Film a botrányplakát mögött: megnéztük az új Kern-mozit

/ 2016.01.21., csütörtök 18:40 /

Aki emlékszik még a Sztracsatellára, A miniszter félrelépre vagy a debütáló Kern-lemezre (Lövölde tér), az aligha számít forradalmi változásra a színész-rendező új filmjében. A Sztracsatellához képest legalábbis kevés dolog változott: a remek Ragályi Elemér fényképez, Presser Gábor énekel, Eszenyi Enikő pedig kiabál. Új felismerés legfeljebb annyi akad: a melodráma időnként még mindig jobban áll a magyar filmnek, mint a happy end.

Régen volt ilyen tudatos marketingmunka magyar film mögött. Nem, nem a bárgyú plakátpolémiára utalok, a műbalhéra, ami Kern András felmutatott középső ujja körül kialakult, hanem a célkorosztály tökéletes meghatározására. Kérdés persze, mi legyen az ötvenen inneniekkel. Mennek majd moziba máskor?

A filmekhez kapcsolódó sajtóanyagokban a legritkább esetben találni érdemi információt, a Kern Andrással készült PR-interjú viszont rávilágít a rutinból filmezés csínjára-bínjára: „Az az érzésem, hogy talán tudok filmdialógust írni, jeleneteket kreálni, szituációkat teremteni, de egyáltalán nem tudok történetet kitalálni. Egyszer beszélgettem Vámos Miklóssal és megkérdeztem tőle, hogy nincs-e egy jó története? Millió története volt persze, nekem meg éppen ez tetszett meg.” Ez természetesen rendben is lenne, hiszen a szerzői alkotások mellett valóban szükség volna műfaji filmekre.

A botrányos plakát

A botrányos plakát

Bár ebben a tekintetben sem teljesen következetes a film, a vígjátéki hangvétel nagyjából a film felétől átcsap hamisítatlan közép-európai melodrámába. Olyanba, amilyet a 90-es években megszokhattunk. Elsősorban ezért határozható meg a célkorosztály meglehetős pontossággal. Akinek ez a hangulat ismerős, otthonosan bolyong majd Kern és Vámos univerzumában. Aki viszont a 90-es években sem szívlelte ezt a modort, vagy még nem is élt akkor, az bizony nagy valószínűséggel idegenkedni fog tőle. Ráadásul ez a műfajváltás önkényes döntésnek tűnik, mert a történet önmagában nem igényelné.

A sikeres orvos, aki megtudja, hogy halálos betegségben szenved, elhatározza, hogy megutáltatja magát a szeretteivel, nehogy túl nagy fájdalmat okozzon nekik hamarosan bekövetkező halálával. Ez az alaphelyzet felkínálna néhány dramaturgiai csavart, de Kern nem a könnyebb utat választja.

A fenti Kern-idézet viszont még egy tekintetben érdekes: a Gondolj rám! párbeszédei valóban nem kínosak, sőt időnként szellemesek. Kern András káromkodásai pedig remek ütemérzékről tanúskodnak. Merthogy a Gondolj rám! abban az értelemben szerzői film, hogy Kern András miatt nemcsak elviselhető, de kifejezetten szórakoztató is. Az ő játéka ad értelmet ennek a műfaji bukfencezésnek, talán neki egyedül lehet elhinni, hogy létezik még keserédes nosztalgia, ami nem kínos, egyszóval miatta szerethető.

Rosta

Borbás Barna

Találkozunk 2016-ban!

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Bizonyíték: a szovjet katonák tömegesen erőszakoltak meg nőket

Hogyan lett Magyarországon ’48-ra annyi kommunista, hogy átvehették a hatalmat? Miként győzött vidéken harcok nélkül a forradalom? Hogyan kerültek kulcsszerepbe a „kommunistamentők”? Miért akasztották fel őket utóbb? Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnöke 1956-ról. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.

Kormánypárti abszurd: Semjén Zsolt hazaárulózza Navracsics Tibort

Váratlan nézeteltérés alakult ki a Fideszben: egyesek sátánoznak, mások eltartják maguktól a „Soros-tervet”. Azonban a valódi veszély nem a pénzember felől, hanem belülről fenyegeti Európát – egy konzervatív kiáltvány szerint eltűnik a kultúránk, ha nem születnek gyerekek. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

Kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól

Nem kis részben a dolgozók kifacsarásán alapuló humánpolitika okozta a Ryanair botrányos járattörlési hullámát, de a vállalat némi fizetésemeléssel kezelheti a belső feszültségeket. Közben kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól is. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mi történt az EAST ’56-os dalával?

Rosszulesett a zenekarnak, hogy az ’56-os forradalom tavalyi évfordulóján nem az EAST legendás dalát és klipjét vették elő, de megértik. Móczán Péter basszusgitárost, az együttes alapítóját, vezetőjét az október 23-i életműkoncertjük előtt kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.