A láda, ami miatt kiürült az Astoria

/ 2016.01.28., csütörtök 18:00 /
A láda, ami miatt kiürült az Astoria

A digitális fényképezés a panorámakészítés új korszakát hozta el. Bár a legtöbb amatőr fotós csak a „széles látószög” adta nagyot nézés lehetőségét aknázza ki, egyre több izgalmas vizuális kísérlet születik, amely kiaknázza az új technológia művészi lehetőségeit. Haris László fotográfus például a nemrég rendezett, Nézz körül! című kiállításának ferde és vízszintes panorámás kompozícióin azzal élt, hogy a több mint húsz felvételből összeillesztett képek egyes darabjait különböző időpontokban exponálta, s két exponálás között átrendezte a képen látható szereplőket (vagy mint az állatkerti önarcképen is megfigyelhető: önmagát).

Ezzel olyan képet hoz létre, amelyen a szereplők többször is feltűnnek, vagyis egy képen nem pusztán a valóság egyetlen pillanatát rögzíti, hanem mikrotörténeteket is elmesél. Egy székely paraszti udvarban készült felvételén például egy ló patkolásának története bontakozik ki. A kép azonban a több idejű rögzítésnek köszönhetően nemcsak narrálni képes, hanem a különböző exponálások miatt sajátos üzeneteket is létrehoz.

Teleki tér 3.

Fotó: Haris László

 

A Teleki tér egyik gangos bérházában készült képen például a lakóépület összes – alig tucatnyi – gyermekét láthatjuk úgy, hogy minden gyermek többször is feltűnik a körfolyosó különböző pontjain. A budapesti százéves házak ünnepére készült kép ezzel nem pusztán az épületbelsőt dokumentálja, hanem rámutat: milyen kevés gyermek él a lakásrengeteget magában foglaló épületben. Haris László digitálisan rögzíti a képeit, és az egyes felvételeket hézagmentesen illeszti össze, ráadásul a fényképezőgépet egy speciális panorámaállványra helyezi. Mindettől olyan illúziója támad a nézőnek, mintha egy valószerűtlenül nagylátószögű felvételt nézne.

Fotók: Sebestyén László

Sebestyén László fotográfus – a Heti Válasz képszerkesztője – másik technikát választott. A Budapest folyóirat januári számában és a Phoo Magazinban korábban megjelenő képeit nem digitális technikával, hanem camera obscurával készítette. A fényképezőgép őse egy objektív nélküli faláda, mindössze egy kis lyuk van rajta. E résen keresztül fény szűrődik a doboz belsejébe. A ládában lévő fényérzékeny papíron a beszűrődő fénynek köszönhetően leképeződik a valóság.

Ez a technika hosszú exponálási időt igényel, aminek köszönhetően a valóságban nem rögzített tárgyak – például autók –, a mozgásban lévő emberek vagy eltűnnek, vagy elmosódnak. Egy-egy képen ezért megjelennek szellemtárgyak, a szándékosan nem hézagmentes illesztés miatt pedig ugyanaz az épület többször is feltűnhet. Ettől válik sajátossá Sebestyén képein a VIII. kerületi Mikszáth tér, ahol általában a Pázmány egyetemistái töltik meg a kávézók teraszait. Vagy az Astoria, ahol néhány autó elsuhanó árnyképein kívül senkit sem látni a máskor zsúfolt járdákon. És emiatt kap különleges textúrát a Nyugati pályaudvar mögötti rozsdaövezetet mutató kép.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Itt a lúgos orvos megsemmisített ítéletének háttere

Sorozatban helyeznek hatályon kívül ítéleteket a bíróságok ahelyett, hogy pontot tennének az ügyek végére. Lúgos orvos, a röszkei terrorper és egy kegyvesztett milliárdos. Rendszerhiba? A csütörtöki Heti Válasz feltárja az okokat.

Itt a választási csodafegyver: Orbán-ellenes népfront jön?

A teljes ellenzéki összefogást előkészítő trükk vagy partizánakció Gulyás Márton választásireform-mozgalma? A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy a kampány nagy vitája lehet a rendszer igazságossága, amely a francia voksolás után váratlanul aktuális lett.

„Néha az én fejemben is megfordul, hogy végleg haza kellene költözni”

Véletlenül épp a nagyapa, Molnár Ferenc fényképe alatt ülünk le a Centrál kávéházban, hogy az édesapáról, Sárközi Györgyről szóló új könyvéről és írói terveiről beszélgessünk a Londonban élő Sárközi Mátyással. Nagyinterjú a csütörtöki Heti Válaszban a nyolcvanéves íróval, lapunk állandó szerzőjével.

Ezért nem fogad el állami pénzt a magyar magánszínház alapítója

A magyar színházi élet megkerülhetetlen szereplője lett az idén tízéves Orlai Produkciós Iroda. Ahogy a csütörtöki Heti Válaszból kiderül, Orlai Tibor a színházi világ csapkodó villámai között megy előre, s az általános panaszkodás közepette még a pénzt is előteremti.