A láda, ami miatt kiürült az Astoria

/ 2016.01.28., csütörtök 18:00 /
A láda, ami miatt kiürült az Astoria

A digitális fényképezés a panorámakészítés új korszakát hozta el. Bár a legtöbb amatőr fotós csak a „széles látószög” adta nagyot nézés lehetőségét aknázza ki, egyre több izgalmas vizuális kísérlet születik, amely kiaknázza az új technológia művészi lehetőségeit. Haris László fotográfus például a nemrég rendezett, Nézz körül! című kiállításának ferde és vízszintes panorámás kompozícióin azzal élt, hogy a több mint húsz felvételből összeillesztett képek egyes darabjait különböző időpontokban exponálta, s két exponálás között átrendezte a képen látható szereplőket (vagy mint az állatkerti önarcképen is megfigyelhető: önmagát).

Ezzel olyan képet hoz létre, amelyen a szereplők többször is feltűnnek, vagyis egy képen nem pusztán a valóság egyetlen pillanatát rögzíti, hanem mikrotörténeteket is elmesél. Egy székely paraszti udvarban készült felvételén például egy ló patkolásának története bontakozik ki. A kép azonban a több idejű rögzítésnek köszönhetően nemcsak narrálni képes, hanem a különböző exponálások miatt sajátos üzeneteket is létrehoz.

Teleki tér 3.

Fotó: Haris László

 

A Teleki tér egyik gangos bérházában készült képen például a lakóépület összes – alig tucatnyi – gyermekét láthatjuk úgy, hogy minden gyermek többször is feltűnik a körfolyosó különböző pontjain. A budapesti százéves házak ünnepére készült kép ezzel nem pusztán az épületbelsőt dokumentálja, hanem rámutat: milyen kevés gyermek él a lakásrengeteget magában foglaló épületben. Haris László digitálisan rögzíti a képeit, és az egyes felvételeket hézagmentesen illeszti össze, ráadásul a fényképezőgépet egy speciális panorámaállványra helyezi. Mindettől olyan illúziója támad a nézőnek, mintha egy valószerűtlenül nagylátószögű felvételt nézne.

Fotók: Sebestyén László

Sebestyén László fotográfus – a Heti Válasz képszerkesztője – másik technikát választott. A Budapest folyóirat januári számában és a Phoo Magazinban korábban megjelenő képeit nem digitális technikával, hanem camera obscurával készítette. A fényképezőgép őse egy objektív nélküli faláda, mindössze egy kis lyuk van rajta. E résen keresztül fény szűrődik a doboz belsejébe. A ládában lévő fényérzékeny papíron a beszűrődő fénynek köszönhetően leképeződik a valóság.

Ez a technika hosszú exponálási időt igényel, aminek köszönhetően a valóságban nem rögzített tárgyak – például autók –, a mozgásban lévő emberek vagy eltűnnek, vagy elmosódnak. Egy-egy képen ezért megjelennek szellemtárgyak, a szándékosan nem hézagmentes illesztés miatt pedig ugyanaz az épület többször is feltűnhet. Ettől válik sajátossá Sebestyén képein a VIII. kerületi Mikszáth tér, ahol általában a Pázmány egyetemistái töltik meg a kávézók teraszait. Vagy az Astoria, ahol néhány autó elsuhanó árnyképein kívül senkit sem látni a máskor zsúfolt járdákon. És emiatt kap különleges textúrát a Nyugati pályaudvar mögötti rozsdaövezetet mutató kép.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Egy 47 éves úszó miatt borult ki Hosszú Katinka

Shane Tusup vigasztalja Hosszú Katinkát, egy csaknem sírós fotón, amit az edző Facebook bejegyzéséhez csatolt. Most Gyurta Dániel volt edzőjével kerültek konfliktusba – egy 47 éves úszó edzésén folyik a vita.

Merkel bukik vagy Erdoğan? – ez itt a kérdés

Kétséges Recep Tayyip Erdoğan többsége a hatalmát bebetonozó népszavazáson, emiatt fontos neki a nyugati törökség szavazata. A török politikusok kiutasítása miatti bosszúként havi 15 ezer migráns zúdulhat Európára. De kinek a karrierjébe kerül mindez: Merkelébe vagy Erdoğanéba? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

László Zsolt: „Nekünk ki kell pusztulnunk”

Teljesíthetők-e Jézus tanításai ma, és egy nem hívő játszhat-e a szenvedéstörténetben? László Zsolt szerint erre is választ keres a Passió XXI. című előadás. A Radnóti Színház színészétől megkérdeztük azt is, dolgozna-e Vidnyánszky Attilával. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Kihátrálhat a kormány a multikat szorongató csomag mögül

A multik megszorongatására szolgáló tervektől a kis magyar boltok is pánikba estek, ami elgondolkoztatta a kormányt. A Góliátok és Dávidok versenyébe a világ több pontján próbál az állam beleszólni – a friss Heti Válaszban bemutatjuk, mekkora sikerrel.

Szeressük a kiegyezést! Történészvita a 150. évfordulón

Elárulták a kiegyezés tető alá hozói március 15-ét, vagy éppen megvalósították a céljait? Miért értékelődött fel Kádár alatt 1867? A kiegyezés 150. évfordulóján ifj. Bertényi Iván és Hermann Róbert történészeket kérdeztük. Interjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Nagy tülekedés volt Kocsis Zoltán székéért – ki kiért lobbizott?

Március 16-ával Hamar Zsolt vette át a Nemzeti Filharmonikusok vezetését. Az utóbbi időben főként külföldön dirigáló karmester mögött komoly erők mozdultak meg, hogy Kocsis Zoltán helyére léphessen, megelőzve a nemzetközi hírű Eötvös Pétert is. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.