A láda, ami miatt kiürült az Astoria

/ 2016.01.28., csütörtök 18:00 /
A láda, ami miatt kiürült az Astoria

A digitális fényképezés a panorámakészítés új korszakát hozta el. Bár a legtöbb amatőr fotós csak a „széles látószög” adta nagyot nézés lehetőségét aknázza ki, egyre több izgalmas vizuális kísérlet születik, amely kiaknázza az új technológia művészi lehetőségeit. Haris László fotográfus például a nemrég rendezett, Nézz körül! című kiállításának ferde és vízszintes panorámás kompozícióin azzal élt, hogy a több mint húsz felvételből összeillesztett képek egyes darabjait különböző időpontokban exponálta, s két exponálás között átrendezte a képen látható szereplőket (vagy mint az állatkerti önarcképen is megfigyelhető: önmagát).

Ezzel olyan képet hoz létre, amelyen a szereplők többször is feltűnnek, vagyis egy képen nem pusztán a valóság egyetlen pillanatát rögzíti, hanem mikrotörténeteket is elmesél. Egy székely paraszti udvarban készült felvételén például egy ló patkolásának története bontakozik ki. A kép azonban a több idejű rögzítésnek köszönhetően nemcsak narrálni képes, hanem a különböző exponálások miatt sajátos üzeneteket is létrehoz.

Teleki tér 3.

Fotó: Haris László

 

A Teleki tér egyik gangos bérházában készült képen például a lakóépület összes – alig tucatnyi – gyermekét láthatjuk úgy, hogy minden gyermek többször is feltűnik a körfolyosó különböző pontjain. A budapesti százéves házak ünnepére készült kép ezzel nem pusztán az épületbelsőt dokumentálja, hanem rámutat: milyen kevés gyermek él a lakásrengeteget magában foglaló épületben. Haris László digitálisan rögzíti a képeit, és az egyes felvételeket hézagmentesen illeszti össze, ráadásul a fényképezőgépet egy speciális panorámaállványra helyezi. Mindettől olyan illúziója támad a nézőnek, mintha egy valószerűtlenül nagylátószögű felvételt nézne.

Fotók: Sebestyén László

Sebestyén László fotográfus – a Heti Válasz képszerkesztője – másik technikát választott. A Budapest folyóirat januári számában és a Phoo Magazinban korábban megjelenő képeit nem digitális technikával, hanem camera obscurával készítette. A fényképezőgép őse egy objektív nélküli faláda, mindössze egy kis lyuk van rajta. E résen keresztül fény szűrődik a doboz belsejébe. A ládában lévő fényérzékeny papíron a beszűrődő fénynek köszönhetően leképeződik a valóság.

Ez a technika hosszú exponálási időt igényel, aminek köszönhetően a valóságban nem rögzített tárgyak – például autók –, a mozgásban lévő emberek vagy eltűnnek, vagy elmosódnak. Egy-egy képen ezért megjelennek szellemtárgyak, a szándékosan nem hézagmentes illesztés miatt pedig ugyanaz az épület többször is feltűnhet. Ettől válik sajátossá Sebestyén képein a VIII. kerületi Mikszáth tér, ahol általában a Pázmány egyetemistái töltik meg a kávézók teraszait. Vagy az Astoria, ahol néhány autó elsuhanó árnyképein kívül senkit sem látni a máskor zsúfolt járdákon. És emiatt kap különleges textúrát a Nyugati pályaudvar mögötti rozsdaövezetet mutató kép.

Rosta

Rosta legközelebb hétfőn 8 órától.

B, mint boksz? Nem: b, mint balett!

Alábbhagyott az utóbbi időben a balett iránti érdeklődés, kevesebb gyerek jelentkezik táncosnak, sokkal kisebb a merítés. Talán ez a produkció segít, hogy mindez megváltozzon.

Orbán választási csodafegyvere? Kiszámoltuk, amit még senki!

A kormányfő által megígért pénzek tizede sem érkezett meg a vidéki városokba, mégis alkalmas lehet választási csodafegyvernek, hogy a Fidesz megtartsa a megyeszékhelyek többségét. A csütörtöki Heti Válaszban kiszámoltuk, amit még senki: Orbán Viktor országjárása első évének mérlegét.

Bérczes László: „A táborok között, az árokban állok”

Ma mindenkinek mindenről határozott véleménye van, amit lehet, hogy a pártállása határoz meg, de lehet, hogy tudatlanságból fakad – mondja Bérczes László. A rendezővel az augusztus 2-án kezdődő Ördögkatlanról, a bezárt Bárka Színházról és a szekértáborok közötti árokban állásról is beszélgettünk a friss Heti Válaszban.

Emírnek szólította egymást két németországi muszlim terrorista

A hetvenes évek vörös terrorja óta nem volt ilyen szörnyű időszaka Németországnak, mint a múlt hét, amikor egymást érték a véres támadások. Noha a cselekmények háttere különböző, mindegyiknél előkerül a menekültkérdés, amely – mint a csütörtöki Heti Válaszból kiderül – már eddig is elképesztő indulatokat szabadított el.

Ez valódi meglepetés volt Orbán Viktortól

A külföldön rendszerint provinciális nacionalistának beállított Orbán Viktor meglepően föderalista megoldásokra tett javaslatot. Amint a csütörtöki Heti Válaszból kiderül, a kormányfő európai hadsereget és visegrádi parlamenti közgyűlést szeretne.

Juliette Binoche a Jameson Cinefesten

Az Oscar-díjas színésznő, Juliette Binoche lesz a Jameson CineFest – Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál megnyitójának sztárja: Magyarország nemzetközi filmfesztiválja az Arany Oroszlán-díjas remekmű, a Kék vetítésével kezdődik szeptember 9-én. Binoche különdíjat kap a fesztiválon és megemlékezik a film rendezőjéről, Krzysztof Kieslowskriól, a modern filmművészet egyik legjelentősebb alakjáról, aki éppen húsz éve hunyt el.