autópálya-beruházás helyett hazai költségvetési forrásokból M4 gyorsforgalmi út épül 44 km hosszan. Az M0–Cegléd szakaszon idén év végén, a Cegléd–Szolnok szakaszon 2017 tavaszára ígérnek munkakezdést, de a határidők időnként változnak.

Összegzés: A nagyjából 120-160 Mrd-os ígéretcsomagból eddig 275 millió érkezett meg a városhoz. Minden a gyorsforgalmi úton múlik, mert a többi fejlesztés viszonylag nem drága. Az M4 ügyének politikai terheltsége miatt a kormány valószínűleg szorgalmazza majd, hogy az útnak legalább egy része épüljön meg. A városi projekteknél idén tervezés zajlik.

Nagykanizsa (2015. június 23.)

  • M70-es autóút gyorsforgalmi úttá fejlesztése – határidő: 2018. március 15., becsült költsége: 19 Mrd
  • Délkeleti elkerülő út – határidő: 2018. március 15. (első ütem), becsült költség: 6 Mrd
  • Új ipari park – 100 hektár állami földterület átadása a városnak, végső soron 500 hektáros területet alakítanának ki, ennek becsült költsége 30-40 Mrd
  • Adria kapuja program: 3000 fős sport- és rendezvénycsarnok, új uszoda – 500 millió (tervezés), becsült költség: 3 Mrd (uszoda), 3 Mrd (rendezvénycsarnok)
  • Mura-program: kerékpárút-hálózat, erdei kisvasút fejlesztése, környezetvédelmi célú beruházások – 2016. július 19-én kormányrendeletbe foglalták, 80 települést érint, a romos, üresen álló nagykanizsai ferences kolostor felújítása és turisztikai célú hasznosítása ebbe került bele

Összegzés: A mintegy 70-80 Mrd-os ígéretcsomagból félmilliárd érkezett meg a városba. A városi projektek mind tervezés alatt állnak, az utak sorsa a NIF kezében van, de az M70-esre uniós támogatást (CEF) próbál lehívni Magyarország.

Érd (2015. július 3.)

  • Szakképző központ létrehozása a Kós Károly Szakképző Iskola bővítésével, felújításával, valamint a Pelikán sétány folytatása – 32 millió (tervezés), határidő: 2017, becsült költség 1,5-2 Mrd
  • Új középiskola, óvoda, általános iskola létesítése, sportiskola felújítása – 132 millió, 321 millió, 55 millió (tervezés)
  • Járási ügyészség, bíróság létesítése
  • Ipari park (200 hektár) – a kormány megveszi a területet és 99 évre átadja a városnak
  • „Vállalkozói falu” gazdasági övezet létrehozása
  • Ófalu gyógy- és kulturális turisztikai beruházás, Velencei úti szabadidőközpont – 50 millió (előkészítés)
  • Csapadékvíz-elvezetés, hulladékgazdálkodás javítása – 50 millió (előkészítés)
  • Közúti csomópontok átalakítása – 1 Mrd
  • Érdligeti záportározók szabadidőpark jellegű kialakítása – 50 millió (előkészítés), becsült költség: 2,4 Mrd, határidő: 2017 vége
  • Vízi közmű és csatornacég tulajdonosi szerkezetének felülvizsgálata – 100 millió
  • Volt sóskúti honvédségi bázis átadása az önkormányzatnak – folyamatban van, a HM már lemondott róla, szabadidőpark céljára hasznosítanák
  • Klik megyei központ létrehozása
  • Kisbuszbeszerzés

Tavaly a városi projektek előkészítése a BM már biztosított 500 milliót.

Összegzés: Öt év alatt 40 milliárd forintot ígért a kormány Érdnek, a városi program 26 kisebb-nagyobb elemből áll, ezért nehezen követhető, de a polgármester szerint a város idén megkapott 4 Mrd-ot.

Kaposvár (2015. október 9.)

  • M67-es gyorsforgalmi út kiépítése – határidő: 2019, becsült költség: 77 Mrd
  • Intermodális csomópont – határidő: 2018. március 15., becsült költség: 12 Mrd
  • Autóbusz-telephely létesítése – 500 millió – határidő: 2018. március 15.
  • Csiky Gergely Színház felújítása – 1,4 Mrd – becsült költség: 9 Mrd, határidő: 2019
  • Szolgálatilakás-program – 60 millió (előkészítés)
  • Kihasználatlan kórházi területek átadása, rehabilitációja inkubátorház és parkoló, park céljára – 550 millió (előkészítés)
  • 4000 férőhelyes városi sportcsarnok – 300 millió (előkészítés), becsült költség: 4 Mrd, határidő: 2017-től épülne
  • Tízpályás versenymedencés uszoda – 450 milliót, becsült költség: 4 Mrd, határidő: 2017-től épülne
  • Volt levéltári épület rekonstrukciója – 400 millió (előkészítés)
  • Deseda kemping fejlesztése – 100 millió (előkészítés)
  • Közműfejlesztés – becsült költség: 2 Mrd

Összegzés: A 120 milliárdos ígéretcsomagból a városba 3,7 Mrd érkezett meg eddig. Idén a városi projektek előkészítése zajlik. A 67-es gyorsforgalmi utat 82%-os uniós támogatással szeretné a kormány megépíteni.

Nyíregyháza (2015. november 10.)

  • Kállay-kúria felújítása és átadása a városnak – 965 millió, határidő: 2016. október 31. A munka már zajlik, de várhatóan csak jövő év elejére készül el
  • Új ipari park – állami földeken, 320 hektár
  • Nyugati elkerülő út kiépítése – határidő: 2018. március 15., becsült költség: 18 Mrd
  • Nyíregyháza–Tokaj kerékpárút – 3,5 Mrd, határidő: 2016. december 15., idén kiemelt projekt lett, 30 km-es hosszon, egyes szakaszok már korábban megépültek
  • 3 nagy közlekedési csomópont átépítése – 300 millió (előkészítés)
  • Sóstó fejlesztési program – 150 millió (a múzeumfalu részére)
  • 47 új busz beszerzése – becsült költség: 5 Mrd, határidő: még idén
  • Atlétikai centrum építése – 250 millió (előkészítés), becsült költség: 3 Mrd, határidő: 2018. március 31., de már 2017 végére befejezné a város
  • Szabadtéri Színpad korszerűsítése – 100 millió (előkészítés), becsült költség: 1 Mrd

Sóstó fejlesztési program: az idegenforgalmi fejlesztési program része a Múzeumfalu rekonstrukciója (1,5 Mrd), egy négycsillagos szálloda építése Sóstógyógyfürdőn és további fejlesztések az állatkertben.

Tavaly a városi projektek előkészítése a BM már biztosított 500 milliót.

Összegzés: A 100 milliárdos nagyságrendű ígéretcsomagból eddig 5,7 Mrd érkezett meg, a kerékpárút-építés, a kúriafelújítás és a buszbeszerzés belátható időn belül megtörténik, a többi projekt előkészítettsége erősen változó, de vannak tető alá hozható elemek.

Szombathely (2015. november 17.)

  • Szombathely–Kőszeg gyorsforgalmi út, M86-os gyorsforgalmi út Szombathely és Egyházasdaróc között, valamint a városi elkerülő út befejezése – becsült költség: ~100 Mrd
  • Városi közszolgáltatási telephely – 800 millió (előkészítés), becsült költség: 1,5 Mrd
  • Dozmati víztározó – becsült költség: 1,2 Mrd
  • Gothard-kastély zarándokszállássá alakítása
  • Schrammel Imre életművének elhelyezése, a képtár felújítása – becsült költség: 600 millió, 870 millió
  • Szent Márton-év támogatása – becsült költség: 800 millió
  • Szent Márton-terv városrehabilitáció – 500 millió (II. ütem), 250 millió (III. ütem), becsült költség: 5 Mrd
  • Intermodális csomópont, buszpályaudvar elköltöztetése
  • Sportberuházások (Illés Akadémia, stadion, sportcsarnok) támogatása
  • Fedett uszoda bővítése – 500 millió (előkészítés), becsült költség: 2,6 Mrd
  • Lakásprogram

Összegzés: A 160 milliárdos ígéretcsomagból a városba eddig 4,3 Mrd érkezett meg, amit jórészt a városi beruházások előkészítésére fordítanak, az útberuházások előkészítettsége még a miniszterelnök szerint is rendkívül alacsony.

 

Országos összesítés

Hozzávetőlegesen 1300-1500 milliárdnyi értékű fejlesztési ígéret hangzott el 13 helyszínen. 2016 nyarára ebből valamivel több, mint 80 milliárd forint jutott célba.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ez most tényleg össznemzeti ügy – aki magyar, aláír!

Miért kell vért izzadni ahhoz, hogy egymillió uniós aláírás összegyűljön a Nemzeti Kisebbségvédelmi Kezdeményezéshez? Csáky Pál, az ügyet az Európai Parlamentben képviselő felvidéki politikus és névrokona, Csáky Csongor, a gyűjtést idehaza szervező Rákóczi Szövetség főtitkára válaszol a csütörtöki Heti Válaszban.

Ki nyerhet áprilisban? Most vasárnap minden eldől

Röviddel a parlamenti választás előtt a pártok a legjobboldalibb megyei jogú városban, Lázár János pátriájában tesztelhetik stratégiájukat. A hódmezővásárhelyi eredményből következtetni lehet majd az országos voksolás végeredményére is. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija!

Ma született Mátyás király

A Mátyás király Emlékév alkalmából ma este a budavári Mátyás-templomban ad koncertet az Angelica Leánykar, Kolozsváron pedig Mátyás Napok kezdődnek.

Ki ez az ember? Dél-Afrika Mészáros Lőrince?

Korrupt elnökének eltávolításával Dél-Afrika adott magának még egy esélyt, hogy valóra váltsa a reményeket, amire negyed százada nem képes. A friss Heti Válaszból kiderül, hogy az utódnak csodát kéne tennie: például vizet fakasztania a Fokváros körüli sziklákból.

Itt épített gyurcsányista erőközpontot Lamperth Mónika

A baloldal az esélyesebb az észak-budapesti lakótelepi karéj három választókörzetében, de a XV. kerületben bonyolult a képlet: van itt Lamperth Mónika által építgetett gyurcsányista erőközpont, jelölt a Fidesz lakótelepi szakembere, és egy óvodafelújítás miatt megbüntetett lázadó szocialista is. Választási sorozatunk az Óbudától Újpalotáig nyújtózó kerületek esélyeit latolgatja. Részletek a friss Heti Válaszban.

A disznósajt volt a csúcs a kisgazdák sajtóreggelijén

Pártcunamival indult a hivatalos kampányidőszak, ám a szokásosan jelentkező komolytalan formációk mellett a reaktivált kisgazdáknak és Lévai Katalin volt szoci miniszter pártjának lehet is hatása egy-egy mandátum – elvesztésére. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Huszti Péter: „Ellopta a show-t a politika”

El lehet játszani Hamletet bőrdzsekiben, de ne a ma emberéről, hanem a ma emberéhez szóljon – mondja a Corvin-lánccal frissen kitüntetett Huszti Péter színművész, rendező. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.