Viszi az állam az agglomerációs közlekedést – elmagyarázzuk, mit jelent ez

/ 2016.01.14., csütörtök 16:03 /
Viszi az állam az agglomerációs közlekedést – elmagyarázzuk, mit jelent ez

Van, aki szerint ez Tarlós győzelme. Legfeljebb akkor, ha a pirruszi győzelem is győzelem.

Megegyezés született a fővárossal, jelentette be Lázár János a mai kormányinfón. A kormány elfogadja Tarlós István észrevételét, ami szerint csak azt kell a fővárosnak finanszíroznia, ami a feladata. Az agglomerációs közlekedéssel járó terheket ezért a kormány átveszi a Volán és a MÁV segítségével. A HÉV-vonalak átvételére is készen áll a kormány, ezeket valószínűleg a MÁV elővárosi közlekedési rendszerébe integrálják.

Ezzel vége az elmúlt hetek ideges, feszült nyilatkozatháborújának, egyre nyilvánosabbá váló pengeváltásainak. Lázár szokatlanul békülékeny volt, egyáltalán nem szólt vissza az elmúlt napokban a kormányt már nyílt sisakkal támadó, hátba szúrt késről, személyes csalódásokról beszélő főpolgármesternek. Ez is arra utal, hogy a meccsnek – legalábbis ennek a fejezetnek – vége.

Van, aki szerint Tarlós nyert. Nyilván így is lehet interpretálni a történteket, hiszen korábban valóban a főpolgármester ajánlotta fel a kormánynak az agglomerációs közlekedést – de csak azért, mert nem volt más választása. Ha egyszer a fővárosi önkormányzat nem kapott forrást a feladat ellátására, még jó, hogy felajánlották az átadását. Mi mást tehettek volna?

Egyszóval úgy győzelem ez, mint a kórházak, a gimnáziumok vagy a Dagály Fürdő átadása: pirruszi értelemben vett győzelem. Még néhány ilyen, és a fővárosi önkormányzatnak nem marad más dolga, mint bérlőket keresni az üresen kongó Bálnába és működtetni a Budapesti Történeti Múzeumot.

De a legkevésbé az érdekes ebben a végkifejletben, hogy „győzött-e” a főpolgármester. Akik nem győztek, azok az agglomerációs közlekedést használó utasok. A központosítás, az állami működtetés eddig nem hozott olyan eredményeket sem az oktatásban, sem az egészségügyben, ami alapján újabb nagy alrendszerekre kellene kiterjeszteni.

Különösen nem tűnik ilyen területnek a közösségi közlekedés, ahol sem a MÁV, sem a Volán nem biztosít jobb minőségű szolgáltatást, mint amit eddig a főváros a BKK-n keresztül megrendelt, illetve a HÉV-ek esetében ellátott. Aki arra kíváncsi, hogy milyen a MÁV elővárosi közlekedése, olvasgassa az utasok szünet nélkül, nap mint nap áradó panaszait a 10-es út Facebook-csoportban, amelynek tagjai a 44 milliárdért felújított esztergomi vasútvonalon próbálnának munkába, iskolába járni. Ha nem késnének a vonatok 50 perceket. Ha lenne elég kocsi. Ha stabilan működnének az új biztosítóberendezések.

Persze lehet, hogy a HÉV-ek esetében majd minden másként lesz, lesz összehangolt menetrend, fejlesztések, jobb szolgáltatás – reménykedni mindig lehet.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ki gondolta volna? Nyíregyháza divatba jön

Aki a nyár végére még kirándulást tervez, Nyíregyházánál jobb úti célt nem is találhatna. Ott a sóstói fürdőkomplexum, a számtalan meglepetést tartogató állatpark, a Lego-gyár, és kezdődik a lenyűgözően gazdag programot kínáló VIDOR Fesztivál is. Részletek a friss Heti Válaszban.

Hogy lehet valaki egyszerre Vidnyánszky és Alföldi embere?

Egyszerre vezető színésze Vidnyánszky Attila Nemzeti Színházának és rendszeres szereplője Alföldi Róbert rendezéseinek. Fehér Tibort a szélesebb közönség mégis az RTL Klub Reggeli című műsorából ismerhette meg. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

A nyugati baloldal esete Venezuelával

A nyugati baloldal sokáig csodálattal tekintett Venezuelára, a Föld egyetlen országára, ahol a 21. században vágtak bele a nagy szocialista kísérletbe. De mi a válaszuk most, amikor a helyiek a világ legnagyobb olajtartaléka fölött halnak éhen és lincselik meg egymást? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.