Most jön az igazi háború: holnap rászállnak az Uber-sofőrökre

/ 2016.02.18., csütörtök 17:50 /
Most jön az igazi háború: holnap rászállnak az Uber-sofőrökre

A januári taxistüntetés idején azt írtuk, hogy két út áll a kormány előtt, hogy feloldja azt az ellentmondást, ami a hatályos magyar jogszabályok és az Uber működése között fennáll. Az egyik, hogy úgy módosítja a jogszabályokat, hogy egy Uberhez hasonló szolgáltatás legális keretek között működhessen. A másik, hogy megpróbál érvényt szerezni a létező szabályok betűjének, vagyis gyakorlatilag ellehetetleníti az autórendelő app működését.

Nagyon úgy tűnik, hogy a kormány a második utat választotta: holnap életbe lép a közúti közlekedési igazgatási feladatokról szóló kormányrendelet múlt csütörtökön kihirdetett szigorítása, amelynek értelmében az illetékes hatóság bevonhatja az Uberezésen kapott autósok forgalmi engedélyét és rendszámtábláját.

Az Uber Hungary vezetője, Fekete Zoltán ma sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a cég felveszi a kesztyűt, és megpróbálja folytatni budapesti tevékenységét, „nem hagyja cserben” 1200 autóspartnerét. Az Index tudósítása szerint azonban nem árult el konkrétumokat arról, hogy pontosan milyen válaszlépéseket tervez, csak annyit mondott, hogy „az Uber továbbra is támogatja a sofőröket”, illetve „kiáll mellettük”.

Az, hogy a kormány a második opciót választotta, abból a szempontból meglepő, hogy a NAV az utóbbi hetekben inkább együttműködött az Uberrel, és azon dolgoztak, hogy legalább adózási szempontból legális mederbe terelje a cég működését. Az adóhatóság honlapjára részletes tájékoztatót helyeztek el a sofőröknek arról, hogy milyen vállalkozási formában fuvarozhatnak és milyen közterheket kell befizetniük. Néhány nappal azelőtt, hogy Fónagy János szakállamtitkár bejelentette a szigort, a NAV magával az Uberrel is megállapodott arról, hogy milyen módosításokat kell végrehajtania a számlázási rendszerén a cégnek ahhoz, hogy minden tekintetben szabályos áfás számlát állítson ki az utasoknak a fuvarokról. Utóbbi tárgyaláson Fekete Zoltán szerint a nemzetgazdasági tárca is képviseltette magát.

Az adózás azonban, hiába esik róla a legtöbb szó, a kisebbik probléma az Uber-jelenséggel. (Az online multik agresszív adótervezése nem Uber-specifikus, hanem globális probléma.) A nagyobbik, áthidalhatatlannak látszó gond, hogy az a cég nem tartja magát személytaxi-szolgáltatónak, ezért nem is tartja be az országos és budapesti taxirendelet szigorú feltételeit, amelyek a fejlesztési minisztérium számításai szerint 4-500 ezer forintos kiadást, azaz jelentős versenyhátrányt jelentenek egy szabályosan működő taxisnak.

A rendelet a személytaxi mellett „személygépkocsis személyszállító tevékenységet” is ismer. Az Uber ezt tartja magára kötelezőnek, és ennek feltételeinek próbál is megfelelni: 2-300 sofőrje már letette a pályaalkalmassági vizsgát, további kétszáz most végzi a tanfolyamot. A cég azon is dolgozik, hogy a sofőrök a járműveket levizsgáztassák a közlekedési hatóság központjaiban. Mindez becsülendő, de a rendelet szövege szerint sajnos elégtelen, mert ez a kategória, amit az Uber elismer, csak azokra a cégekre vonatkozik, amelyek kiegészítő tevékenységként végzik a személyszállítást. Tehát például a szállodákra.

Ha a kormány ezt a korlátozást feloldaná, az Uber némi átmeneti idő után voltaképpen legálisan működhetne, és hajlunk rá, hogy ez előremutatóbb lenne, mint a szolgáltatás ellehetetlenítése. Az Uber agresszív adótervezése és gőzhengerre emlékeztető politikája lehet ellenszenves, de nem véletlenül töltötték le 110 ezren. Gyors, kényelmes, modern szolgáltatás, és nem is a taxi ellenfele – cég felmérése szerint az uberezők 86 százaléka nagyon ritkán, 55 százaléka egyáltalán nem használ hagyományos taxit.

Rosta

Lukácsy György

Rosta legközelebb hétfőn 8 órától.

Apák és fiúk, riadó! Ezt meg kell nézni!

Mától látható a mozikban a Pelé című életrajzi film. Mozis bemelegítés az Európa-bajnokságra, és ezzel kapcsolatban két jó hír a számunkra: kiváló sportfilm a Pelé, és legalább a brazilok nem lesznek ott az Eb-n.

Konzervatív figyelmeztetés: saját ideológiája veszélyezteti a Fideszt

A posztkommunista elit ledarálásának csak akkor volt értelme, ha a helyükbe lépő újakat a teljesítményük, nem pedig a politika jelöli ki – mondja Mike Károly. A közgazdász szerint tévedés, hogy minél több gazdag embertől lesz virágzó az ország, vagyis hiába hizlalunk állami segédlettel nemzeti nagytőkéseket. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Beleőrülni a Gucci táskába

Huszonöt éve jelent meg Bret Easton Ellis Amerikai psycho című kultregénye. Az akkoriban botrányos mű mára bevonult az irodalomtörténetbe, a főszereplő pedig a yuppie-nemzedék emblematikus figurájává vált. Nagyinterjú az amerikai íróval a friss Heti Válaszban.

Apádat és anyádat tartsd el! – a gyereknek kell fizetnie az idősotthont

Ha az idős szülők ellátásában magukra maradnak a családok, fair dolog-e bíróságon behajtani rajtuk a kényszerből választott idősotthoni ellátás költségét? Egy parlament előtt lévő törvényjavaslat elfogadása esetén tömegével indulhatnak ilyen perek. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Legközelebb tényleg jön a Szabadságpárt Ausztriában?

Történelmi vereség és történelmi győzelem. Az Európai Unióban kis híján Ausztriának lett elsőként szélsőjobbos elnöke, de végül elképesztő fordulatok után zöld államfővel teremtett precedenst. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Jobboldali felhasználókra hajt Zuckerberg

Politikai cenzúrával vádolják a legnagyobb közösségi oldalt, miután kiderült: nem algoritmus, hanem balosan elfogult egyetemisták szerkesztik a hírrovatot. Zuckerbergnek rosszul jött a botrány, mert kellenek a jobboldali felhasználók. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.