valasz.hu/itthon/iden-ket-fotografust-is-hemzo-dijjal-jutalmaztak-128878

http://valasz.hu/itthon/iden-ket-fotografust-is-hemzo-dijjal-jutalmaztak-128878

Most jön az igazi háború: holnap rászállnak az Uber-sofőrökre

/ 2016.02.18., csütörtök 17:50 /
Most jön az igazi háború: holnap rászállnak az Uber-sofőrökre

A januári taxistüntetés idején azt írtuk, hogy két út áll a kormány előtt, hogy feloldja azt az ellentmondást, ami a hatályos magyar jogszabályok és az Uber működése között fennáll. Az egyik, hogy úgy módosítja a jogszabályokat, hogy egy Uberhez hasonló szolgáltatás legális keretek között működhessen. A másik, hogy megpróbál érvényt szerezni a létező szabályok betűjének, vagyis gyakorlatilag ellehetetleníti az autórendelő app működését.

Nagyon úgy tűnik, hogy a kormány a második utat választotta: holnap életbe lép a közúti közlekedési igazgatási feladatokról szóló kormányrendelet múlt csütörtökön kihirdetett szigorítása, amelynek értelmében az illetékes hatóság bevonhatja az Uberezésen kapott autósok forgalmi engedélyét és rendszámtábláját.

Az Uber Hungary vezetője, Fekete Zoltán ma sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a cég felveszi a kesztyűt, és megpróbálja folytatni budapesti tevékenységét, „nem hagyja cserben” 1200 autóspartnerét. Az Index tudósítása szerint azonban nem árult el konkrétumokat arról, hogy pontosan milyen válaszlépéseket tervez, csak annyit mondott, hogy „az Uber továbbra is támogatja a sofőröket”, illetve „kiáll mellettük”.

Az, hogy a kormány a második opciót választotta, abból a szempontból meglepő, hogy a NAV az utóbbi hetekben inkább együttműködött az Uberrel, és azon dolgoztak, hogy legalább adózási szempontból legális mederbe terelje a cég működését. Az adóhatóság honlapjára részletes tájékoztatót helyeztek el a sofőröknek arról, hogy milyen vállalkozási formában fuvarozhatnak és milyen közterheket kell befizetniük. Néhány nappal azelőtt, hogy Fónagy János szakállamtitkár bejelentette a szigort, a NAV magával az Uberrel is megállapodott arról, hogy milyen módosításokat kell végrehajtania a számlázási rendszerén a cégnek ahhoz, hogy minden tekintetben szabályos áfás számlát állítson ki az utasoknak a fuvarokról. Utóbbi tárgyaláson Fekete Zoltán szerint a nemzetgazdasági tárca is képviseltette magát.

Az adózás azonban, hiába esik róla a legtöbb szó, a kisebbik probléma az Uber-jelenséggel. (Az online multik agresszív adótervezése nem Uber-specifikus, hanem globális probléma.) A nagyobbik, áthidalhatatlannak látszó gond, hogy az a cég nem tartja magát személytaxi-szolgáltatónak, ezért nem is tartja be az országos és budapesti taxirendelet szigorú feltételeit, amelyek a fejlesztési minisztérium számításai szerint 4-500 ezer forintos kiadást, azaz jelentős versenyhátrányt jelentenek egy szabályosan működő taxisnak.

A rendelet a személytaxi mellett „személygépkocsis személyszállító tevékenységet” is ismer. Az Uber ezt tartja magára kötelezőnek, és ennek feltételeinek próbál is megfelelni: 2-300 sofőrje már letette a pályaalkalmassági vizsgát, további kétszáz most végzi a tanfolyamot. A cég azon is dolgozik, hogy a sofőrök a járműveket levizsgáztassák a közlekedési hatóság központjaiban. Mindez becsülendő, de a rendelet szövege szerint sajnos elégtelen, mert ez a kategória, amit az Uber elismer, csak azokra a cégekre vonatkozik, amelyek kiegészítő tevékenységként végzik a személyszállítást. Tehát például a szállodákra.

Ha a kormány ezt a korlátozást feloldaná, az Uber némi átmeneti idő után voltaképpen legálisan működhetne, és hajlunk rá, hogy ez előremutatóbb lenne, mint a szolgáltatás ellehetetlenítése. Az Uber agresszív adótervezése és gőzhengerre emlékeztető politikája lehet ellenszenves, de nem véletlenül töltötték le 110 ezren. Gyors, kényelmes, modern szolgáltatás, és nem is a taxi ellenfele – cég felmérése szerint az uberezők 86 százaléka nagyon ritkán, 55 százaléka egyáltalán nem használ hagyományos taxit.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Itt a könyvhét mérlege: idén egy bájos fiatal írónő asztala előtt kígyózott hatalmas sor

Több mint egy évtizedig az ünnepi könyvhét megnyitója után fél órával megjelent a Vörösmarty téren Esterházy Péter; tíz perc múlva már jöttek és nem akartak elfogyni a dedikálásra váró olvasók. Helyben vagyunk – bólogatott a közönség, ki örömmel, ki fanyalogva. Idén egy bájos fiatal írónő asztala előtt kígyózott hatalmas sor. Részletek a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Azt ígérik, jobb lesz a MÁV, mint az osztrák vasút

Az osztrák vasút Budapestre közlekedő vonatánál magasabb színvonalat ígér jövőre a MÁV a felújított vasútvonalakon, saját gyártású kocsijai fedélzetén. Részletek a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

„Putyin úgy fogja felhasználni a focivébét, ahogy Hitler tette az 1936-os olimpiával”

Kelet-ukrajnai háború, túlárazások, bosszúszomjas angol ultrák – néhány a 21. foci-vb-re vetülő árnyék közül. A nemzetközi politika nagyágyúi végül, a Krím annektálása ide vagy oda, nem maradnak távol a június 14-től kezdődő világbajnokságtól. Részletes háttér a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Prőhle Gergely: Lovas István halálára

„A kemény fiúk szemében nyilván a végső lúzerség, hogy most mégis leírom: megrendít Lovas halála.” Prőhle Gergely írása a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban olvasható.

Jó-e, hogy a fociválogatottak tele vannak bevándorlókkal?

A nyugat-európai válogatottakban a lakosság átlagánál jóval több bevándorlógyökerű játékost láthatunk a most kezdődő focivébén. Ami általános megítélés szerint az integráció nagy sikere. A legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszból kiderül, valóban sikerről van-e szó?

„Budapest ma már a Wagner-szentélyt, Bayreuthot is megelőzi”

A Budapesti Wagner-napok kultuszhellyé avatta a Müpát, és sokak szerint Budapest ma már a Wagner-szentélyt, Bayreuthot is megelőzi. Idén a szerző legnehezebben megrendezhető operája, a Trisztán és Izolda a fesztivál új produkciója. Részletek a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Rejtett nyugdíjreform: így szakadnak le az időskori ellátások a bérektől

Sosem látott tempóban maradnak el a nyugdíjak a keresetek növekedése mögött, és szegényednek el a nagyon idősek az aktívakhoz viszonyítva. A rejtett nyugdíjreform furcsasága, hogy mindez az érintettek legnagyobb megelégedésére történik. Részletes háttér a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Szexuálisan frusztrált férfiakból kerülnek ki az alt-right tömeggyilkosai?

Az internet sötét bugyra a „kényszerű cölibátusban” élő fiatal férfiak radikalizálódott keménymagja. Az alt-right nyelvezetét használó „incel” fórumok tömeggyilkosokat is kitermeltek már. A jelenség részletes háttere a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban olvasható.

Jobbik-szakadás a kulisszák mögött: ezt tervezi Vona Gábor

A választások óta néhány tucatnyian távoztak a Jobbik 15 ezres tagságából, korai tehát a pártszakadás emlegetése. Lehet, hogy Vona Gábort politikai elemzőként látjuk viszont? A jobbikos belharcok háttere a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban olvasható.

Észt elnök a Heti Válasznak: biztonságban vagyunk az oroszoktól

Közös megoldás kell migrációügyben, Oroszországgal pedig átláthatóan kell beszélni – véli Észtország elnöke. Kersti Kaljulaid a Heti Válasznak Tallinnban azt mondta: nevén kell nevezni, mi folyik Ukrajnában. A teljes nagyinterjú lapunk legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – számában olvasható.

„A vulkán tetején ülünk”

„A miniszterelnök az a hadvezér, aki minden csatát megnyert, csak a háborút vesztette el” – állítja Gyurgyák János, az Osiris Könyvkiadó igazgatója. A könyvhétre új, Európa alkonya? című kötettel jelentkező történész szerint az EU csapdába került.