Kult-túra

Heti ajánló - 2016.11.10.

/ 2016.11.09., szerda 17:31 /

Szívből szól

S. N.

Már kézbe venni is jó. Olyan a könyv tapintása, mint egy régi vászoné, és a tartalma is ilyen nemesen egyszerű: Kós Károly mesél Kalotaszegről. „Elmesélem azt, amit a szívem diktál róla, adom úgy, ahogy tudom ma: tökéletlenül, egyenetlenül, rendszertelenül, de szeretettel” – írta 1937-ben. Ennyi is elég lenne, de ez a teljesen egyedi könyv ennél sokkal több: személyes szálakkal átszőtt történelem, művelődéstörténet, nép- és földrajz, politika- és helytörténet. Megtudhatjuk, mitől oly különleges Kalotaszeg még a különleges erdélyi régión belül is.

Kós Károly: Kalotaszeg
Helikon Kiadó, 2016. Ára: 3499 Ft
*****


Fehér üresség

S. N.

A Magyar Művészeti Akadémia Pesti Vigadóban látható, Üresség című kiállítása válogatás a nyolcvanesztendős Molnár Sándor legutóbbi alkotói korszakából, a levegő-, üresség- vagy másképpen: halálképek közül, a fehér sorozatból. Mit jelent az üresség, a kiüresítés, a leegyszerűsödés az időskori művekben? Lemondást, aszkézist vagy kiteljesedést? Mi történik, amikor a külvilág tükrözését felváltja a befelé fordulás, a motívumok eltűnése? Ennek megértésében segít Rátóti Zoltán, aki Hamvas Béla műveiből olvas fel a kiállításon. Molnár az írót ismerte, mesterének tekintette.

Rátóti Zoltán estje Molnár Sándor kiállításán
Pesti Vigadó, november 14., 17 óra


Mindig ugyanúgy

Lukácsy György

Romantikus jazz, stáblista Windsor betűtípussal, elegáns-ironikus felütés: kezdődik az előadás. Egy olyan rendező, aki fél évszázada majd’ minden évben új filmet mutat be, aligha tartogat meglepetést. Ez a jó Woody Allen mostani bemutatójában. És ez a rossz is benne.

Megnyugtató ez a kiszámíthatóság, hiszen a mozifilmek nagy része harsány és csalódást keltő. Woody Allen ezzel szemben olyan, mint egy olasz hátvéd: ha éppen nem is lő gólt, a labdát mindig magabiztosan kezeli. Szeretik ezt a színészei is, ezért szegődnek mellé rendre a legnagyobb sztárok. Ezúttal is a jelen csillagai tűnnek fel a 30-as évek Hollywoodját és persze New Yorkját felidéző Café Societyben, és játsszák el rutinosan a szerelmi háromszög rájuk szabott csúcsát. Talán kár is részletezni: egy brooklyni zsidó fiú szerencsét próbál a nyugati parti nagymenő producer nagybácsinál, ám kiderül, hogy a villámkarrier lehetősége és a napfény csak elvakítja az embert. Hát még a nők! Kerti partik, glamour és érzelmesség minden mennyiségben – némi humorral az elviselhetőség kedvéért.

Az első filmekről szokás mondani, hogy mindent akarnak, s ettől rosszak. Woody Allennél inkább az a helyzet, hogy első filmjeiben mindent akart – és tudott is. Az Annie Hallig, legkésőbb az 1987-es A rádió aranykoráig nagyjából mindent el is mondott. De mintha ezen ő maga sem görcsölne. Azóta született pesszimista és könnyed darabjai sorából a Café Society sem lóg ki. Egy kicsit több alkotói erőfeszítést – drámát vagy humort – azért még a hűséges néző is el tudna viselni.

Café Society – Amerikai vígjáték, 96 perc
Rendezte: Woody Allen
Főbb szereplők: Kristen Stewart, Jesse Eisenberg, Steve Carell

***


Vivaldi másképp

S. N.

Vivaldi zenéje alkalmas kamarazenekari előadásokra, de képes arra is, hogy a szerző születése után több mint 300 évvel sportstadionokat töltsön meg. Persze ehhez nem elég a zenei virtuozitás, látványelemekkel és kortárs hangzással „dúsított” koncertshowra van szükség, amit a hamarosan hazánkba érkező Vivaldianno című produkció biztosít is, de a barokk zeneszerző izgalmas életével is kíváncsivá teheti a mai nézőt. A budapesti előadáson fellép az ismert kínai csellóművész, Tina Guo is.

Vivaldianno
Budapest Sportaréna, november 13.


Nézők és szerelmek

Sümegi Noémi

Virág Judit után Kieselbach Tamás galériája is közgyűjteményeket megszégyenítő színvonalú tárlatot rendezett. A kiállítást ráadásul jól szervezett Facebook-kampány kíséri, s a felfokozott érdeklődéshez a galéria jól alkalmazkodott.

A tárlat Nyáry Krisztián legújabb, Festői szerelmek című könyvéhez kapcsolódik, amelyben magyar festők lebilincselően izgalmas házasságaival, szerelmi életével ismerkedhetünk meg, sokkal mélyebb bepillantást nyerve a képzőművészek életébe és munkásságába, mint a korábbi, írókról szóló kötetekben. A megnyitón mutatták be a kiállítást rendező Molnos Péter Festők, múzsák, szerelmek című kötetét is; ő november 10-én és 12-én tart tárlatvezetést. A november 27-ig – ingyenesen – látható kiállításon mások mellett Ferenczy Károly, Csontváry Kosztka Tivadar, Berény Róbert, Derkovits Gyula, Vaszary János és Rippl-Rónai József alkotásai láthatók. Külön említést érdemel Berény Róbert Lány pamlagon macskával című képe és Márffy Ödön Csinszka-portréi. Ámos Imre és Anna Margit tragikus szerelmének külön termet szentelt a galéria.

Festők, múzsák, szerelmek – Kieselbach Galéria és Aukciósház
*****


Kattogó írógép, csapkodó kalapács

Kézdi Beáta

Tanúságtétel a műfaji meghatározás, és valóban, a darab végén az idős színészek – Voith Ági, Bodrogi Gyula, Csurka László, Dózsa László, Mécs Károly – által elmondott személyes történetek adják az este csúcspontját.

Az 1956-os forradalom utáni megtorlás legelső, egyetlen nyilvános peréről szóló előadásban egyszerre több színpadi történésre figyelhet a néző: emlékképek úsznak be, különböző szálak kapcsolódnak össze, ikonikus ’56-os történetek fűződnek a cselekménybe. Az írógép állandóan kattogó zaja, a bírósági kalapács szüntelen csapkodása, az ítéletek szinte folyamatos felolvasása a futószalagon kirótt büntetések embertelenségét, a megtorlás időszakának hangulatát adják vissza az Olekszandr Bilozub tervezte hatalmas aktatárolószekrény-díszletben. Izgalmas és felkavaró a kihallgató rendőrtiszt lelkiismeretének színpadon testet öltő alakja is. Waskovics Andrea és Bánsági Ildikó játéka szívbemarkoló, mellettük Bakos-Kiss Gábor elemi erővel hozza a hatalmat kiszolgáló kihallgató tisztet. Az előadás színdarabba oltott – izgalmas, ám kicsit hosszú – emlékműsor, de fontos, hogy megszületett.

Tóth Ilonka – Nemzeti Színház
Rendező: Vidnyánszky Attila
*****


A nők dicsérete

Sümegi Noémi

A nők viszik el a darabot, hát persze. Andrej felesége, Natasa (Hámori Gabriella), aki a kezdeti frusztráltság után tenyérbe mászó stílusban veszi át az irányítást a házban; Mása (Tenki Réka), aki a tépelődő Versenyin (Mácsai Pál) iránt érzett szerelmét kettejük helyett akarja lángra lobbantani; a párbaj utáni veszteség szomorúságába belebénuló Irina (Zsigmond Emőke); és mindenekelőtt a kikezdhetetlen tartású tanárnő, a mindenki helyett gürcölő Olga (Takács Nóra Diána). Miattuk érdemes megnézni az előadást.

Csehov: Három nővér – Örkény István Színház
Rendezte: Bagossy László
****

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Müller Péter Soós Imre tragédiájáról

Cannes-ban idén újravetítették a Körhinta című filmet, amelynek férfi főszereplője az 1956-os siker után néhány hónappal öngyilkos lett. Soós Imre tragédiáját Müller Péter írta meg Részeg józanok címmel. Nagyinterjúnk a szerzővel a csütörtöki Heti Válaszban.

Trumpra figyel a világ

Gyász Manchesterben, elégedetlenség és káosz Dél-Amerikában, Trump első elnöki útja -ez volt a hét képekben.

Bemutatjuk a Heti Válasz legidősebb olvasóját!

A hét e heti embere annyira szubjektív választás, hogy magyarázatra szorul. Pottyondy Zsófia május 18-án töltötte be a 104. életévét. Ő a Heti Válasz legrégebben fiatal előfizetője.

 „Már meg mer szólalni a műszaki értelmiség is”

A mérnökök sokáig féltek, hogy rájuk sütik a politizálás bélyegét, de ez változóban van – mondja Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnöki Kamara leköszönő elnöke, akit korrupcióról és a lefújt olimpiáról is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Szenzáció: eddig nem ismert Lechner-épületeket azonosítottak

A magyar építészettörténet legizgalmasabb alakjáról számos mű látott már napvilágot. A frissen megjelent Lechner összes című pompás kötet szerzői nem érték be a korábbi eredmények számbavételével, van olyan épület, amit először ők azonosítottak. Részletek a friss Heti Válaszban.