Viszi az állam az agglomerációs közlekedést – elmagyarázzuk, mit jelent ez

/ 2016.01.14., csütörtök 16:03 /
Viszi az állam az agglomerációs közlekedést – elmagyarázzuk, mit jelent ez

Van, aki szerint ez Tarlós győzelme. Legfeljebb akkor, ha a pirruszi győzelem is győzelem.

Megegyezés született a fővárossal, jelentette be Lázár János a mai kormányinfón. A kormány elfogadja Tarlós István észrevételét, ami szerint csak azt kell a fővárosnak finanszíroznia, ami a feladata. Az agglomerációs közlekedéssel járó terheket ezért a kormány átveszi a Volán és a MÁV segítségével. A HÉV-vonalak átvételére is készen áll a kormány, ezeket valószínűleg a MÁV elővárosi közlekedési rendszerébe integrálják.

Ezzel vége az elmúlt hetek ideges, feszült nyilatkozatháborújának, egyre nyilvánosabbá váló pengeváltásainak. Lázár szokatlanul békülékeny volt, egyáltalán nem szólt vissza az elmúlt napokban a kormányt már nyílt sisakkal támadó, hátba szúrt késről, személyes csalódásokról beszélő főpolgármesternek. Ez is arra utal, hogy a meccsnek – legalábbis ennek a fejezetnek – vége.

Van, aki szerint Tarlós nyert. Nyilván így is lehet interpretálni a történteket, hiszen korábban valóban a főpolgármester ajánlotta fel a kormánynak az agglomerációs közlekedést – de csak azért, mert nem volt más választása. Ha egyszer a fővárosi önkormányzat nem kapott forrást a feladat ellátására, még jó, hogy felajánlották az átadását. Mi mást tehettek volna?

Egyszóval úgy győzelem ez, mint a kórházak, a gimnáziumok vagy a Dagály Fürdő átadása: pirruszi értelemben vett győzelem. Még néhány ilyen, és a fővárosi önkormányzatnak nem marad más dolga, mint bérlőket keresni az üresen kongó Bálnába és működtetni a Budapesti Történeti Múzeumot.

De a legkevésbé az érdekes ebben a végkifejletben, hogy „győzött-e” a főpolgármester. Akik nem győztek, azok az agglomerációs közlekedést használó utasok. A központosítás, az állami működtetés eddig nem hozott olyan eredményeket sem az oktatásban, sem az egészségügyben, ami alapján újabb nagy alrendszerekre kellene kiterjeszteni.

Különösen nem tűnik ilyen területnek a közösségi közlekedés, ahol sem a MÁV, sem a Volán nem biztosít jobb minőségű szolgáltatást, mint amit eddig a főváros a BKK-n keresztül megrendelt, illetve a HÉV-ek esetében ellátott. Aki arra kíváncsi, hogy milyen a MÁV elővárosi közlekedése, olvasgassa az utasok szünet nélkül, nap mint nap áradó panaszait a 10-es út Facebook-csoportban, amelynek tagjai a 44 milliárdért felújított esztergomi vasútvonalon próbálnának munkába, iskolába járni. Ha nem késnének a vonatok 50 perceket. Ha lenne elég kocsi. Ha stabilan működnének az új biztosítóberendezések.

Persze lehet, hogy a HÉV-ek esetében majd minden másként lesz, lesz összehangolt menetrend, fejlesztések, jobb szolgáltatás – reménykedni mindig lehet.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Egy 47 éves úszó miatt borult ki Hosszú Katinka

Shane Tusup vigasztalja Hosszú Katinkát, egy csaknem sírós fotón, amit az edző Facebook bejegyzéséhez csatolt. Most Gyurta Dániel volt edzőjével kerültek konfliktusba – egy 47 éves úszó edzésén folyik a vita.

Merkel bukik vagy Erdoğan? – ez itt a kérdés

Kétséges Recep Tayyip Erdoğan többsége a hatalmát bebetonozó népszavazáson, emiatt fontos neki a nyugati törökség szavazata. A török politikusok kiutasítása miatti bosszúként havi 15 ezer migráns zúdulhat Európára. De kinek a karrierjébe kerül mindez: Merkelébe vagy Erdoğanéba? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

László Zsolt: „Nekünk ki kell pusztulnunk”

Teljesíthetők-e Jézus tanításai ma, és egy nem hívő játszhat-e a szenvedéstörténetben? László Zsolt szerint erre is választ keres a Passió XXI. című előadás. A Radnóti Színház színészétől megkérdeztük azt is, dolgozna-e Vidnyánszky Attilával. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Kihátrálhat a kormány a multikat szorongató csomag mögül

A multik megszorongatására szolgáló tervektől a kis magyar boltok is pánikba estek, ami elgondolkoztatta a kormányt. A Góliátok és Dávidok versenyébe a világ több pontján próbál az állam beleszólni – a friss Heti Válaszban bemutatjuk, mekkora sikerrel.

Szeressük a kiegyezést! Történészvita a 150. évfordulón

Elárulták a kiegyezés tető alá hozói március 15-ét, vagy éppen megvalósították a céljait? Miért értékelődött fel Kádár alatt 1867? A kiegyezés 150. évfordulóján ifj. Bertényi Iván és Hermann Róbert történészeket kérdeztük. Interjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Nagy tülekedés volt Kocsis Zoltán székéért – ki kiért lobbizott?

Március 16-ával Hamar Zsolt vette át a Nemzeti Filharmonikusok vezetését. Az utóbbi időben főként külföldön dirigáló karmester mögött komoly erők mozdultak meg, hogy Kocsis Zoltán helyére léphessen, megelőzve a nemzetközi hírű Eötvös Pétert is. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.