SZÉLES-SÁV

/ 2005.08.25., csütörtök 12:42 /

Széles Gábor nagyvállalkozó hangsúlyozottan középen állónak szánt, gazdasági tematikájú televíziós csatornája, az Echo Tv szeptember 15-étől sugároz műsort, az előkészületek azonban már javában folynak. A Heti Válasz a kulisszák mögött járt.



Politikai szerep alapozása vagy egy terjeszkedő médiabirodalom első állomásának kialakítása zajlik? - ez a kérdés foglalkoztatta a honi médiakozmosz bennfenteseit, amikor februárban - lapunk híradása nyomán - kiderült: a Műszertechnika-csoport és a Videoton tulajdonosa, Széles Gábor önálló televíziós csatornát indít. Sajátos módon az újdonsült médiamogul sem igyekezett eloszlatni a homályt, hiszen lapinterjúiban hol "hadvezéri késztetéseiről", hol egy értelmiségi műhely kialakításának fontosságáról beszélt. A korábban MDF-es kötődéseiről is ismert Széles csatornájának húzóemberei között ismerős arcokkal találkozhatunk - Gulyás István vezér- és Kóczián Péter hírigazgató korábban egyaránt a Hír Tv-t erősítette.

"Önök az Echo Tv Üzleti negyed című műsorát látják" - hangzik a felkonferálás a lendületes szignál után. Szinte napra pontosan egy hónappal a műsorszórás kezdete előtt vagyunk. A tévé vezérlőjébe alig férünk be, minden munkatárs látni akarja a televízió első - egyelőre belső használatra sugárzott - műsorát. Akadozik még a technika, néha nem indul a bejátszás, jegyzetel is rendesen Gulyás István, és időről időre szót vált az eseményeket ugyancsak árgus szemekkel figyelő Kóczián Péterrel.

FELVÉTEL INDUL

A körülmények azonban már most elsőrangúak: a Műszertechnika-csoport irodaházában csak a 200 négyzetméteres stúdió felszerelésére 300 millió forintot költöttek. A világszínvonalú digitális technológiának köszönhetően a Pintér Réka tervezte - egy űrállomás, egy játszótér és egy hetvenes évekbeli magyar panellakás kellemes keverékére emlékeztető - stúdióban operatőröket nem is látunk; minden kamerát számítógép vezényel. A Panasonic súgógép annyira új, hogy a cég csak novemberben kezdi forgalmazni a berendezést, az első kettőt az Echo Tv vásárolta meg tőlük. Az osztott képernyős adásmenet pedig (amikor a műsor mellett a néző táblázatok, grafikonok, hírsávok segítségével azonnal értesülhet mondjuk a tőzsde legfrissebb fejleményeiről) a tévé vezetőinek szándékai szerint a CNBC és a CNN grafikai világát idézi majd.

"Új műfajt szeretnénk meghonosítani, és persze fel akarunk építeni egy jól működő vállalatcsoportot. Nem egyszerűen televíziós csatornát indítunk: fontos szerepet szánunk az internetnek, és gazdasági hírügynökséget is létrehoztunk" - mondja Gulyás István. A Hír Tv volt hírigazgatója szerint csatornája nem tekinthető előző munkahelye vetélytársának, és a fejét rázza, amikor a sajtóban keringő hírek alapján Széles Gábor politikai törekvéseiről kérdezzük. Szerinte itt hosszú távú üzleti befektetésről van szó, amit a médiapiacon nemsokára bekövetkező digitális váltás is indokol.

Gulyás azt is cáfolja, hogy tárgyilagos, gazdasági-politikai hírekre alapuló műsoraik mellett a véleményprogramokban kizárólag baloldali újságírókat szerepeltetnének. "Folyamatosan tárgyalunk Szegvári Katalinnal, Sándor Györggyel, Tamás Gáspár Miklóssal, Fiala Jánossal, Gyurkovics Tiborral. A félórás esti szubjektív sávban olyan emberek szerepelnek majd, akiknek egyedi véleményük van a világról. De nem ők adják a csatorna tematikáját, azért Kóczián Péter vagy az üzleti magazinokat készítő Kárász Róbert felel. A reggeli műsorokat vezetők, a hírolvasók olyan fiatal szakemberek lesznek, akiket még nem ismerhet máshonnan a közönség" - foglalja össze személyzeti politikájukat a vezérigazgató. Szerinte tévéjük azoknak fog szólni, akik megunták a mai magyar médiavilágot. Gulyás egyébként folyamatosan tárgyal a kábelszolgáltatókkal, s az már biztos, hogy idén még szabad hozzáférésű lesz a csatorna, januártól azonban már kódolják az adást. "Mindenki, aki műholdvevő berendezéssel rendelkezik, és készülékét az AMOS műholdra állította, nézhet minket" - büszkélkedik a vezérigazgató.

KIHAGYHATATLAN?

A tévé tulajdonosa és kitalálói gondoskodtak róla, hogy az Echo Tv ne rövid fejezet legyen a magyar médiatörténetben. A csatornát működtető részvénytársaságot 250 millió forintos alaptőkével hozták létre - amit később 500 millióra emeltek -, s a többségi befolyással rendelkező Széles Gábor továbbra is mindent megtesz épülő médiabirodalmának zászlóshajójáért. A Műszertechnika tulajdonosa más módon is biztosítja magát: a csatorna elnökének vejét, Vasvári Csabát szemelte ki, akire a kultúrakedvelők a szolnoki Szigligeti Színház és a Madách Színház színészeként emlékezhetnek. A családi vonal vélhetően tovább erősödik, ugyanis az alapító-tulajdonos egy lapinterjúban felvetette, hogy az Iparművészeti Egyetemet végzett kisebbik lánya animációs filmes elképzeléseihez is szeretne teret biztosítani.

Úgy tudjuk, az új tévé arculatát meghatározó gazdasági-közéleti műsorokon kívül lesz a motorsporttal, a borászattal, a lovassporttal, a fitnesszel foglalkozó magazin is. A már felsorolt arcok mellett várhatóan önálló, uniós kérdéseket taglaló műsorral jelentkezik Csóti György, az MDF volt országgyűlési képviselője, volt zágrábi nagykövet, Kocsi Ilona, a Magyar Hírlap volt főszerkesztője, a Népszava főmunkatársa pedig közéleti programot vezethet. A televízió kulturális műsoraiért Varga Mihály felel, aki korábban a PR Herald nevű internetes reklámszaklapot szerkesztette.

Az ismert nevek mellett új arcok is megjelennek majd, őket már hónapok óta készítik a feladatra. "Több száz jelentkezőből választottunk ki harminc embert. Őket négy hónapig képeztük, hogy elsajátítsák azt az alapos, tényszerű újságírói stílust, ami a tévé legfontosabb ismertetőjele lesz. Tévedés azt gondolni, hogy a százmilliókkal rendelkező magyarországi elitnek készítünk majd jacht- és golfmagazinokat vagy gazdasági-politikai műsorokat. Egyre szélesedik Magyarországon az a réteg, amely okosan akar gazdálkodni a pénzével, öntudatosan és ésszerűen gondolkodik lakásának felújításáról, gyermekei iskoláztatásáról, vállalkozásáról" - mondja Kóczián Péter, aki szerint ezeket az embereket érdekli és lassan meg is tanulják, hogy a kormány gazdaságpolitikai döntései mennyiben befolyásolják az életüket.

A tévé egyúttal egységes magyar gazdasági térben gondolkodik, ezért éppúgy beszámolnak az erdélyi magyar fatelepekről, mint a spanyolországi ingatlanlehetőségekről. A hírigazgató ugyanakkor nem tart attól, hogy a "középen állás" unalmat jelent majd. Szerinte a tévé nem meggyőzni akar, hanem kíváncsisággal, megértéssel, egyenlő távolságtartással mutatja be az eseményeket, ebbe pedig beletartozik az MSZP és a Fidesz álláspontjának ismertetése vagy éppen az SZDSZ és az MDF véleményének bemutatása.

Az Echo Tv vezetői programkínálatukat tartják egyik legfőbb nézőcsalogató vonzerejüknek. A gazdasági-politikai tematika mellett a kultúrára fogékonyakat is megcélozzák: szombat-vasárnap négy-négy órában sugározzák ismeretterjesztő-kulturális műsoraikat. Az elmúlt tizenöt év tapasztalata mindenesetre azt mutatja: már a közszolgálati televíziózásban is visszaszorult a kultúra, ezért sokan kételkednek benne, hogy a megmaradt értelmiségi törzsközönség átkapcsol majd a Dunáról vagy az M2-ről az új gazdasági televízióra.

És akkor itt vannak még a versenytársak, s nem is csupán a kereskedelmi adókra gondolunk. A Magyar Televízió hírcsatornájaként talán még idén elinduló M3 például azonnal helyzeti előnyt könyvelhet el. Közszolgálati program lévén ugyanis a kábelszolgáltatók kötelesek az alapcsomagba tenni, a költségvetési stafírung és az állami televízió infrastrukturális háttere pedig a piaci bevétel túlzott hajkurászásától kímélheti meg őket.

HIRDETŐI TARTÓZKODÁS

Bizonytalan még, hogy az új csatornát hogyan fogadják a hirdetők és a médiaügynökségek, valamint a kábelszolgáltatók. Simon Zsolt, a Mediaedge: cia Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint kissé lelassult a televíziós hirdetési piac, amelyre döntő hatást gyakorol a két óriás, az RTL Klub és a TV2 nézettségének csökkenése is. A légkör tehát nem kedvező egy új csatorna elindításához. Simon Zsolt szerint ráadásul az adók nagy száma miatt a kábelszolgáltatókkal való megállapodás is kétséges - pedig az általuk fizetett díj egy kábeltelevízió költségvetésének jelentős hányadát jelentheti. A szolgáltatók többsége csak úgy tudná felvenni kínálatába az Echo Tv-t, ha egy másikat kihúzna csomagjából, ám a hirdetési szakember kevés esélyt lát rá, hogy a hasonló profilú Hír Tv-t lecseréljék. Így hát eleve behatárolt az új csatorna megismertetése, a viszonylag alacsony nézettség pedig meghatározhatja a hirdetők számát is.

"Az első fél év általában ismerkedéssel, a nézettség mérésével telik, csak utána várható a hirdetők megindulása" - vélekedik az ügyvezető igazgató, aki szerint mindennek ellenére egyáltalán nem lehetetlen sikeres adót indítani Magyarországon. Példaként a Sport1-et, a Sport2-t és a Cool Tv-t hozza fel, ezek azonban tematikus csatornák, és kereskedelmi megállapodást kötöttek a nagy tévékkel. Kérdésünkre Simon Zsolt elmondta: üzleti szempontból még így is ésszerű döntés lehet egy csatorna elindítása, ám a tulajdonosnak számolnia kell vele, hogy a vállalkozás magas működési költségek mellett viszonylag sokáig nem termel bevételt.

Az Echo Tv sikeressége vagy éppen sikertelensége azonban csak hónapok múlva, talán éppen a közelgő országgyűlési választások előtti kampány idején dől el. Így arra a három alapkérdésre is akkor lehet majd válaszolni, hogy üzletileg megalapozott volt-e Széles Gábor vállalkozása, a tévét valóban politikai függetlenség jellemzi-e, és hogy a médiapiac új szereplője melyik vetélytársának okozza a legnagyobb fejfájást.






ÚJ TÉVÉK A LÁTHATÁRON

Várhatóan csúszik a Magyar Televízió Demokrácia-csatorna munkanéven ismert adójának szeptemberre tervezett indulása, sőt még az sem bizonyos, hogy az M3 névre keresztelendő csatorna még idén életre kel. Amint Holub Katalin, a köztévé szóvivője a Heti Válasznak elmondta, a közéleti műsorokra szakosodó adó finanszírozásáról még tárgyalnak a kormánnyal, s annak függvényében, egyelőre meg nem határozott időpontban indítják a programot.

A hírek szerint a kezdeményezéshez legalább egymilliárd forintra lesz szükség, s hasonló összeget emésztene fel a Duna Televízió - pápai áldással indítandó - Autonómia, valamint Unió néven, karácsonykor debütáló két új adója is. Előbbi csatorna a kisebbségeket állítaná a középpontba, utóbbi ifjúsági és oktatóműsorokkal kíván jelentkezni. Mivel pedig a Duna tévé "remélhetőleg ugyanolyan édes gyermeke a Magyar Köztársaságnak, mint az MTV, hasonlóan közpénzből" - fejezte ki vágyait a közelmúltban Cselényi László elnök.

Jó érzékkel a négyes csatorna jelzéssel indítja 2006 januárjában az addig próbaadással jelentkező vállalkozását a Sanoma Budapest Rt. A "4. csatorna, a storyTV" néven jegyzett adó a hasonló nevű hetilapot kiadó részvénytársaság gondozásában az első vállaltan bulvártelevízió lesz Magyarországon, sztárokkal, közéleti személyiségek - köztük politikusok - magánéletével, pletykákkal. Tulajdonosai között a részvények 25 százalékát birtokló Sanoma mellett ugyanúgy ott találjuk Frei Tamás riportert, mint Borsány-Gyenes Andrást, a Duna tévé korábbi alelnökét, a Sport1 csatorna egykori vezérigazgatóját.

Amint Ruszkai Nóra, a Sanoma Rt. Vezérigazgatóhelyettese - egyben a csatorna igazgatósági tagja - lapunknak elmondta, reggel 7-től éjjel egyig napi 18 órányi műsort terveznek, melyek egy hányada hazai gyártásban készül, másik részét pedig - utóbb magyar elemekkel bővítve - külföldről vásárolják. Bár Ruszkai Nóra elmondása szerint nem is próbálnak versenyezni a nagy kereskedelmi tévékkel, azt azért feltett szándékukként fogalmazták meg, hogy a jövő év végére bekerüljenek a tíz legnézettebb magyarországi televízió előkelő klubjába.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.