valasz.hu/itthon/mi-lehetett-a-betlehemi-csillag-valaszol-a-vatikani-obszervatorium-vezetoje-126791

http://valasz.hu/itthon/mi-lehetett-a-betlehemi-csillag-valaszol-a-vatikani-obszervatorium-vezetoje-126791

Rendrakás a Dunánál: ilyen lesz Budapest belvárosának új rakparti sétánya

/ 2017.06.16., péntek 14:10 /

A XIII. kerületi Duna-part sokak által bírált átépítése nyomán utánajártunk, hogy mi várható a város életében ennél sokkal jelentősebb szerepet betöltő belvárosi partszakaszon, hiszen ennek rekonstrukciója is napirenden van. A fővárosi önkormányzat által tervezett új rakparti sétány nem óriásberuházás, mégis sokkal élhetőbb és vonzóbb várossá teszi Budapestet, ha megvalósul.  A projekt hátteréről a Korzó Stúdió tájépítész vezető tervezőjével, Grabner Balázssal beszélgettünk, és megmutatjuk az új látványterveket is.


A sajtóban lehetett olyan értékelést olvasni, hogy a rakparton igazából nem történik semmi, a tervezett átalakítás nem hoz érdemi javulást. Miközben a cél éppen az lenne, hogy a pesti Duna-part az átépítésnek köszönhetően a mainál sokkal jobb hellyé váljon.

És sokkal jobb hely is lesz. Arra törekedtünk, hogy visszaadjuk a városnak a folyót, végrehajtsunk egy általános „rendrakást”, és a Kossuth Lajos tértől a Fővám térig kialakítsunk egy gyalogosan végigjárható sétányt, ami jelenleg hiányzik. Fontos megjegyezni, hogy a rendrakás nemcsak a rakpart látható elemeire terjed ki, hanem a földalatti közművek kiépítésére is. Ez ugyan nem látványos eleme, de nagyon fontos része a beruházásnak, mert lehetővé teszi a part jövőbeli kulturált használatát. A városlakók számára valódi újdonság lesz, hogy közvetlenül a Duna mellett sétálhatnak a legszebb belvárosi szakaszon, ahol ma akadályok sokasága állja utunkat. A terv a rakpart történeti kutatásokkal feltárt hagyományaira épít, és megidézi a területen egykor tradicionálisnak nevezhető megoldásokat. A járdákon ez a vízre merőleges, a forgalmi sávokban halszálkás terméskő burkolatot jelent. A megmaradt műemléki értékéket, így a lépcsőket, támfalakat, kisebb épületeket megőriztük, és belefoglaltuk a kialakuló új közterületi rendszerbe.

Terveztek a projektben látványosabb beavatkozásokat?

A rakparti sáv általános rendezése mellett kijelöltünk olyan „beavatkozási pontokat”, ahol nagyobb léptékű változásokat terveztünk. Ezek  helyét a terület adottságai és maga a városszerkezet jelölte ki. Az egyik ilyen pont a Lánchíd hídfője, ahol kialakul egy teljesen új tér, a másik az Erzsébet híd mellett a Jane Haining rakpart utolsó szakasza, ahova egy üldögélésre, pihenésre alkalmas partszakaszt terveztünk. Fontos szempont volt az elvágott városi kapcsolatok újraszövése, hogy a rakpart mindegyik szakasza könnyen megközelíthető legyen a belvárosi utcák felől, ennek érdekében több ponton új lépcsők, lejárók és gyalogátkelőhelyek készülnek. Kevesen tudják, de eredetileg mindegyik lipótvárosi utca tengelyében volt lejáró a folyóhoz. Ezeket a kőlépcsőket az autóforgalom kedvéért bontották el, és az örökségvédelmi hatósággal egyeztetve kortárs megjelenésű fémszerkezetekkel pótolnánk őket.

A Jane Haining rakpart az Erzsébet híd alatt

Forgalmi szempontból változik bármi a rakparton?

Igen, lesznek változások. A Jane Haining rakparton két forgalmi sáv megmarad, de az útburkolat egy szintbe kerül a járdával, ami önmagában is jelentős forgalomcsillapító hatást eredményez, ráadásul itt 30 km/órás korlátozás is lesz. A három rakpartszakasz közül az id. Antall József és a Jane Haining rakparton az úttesttel párhuzamos parkolást terveztünk, csak a Belgrád rakparton, a házak előtt lesznek 45 fokos szögben kijelölt parkolóhelyek. Tudni kell, hogy ma a rakpart jelentős részén a gépkocsik sokszor közvetlenül a legértékesebb, keskeny vízparti sávot foglalják el.

Ha megmarad két forgalmi sáv, megmarad a parkolás, akkor honnan lesznek új szabad területek?

A terület látszólag nagyon keskeny, mégis sok kiaknázatlan lehetőséget rejt magában. Az eddigi forgalmi sávok szélesebbek annál, mint amire szükség van, és a Jane Haining rakparton 45 fokos parkolási rend van, ami megszűnik – itt az átrendezéssel máris plusz hat méternyi területet nyerünk a gyalogosoknak. A sétány az id. Antall József rakparton így 7 méter, a Jane Hainingon 10 méter, a Belgrád rakparton 6 méter széles lesz – vagyis rengeteg helyet lehet megnyerni, csak észre kellett venni, honnan.

 

A közvélemény sokszor kopárnak érzi a megújított közterületeket. Lehet a parton új zöldfelületet kialakítani?

A terület adottságai, funkciórendje erős korlátot jelent, összefüggő parkot valóban nem lehet telepíteni, de ez nem is volt célunk. A burkolatokra szükség van, mert senki nem szeret a porban topogni, amikor kiszáll a hajóból, vagy ebédelni megy. Ugyanakkor tudunk zöldíteni, mégpedig alaposan végiggondolt, kisebb beavatkozásokkal. Az id. Antall József rakparton dupla fasort telepítünk, ezek közül az egyik egy önálló zöldsávba kerül, amely elválasztja a sétányt a forgalomtól, a másik fasor fáit pedig a sétány burkolatába ültetjük el. A jelenleg teljesen kopár, zöldfelület nélküli Jane Haining rakparton is hozunk létre facsoportokat ott, ahol a közművek és a területhasználat ezt megengedi.

A mostanihoz képest több vagy kevesebb fa lesz a parton?

Közel kétszer annyi lesz, mint most.

Zöld sétány az id. Antall József rakparton

Többen kifogásolták, hogy miért nem lesz kerékpárút a Duna-parton.

Valóban nem lesz kerékpárút, mert nincsenek meg a megfelelő kapcsolódási pontok, és a tervek szerint az Eurovelo itteni szakasza az Apáczai Csere János utcában fog haladni. Azért sem lenne szerencsés a vízparton vezetni, mert a kerékpárútnak kapcsolódnia kell a belvárosi utcahálózathoz, ami az alsó rakparton fizikailag nem biztosítható. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a rakparton nem lehet kerékpározni! A 30 km/órás forgalomkorlátozás és a terület megváltozott, forgalomcsillapított jellege miatt a forgalmi sávok a kerékpárosok számára külön felfestés nélkül is kellemesebb viszonyokat teremtenek.

 

A két hídfőnél honnan lehetett „előteremteni” a helyet az új közterekhez?

A Lánchíd és az Erzsébet híd hídfője a rakpart kiemelt jelentőségű pontja, természetesen adódik, hogy az emberek szeretnék pihenésre, üldögélésre, kávézásra használni ezeket a területeket. Nem véletlen, hogy a Lánchídnál a rendezetlen környezet ellenére évek óta működik nyaranta egy kitelepült vendéglátóhely. Itt úgy tudtunk helyet találni, hogy megszüntetjük a turistabuszok parkolóját, és a BKK-val egyeztetve olyan buszvárót helyezünk el, ahol csak egy órát várakozhatnak. Semmivel nem indokolható, hogy Budapest egyik legszebb panorámájú pontja, a világörökség kellős közepe buszlerakat legyen. A másik nagy nyereség az Erzsébet híd alatti terület, ahol az alsó rakparton megszűnik a forgalmi sáv, és visszaépül az eredeti lépcsős támfal, de modernizált változatban a leülést, a pihenést fogja szolgálni. Ezek a vadonatúj közterek a projekt legnagyobb nyereségei közé tartoznak.

 

Mennyire lesz élő a sétány?

Mindennap a 2-es villamossal járok, és látom, hogy az emberek a mai lehetetlen helyzetben is használják a rakpartot, sokszor libasorban araszolnak a szűk peremen a parkoló kocsik között, a szalagkorlát mellett vagy a sáros, burkolatlan ösvényen. Ezért vagyok biztos benne, hogy a sétány nagyon népszerű lesz a városlakók és a turisták körében. A rakpartra rengetegen érkeznek hajóval, nekik ez az első találkozásuk Budapesttel, és nem mindegy, hogy itt milyen benyomások érik őket. Lesznek egyébként a területen vendéglátóhelyek is, többek között egy pavilon a Lánchíd tövében, és több panorámás terasz a Belgrád rakparton a nemzetközi hajóállomás közelében.

Belgrád rakpart

 

Foglalkozik a terv Széchenyi tér átszervezésével?

A pályázaton nyertes tervünknek még része volt, de a jelenlegi, végleges tervben alapvetően nem szerepel, csak egy kisebb beavatkozást hajtunk végre azzal, hogy gyalogátkelőhelyekkel megközelíthetővé, átjárhatóvá tesszük a tér közepén lévő zöldfelületet a híd, a Zrínyi utca és a Mérleg utca irányából. Természetesen, ha egyszer lehetőség nyílik egy komolyabb átalakításra, az jól kapcsolódna a rakparti sétányhoz, és egymást erősítő elemek lehetnének.

Mikorra várható, hogy a terv megvalósul, és mennyibe kerülne a projekt?

Ez nem óriásberuházás, többek között ezt tartom az egyik legnagyobb értékének, hogy belátható összegből lehet vele nagyon jelentős életminőség-javulást elérni a város egyik kiemelten fontos területén. A projekt becsült költsége 6,7 milliárd, és ha sikerül elindítani 2018-ban az építkezést, 2019-re el is készülhet.

Rosta

Zsuppán András

Találkozunk 2016-ban!

Izraeli történészre figyel Orbán Viktor – tényleg átalakul az emberi faj?

Világszenzációk lettek, és állítólag Orán Viktor érdeklődését is felkeltették Yuval Noah Harari izraeli történész könyvei az emberiség múltjáról és jövőjéről. Legutóbbi műve szerint az emberi faj „szuperképességű”, illetve azzal nem rendelkező csoportokra válik szét. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Kinek kampányol idén Szörényi Levente és Bródy János? Meg fog lepődni...

Évtizedeken át lázban égett választások előtt a legendás szerző- és ellentétpár, Szörényi Levente és Bródy János, idén viszont egyikük sem lesz látható kampányemelvényen. Az Arénában annál inkább, ahol február 16-án újra játszik a Fonográf. A Heti Válasz az egyik próbán beszélgetett a két zenésszel. Páros interjúnk a csütörtöki lapszámban.

Magyar siker és Putyin a vízben

Globálisan tragikus balesetek és környezeti katasztrófák jellemzik a hét képeit. De magyar siker is volt az elmúlt napokban.

Magyar történész kutatása a Batman és a Peter Pan rendezőinek új filmjei mögött

Négy hónapon belül két sikerfilm is landolt a mozikban, ami a II. világháború történetének elfelejtett mozzanatát, a Dinamó hadműveletet járja körül. Vajon aktuálisabb Dunkirk és Churchill híres „Harcolni fogunk!” beszéde most, mint bármikor az elmúlt hetven évben? Hogyan alakította a Hollywoodban befutott rendezők gondolkodását John Lukacs magyar történész? Részletes háttér a Heti Válasz január 18-i lapszámában!

Bereményi Géza: „Cseh Tamás azt hitte, besúgó vagyok”

Tegnap A jobbik részemet dúdolgattam – mondja Bereményi Géza, aki igazából magának írta a dalszövegeket. Január 21-én ő is ott lesz a Cseh Tamás 75. születésnapjára emlékező koncerten a MOMSportban. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.