Most jön az igazi háború: holnap rászállnak az Uber-sofőrökre

/ 2016.02.18., csütörtök 17:50 /
Most jön az igazi háború: holnap rászállnak az Uber-sofőrökre

A januári taxistüntetés idején azt írtuk, hogy két út áll a kormány előtt, hogy feloldja azt az ellentmondást, ami a hatályos magyar jogszabályok és az Uber működése között fennáll. Az egyik, hogy úgy módosítja a jogszabályokat, hogy egy Uberhez hasonló szolgáltatás legális keretek között működhessen. A másik, hogy megpróbál érvényt szerezni a létező szabályok betűjének, vagyis gyakorlatilag ellehetetleníti az autórendelő app működését.

Nagyon úgy tűnik, hogy a kormány a második utat választotta: holnap életbe lép a közúti közlekedési igazgatási feladatokról szóló kormányrendelet múlt csütörtökön kihirdetett szigorítása, amelynek értelmében az illetékes hatóság bevonhatja az Uberezésen kapott autósok forgalmi engedélyét és rendszámtábláját.

Az Uber Hungary vezetője, Fekete Zoltán ma sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a cég felveszi a kesztyűt, és megpróbálja folytatni budapesti tevékenységét, „nem hagyja cserben” 1200 autóspartnerét. Az Index tudósítása szerint azonban nem árult el konkrétumokat arról, hogy pontosan milyen válaszlépéseket tervez, csak annyit mondott, hogy „az Uber továbbra is támogatja a sofőröket”, illetve „kiáll mellettük”.

Az, hogy a kormány a második opciót választotta, abból a szempontból meglepő, hogy a NAV az utóbbi hetekben inkább együttműködött az Uberrel, és azon dolgoztak, hogy legalább adózási szempontból legális mederbe terelje a cég működését. Az adóhatóság honlapjára részletes tájékoztatót helyeztek el a sofőröknek arról, hogy milyen vállalkozási formában fuvarozhatnak és milyen közterheket kell befizetniük. Néhány nappal azelőtt, hogy Fónagy János szakállamtitkár bejelentette a szigort, a NAV magával az Uberrel is megállapodott arról, hogy milyen módosításokat kell végrehajtania a számlázási rendszerén a cégnek ahhoz, hogy minden tekintetben szabályos áfás számlát állítson ki az utasoknak a fuvarokról. Utóbbi tárgyaláson Fekete Zoltán szerint a nemzetgazdasági tárca is képviseltette magát.

Az adózás azonban, hiába esik róla a legtöbb szó, a kisebbik probléma az Uber-jelenséggel. (Az online multik agresszív adótervezése nem Uber-specifikus, hanem globális probléma.) A nagyobbik, áthidalhatatlannak látszó gond, hogy az a cég nem tartja magát személytaxi-szolgáltatónak, ezért nem is tartja be az országos és budapesti taxirendelet szigorú feltételeit, amelyek a fejlesztési minisztérium számításai szerint 4-500 ezer forintos kiadást, azaz jelentős versenyhátrányt jelentenek egy szabályosan működő taxisnak.

A rendelet a személytaxi mellett „személygépkocsis személyszállító tevékenységet” is ismer. Az Uber ezt tartja magára kötelezőnek, és ennek feltételeinek próbál is megfelelni: 2-300 sofőrje már letette a pályaalkalmassági vizsgát, további kétszáz most végzi a tanfolyamot. A cég azon is dolgozik, hogy a sofőrök a járműveket levizsgáztassák a közlekedési hatóság központjaiban. Mindez becsülendő, de a rendelet szövege szerint sajnos elégtelen, mert ez a kategória, amit az Uber elismer, csak azokra a cégekre vonatkozik, amelyek kiegészítő tevékenységként végzik a személyszállítást. Tehát például a szállodákra.

Ha a kormány ezt a korlátozást feloldaná, az Uber némi átmeneti idő után voltaképpen legálisan működhetne, és hajlunk rá, hogy ez előremutatóbb lenne, mint a szolgáltatás ellehetetlenítése. Az Uber agresszív adótervezése és gőzhengerre emlékeztető politikája lehet ellenszenves, de nem véletlenül töltötték le 110 ezren. Gyors, kényelmes, modern szolgáltatás, és nem is a taxi ellenfele – cég felmérése szerint az uberezők 86 százaléka nagyon ritkán, 55 százaléka egyáltalán nem használ hagyományos taxit.

Rosta

Rosta legközelebb hétfőn 8 órától.

Forradalmi jelképek a Kossuth téren

Az 1848-as és az 1956-os forradalom és szabadságharc szimbólumválasztásait vizsgálja A szabadság kódjai címmel a Néprajzi Múzeum és az Országgyűlési Múzeum szombattól látogatható, közös tárlata.

Kegyelmi pillanat: így temeti be a válogatott a politikai árkokat

Orbán Viktor ádáz ellenfelei is elalélnak a gyönyörűségtől, cinizmusra mindig kész ballib fiatalemberek keble dagad a nemzeti büszkeségtől, és még Esterházy Péternek sincs egy rossz szava a válogatottra. A csütörtöki Heti Válaszban jelentés a tizenhatos és a néplélek mélyéről.

Legyen meleg Amerika Kapitány?

A társadalmi igazságosság bajnokai szerint még mindig a fehér, heteró férfiak uralják a vásznat. A „túl fehér” Oscar miatti balhé után újabb követelésekkel álltak elő. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Így rondítottak bele Oravecz Nóra diadalmenetébe

Legyinthetnénk Oravecz Nóra, Tibi atya és a Libri konfliktusára, ha nem tükrözne valós társadalmi mozgást mindkét blogger olvasótábora. Ráadásul komoly munkával felépített márkákról van szó, vagyis a legfontosabb mozgatórugó ez esetben is a pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Ki állítja meg az „abszurdfalvi” polgármestert?

A Jobbik mintaprogramja sem a bűnözés, sem a munkanélküliség ellen nem hatásos, viszont súlyosan sérti az emberi méltóságot. De miért nem lépnek fel Orosz Mihály Zoltán érpataki polgármester agresszív módszerei ellen a hatóságok? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

„Ha tudom, hogy jobboldali vagy, nem is állok szóba veled”

Három napot tölthettünk egy német médiakonferencián, amely leginkább egy multikulturális átnevelő táborra emlékeztetett. Mindenhol mindenkinek mindenről ugyanaz a véleménye, és ezt csak kicsit teszi elveiselhetőbbé, hogy abban is egyetért mindenki: ez így nem az igazi. Részletek a friss Heti Válaszban.