Az aktképek még a legkevésbé érdekesek...

/ 2016.02.25., csütörtök 20:00 /
8.	Az 1878-as Párizsi világkiállítás. (Azonosítatlan fotográfus felvétele.) Huszár Adolf gyűjteménye, MKE Ltsz. 2710-2

8. Az 1878-as Párizsi világkiállítás. (Azonosítatlan fotográfus felvétele.) Huszár Adolf gyűjteménye, MKE Ltsz. 2710-2

Tegnap tartottak sajtóbejárást a Képzőművészeti Egyetemen, ahol február 9-én nyílt kiállítás a 145 éves intézmény 400 fotográfiájából. Peternák Miklós tanszékvezető egyetemi tanár, a kiállítás kurátora és Majkó Katalin, a Könyvtár, Levéltár és Művészeti Gyűjtemény volt főigazgatója vezettek végig bennünket a tárlaton, amely csupán ízelítőt ad az egyetem eddig a nyilvánosság előtt be nem mutatott XIX. századi fényképgyűjteményéből.

A három teremben megrendezett kiállításban a felfedezés öröme a legnagyobb: a három tematikus egységbe – Tanulmányok természet után, Világfalu és Fotográfusok – Művészet és fényképészet – szervezett képek a teljes gyűjteményről próbálnak képet adni. A zsúfolt falak áttekintését olyan kortárs fényképek – az egyetem doktori iskolája hallgatóinak munkái – beillesztése teszik emészthetővé, amelyek a közel százötven éve készült fotográfiák egy-egy részletét emelik ki, vagy installációval mutatják be, hogy a régi felvételeken látható épületek méreteinek arányait.

A XIX. században ugyanis még nagy expozíciós idővel dolgoztak a fotográfusok, ami miatt a képen mozgó embereknek legfeljebb a szellemképeit láthatjuk. (Ez alól kivétel egy damaszkuszi árus, aki az exponálás néhány perce alatt mozdulatlanul ült egy árkádsor alatt.) Éppen ez a technika a kiállítás leginkább lenyűgöző része. A nagy mélységélességnek köszönhetően az épületképek egyszerűen lélegzetelállítók, és szinte minden részlet tűéles. (Aki Klösz György híres városfotóit szereti, nem fog csalódni az elődök kiállításon látható megoldásain.)

Bár a kiállításon számtalan izgalmas felvétel szerepel, talán a Huszár Adolf (1843–1885) gyűjteményéből előkerült alkotások és a francia Paul Félix Bonfils (1831–1885) egyiptomi, görögországi és kisázsiai fényképei a legszebbek.

Rosta

Szőnyi Szilárd

Rosta legközelebb hétfőn 8 órától.

Beleőrülni a Gucci táskába

Huszonöt éve jelent meg Bret Easton Ellis Amerikai psycho című kultregénye. Az akkoriban botrányos mű mára bevonult az irodalomtörténetbe, a főszereplő pedig a yuppie-nemzedék emblematikus figurájává vált. Nagyinterjú az amerikai íróval a friss Heti Válaszban.

Apádat és anyádat tartsd el! – a gyereknek kell fizetnie az idősotthont

Ha az idős szülők ellátásában magukra maradnak a családok, fair dolog-e bíróságon behajtani rajtuk a kényszerből választott idősotthoni ellátás költségét? Egy parlament előtt lévő törvényjavaslat elfogadása esetén tömegével indulhatnak ilyen perek. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Legközelebb tényleg jön a Szabadságpárt Ausztriában?

Történelmi vereség és történelmi győzelem. Az Európai Unióban kis híján Ausztriának lett elsőként szélsőjobbos elnöke, de végül elképesztő fordulatok után zöld államfővel teremtett precedenst. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Jobboldali felhasználókra hajt Zuckerberg

Politikai cenzúrával vádolják a legnagyobb közösségi oldalt, miután kiderült: nem algoritmus, hanem balosan elfogult egyetemisták szerkesztik a hírrovatot. Zuckerbergnek rosszul jött a botrány, mert kellenek a jobboldali felhasználók. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.