valasz.hu/itthon/feneketlen-tavi-ingatlanugy-lazar-janos-900-millios-mutyiba-tenyerelt-bele-felsikerrel-129166

http://valasz.hu/itthon/feneketlen-tavi-ingatlanugy-lazar-janos-900-millios-mutyiba-tenyerelt-bele-felsikerrel-129166

PÉNZ AZ ABLAKBA

/ 2005.09.22., csütörtök 12:37 /

A tájékoztatás vagy a közpénzek kampánypénzekké való átmosásának vágya áll a fővárosi PR-botrányok mögött? A Heti Válasz annak járt utána, hogy millióikért milyen munkát végeznek a kommunikációs cégek.



Miközben Demszky Gábor Budapesten parádézott, s élvezte a kátyúharcos, a kutyapiszok-fölszámoló hálás szerepét, szép lassan érlelődött a városházi kommunikációs botrány. A fővárosi ellenzék legalábbis úgy látja, a beruházások kommunikációjára kifizetett összeg több esetben nem a városlakók, inkább Demszky érdekeit szolgálják. Elsőként az útfelújítások PR-ügye robbant. Az építkezések kommunikációjára szánt közel ötvenmillió forint hat cég számláján landolt, anélkül, hogy közbeszerzési pályázatot írtak volna ki a munkákra. A főváros ugyan megpályáztatta az útfelújítások kivitelezését, ám olyan szerződést kötött a nyertes társaságokkal, melyben rögzítette, hogy mennyit kell PR-ra költeni.

A 48 útszakasz felújítását 13 milliárd forintért végző cégek által megbízott hat PR-vállalkozás közül több a Somogyi Zoltán, Szabados Krisztián páros vezette Capital Grouphoz kötődik, s mind a hat céget ugyanaz az ügyvéd képviseli. Somogyi szerint a hat vállalkozás nem figyelemelterelés üzleti csoportja támogatásáról. "A felvetést sem értem. Az sem lett volna törvénytelen, ha egy cég nyeri el a megbízásokat, mi értelme hát szétdarabolni őket?" Azt ugyanakkor ő is elismeri: helytelen, ha a főváros befolyásolni akarta az útépítő cégeket - a városháza illetékese, Konyáry Zsófia ugyanis június 16-án körlevelet küldött a megbízandó cégek listájáról. "Ekkorra a szerződések többségét aláírtuk - hárítja el Somogyi a mutyizás ellenzéki vádját: szerinte csak egy túlbuzgó bürokratáról szól a történet. (Konyáry nem először bizonyítaná, hogy egy stratéga veszett el benne: ő volt az a fővárosi tisztségviselő, aki a kátyúk problémájának megoldására azt javasolta, az autósok hajtsanak 30 km/órás sebességgel.) "Néhány ezer forintos munkát megcsinálnak milliókért, aztán ezt a közpénzt felhasználják jövőre az SZDSZ kampányában" - ad a történetnek ellenzéki értelmezést a kereszténydemokrata Deák András, a Fővárosi Közgyűlés közbeszerzési bizottságának elnöke.

AZÉRT VANNAK A JÓ BARÁTOK

"Arról lehet vitatkozni, hogy szükség van-e útfelújítás-kommunikációra - ez nem a mi dolgunk -, de arról, hogy végzünk-e rendes munkát a pénzért, nem" - kéri ki magának fölháborodva Somogyi, majd sorolja: térhatású animációt terveztek, melyet még a Konyáry-levél előtt a televíziók le is adtak, 300 ezer szórólapot, 77 óriásplakátot készíttettek, táblákat helyeztek ki, szoftvert fejlesztettek a főváros honlapjára. "Deák András dolga kiírni a közbeszerzést: a kiírásmost is ugyanúgy történt, mint eddig bármikor" - rázza le a vádakat Somogyi. Az úti PR szükségessége egyébként valóban vitatható. Az építési törvény szerint az építtetőnek kötelessége táblákkal gondoskodni a tájékoztatásról, ehhez viszont nincs szükség közbülső cégre. A közérdekű adatokat pedig a közszolgálati médiának kötelessége nyilvánosságra hozni, ráadásul a főváros is működtet egy sor információs egységet: sajtóirodáját, a közlekedési ügyosztályt, a Fővinformot és a Budapest Portált.

A fővárosnál azonban nem kedvelik az efféle fölvetéseket. Amikor már a négyes metró PR-pályázatával kapcsolatban arról érdeklődtünk, miért van szükség öt éven át bruttó 270 millióért népszerűsíteni egy nem létező metrót, s a tájékoztatást nem tudnák-e ellátni a fenti szervek, Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke rosszindulatúnak nevezte kérdésünket. Közölte: a profi tájékoztatási munkához világszerte profi kommunikációs ügynökségeket vesznek igénybe, az EU ezt el is várja saját projektjeinél. A feladatot a BKV pályázatán elnyerő "profi" pedig nem más, mint a Sawyer Miller Group, melyet az a Bruck Gábor elnököl, aki 1994-ben és 1998-ban Demszky Gábor kampányfőnökeként tevékenykedett, s akinek cége 1998 óta százmilliós megrendeléseket kapott a fővárostól.

A főváros egyébként a pályázat bírálóbizottságába a tavalyi sikertelen EUkampányt vezető Suba Jánoson kívül saját sajtófőnökét, Czuk Dorottyát delegálta - ha már kommunikációs igazgatóját nem küldhette a testületbe. Nyáry Krisztián ugyanis korábban vezető beosztásban volt a Sawyernél. Fentiek miatt a vesztes M and H Communications új pályázat kiírását követeli - lapzártánkig sikertelenül. S hogy mi dolga lesz a nyertesnek metróügyben, mikor egy korábbi felmérés szerint a lakosok 97 százaléka tud az építkezésről? Gulyás László, a BKV DBR Metró projektigazgatója szerint jövőre előfordul, hogy hetente több helyszínen is lesznek forgalomelterelések, és ahhoz, hogy az emberek megértőbben fogadják ezt, szükség van PR-ra.

KUTYAÜGYEK

Az említett ügyek PR-költségei a teljes beruházáséhoz képest csekélyek. Más a helyzet kutyapiszokügyben. A városvezetés idén 200 millió forintot szánt Budapest egyik legszembetűnőbb gondjának orvoslására. Ebből százmillió forintot osztottak szét civil szervezetek és hat önkormányzat között, és 80 milliót vitt el a kommunikációs kampány. A McCann Erickson Budapest 65 millió forintot nyert, az ARC Kft. 15 milliót. Utóbbi mindezért nem csupán annyit tett, hogy nyári kiállításán helyet biztosított a McCann Erickson óriásplakátjainak, de a rendezvényen volt kutyafuttatás is. Sőt médiavásárlást vállaltak, "mert kapcsolatainknak köszönhetően olcsóbban jutunk citylight-felületekhez" - tájékoztatta lapunkat Bakos Gábor, a cég egyik alapítója.

Kaszás György, a McCann World Group vezető kreatív igazgatója a Heti Válasznak kijelentette: cége világszerte politikasemleges, nem is vesznek részt kampányokban, így aki a baloldali-liberális városvezetéssel való összekacsintást sejt, tévúton jár. "A világcég farvizén azért juthatott némi pénz a köztudottan SZDSZ-barát Geszti Péter cégének is" - summáz Wintermantel Zsolt, a közbeszerzési bizottság fideszes tagja, aki szerint a pályáztatás törvénytelen volt. A kampányt ugyanis nem közbeszerzéssel rendelték meg, csupán támogatói pályázatot írtak ki - mondja -, ezt pedig civil szervezetek projektjeinek megvalósítására találták ki, ugyanakkor a két nyertes cég haszonérdekelt vállalkozás.

"A pályázaton indulók kész koncepcióval rendelkeztek a kampányhoz, a városháza 65 millió forintot takarított meg azzal, hogy komoly céget bízott meg" - tájékoztat Czuk Dorottya. Állításának némileg ellentmond, hogy úgynevezett visszterhes szerződés köttetett (a főváros mondja meg, mit szeretne látni, és ahhoz adja a pénzt), valamint hogy a McCann Erickson csak a pályázati kiírást látva kezdte tervezni a kampányt - igaz, öt éve a cég valóban készített saját szakállára két kutyapiszok-ellenes reklámfilmet. (Egyesek szerint egyébként Demszky Gábor érdekei itt is tetten érhetők. E magyarázat szerint aligha véletlen, hogy a kampány deklarálja: szeretjük a kutyatulajdonosokat - a szöveg megfogalmazásakor nyilván figyelemmel voltak a főváros négyszázezer ebtulajdonosára, akik hatással lehetnek a 2006-os főpolgármester-választás kimenetelére.)

APRÓ BETŰK

A fővárosi PR-ügyeknek korántsem biztos, hogy vége szakad a kutya-bajoknál. Egy 83 milliárd forintos csatornázási beruházás felügyeletére és a lakosság tájékoztatására kiírt pályázat eredményét múlt hét csütörtöki zárt ülésén hirdette ki a főváros közbeszerzési bizottsága, s bár a nyertes kiléte lapzártánkkor még nem volt nyilvános, a szerződés feltételei önmagukban is érdekesek. A cég 53 millió forintot nyert a 2010-ig ellátandó feladatra, amelyből 28 milliót használhat fel belátása szerint, a 25 milliós "tartalékkeretet" pedig csak a közműügyosztály instrukciója szerint költheti el. A szerződés csillagos része azt is felsorolja, milyen tevékenységre fordítható ez az összeg, s itt a PR-munkák is szerepelnek.

"Ez törvényellenes, hiszen húszmillió forint fölött nem kerülhetnék ki a közbeszerzést" - mondja Deák András. A Fidesz ezért kikéri a már lezárt közbeszerzési ügyek dokumentációját, és rendkívüli közgyűlést kezdeményez. Az ügy bizonyára megér egy ülést, főleg hogy továbbra is vannak jelentős pénzek a fővárosi PR-ban. A legnagyobb falatot az a cég kapja, amely megnyeri a 180 milliárdos csepeli szennyvíztisztító-beruházás kommunikációs pályázatát - erre ugyanis 400 millió forintot szánnak.



KOMMUNIKÁCIÓS KIADÁSOK ÉS PROJEKTEK

Útfelújítások kommunikációja: 48 millió forint
Egész projekt: 13 milliárd forint
Négyes metró kommunikáció: 270 millió forint
Egész beruházás: 300 milliárd forint
Kutyapiszok-ellenes kampány: 80 millió forint Egész projekt: 200 millió forrint
Csatornázás monitoring: 53 millió forint (PR-ra is használható tartalékkeret ebből: 25 millió forint)
Teljes projekt: 83 milliárd forint
Csepeli szennyvíztisztító kommunikációja: 400 millió forint
Teljes beruházás: 180 milliárd forint

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.