Jupiter Habony diadalmenetében

/ 2016.02.09., kedd 17:39 /
Jupiter Habony diadalmenetében

Ez a festményes történet nem a Szépművészeti Múzeumról szól, hanem az ország magánemberéről.

Legalább másfél éve húzódó történet végére került pont, amikor ma az atlatszo.hu közzétette, hogy tényleg a Szerb utca 9. első emeleti lakásában őrizték a Szépművészeti Múzeum tíz antik festményét, amelyeket a Brand Lab Kft. kölcsönzött ki a gyűjteményből.

A festmények három hónapig voltak a híres lakásban, amelyet Kaminski Fanny édesanyja bérel az V. kerületi önkormányzattól. Kaminski Fanny Habony Árpád gyermekének anyja. A Brand Lab Kft. Jáksó László és gyermekének anyja, Halkó Gabriella közös cége, amit eredetileg Habony testvére hozott létre, Halkó neve pedig onnan lehet ismerős, hogy nemrég TV2 gazdasági és stratégiai igazgatójának nevezték ki, miután Andy Vajna átvette a csatornát. A közgyűjteményi képek tehát abban a lakásban landoltak, amely több személyes szálon kötődik Magyarország leghíresebb magánemberéhez, Habony Árpádhoz.

Antonio Diziani: Szatír tájban és Nimfa tájban

Forrás: Szépművészeti Múzeum

A történet 2014 októberében került nyilvánosságra, amikor a vs.hu megírta a furcsa kölcsönszerződés részleteit, ezek szerint a tíz antik – összesen majdnem 300 millió forintra becsült értékű – festmény 2013. december 10-től volt a cégnél, havonta képenként 15 ezer forintot (plusz áfa) fizettek érte, majd a Baán László és Halkó Gabriella által aláírt szerződést 2014. március 10-én váratlanul felbontották, pedig eredetileg jóval tovább lett volna érvényben. Azt akkor még nem lehetett tudni, hova vitték a múzeumból a képeket, csak annyit, hogy egy magánlakásban voltak, de a címet a múzeum kitakarta.

Ezt a címet perelte ki most atlatszo.hu a múzeumból, amihez egészen a Kúriáig el kellett vinni az ügyet, és hát igen, izé, ne kerteljünk, a Szerb utca 9-ről van szó. Ott voltak a képek.

Még jó, hogy visszakerültek.

Azt nem lehet csodálni, hogy a Szépművészeti Múzeum ezt a történetet nem plakátolta ki óriásmolinón a homlokzatra. Még tavaly februárban kiadtak egy sajtóközleményt, ami arról szólt, hogy minden a jogszabályoknak és a felelős gazdálkodás szabályainak megfelelően történt, „közgyűjteményi értékek sérelmének még csak a közvetett veszélye sem állt fenn”, a képek egyébként is a raktári anyaghoz tartoznak, és a múzeum hozzávetőlegesen 3000 tárgyat kölcsönöz.

De sajnos nem, az nem normális, hogy az ország legértékesebb közgyűjteményéből a Szerb utca 9-be kölcsönözzék a műtárgyakat. Van rengeteg normális kölcsönzés: múzeumok egymás között, illetve közhivatalok részére – rendszerint ingyenesen – ami a tételek zömét alkotja, és jóval ritkábban előfordulhat céges kölcsönzés is, leginkább filmforgatásra, ami plusz bevételi forrás az intézménynek.

Ami itt történt, inkább arról szólhatott, hogy vannak kérések, amelyeknek egyszerűen nem lehet ellenállni. És ettől igazán szomorú ez az eset. Mert Baán László az ország talán legjobb múzeumigazgatója, és ez a történet nem jellemző rá. Nem jellemző, de mégis megtörtént.

Nézegetem a képeket, olasz és németalföldi festők alkotásai. Szépen mutathatnak a falon, különösen az egyik, Maffeo Verona észak-itáliai mester Jupiter Ámor diadalmenetében című műve.

Maffeo de Verona: Jupiter Ámor diadalmenetében

Forrás: Szépművészeti Múzeum

Fehér paripák vontatják a szerelemistenke tüzes kerekű diadalszekerét, amit lelkesen gesztikuláló mitológiai nők vesznek körül, a szekér mellett a megbéklyózott Jupiter halad. Az istenek királyát láncra verte a pöttöm Ámor, megalázottan fordítja félre a fejét.

Ahogy a közérdek néz félre láncra verve, megalázottan az ország leghíresebb magánemberének szekere mellett gyalogolva.

Mert ez a történet nem a Szépművészeti Múzeumról szól, hanem a nem-közszereplőkről, akiknek nem lehet nemet mondani. Akik a politikusokkal ellentétben nem engedik meg azt a luxust, hogy bármiért számon kérhetőek legyenek, akik nem viselnek politikusi felelősséget, és nem tartoznak elszámolással senkinek. Akik bármikor vehetnének itáliai barokk festményt maguknak – ha már annyira szeretik a művészetet –, mégis inkább vételeznek a raktárból, ahol a köz kincseit őrzik.

Rosta

Rosta legközelebb hétfőn 8 órától.

B, mint boksz? Nem: b, mint balett!

Alábbhagyott az utóbbi időben a balett iránti érdeklődés, kevesebb gyerek jelentkezik táncosnak, sokkal kisebb a merítés. Talán ez a produkció segít, hogy mindez megváltozzon.

Orbán választási csodafegyvere? Kiszámoltuk, amit még senki!

A kormányfő által megígért pénzek tizede sem érkezett meg a vidéki városokba, mégis alkalmas lehet választási csodafegyvernek, hogy a Fidesz megtartsa a megyeszékhelyek többségét. A csütörtöki Heti Válaszban kiszámoltuk, amit még senki: Orbán Viktor országjárása első évének mérlegét.

Bérczes László: „A táborok között, az árokban állok”

Ma mindenkinek mindenről határozott véleménye van, amit lehet, hogy a pártállása határoz meg, de lehet, hogy tudatlanságból fakad – mondja Bérczes László. A rendezővel az augusztus 2-án kezdődő Ördögkatlanról, a bezárt Bárka Színházról és a szekértáborok közötti árokban állásról is beszélgettünk a friss Heti Válaszban.

Emírnek szólította egymást két németországi muszlim terrorista

A hetvenes évek vörös terrorja óta nem volt ilyen szörnyű időszaka Németországnak, mint a múlt hét, amikor egymást érték a véres támadások. Noha a cselekmények háttere különböző, mindegyiknél előkerül a menekültkérdés, amely – mint a csütörtöki Heti Válaszból kiderül – már eddig is elképesztő indulatokat szabadított el.

Ez valódi meglepetés volt Orbán Viktortól

A külföldön rendszerint provinciális nacionalistának beállított Orbán Viktor meglepően föderalista megoldásokra tett javaslatot. Amint a csütörtöki Heti Válaszból kiderül, a kormányfő európai hadsereget és visegrádi parlamenti közgyűlést szeretne.

Juliette Binoche a Jameson Cinefesten

Az Oscar-díjas színésznő, Juliette Binoche lesz a Jameson CineFest – Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál megnyitójának sztárja: Magyarország nemzetközi filmfesztiválja az Arany Oroszlán-díjas remekmű, a Kék vetítésével kezdődik szeptember 9-én. Binoche különdíjat kap a fesztiválon és megemlékezik a film rendezőjéről, Krzysztof Kieslowskriól, a modern filmművészet egyik legjelentősebb alakjáról, aki éppen húsz éve hunyt el.