Viszi az állam az agglomerációs közlekedést – elmagyarázzuk, mit jelent ez

/ 2016.01.14., csütörtök 16:03 /
Viszi az állam az agglomerációs közlekedést – elmagyarázzuk, mit jelent ez

Van, aki szerint ez Tarlós győzelme. Legfeljebb akkor, ha a pirruszi győzelem is győzelem.

Megegyezés született a fővárossal, jelentette be Lázár János a mai kormányinfón. A kormány elfogadja Tarlós István észrevételét, ami szerint csak azt kell a fővárosnak finanszíroznia, ami a feladata. Az agglomerációs közlekedéssel járó terheket ezért a kormány átveszi a Volán és a MÁV segítségével. A HÉV-vonalak átvételére is készen áll a kormány, ezeket valószínűleg a MÁV elővárosi közlekedési rendszerébe integrálják.

Ezzel vége az elmúlt hetek ideges, feszült nyilatkozatháborújának, egyre nyilvánosabbá váló pengeváltásainak. Lázár szokatlanul békülékeny volt, egyáltalán nem szólt vissza az elmúlt napokban a kormányt már nyílt sisakkal támadó, hátba szúrt késről, személyes csalódásokról beszélő főpolgármesternek. Ez is arra utal, hogy a meccsnek – legalábbis ennek a fejezetnek – vége.

Van, aki szerint Tarlós nyert. Nyilván így is lehet interpretálni a történteket, hiszen korábban valóban a főpolgármester ajánlotta fel a kormánynak az agglomerációs közlekedést – de csak azért, mert nem volt más választása. Ha egyszer a fővárosi önkormányzat nem kapott forrást a feladat ellátására, még jó, hogy felajánlották az átadását. Mi mást tehettek volna?

Egyszóval úgy győzelem ez, mint a kórházak, a gimnáziumok vagy a Dagály Fürdő átadása: pirruszi értelemben vett győzelem. Még néhány ilyen, és a fővárosi önkormányzatnak nem marad más dolga, mint bérlőket keresni az üresen kongó Bálnába és működtetni a Budapesti Történeti Múzeumot.

De a legkevésbé az érdekes ebben a végkifejletben, hogy „győzött-e” a főpolgármester. Akik nem győztek, azok az agglomerációs közlekedést használó utasok. A központosítás, az állami működtetés eddig nem hozott olyan eredményeket sem az oktatásban, sem az egészségügyben, ami alapján újabb nagy alrendszerekre kellene kiterjeszteni.

Különösen nem tűnik ilyen területnek a közösségi közlekedés, ahol sem a MÁV, sem a Volán nem biztosít jobb minőségű szolgáltatást, mint amit eddig a főváros a BKK-n keresztül megrendelt, illetve a HÉV-ek esetében ellátott. Aki arra kíváncsi, hogy milyen a MÁV elővárosi közlekedése, olvasgassa az utasok szünet nélkül, nap mint nap áradó panaszait a 10-es út Facebook-csoportban, amelynek tagjai a 44 milliárdért felújított esztergomi vasútvonalon próbálnának munkába, iskolába járni. Ha nem késnének a vonatok 50 perceket. Ha lenne elég kocsi. Ha stabilan működnének az új biztosítóberendezések.

Persze lehet, hogy a HÉV-ek esetében majd minden másként lesz, lesz összehangolt menetrend, fejlesztések, jobb szolgáltatás – reménykedni mindig lehet.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Koncertek téli szombat délutánokra

A Zuglói Filharmónia négy alkalmas Téli bérlete a nagy klasszikus zeneszerzőkön kívül (Haydn, Mozart, Beethoven, Bach) ritkábban hallott különlegességeket is műsorra tűz.

Budapesten a Bolsoj szólistái

Magyarországra érkeznek Oroszország legnagyobb és a világ legjelentősebb opera- és balettszínházának szólistái. December 12-én, hétfőn adnak koncertet az Erkel Színházban.

Török–Mráz: Vigyázzon a baloldal, a Jobbik éppen tőlük vesz el szavazókat!

A Fidesz-tábor túl stabil, a Jobbik a baloldalon és a bizonytalanok között keres és talál új vadászterületeket – ért egyet Mráz Ágoston Sámuel és Török Gábor. A Heti Válasz állandó elemzőpárosa a Vona Gábor elleni karaktergyilkossági kísérlet értelmetlenségéről, Donald Trump és Orbán Viktor ideológiai partnerségéről és az elitellenes forradalmakról. Páros interjú a csütörtöki lapszámban!

Miért ilyen rosszak a PISA-eredményeink?

Tovább hanyatlott a magyar oktatás színvonala – de a miértre nincsenek egyszerű válaszok. Az állam döntéseinek alig van hatása arra, mi történik a tantermek zárt ajtói mögött.