Divat határok nélkül

/ 2015.10.14., szerda 17:55 /

Idén is kihirdették a Gombold újra! designverseny győzteseit, ám adódik a kérdés: mire vitték az eddigi nyertesek? A kifutón látott darabok vajon visszaköszönnek-e a boltokban, a hétköznapi viseletekben?

Ötödször hirdette meg a Gombold újra! pályázatot a Design Terminál, csakhogy az idén először nem a Central European Fashion Days keretében, hanem Mercedes Benz Fashion Week Central Europe néven. Az autómárka ugyanis névadó szponzorként állt mögé, így az esemény és Budapest bekerült a nemzetközi divathetek naptárába. Ez azért mérföldkő, mert a divatszakemberek – az úgynevezett buyerek és a mérvadó magazinok képviselői – e naptár alapján tájékozódnak arról, hogy mi a következő úti cél. A buyerek tulajdonképpen kereskedők: a divatélet azon kulcsszereplői, akik felvásárolnak egy-egy nekik tetsző kollekciót, amit aztán egy külföldi üzletben – showroomban – értékesítenek. „A mi feladatunk többek között őket ebbe a régióba invitálni – mondja Borókai Fanni projektvezető –, és megmutatni, hogy itt milyen tehetségek vannak.”

Az idén hét ország divatszakemberei látogattak Budapestre: a hosszú távú cél az, hogy Budapest váljon a térség kreatív központjává. Ezért idén nemcsak a visegrádi négyek országaiból, hanem Szerbiából és Horvátországból is hívtak tervezőket, így a divatszakemberek hat országot reprezentáló felhozatalt láthattak egy időben, egy helyen. Míg ezen a rendezvényen olyan hazai és régiós öltözéktervezőknek biztosít divatbemutatót a Design Terminál, akik már évek óta sikeresen építik a márkájukat, a Gombold újra! pályázatnak köszönhetően a fiatal, pályakezdő tehetségek is kiugrási lehetőséget kapnak. Utóbbiak számára a megmérettetés fődíja – egy tízezer euró értékű, szakmai szolgáltatásokat tartalmazó vállalkozásösztönző csomag – megadhatja a lendületet egy önálló márka talpra állításához.

De mire vitték az eddigi nyertesek, mire elég a budapesti divathét nyújtotta „öt perc hírnév”? Kovács Ágnes hajtogatott technikával készülő, luxusminőségű bőrtáskáival – diplomamunka-kollekciójával – 2013-ban nyerte meg a Gombold újra! Newcomers kategóriáját. „Ennek révén sokan megismerték a nevem” – mondja a tervező, aki a győztes kollekció sikerének tulajdonítja azt is, hogy befektetőre talált. A Gombold újra! hozadékaként készülhetett el a márka arculata, logója, webshopja. Ennek köszönhető az is, hogy felfigyeltek rá a külföldi divatlapok, mivel a győztes táskákat a külföldi nagy dizájnoldalak is közölték. „Mivel ezek még mindig élnek, onnan újból és újból eltalálnak hozzánk” – mondja a tervező.

A budapesti divathetet záró szombati show-n felvonult kollekciójával DORA ABODI, az egyik legsikeresebb magyar brand, melybe a Széchenyi Tőkealap fektetett be. A tervező ruháit heti rendszerességgel viselik világsztárok a vörös szőnyeges eseményeken. „Két kollekcióval ezelőtt Lady Gaga választott egy darabot tőlünk, és ez lavinát indított el” – mondja Abodi Dóra. Sikerében az is szerepet játszik, hogy kollekciói leglátványosabb darabjai megtalálhatók egy olyan Los Angeles-i showroomban, ahonnan a hollywoodi sztárok stylistjai kérik el a ruhákat. „Tegnap kaptam a hírt, hogy legutóbb Rita Ora viselte egy koncerten egy arany űrinspirációs szettünket” – mondja Abodi. Bella Thorne, Hollywood fiatal üdvöskéje, vagy Dania Ramirez, a Devious Maids – Piszkos titkok és az X-men sztárja többször viselt már sorozatban is DORA ABODI-t.

A márka valószínűleg annak köszönheti sikereit, hogy erős víziója van – minden kollekció egy történetet mesél el. Pret-a-porter, haute couture és easy-to-wear, azaz kész viselettel, valamint kifutóra készült és utcai kollekcióval is rendelkezik, ám a tervező mégsem tud erős hazai piaci jelenlétet kiépíteni, mert ehhez hiányzik a kiskereskedelmi háttér. Mindenütt csak a multik – H&M, C&A, Zara – vannak jelen: nincs olyan, több száz négyzetméteres, esetleg többszintes üzletház itthon, amelyben hazai tervezők kollekcióira épülő részlegek lennének. „Nincsen olyan hazai kereskedelmi márka sem, mint amilyen Nagy-Britanniában a TopShop, amivel együtt lehetne működni” – mondja a tervező. A TopShop ugyanis időről időre feltörekvő dizájnerekkel dolgozik együtt – mint például Mary Katrantzou –, akik a hálózatnak elérhető árú kollekciókat terveznek.

A budapesti divathét apropóján évről évre felmerül a kérdés: mikor lesz külföldön is sikeres magyar konfekciómárka, mint például a lengyel Tatuum? „A Tatuum alapvetően streetwear márka – pontosít Abodi Dóra –, ehhez hasonlóan sikeres a magyar Retro Jeans vagy a Devergo, mely döntően plázákban árul, illetve a környező országokban is jelen van. A hazai dizájner brandeknek nem ez az útja: magasabbra pozicionált, igényes konfekciót vagy pret-a-porter-t kollekciókat készítenek, melyeknek itthon nem a plázákban, hanem a – sajnos nem létező – prémium üzletházakban vagy hazai tervezőkkel is foglalkozó multibrand butikokban és concept store-okban lenne a helyük.”

A Gombold újra! idei győztesei

BALOGH LUCA ENIKŐ – Design Terminal Díj
ESTER KUBISZ – Legjobb öltözéktervező kollekció
SOFYA SAMAREVA – Legjobb kiegészítő kollekció

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.