A láda, ami miatt kiürült az Astoria

/ 2016.01.28., csütörtök 18:00 /
A láda, ami miatt kiürült az Astoria

A digitális fényképezés a panorámakészítés új korszakát hozta el. Bár a legtöbb amatőr fotós csak a „széles látószög” adta nagyot nézés lehetőségét aknázza ki, egyre több izgalmas vizuális kísérlet születik, amely kiaknázza az új technológia művészi lehetőségeit. Haris László fotográfus például a nemrég rendezett, Nézz körül! című kiállításának ferde és vízszintes panorámás kompozícióin azzal élt, hogy a több mint húsz felvételből összeillesztett képek egyes darabjait különböző időpontokban exponálta, s két exponálás között átrendezte a képen látható szereplőket (vagy mint az állatkerti önarcképen is megfigyelhető: önmagát).

Ezzel olyan képet hoz létre, amelyen a szereplők többször is feltűnnek, vagyis egy képen nem pusztán a valóság egyetlen pillanatát rögzíti, hanem mikrotörténeteket is elmesél. Egy székely paraszti udvarban készült felvételén például egy ló patkolásának története bontakozik ki. A kép azonban a több idejű rögzítésnek köszönhetően nemcsak narrálni képes, hanem a különböző exponálások miatt sajátos üzeneteket is létrehoz.

Teleki tér 3.

Fotó: Haris László

 

A Teleki tér egyik gangos bérházában készült képen például a lakóépület összes – alig tucatnyi – gyermekét láthatjuk úgy, hogy minden gyermek többször is feltűnik a körfolyosó különböző pontjain. A budapesti százéves házak ünnepére készült kép ezzel nem pusztán az épületbelsőt dokumentálja, hanem rámutat: milyen kevés gyermek él a lakásrengeteget magában foglaló épületben. Haris László digitálisan rögzíti a képeit, és az egyes felvételeket hézagmentesen illeszti össze, ráadásul a fényképezőgépet egy speciális panorámaállványra helyezi. Mindettől olyan illúziója támad a nézőnek, mintha egy valószerűtlenül nagylátószögű felvételt nézne.

Fotók: Sebestyén László

Sebestyén László fotográfus – a Heti Válasz képszerkesztője – másik technikát választott. A Budapest folyóirat januári számában és a Phoo Magazinban korábban megjelenő képeit nem digitális technikával, hanem camera obscurával készítette. A fényképezőgép őse egy objektív nélküli faláda, mindössze egy kis lyuk van rajta. E résen keresztül fény szűrődik a doboz belsejébe. A ládában lévő fényérzékeny papíron a beszűrődő fénynek köszönhetően leképeződik a valóság.

Ez a technika hosszú exponálási időt igényel, aminek köszönhetően a valóságban nem rögzített tárgyak – például autók –, a mozgásban lévő emberek vagy eltűnnek, vagy elmosódnak. Egy-egy képen ezért megjelennek szellemtárgyak, a szándékosan nem hézagmentes illesztés miatt pedig ugyanaz az épület többször is feltűnhet. Ettől válik sajátossá Sebestyén képein a VIII. kerületi Mikszáth tér, ahol általában a Pázmány egyetemistái töltik meg a kávézók teraszait. Vagy az Astoria, ahol néhány autó elsuhanó árnyképein kívül senkit sem látni a máskor zsúfolt járdákon. És emiatt kap különleges textúrát a Nyugati pályaudvar mögötti rozsdaövezetet mutató kép.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Török–Mráz: Vigyázzon a baloldal, a Jobbik éppen tőlük vesz el szavazókat!

A Fidesz-tábor túl stabil, a Jobbik a baloldalon és a bizonytalanok között keres és talál új vadászterületeket – ért egyet Mráz Ágoston Sámuel és Török Gábor. A Heti Válasz állandó elemzőpárosa a Vona Gábor elleni karaktergyilkossági kísérlet értelmetlenségéről, Donald Trump és Orbán Viktor ideológiai partnerségéről és az elitellenes forradalmakról. Páros interjú a csütörtöki lapszámban!

Az osztrák elit nyert másfél évet – aztán jön a Szabadságpárt?

Brüsszel, Bécs és Berlin fellélegezhet, nem lesz jobboldali radikális elnöke Ausztriának. Az osztrák elitnek így van még jó másfél éve, hogy kitalálja, hogyan akadályozza meg a Szabadságpárt hatalomra kerülését. A csütörtöki Heti Válaszból megtudhatja, mi áll a nem várt különbségű győzelem mögött.

Miért ilyen rosszak a PISA-eredményeink?

Tovább hanyatlott a magyar oktatás színvonala – de a miértre nincsenek egyszerű válaszok. Az állam döntéseinek alig van hatása arra, mi történik a tantermek zárt ajtói mögött.