A cél egy, a tévé kettő

/ 2012.09.26., szerda 12:41 /

Az RTL II október 1-jei és a SuperTv2 november 2-i indulásával a hazai óriástévék történetének egyik legnagyobb vállalkozása veszi kezdetét. Kábelen imitált űrverseny, vagy a trendfordulók miatti kényszerpálya a fejlesztések erőltetése? Vizuális szemétlerakó vagy prémiumszolgáltatás épül?

A cinkotai hamvasztó és sírkert mellett, a 3-as út mentén olyan szép "Az élet szép". Ennyi!" - fűzte tovább az RTL II-t bevezető plakátkampány értelmezési lehetőségeit egy hozzászóló a Comment:com blogon. A fű zöldségére és más igazságokra építő minimálhirdetések nem éppen Magyarország ereje teljében levő piacvezető televízióját juttatják az ember eszébe. Sőt, a szlogenek mögé tekintve világos, hogy napjainkban új csatornát indítani nem feltétlenül diadalmas brandkiterjesztő hadművelet, inkább lépés az elvesztett nézők reménybeli visszaszerzése felé vezető kényszerpályán.

A fenti kijelentés persze nem csak az RTL II-re és az új Tv2-es termékként bemutatkozó SuperTv2-re igaz. Magyarországon csupán fáziskéséssel jelentkezik a tőlünk nyugatra már tapasztalt jelenség: az általános műsorszerkezettel dolgozó nagy televíziók térvesztése. "A kereskedelmi óriások nézettsége folyamatosan esik. Ezért ölnek pénzt a tulajdonosok kisebb tematikus, fókuszált adók indításába, melyeket portfóliókba illesztenek" - mondja lapunknak egy televíziós szakember. Íme, egy hazai példa a nézettség változására: az AGB szerint a Barátok közt című sorozatot 2005 áprilisában átlagosan bő hárommillióan, 2012 áprilisában már csak 2,3 millióan nézték. Noha arányaiban ennél jobban esett a földi sugárzású adók nézettsége, sokatmondó, hogy egy erős brandnek számító sorozat is százezreket veszített közönségéből.

Túl a csúcson

A tévépiaci fragmentáció miatt a Tv2-t tulajdonló németországi székhelyű, 13 európai országban jelen levő ProSiebenSat.1 konglomerátum és a luxemburgi RTL Group is a szűkebb nézőcsoportok felé fordult. Előbbi portfóliójába tartozik az elsősorban férfi közönséghez szóló PRO4 és a női FEM3 csatorna, utóbbihoz pedig az RTL Klub régi tartalmait újrahasznosító Cool és Prizma, a Film+ és a Film+2, az éppen megszűnő Reflektor című bulvártévé, valamint a Sorozat+ és a Muzsika TV.

Lapunknak a Tv2 és az RTL Klub vezetése is megerősíti, hogy a korábbi közönségarányok egy-egy csatornával napjainkban elérhetetlennek bizonyulnak. "Sokkal többet kell mutatnunk azért, hogy visszanyerjük azokat a nézőket, akiket elveszítettünk. Új stratégiát találtunk ki, és rengeteg munkát fektettünk a SuperTv2-be is" - vázolja Simon Zsolt, a Tv2 vezérigazgatója. Az RTL-programigazgató Kolosi Péter is erősen fogalmaz: "Túl vagyunk a csúcson, nem lehet már nagyobb nézőszámokat produkálni még akkor sem, ha a piac töredezése már lassul. Új módszerekre, új elérésre van szükség."


Gjoni is feleséget keres

Ezek után a kérdés csak az, hogy a most induló RTL II-vel és a SuperTv2- vel újabb Cool és PRO4 kerül-e képernyőre, vagy inkább a nagy csatornákat kívánják klónozni. "A SuperTv2 prémiumcsatorna lesz, általános szórakoztató tartalmakkal. A kereskedelmileg fontos 18-49-es korosztályhoz képest sokat "öregedett" a közönségünk, így a helyi gyártású műsorainkkal szeretnénk a fiatal nézőket visszaszerezni" - magyarázza a Heti Válasznak Simon Zsolt. Saját gyermekük bemutatásánál Kolosi Péter is "általános szórakoztatást" említ, ám szerinte koncepciójuk eltér a vetélytársétól. "Picit idősebb korosztályhoz szeretnénk szólni. Talán árnyalatnyival nőiesebb is lesz az RTL II, tehát nem az RTL Klub megkettőzéséről lesz szó" - mondja lapunknak.

"Új adót indítani a legjobb kitörés. Csaphatják a hírverést, miközben a műsoridőt jórészt a főadóra - a bukás rizikója miatt - ki nem engedett, másodvonalas saját műsorokkal és csomagban vásárolt, a tengerentúlon végig sem játszott sorozatokkal tölthetik meg" - véleményezi a kereskedelmi tévék lépését egy televíziós tanácsadó. Állítását akár az RTL II I love Gjoni című, Delhusa Gjon "elbenkődánielesedéséről" szóló trash reality-jével is illusztrálhatnánk, amely évek óta elkészült ugyan, adásba egy percre sem került. Kolosi Péter a kritikát azzal hárítja el, hogy a Delhusa-valóságshow éppen az RTL II indulására várt, vagyis szándékosan tartogatták az új adó induló műsorai közé.

Az Egyesült Államokban leszerepelt sorozatok átvételét Kolosi a csomagokra érvényes szerződésekkel magyarázza: "Ha a velünk szerződésben álló gyártó nyolc új sorozatot hoz ki, a szerződésem alapján pedig köteles vagyok ebből hármat átvenni, nem mondhatom, hogy nekem csak az egyik kell" - illusztrálja a helyzetet, majd hozzáteszi, hogy az amerikai bukás nem jelent automatikusan európai sikertelenséget. "Más az ízlés itthon, több példa is volt már, hogy olyasmi jött be, amiről odaát nem gondolták. Ám tény, hogy sokkal óvatosabban veszünk amerikai sorozatot, mert nem éri meg. Az új Dallas ebben kivétel" - mondja Kolosi Péter.

Mivel idén is jelentős, egyes előrejelzések szerint 20 százalékos csökkenés várható a honi tévés reklámpiacon, adódik a kérdés: hogyan lesznek nyereségesek az új csatornák? A nyáron közzétett 2011-es beszámolókból kiderül, hogy míg az RTL Klub tavaly 2,6 milliárd forintos nyereséget könyvelhetett el, a Tv2 8,94 milliárdos veszteséget mutatott, ráadásul nem ez volt az első rossz évük.

Maradj talpon!

A SuperTv2 körüli tájékoztatásból annyi világos, hogy Liptai Claudia munkahelye sem szorul sajnálatra: a ProSiebenSat.1 több milliárdot invesztált az újonnan induló adóba, Simon Zsolt szerint továbbá komoly előrelépést várnak a fizetős televíziópiacra (pay-Tv) tervezett portfólió erősítésétől. "A pay-Tv külön világ, ahol nem a nézőszám a legfontosabb, és ahol még sok lehetőség van terjeszkedésre" - vázolja terveiket a vezérigazgató.

A nehéz idők miatt a nyereség ellenére az RTL Klub is spórolásra kényszerült: részben anyagi okokból szűnt meg a Reggeli, a déli Híradó és a Fél 2 című műsor. Az RTL II indításánál is érvényesülnek takarékossági szempontok, hiszen az új csatorna a szintén RTL-csoportos Reflektor Tv helyén indul. Noha a magyar nyelvű tévés kínálat a piac méreteihez képest már így is nagy, az eddigi tendenciák alapján nem tűnne életszerűtlennek további RTL-es és Tv2-es vállalkozások indulása. Ezt Kolosi Péter a nagyobbik szereplő nevében egyelőre kizártnak tartja, Simon Zsolt viszont lát lehetőséget új csatornák indítására. Konkrétumokba nem ment bele - a ProSiebenSat.1 viszont korábban célozgatott egy úgynevezett "szépkorú" és egy tinicsatorna elindításának terveire.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.