Viszi az állam az agglomerációs közlekedést – elmagyarázzuk, mit jelent ez

/ 2016.01.14., csütörtök 16:03 /
Viszi az állam az agglomerációs közlekedést – elmagyarázzuk, mit jelent ez

Van, aki szerint ez Tarlós győzelme. Legfeljebb akkor, ha a pirruszi győzelem is győzelem.

Megegyezés született a fővárossal, jelentette be Lázár János a mai kormányinfón. A kormány elfogadja Tarlós István észrevételét, ami szerint csak azt kell a fővárosnak finanszíroznia, ami a feladata. Az agglomerációs közlekedéssel járó terheket ezért a kormány átveszi a Volán és a MÁV segítségével. A HÉV-vonalak átvételére is készen áll a kormány, ezeket valószínűleg a MÁV elővárosi közlekedési rendszerébe integrálják.

Ezzel vége az elmúlt hetek ideges, feszült nyilatkozatháborújának, egyre nyilvánosabbá váló pengeváltásainak. Lázár szokatlanul békülékeny volt, egyáltalán nem szólt vissza az elmúlt napokban a kormányt már nyílt sisakkal támadó, hátba szúrt késről, személyes csalódásokról beszélő főpolgármesternek. Ez is arra utal, hogy a meccsnek – legalábbis ennek a fejezetnek – vége.

Van, aki szerint Tarlós nyert. Nyilván így is lehet interpretálni a történteket, hiszen korábban valóban a főpolgármester ajánlotta fel a kormánynak az agglomerációs közlekedést – de csak azért, mert nem volt más választása. Ha egyszer a fővárosi önkormányzat nem kapott forrást a feladat ellátására, még jó, hogy felajánlották az átadását. Mi mást tehettek volna?

Egyszóval úgy győzelem ez, mint a kórházak, a gimnáziumok vagy a Dagály Fürdő átadása: pirruszi értelemben vett győzelem. Még néhány ilyen, és a fővárosi önkormányzatnak nem marad más dolga, mint bérlőket keresni az üresen kongó Bálnába és működtetni a Budapesti Történeti Múzeumot.

De a legkevésbé az érdekes ebben a végkifejletben, hogy „győzött-e” a főpolgármester. Akik nem győztek, azok az agglomerációs közlekedést használó utasok. A központosítás, az állami működtetés eddig nem hozott olyan eredményeket sem az oktatásban, sem az egészségügyben, ami alapján újabb nagy alrendszerekre kellene kiterjeszteni.

Különösen nem tűnik ilyen területnek a közösségi közlekedés, ahol sem a MÁV, sem a Volán nem biztosít jobb minőségű szolgáltatást, mint amit eddig a főváros a BKK-n keresztül megrendelt, illetve a HÉV-ek esetében ellátott. Aki arra kíváncsi, hogy milyen a MÁV elővárosi közlekedése, olvasgassa az utasok szünet nélkül, nap mint nap áradó panaszait a 10-es út Facebook-csoportban, amelynek tagjai a 44 milliárdért felújított esztergomi vasútvonalon próbálnának munkába, iskolába járni. Ha nem késnének a vonatok 50 perceket. Ha lenne elég kocsi. Ha stabilan működnének az új biztosítóberendezések.

Persze lehet, hogy a HÉV-ek esetében majd minden másként lesz, lesz összehangolt menetrend, fejlesztések, jobb szolgáltatás – reménykedni mindig lehet.

Rosta

Borbás Barna

Találkozunk 2016-ban!

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Bizonyíték: a szovjet katonák tömegesen erőszakoltak meg nőket

Hogyan lett Magyarországon ’48-ra annyi kommunista, hogy átvehették a hatalmat? Miként győzött vidéken harcok nélkül a forradalom? Hogyan kerültek kulcsszerepbe a „kommunistamentők”? Miért akasztották fel őket utóbb? Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnöke 1956-ról. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.

Kormánypárti abszurd: Semjén Zsolt hazaárulózza Navracsics Tibort

Váratlan nézeteltérés alakult ki a Fideszben: egyesek sátánoznak, mások eltartják maguktól a „Soros-tervet”. Azonban a valódi veszély nem a pénzember felől, hanem belülről fenyegeti Európát – egy konzervatív kiáltvány szerint eltűnik a kultúránk, ha nem születnek gyerekek. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

Kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól

Nem kis részben a dolgozók kifacsarásán alapuló humánpolitika okozta a Ryanair botrányos járattörlési hullámát, de a vállalat némi fizetésemeléssel kezelheti a belső feszültségeket. Közben kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól is. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mi történt az EAST ’56-os dalával?

Rosszulesett a zenekarnak, hogy az ’56-os forradalom tavalyi évfordulóján nem az EAST legendás dalát és klipjét vették elő, de megértik. Móczán Péter basszusgitárost, az együttes alapítóját, vezetőjét az október 23-i életműkoncertjük előtt kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.