Izraeli kémgépek Budapest fölött: titok, mi volt a feladat

Diplomáciai engedélyük volt, ám, hogy miért jártak errefelé, azt egyelőre senki sem tudja.
Két, első ránézésre civil küllemű izraeli felderítőgép repült át Magyarország fölött, írja a Magyar Nemzet csütörtöki száma saját forrásra hivatkozva. Az izraeli légi- és űrerők (IASF) két gépe csütörtökön kétszer megközelítette a Ferihegyi repülőtér leszállópályáját Vecsés irányából, majd leszállás nélkül távozott, írja a lap.
A Magyarország légterét szerdán használó 4X679 és 4X676 polgári lajstromjelű, illetve Israeli Air Force 005 és Israeli Air Force 006 hívójelű gépek "védett járat" megjelöléssel szerepelnek az európai légiirányításban, derül ki a Magyar Nemzet vezércikkéből.
A legiero.blog.hu szerint az IASF-nak három ilyen Gulfstream V típusú (lásd cikkünk nyitó képén - fotó: mno.hu), speciális kialakítású, elektroniai felderítési feladatokra (SIGINT) használatos, Nahson Sávit (Úttörő Üstökös) kódnevű gépe van jelenleg. A blog információi szerint Törökországot, Bulgáriát és Romániát érintve repült be Magyarország fölé szerdán a háromból két gép - teszi hozzá az Index.
A szakblogon az is olvasható, hogy a gépeken nem volt valódi azonosító jel, mert a stilizált kék-fehér csíkoki nem tekinthetők annak. A bloger megjegyzi: szerinte soha nem fog kiderülni, miért repültek idáig a gépek Törökország, Bulgária és Románia érintésével.
Az "elektronikus porszívónak" is nevezett különleges felderítő gépek több száz kilométeres távolságból képesek lehallgatni minden elektromágneses sugárzást, legyen az mobiltelefon, wifi, rádió- vagy radarjel. A lap szerint, ha párban repülnek - ahogy az szerdán is történt -, akkor a sugárforrások földrajzi helyzetének pontos meghatározása sem okoz ezeknek problémát.
A repülésekről a lapnak Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium (HM) szóvivője annyit mondott, hogy a gépek diplomáciai engedély birtokában voltak itt, de nem a HM illetékes az engedélyek kiadásában. A Külügyminisztérium sajtóosztályának munkatársa, Balogh Dénes pedig arról tájékoztatta a Magyar Nemzetet, hogy a tárca csak közvetítő szerepet játszott az eljárásban, az a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Légiközlekedési Igazgatóságának felelősségi körébe tartozik. Az NKH az írásban feltett kérdésekre lapzártáig nem válaszolt.
A legiero.blog.hu kommentárja szerint "nyilvánvaló, hogy aki ilyen melóban van, annak csak akkor kenyere a nyilvánosság, ha azt maga keresi. Fényes nappal, relatíve jó időben Vecsés fölött, touch and go Budapest nemzetközi repülőterérén - na ez nem jellemző a SIGINT-közösségek alapvetően "alacsony profilú" működésére. Kivéve, ha a feladtuk része volt a láthatóság is.
Frissítve 10.45: Azonnali tájékoztatást kért a kormányfő az illetékes miniszterektől a Magyar Nemzetben megjelent állításokkal kapcsolatban - közölte a kormányszóvivő csütörtökön az MTI-vel. Szollár Domokos ezzel kapcsolatban elmondta: a külügy-, a honvédelmi és a közlekedési minisztertől vár választ Bajnai Gordon. Bővebb információt csak a tájékoztatás utánra ígért a kormányszóvivő.
Frissítés 12.22: Nem kémrepülők jártak szerdán Ferihegyen, a két izraeli gép egy szokásos rutinfeladatot látott el, korábban is történt már ilyen - mondta Aliza Bin-Noun izraeli nagykövet. Hozzátette: az izraeli légierő gépei a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól kaptak engedélyt a szokásos rutinfeladat végrehajtására. A gyakorlatnak megfelelően a magyar Külügyminisztériumot is bevonták a folyamatba.
A rutingyakorlatban Budapest mellett a bolgár Várna is szerepelt - árulta el Aliza Bin-Noun, aki szerint nem véletlenül jelent meg a hír a csütörtöki Magyar Nemzetben, e mögött Izrael-elleneség állhat.