Most jön az igazi háború: holnap rászállnak az Uber-sofőrökre

/ 2016.02.18., csütörtök 17:50 /
Most jön az igazi háború: holnap rászállnak az Uber-sofőrökre

A januári taxistüntetés idején azt írtuk, hogy két út áll a kormány előtt, hogy feloldja azt az ellentmondást, ami a hatályos magyar jogszabályok és az Uber működése között fennáll. Az egyik, hogy úgy módosítja a jogszabályokat, hogy egy Uberhez hasonló szolgáltatás legális keretek között működhessen. A másik, hogy megpróbál érvényt szerezni a létező szabályok betűjének, vagyis gyakorlatilag ellehetetleníti az autórendelő app működését.

Nagyon úgy tűnik, hogy a kormány a második utat választotta: holnap életbe lép a közúti közlekedési igazgatási feladatokról szóló kormányrendelet múlt csütörtökön kihirdetett szigorítása, amelynek értelmében az illetékes hatóság bevonhatja az Uberezésen kapott autósok forgalmi engedélyét és rendszámtábláját.

Az Uber Hungary vezetője, Fekete Zoltán ma sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a cég felveszi a kesztyűt, és megpróbálja folytatni budapesti tevékenységét, „nem hagyja cserben” 1200 autóspartnerét. Az Index tudósítása szerint azonban nem árult el konkrétumokat arról, hogy pontosan milyen válaszlépéseket tervez, csak annyit mondott, hogy „az Uber továbbra is támogatja a sofőröket”, illetve „kiáll mellettük”.

Az, hogy a kormány a második opciót választotta, abból a szempontból meglepő, hogy a NAV az utóbbi hetekben inkább együttműködött az Uberrel, és azon dolgoztak, hogy legalább adózási szempontból legális mederbe terelje a cég működését. Az adóhatóság honlapjára részletes tájékoztatót helyeztek el a sofőröknek arról, hogy milyen vállalkozási formában fuvarozhatnak és milyen közterheket kell befizetniük. Néhány nappal azelőtt, hogy Fónagy János szakállamtitkár bejelentette a szigort, a NAV magával az Uberrel is megállapodott arról, hogy milyen módosításokat kell végrehajtania a számlázási rendszerén a cégnek ahhoz, hogy minden tekintetben szabályos áfás számlát állítson ki az utasoknak a fuvarokról. Utóbbi tárgyaláson Fekete Zoltán szerint a nemzetgazdasági tárca is képviseltette magát.

Az adózás azonban, hiába esik róla a legtöbb szó, a kisebbik probléma az Uber-jelenséggel. (Az online multik agresszív adótervezése nem Uber-specifikus, hanem globális probléma.) A nagyobbik, áthidalhatatlannak látszó gond, hogy az a cég nem tartja magát személytaxi-szolgáltatónak, ezért nem is tartja be az országos és budapesti taxirendelet szigorú feltételeit, amelyek a fejlesztési minisztérium számításai szerint 4-500 ezer forintos kiadást, azaz jelentős versenyhátrányt jelentenek egy szabályosan működő taxisnak.

A rendelet a személytaxi mellett „személygépkocsis személyszállító tevékenységet” is ismer. Az Uber ezt tartja magára kötelezőnek, és ennek feltételeinek próbál is megfelelni: 2-300 sofőrje már letette a pályaalkalmassági vizsgát, további kétszáz most végzi a tanfolyamot. A cég azon is dolgozik, hogy a sofőrök a járműveket levizsgáztassák a közlekedési hatóság központjaiban. Mindez becsülendő, de a rendelet szövege szerint sajnos elégtelen, mert ez a kategória, amit az Uber elismer, csak azokra a cégekre vonatkozik, amelyek kiegészítő tevékenységként végzik a személyszállítást. Tehát például a szállodákra.

Ha a kormány ezt a korlátozást feloldaná, az Uber némi átmeneti idő után voltaképpen legálisan működhetne, és hajlunk rá, hogy ez előremutatóbb lenne, mint a szolgáltatás ellehetetlenítése. Az Uber agresszív adótervezése és gőzhengerre emlékeztető politikája lehet ellenszenves, de nem véletlenül töltötték le 110 ezren. Gyors, kényelmes, modern szolgáltatás, és nem is a taxi ellenfele – cég felmérése szerint az uberezők 86 százaléka nagyon ritkán, 55 százaléka egyáltalán nem használ hagyományos taxit.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Rangos díjat nyert a Heti Válasz újságírója

Élő Anita nyerte a Média a családért díjat. Lapunk munkatársa a Melyik nem kellett volna? című, Heti Válaszban megjelent cikkével érdemelte ki az elismerést, amelyet Lévai Anikótól vett át csütörtökön a Várkert Bazárban.

Összeomlott a kormánykommunikáció

A Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal támogatást és segítséget nyújt az oltalmazott státuszt megszerző személyeknek annak érdekében, hogy minél hamarabb beilleszkedhessenek a magyar társadalomba.

Kinek kampányol idén Szörényi Levente és Bródy János? Meg fog lepődni...

Évtizedeken át lázban égett választások előtt a legendás szerző- és ellentétpár, Szörényi Levente és Bródy János, idén viszont egyikük sem lesz látható kampányemelvényen. Az Arénában annál inkább, ahol február 16-án újra játszik a Fonográf. A Heti Válasz az egyik próbán beszélgetett a két zenésszel. Páros interjúnk a csütörtöki lapszámban.

Magyar történész kutatása a Batman és a Peter Pan rendezőinek új filmjei mögött

Négy hónapon belül két sikerfilm is landolt a mozikban, ami a II. világháború történetének elfelejtett mozzanatát, a Dinamó hadműveletet járja körül. Vajon aktuálisabb Dunkirk és Churchill híres „Harcolni fogunk!” beszéde most, mint bármikor az elmúlt hetven évben? Hogyan alakította a Hollywoodban befutott rendezők gondolkodását John Lukacs magyar történész? Részletes háttér a Heti Válasz január 18-i lapszámában!

Bereményi Géza: „Cseh Tamás azt hitte, besúgó vagyok”

Tegnap A jobbik részemet dúdolgattam – mondja Bereményi Géza, aki igazából magának írta a dalszövegeket. Január 21-én ő is ott lesz a Cseh Tamás 75. születésnapjára emlékező koncerten a MOMSportban. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Bővül a Heti Válasz!

Január 18-tól négy oldallal hosszabb lesz hetilapunk digitális kiadása. Az első Újhullám-rovatból kiderül, miért aggályosak a Disney világuralmi tervei, hogy miben előztük meg a haladó Nyugatot, és hogy melyik a kedvenc autós YouTube-csatornánk.

Mibe bukott bele az akasztós román miniszterelnök?

A székely zászló miatt akasztással fenyegetőző román kormányfő gyorsan megbukott, de a botrányos eset rávilágít: fokozódik a magyarellenes hangulatkeltés Romániában. És a „centenáriumi év” éppen csak elkezdődött. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.