Ombudsmani vizsgálat hatására lépett a BKV

/ 2011.01.15., szombat 07:25 /
Ombudsmani vizsgálat hatására lépett a BKV

Az emberi méltósághoz való jogot is sérti a társaság gyakorlata.

Január 4-étől a BKV a Millenniumi Földalatti Vasúton az esélyegyenlőség biztosítása érdekében fényjelzéssel egészítette ki az indításjelzést.

A sárga színűen villogó lámpákat a kocsik mennyezetére helyezték el, s az utastéri ajtók záródására figyelmeztető hangjelzéssel egyidejűleg jelezik a szerelvény indulását.

Bár a közlekedési társaság lépése mindenképpen pozitív hír, azt meg kell jegyezni, hogy minderre azt követően került sor, hogy Szabó Máté, az állampolgári jogok biztosa kétszer is vizsgálatot folytatott a metrók akadálymentesítésével kapcsolatban. Az ombudsman legutóbb tavaly márciusban hívta fel a figyelmet a vizuális tájékoztató rendszerek kiépítésének szükségességére.

Az ombudsman akkori tájékoztatása szerint a főváros a már régóta esedékes járműcserékkel összekapcsolva tervezte az indításjelzés felszerelését, cserék helyett azonban jobbára a meglévő állomány korszerűsítésére futotta. A közlekedési társaság korábban arról tájékoztatta Szabó Mátét, hogy fényjelzést szerelnek fel azokra a régebbi járművekre, melyeket hosszabb távon is üzemben fognak tartani.

Ezen kiegészítő eszközök felszerelése azonban szakhatósági jóváhagyást igényel, s ennek következtében „tetemes időbe telik". A cég szerint azokat éppen ezért a törvényben meghatározott 2010. január 1. helyett legkorábban csak egy évvel később tudják beépíteni a metrókocsikba és a földalatti szerelvényeibe.

A helyzettel kapcsolatban a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége is megszólalt, szintén nehezményezve a vizuális tájékoztatás hiányát. Véleményük szerint amíg nem történik változás, a siket és nagyothalló utasok élete és testi épsége fokozott veszélynek van kitéve, vészhelyzetben ugyanis nem kapnak megfelelő információt.

Ezek alapján is állapította meg tavaly Szabó Máté, hogy a siket és nagyothalló utasok emberi méltósághoz való joga, valamint a szabad mozgás és tartózkodási hely megválasztásának joga is sérül. Az a tény pedig, hogy nincs az ajtók záródására utaló vizuális jel, az egyenlő bánásmód követelményének sem felel meg. Az ombudsman Demszky Gábort is felkérte, hogy kötelezze a BKV-t a szükséges intézkedések megtételére.

A január 4-ei pozitív változás azonban csak egy lépés volt, a közlemény nem tért ki a 2-es és 3-as vonalon futó szovjet metrószerelvényekre, melyekben továbbra is csak hangos bemondás van. Ráadásul az észak-déli vonalon még biztosan a mostani szerelvények maradnak, de az Alstom-ügy elhúzódása miatt a 2-es vonalán is tolódik a típusváltás.

Lapunk megkeresésére a BKV azt a tájékoztatást adta, hogy a 2-es, illetve a 4-es vonalakra szánt új metrókocsikon már gyárilag beépítésre kerül az audiovizuális jelzés. A cég optimista lehet az új szerelvények érkezését illetően, ugyanis kérdésünkre, miszerint ha nem lesz egyhamar új jármű, várható-e a szovjet kocsik fényjelzéssel történő ellátása, nem tértek ki.

További pozitív hír viszont, hogy a 3-as metróvonal járművei esetében - ahol jelen helyzetben a meglévő kocsipark felújításával és korszerűsítésével számolnak - a társaság 2011. első félévének végére tervezi az együttes fény- és hangjelzés bevezetését. Az szintén rejtve maradt, hogy ezt miért csak tervezik, és a korábbi ígéretekkel ellentétben miért nem valósult meg 2011. januárjára.

Bár a korábbi ombudsmani vizsgálatok a metró akadálymentesítésével foglalkoztak, a probléma a felszínen is fennáll. Bár első körben a cég is megfeledkezett róla, végül elismerték, hogy a régebbi, felújításon át nem esett Ganz ipari csuklós (ICS) villamosok esetében is csak hangjelzés figyelmeztet az ajtók záródására.

„Minden villamos járműtípusra vonatkozóan rendelkezünk olyan műszaki megoldással, amely az ajtók visszazáródására figyelmeztet hang- és fényjelzéssel" - írják. Az ICS flottának ugyanakkor a 70 százaléka tekinthető - ebből a szempontból is - korszerűtlennek. A BKV a hiányosságokat a járművek nagyjavítása során kívánja pótolni, ahogyan az egyéni ajtónyitási lehetőséget is ekkor építik be.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.