Most jön az igazi háború: holnap rászállnak az Uber-sofőrökre

/ 2016.02.18., csütörtök 17:50 /
Most jön az igazi háború: holnap rászállnak az Uber-sofőrökre

A januári taxistüntetés idején azt írtuk, hogy két út áll a kormány előtt, hogy feloldja azt az ellentmondást, ami a hatályos magyar jogszabályok és az Uber működése között fennáll. Az egyik, hogy úgy módosítja a jogszabályokat, hogy egy Uberhez hasonló szolgáltatás legális keretek között működhessen. A másik, hogy megpróbál érvényt szerezni a létező szabályok betűjének, vagyis gyakorlatilag ellehetetleníti az autórendelő app működését.

Nagyon úgy tűnik, hogy a kormány a második utat választotta: holnap életbe lép a közúti közlekedési igazgatási feladatokról szóló kormányrendelet múlt csütörtökön kihirdetett szigorítása, amelynek értelmében az illetékes hatóság bevonhatja az Uberezésen kapott autósok forgalmi engedélyét és rendszámtábláját.

Az Uber Hungary vezetője, Fekete Zoltán ma sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a cég felveszi a kesztyűt, és megpróbálja folytatni budapesti tevékenységét, „nem hagyja cserben” 1200 autóspartnerét. Az Index tudósítása szerint azonban nem árult el konkrétumokat arról, hogy pontosan milyen válaszlépéseket tervez, csak annyit mondott, hogy „az Uber továbbra is támogatja a sofőröket”, illetve „kiáll mellettük”.

Az, hogy a kormány a második opciót választotta, abból a szempontból meglepő, hogy a NAV az utóbbi hetekben inkább együttműködött az Uberrel, és azon dolgoztak, hogy legalább adózási szempontból legális mederbe terelje a cég működését. Az adóhatóság honlapjára részletes tájékoztatót helyeztek el a sofőröknek arról, hogy milyen vállalkozási formában fuvarozhatnak és milyen közterheket kell befizetniük. Néhány nappal azelőtt, hogy Fónagy János szakállamtitkár bejelentette a szigort, a NAV magával az Uberrel is megállapodott arról, hogy milyen módosításokat kell végrehajtania a számlázási rendszerén a cégnek ahhoz, hogy minden tekintetben szabályos áfás számlát állítson ki az utasoknak a fuvarokról. Utóbbi tárgyaláson Fekete Zoltán szerint a nemzetgazdasági tárca is képviseltette magát.

Az adózás azonban, hiába esik róla a legtöbb szó, a kisebbik probléma az Uber-jelenséggel. (Az online multik agresszív adótervezése nem Uber-specifikus, hanem globális probléma.) A nagyobbik, áthidalhatatlannak látszó gond, hogy az a cég nem tartja magát személytaxi-szolgáltatónak, ezért nem is tartja be az országos és budapesti taxirendelet szigorú feltételeit, amelyek a fejlesztési minisztérium számításai szerint 4-500 ezer forintos kiadást, azaz jelentős versenyhátrányt jelentenek egy szabályosan működő taxisnak.

A rendelet a személytaxi mellett „személygépkocsis személyszállító tevékenységet” is ismer. Az Uber ezt tartja magára kötelezőnek, és ennek feltételeinek próbál is megfelelni: 2-300 sofőrje már letette a pályaalkalmassági vizsgát, további kétszáz most végzi a tanfolyamot. A cég azon is dolgozik, hogy a sofőrök a járműveket levizsgáztassák a közlekedési hatóság központjaiban. Mindez becsülendő, de a rendelet szövege szerint sajnos elégtelen, mert ez a kategória, amit az Uber elismer, csak azokra a cégekre vonatkozik, amelyek kiegészítő tevékenységként végzik a személyszállítást. Tehát például a szállodákra.

Ha a kormány ezt a korlátozást feloldaná, az Uber némi átmeneti idő után voltaképpen legálisan működhetne, és hajlunk rá, hogy ez előremutatóbb lenne, mint a szolgáltatás ellehetetlenítése. Az Uber agresszív adótervezése és gőzhengerre emlékeztető politikája lehet ellenszenves, de nem véletlenül töltötték le 110 ezren. Gyors, kényelmes, modern szolgáltatás, és nem is a taxi ellenfele – cég felmérése szerint az uberezők 86 százaléka nagyon ritkán, 55 százaléka egyáltalán nem használ hagyományos taxit.

Rosta

Rosta legközelebb hétfőn 8 órától.

B, mint boksz? Nem: b, mint balett!

Alábbhagyott az utóbbi időben a balett iránti érdeklődés, kevesebb gyerek jelentkezik táncosnak, sokkal kisebb a merítés. Talán ez a produkció segít, hogy mindez megváltozzon.

Orbán választási csodafegyvere? Kiszámoltuk, amit még senki!

A kormányfő által megígért pénzek tizede sem érkezett meg a vidéki városokba, mégis alkalmas lehet választási csodafegyvernek, hogy a Fidesz megtartsa a megyeszékhelyek többségét. A csütörtöki Heti Válaszban kiszámoltuk, amit még senki: Orbán Viktor országjárása első évének mérlegét.

Bérczes László: „A táborok között, az árokban állok”

Ma mindenkinek mindenről határozott véleménye van, amit lehet, hogy a pártállása határoz meg, de lehet, hogy tudatlanságból fakad – mondja Bérczes László. A rendezővel az augusztus 2-án kezdődő Ördögkatlanról, a bezárt Bárka Színházról és a szekértáborok közötti árokban állásról is beszélgettünk a friss Heti Válaszban.

Emírnek szólította egymást két németországi muszlim terrorista

A hetvenes évek vörös terrorja óta nem volt ilyen szörnyű időszaka Németországnak, mint a múlt hét, amikor egymást érték a véres támadások. Noha a cselekmények háttere különböző, mindegyiknél előkerül a menekültkérdés, amely – mint a csütörtöki Heti Válaszból kiderül – már eddig is elképesztő indulatokat szabadított el.

Ez valódi meglepetés volt Orbán Viktortól

A külföldön rendszerint provinciális nacionalistának beállított Orbán Viktor meglepően föderalista megoldásokra tett javaslatot. Amint a csütörtöki Heti Válaszból kiderül, a kormányfő európai hadsereget és visegrádi parlamenti közgyűlést szeretne.

Juliette Binoche a Jameson Cinefesten

Az Oscar-díjas színésznő, Juliette Binoche lesz a Jameson CineFest – Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál megnyitójának sztárja: Magyarország nemzetközi filmfesztiválja az Arany Oroszlán-díjas remekmű, a Kék vetítésével kezdődik szeptember 9-én. Binoche különdíjat kap a fesztiválon és megemlékezik a film rendezőjéről, Krzysztof Kieslowskriól, a modern filmművészet egyik legjelentősebb alakjáról, aki éppen húsz éve hunyt el.