Meghalt Vészi János

/ 2015.06.12., péntek 16:47 /
Meghalt Vészi János

Életének hatvankettedik évében elhunyt Vészi János Balázs Béla-díjas filmrendező, televíziós műsorvezető, producer, színész - erősítette meg pénteken a Magyar Filmművészek Szövetsége az MTI értesülését.

„János tegnap késő délután rosszul lett az autójában és megállt a szíve. A mentősök másfél órán át próbálták visszahozni. Nem sikerült” – írta a Facebookon a rendező felesége, Jankó Judit.

Vészi János a Színház- és Filmművészeti Főiskolán tanult 1971 és 1975 között, majd 1999-től az intézményben tanított. Dolgozott többek között a Magyar Filmgyártó Vállalatnál, a Balázs Béla Stúdióban és a Magyar Televízióban, 1991-től 2006-ig a Stúdió című kulturális televízió-magazin műsorvezető-szerkesztő-rendezője, 1983-tól játékfilmrendező, 2004-től a Fórum Film Alapítvány elnöke volt.

1983-ban így mesélt pályakezdéséről a Filmvilágnak:

„Életem meghatározó élménye, amikor 1964-ben, édesanyámmal, Olaszországba kerültem. Kollégiumban éltem, vallásos közegben. Többségükben árva gyerekekkel voltam együtt. Sajátom lett a kitaszítottság érzete, legalábbis addig, amíg nem tanultam meg a nyelvet. Sokat voltam egyedül, és el kellett szórakoztatnom magam. Egészen 14 éves koromig pap akartam lenni. Azután csak hívő, végül elmúlt ez a vallásos érzület. Aztán mire jól éreztem volna magam az olaszok között, haza kellett jönnöm... Ebben az időben orgonista és zeneszerző akartam lenni. Magányomban orgonáltam, zongoráztam, templomban, pincében, míg a többiek fociztak. Itthon azután belecsöppentem a rockba. Osztályzenekart csináltunk. Később a Vízöntő és a Kolinda együttesekben játszottam.

Fontos megjegyezni: idehaza alapos lemaradásom volt ideológiai tárgyakból. Volt mit pótolnom. Az Árpád Gimnáziumba jártam. Innen kerültem a főiskolára, rögtön érettségi után. Én voltam a legfiatalabb az osztályban... 1972-ben vettek fel. Igazában nem voltam tisztában a dolgokkal. Azt hittem, hogy az operatőr-rendező csak egy szakot jelent. Végülis a felvételi előtt kérdezgettem a srácokat, mit kell csinálnia a vizsgán az operatőrnek, mit a rendezőnek. Mondták, az utóbbinak csak beszélni kell. Ezt választottam. Máriássy Félix osztályába kerültem. Ő valami furcsa ráhangolódást, emberi tartást árasztott. Mindig azt kérdezte: »Miért épp ezt akarja megvalósítani?« Nekem meg többségében az volt a válaszom: »Miért ne?« A főiskolán időnként ki akartak rúgni. Aztán azzal jöttek elő, hogy csináljak dokumentumfilmet. Máriássy Félix halála után az osztály mindenki istápoltja lett. Tanított bennünket Fábri, Makk, Szabó. Máriássy meg volt róla győződve, hogy én dokumentumfilmesnek való vagyok. Aztán megkértem Szabó Istvánt, hogy diplomamunkának játékfilmet készíthessek. Így forgattam le a Mundslock úr című filmemet. Ettől aztán egycsapásra megváltozott a helyzetem. A film díjat nyert Mannheimben, Toursban, Lodzban... Szóval befutott film lett. A lekezelésből hirtelen pátyolgatás lett. És Várkonyi Zoltán bevitt a filmgyárba... 76-tól a vállalkozások idejét éltem. Voltam kameraman. Csináltam kisfilmeket a Vitray-féle műsorokba.

Majd forgattam egy olyan filmstúdiumot a BBS-ben, amelynek az volt a célja, hogy megtaláljam azokat a formanyelvi elemeket, amelytől a dokumentumfilm végülis dokumentumfilm marad. Például vizsgáltuk a zörejek szerepét. Tanulmányoztam, hogy az elmosódott, rosszul világított cselekmény miért naturálisabb, mint mondjuk a műtermi steril mozgás. Rájöttem, hogy ezekkel az elmosódásokkal, túlzott zörejekkel vagyis de-komponáltsággal úgy lehet »hazudni«, hogy azok minél valószerűbben hassanak. Ha erre rájön az ember, biztos, hogy tartalmasabb filmet készíthet... Nemrégiben szintén a BBS-ben egy videó-anyagot vettünk föl, Végtelen utazás volt a címe. Ez a fiatal disszidensek életét kísérte végig. Remélem, ez a film eljut a közönséghez. Tulajdonképpen eredetileg Mrožek Emigránsokáhól akartam filmet forgatni, de rájöttem, hogy a valós szereplők sorsa jobban érdekelt a fikciónál. Aztán három esztendeje folyamatosan próbáltunk »eladni« egy másik témát, ez a Világcsoda. A filmötlet az öregekről szól. Vágyaikról, álmaikról, amelyeknek megvalósítása objektív okok és véletlenek láncolata miatt nem következik be ugyan, de azért szép, és igaz dolgok történnek velük... Igényes közönségfilmet szeretnék csinálni. Egészen addig, míg azt nem érzem, hogy a közönség igényének kiszolgálása nem megy a minőség rovására. Azt szeretném, ha filmem kapcsán az emberek érzésekkel, akár szorongásokkal gazdagodnának... Persze az is előfordulhat, hogy többé nem készíthetek filmet. Ezzel szembe kell néznünk. Nekünk nem lehet olyan érzetünk, hogy ha bejön a film, nyerők vagyunk. Arról nem is beszélve, hogy olyan gondokkal kell szembenézni, mint devizális problémák miatt előálló nyersanyag-szegénység. A film elkészítéséhez 5000 méterrel kevesebb nyersanyag áll rendelkezésemre, mint általában a játékfilmkészítőknek. De inkább nem fejezem be a filmet, minthogy olyat csináljak, amelyik nem tetszik nekem. Ez a munkám színészcentrikus. Ha a jövőben még forgathatok, akkor az a film inkább képre komponált lesz. Ahol a filmnyelv formai jegyei még inkább dominálnak, ahol a kép értéke magasabbrendű lehet. Olyan beállításokat szeretnék fölvenni, olyan helyszíneket bemutatni, amelyek a magyar filmek nagy átlagától eltérően sokkal gazdagabb információt hordoznak magukban.”

Vészi János fontos munkái közé tartozik a Végtelen utazás (1979–84), az Isten veletek, oroszok (1991), a Töredékek a térről (1995), a Drogportré (1998), a Glory, glory, halleluja (1999), a Börtönfeleségek (2000), a Márianosztrai emlék (2002), a Happy Birthday (2005), a Naplófércmű (2006), az Adásunkat megszakítjuk (2006), A 11. élet (2007) és a Nomád Pláza – Három vándor (2009). Játszott többek között a Városbújócska (1985) című magyar filmben és az Erőltetett menet című (1989) magyar-amerikai mozgóképben. 2006-ban kapta meg a Balázs Béla-díjat.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.