A láda, ami miatt kiürült az Astoria

/ 2016.01.28., csütörtök 18:00 /
A láda, ami miatt kiürült az Astoria

A digitális fényképezés a panorámakészítés új korszakát hozta el. Bár a legtöbb amatőr fotós csak a „széles látószög” adta nagyot nézés lehetőségét aknázza ki, egyre több izgalmas vizuális kísérlet születik, amely kiaknázza az új technológia művészi lehetőségeit. Haris László fotográfus például a nemrég rendezett, Nézz körül! című kiállításának ferde és vízszintes panorámás kompozícióin azzal élt, hogy a több mint húsz felvételből összeillesztett képek egyes darabjait különböző időpontokban exponálta, s két exponálás között átrendezte a képen látható szereplőket (vagy mint az állatkerti önarcképen is megfigyelhető: önmagát).

Ezzel olyan képet hoz létre, amelyen a szereplők többször is feltűnnek, vagyis egy képen nem pusztán a valóság egyetlen pillanatát rögzíti, hanem mikrotörténeteket is elmesél. Egy székely paraszti udvarban készült felvételén például egy ló patkolásának története bontakozik ki. A kép azonban a több idejű rögzítésnek köszönhetően nemcsak narrálni képes, hanem a különböző exponálások miatt sajátos üzeneteket is létrehoz.

Teleki tér 3.

Fotó: Haris László

 

A Teleki tér egyik gangos bérházában készült képen például a lakóépület összes – alig tucatnyi – gyermekét láthatjuk úgy, hogy minden gyermek többször is feltűnik a körfolyosó különböző pontjain. A budapesti százéves házak ünnepére készült kép ezzel nem pusztán az épületbelsőt dokumentálja, hanem rámutat: milyen kevés gyermek él a lakásrengeteget magában foglaló épületben. Haris László digitálisan rögzíti a képeit, és az egyes felvételeket hézagmentesen illeszti össze, ráadásul a fényképezőgépet egy speciális panorámaállványra helyezi. Mindettől olyan illúziója támad a nézőnek, mintha egy valószerűtlenül nagylátószögű felvételt nézne.

Fotók: Sebestyén László

Sebestyén László fotográfus – a Heti Válasz képszerkesztője – másik technikát választott. A Budapest folyóirat januári számában és a Phoo Magazinban korábban megjelenő képeit nem digitális technikával, hanem camera obscurával készítette. A fényképezőgép őse egy objektív nélküli faláda, mindössze egy kis lyuk van rajta. E résen keresztül fény szűrődik a doboz belsejébe. A ládában lévő fényérzékeny papíron a beszűrődő fénynek köszönhetően leképeződik a valóság.

Ez a technika hosszú exponálási időt igényel, aminek köszönhetően a valóságban nem rögzített tárgyak – például autók –, a mozgásban lévő emberek vagy eltűnnek, vagy elmosódnak. Egy-egy képen ezért megjelennek szellemtárgyak, a szándékosan nem hézagmentes illesztés miatt pedig ugyanaz az épület többször is feltűnhet. Ettől válik sajátossá Sebestyén képein a VIII. kerületi Mikszáth tér, ahol általában a Pázmány egyetemistái töltik meg a kávézók teraszait. Vagy az Astoria, ahol néhány autó elsuhanó árnyképein kívül senkit sem látni a máskor zsúfolt járdákon. És emiatt kap különleges textúrát a Nyugati pályaudvar mögötti rozsdaövezetet mutató kép.

Rosta

Rosta legközelebb hétfőn 8 órától.

Lesz! Jössz?

Egy különleges löszfal tövében született a vajdasági Kishegyes fesztiválja: a páratlan hangulatú DombosFestet idén június 29. és július 3. között tartják.

Száll egy csapat a szélben

Hogy mi lesz a csoportelsőként továbbjutó magyar válogatottal? Ez az a kérdés, ugye, amelyet senki sem készített be az utazócsomagjába.

Gyurcsány szlovák terroristákkal fenyegetett – ők segítették?

A csütörtöki Heti Válaszban – kilenc év után – lehull a lepel a titkosszolgálati hátterű Egymásért Alapítvány ügyeiről. Ha a bíróságot is érdekelte volna az igazság, ma többet tudnánk Gyurcsány Ferenc „szlovák terroristáiról” és az MSZP finanszírozásáról.

Az ügy, amiben Orbán, Soros és Obama egyetért

Ritka az a pillanat, amikor Barack Obama és Orbán Viktor egyetért. De most mindketten a Brexit ellen kampányolnak: azt szeretnék, ha Nagy-Britannia továbbra is az EU tagja maradna. Még az elnökválasztási kampány cirkusza mellett is szokatlan érdeklődéssel figyelik Amerikában, hogy miként voksolnak a britek június 23-án. Brexit or Bremain? Mennek vagy maradnak?