Új jármű továbbra sincs, csak tesztelnek

/ 2010.07.24., szombat 10:22 /
Új jármű továbbra sincs, csak tesztelnek

Egy hétig újra Európában érezhetjük magunkat.

Kocsis István, a BKV vezérigazgatója lassan már két éve, posztja elnyerésekor megígérte, hogy hamarosan ezer új autóbusz fog közlekedni a főváros útjain. Az ígéret mindeddig nem valósult még meg, ám a BKV túl van több buszteszten is. Ígéretes, hogy a magyar autóbuszgyártásnak is lehetőséget biztosítottak a bemutatkozásra.

Elsőként a Kravtex Kft. Credo Citadell 12 típusú autóbuszát ismerhették meg a fővárosiak, még tavaly november közepén.

Ezt követte idén májusban a Credo Citadell 19 és az Ikarus nevet megvásároló ARC Ikarus V187-es járművének kéthetes közös tesztelése. Júniusban az Ikarus új alacsonypadlós szóló busza, a V134-es is róhatta két hétig a fővárosi utakat.

Július 26-ától augusztus 1-jéig újabb autóbuszt próbálhatnak ki a városlakók az 5-ös vonalon, ezúttal a Scania OmniCity típusú, városi autóbuszát vehetik górcső alá utasok, és a BKV szakemberei. A 12 méteres, rozsdamentes acél alvázra épített teljesen alacsonypadlós kivitelű jármű EURO 5-ös motorral, és automata sebességváltóval rendelkezik - ahogyan magyar gyártmányú riválisai is.

„A kényelmes utasáramlásról három darab kétszárnyú ajtó gondoskodik, a második ajtónál kihajtható rámpa segíti a kerekesszékkel érkezők közlekedését. Részletesebb műszaki paraméterei és menetrendje elérhető a BKV Zrt. weboldalán a járműtesztek menüpont alatt" - tudósít a társaság közleménye.

A közlekedési vállalat arra is felhívja a figyelmet, hogy csakúgy, mint az eddigi járműtesztek alkalmával, az utazás ezen a buszon is ingyenes, cserébe a cég kíváncsi az utasok véleményére is.

„Különösen számítunk utasaink véleményére az utasülések számát, elhelyezkedését, az ülések közti folyosók méretét, a kapaszkodók mennyiséget, a kapaszkodási lehetőségeket illetően, de hasonlóan fontos szempont az utazás során tapasztalt komfortérzet, az utastájékoztatás minősége, valamint a jármű megjelenése, esztétikuma is" - írja a BKV, hozzátéve, hogy a véleményeket teljeskörűen feldolgozzák.

A cég fontosnak tartja, hogy utasaik észrevételei alapján a későbbiekben olyan járműveket vásároljon, amelyek az utazóközönség igényeinek a leginkább megfelelnek.

A korábbi két csuklós busz párhuzamos összehasonlításának megteremtéséért küzdő VEKE is elvégezte a maga közvélemény-kutatását, melynek eredményei az egyesület honlapján olvashatóak. Az egyesület nem győzi hangsúlyozni, hogy a két tesztelt járművet még prototípusként kell kezelni.

A tesztet is ezért tartották fontosnak, egyrészt, hogy a járművek bizonyíthassanak a főváros útjain, beigazolódjon, hogy a magyar ipar is képes korszerű alacsonypadlós autóbuszok gyártására, valamint hogy az esetleges hibákat a tervezők a későbbiekben javítani tudják. Ilyenek voltak a túl magas kerekek fölötti dobogókon található ülések, a rossz helykihasználás, vagy a kapaszkodási lehetőségek kérdése. De akár az olyan banális elemeket is megemlítik, hogy egyértelműen megkülönböztethetőek-e a leszállásjelzők a vészjelzőktől.

Ugyanakkor hibába próbál ki újabbnál újabb járműveket a BKV, az autóbuszok életkora folyamatosan nő, jelenleg ez átlagosan 17 év. 23, de 26 éves Ikarusok is forgalomban vannak még, s a jelen kor követelményeinek megfelelő 150 alacsonypadlós Volvo, 32 használtan vásárolt Van Hool, illetve 114 szóló Ikarus busz is egyre öregszik.

„A BKV-nak jelenleg nincsen pénze új járművek vásárlására, de a felújítás sem jelenthet megoldást. Nem gondolom, hogy az önkormányzati választásokig bármi is változna, utána bárki is vezesse a várost, muszáj lesz lecserélni több mint ezer buszt, hogy ne omoljon össze a város tömegközlekedése.

Bukarest, Prága, Varsó is túl van saját buszbeszerzési programján, nincs elrendeltetve, hogy egy kelet-európai országban ilyen állapotú buszparknak kell lennie" - nyilatkozta a Heti Válasznak még júniusban Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.