Újra forgalomban vannak a korábban félreállított metrókocsik

/ 2012.01.23., hétfő 21:52 /
Újra forgalomban vannak a korábban félreállított metrókocsik

Mind a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), mind pedig a BKV megerősítette az Index információit, miszerint hétfőn ismét forgalomba állt egy korábban félreállított, 40 éves metrószerelvény. Az összesen 43 kocsi - öt 43 éves és harmincnyolc 41 éves jármű - forgalomból történő kivonására még május 20-án adott utasítást Tarlós István, Budapest főpolgármestere.

Máthé Zoltán
Fotók: MTI, Máthé Zoltán

A lépést az indokolta, hogy a koros járműveken többször is elektromos tűz keletkezett. A legsúlyosabb eset 2011. április 19-én történt, mikor az Árpád híd állomásnál található tárolóvágányon álló szerelvény kapott lángra. Első kocsija teljesen kiégett, de megrongálódott a második kocsi első része is. A kárlistát gyarapította, hogy az alagútban található kábelek is összeégtek, s a biztonsági világítást szolgáló lámpák leolvadtak a mennyezetről. Az állomást órákra ki kellett üríteni, az esetben utas nem sérült meg.

A tűzesetek miatt a BKV vezérigazgatója megkereste az orosz gyártót, ahol azt a tájékoztatást kapták, hogy a 30 évnél idősebb kocsik közlekedtetése már biztonsági kockázattal jár. A gyártótól kapott jelentésben az állt, hogy Oroszországban 30 év, illetve 3 millió kilométer futásteljesítmény után selejtezik a kocsikat. „A kocsiszekrény szilárdsági paraméterei 30 év üzemeltetés után oly mértékben leromlanak, hogy azok a biztonságos üzemeltetést veszélyeztetik" - ismertette akkor a főpolgármester a gyártó közleményét.

A járműkivonások nagyobb követési távolságot jelentettek, azaz a szerelvények ritkábban jártak. A súlyos kapacitáshiányt - a 43 kocsi nyolc teljes szerelvényt jelent - úgy próbálták meg áthidalni, hogy az észak-déli, azaz a 3-as metró vonaláról csoportosítottak át kocsikat.

A járműkivonások pikantériája volt, hogy javarészt a jobb esztétikai állapotban lévő, az ezredfordulón nagyobb felújításon áteső kocsik maradtak a Fehér úti járműtelepen. A belső színviláguk alapján Barbie-metrónak csúfolt kocsik alvázának tartógerendáit is cserélni kellett volna annak idején, de ennek magas költségvonzata miatt nem nyúltak hozzá.

Szerkesztőségünk korábban a BKK-tól a kérdéses járművekkel kapcsolatban azt a tájékoztatást kapta, hogy közbeszerzési eljárás nyerteseként a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem által alkotott konzorciumot bízták meg, hogy kidolgozzanak egy vizsgálati programot, amely alapján eldönthető, hogy a félreállított járművek újra forgalomba adhatóak-e. Ennek alapján hat jármű minősítését is elvégezték.

A vizsgálat eredménye szerint a mérések során feltárt hibák kijavítását követően mind a hat motorkocsi további két éven át üzemben tartható, majd újabb vizsgálatot kell rajtuk elvégezni.

A BKK tájékoztatása szerint a „kocsiszekrény üzemeltetése során fel nem mérhető károsodás, illetve a kifáradási folyamatok miatt a biztonsági kockázat megnő, így a 40 évnél idősebb motorkocsik forgalomból történő kivonása indokolt volt". A konzorciummal kötött keretszerződés további 105 kocsi felmérésére is lehetőséget biztosít, ez alapján, illetve saját kivitelezésben további érintett járművek esetében is elvégeztetik a szükséges vizsgálatokat.

Bár októberben még nem született döntés az újbóli forgalomba állításról, miután a múlt héten a szerelvény minden szükséges engedélyt megkapott, ez mára megtörtént, így egy teljes szerelvény - a 120-121-116-123-124-es pályaszámú egységekkel - ismét a 2-es metró sínjeit koptatja. Az MTI megkeresésére a BKV úgy nyilatkozott, hogy a kocsikra szükségük van, mivel csak így tudják tartani a menetrendet, illetve „felállítani kellő forgalmi tartalékot".

Az Index információi szerint februárban az új Alstom szerelvények a forgalmi vágányokon is megkezdhetik próbafutásukat, összességében 40 ezer kilométert kell problémamentesen teljesíteniük. Ha bármilyen gond merülne fel, a javítás után elölről kell kezdeni a teszteket. Az üzemidőben történő próbafutás szigorú feltételekhez kötött, ennek teljesülése esetén indulhat a vonat. A jármű az állomásokon is meg fog állni, utasokat azonban nem szállíthat. Ha minden a tervek szerint halad, 2012 szeptemberétől állhat ténylegesen forgalomba az első Alstom metró.

 

 Kritikus állapotban
 

A budapesti metróállomány évek óta kritikus állapotban van, a félreállított példányokon felül további 111 olyan van, melynek életkora 35 és 39 év közötti. Ebből kifolyólag egyre gyakrabban kell leállnia ideiglenesen valamelyik vonalnak, kisebb füstök, vagy egyéb meghibásodások miatt. Ezen felül a 3-as metró pályája is felújításra szorul, jelenleg is több helyen sebességkorlátozás van érvényben a sínpálya állapota miatt, melynek felmérése után dönthet a BKV az egyes korlátozások feloldásáról.

 

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.