valasz.hu/kultura/leonard-bernstein-megirta-a-bevandorlok-romeo-es-juliajat-129163

http://valasz.hu/kultura/leonard-bernstein-megirta-a-bevandorlok-romeo-es-juliajat-129163

Meddig tart a CGI uralma a mozi felett?

/ 2014.09.12., péntek 11:25 /

Ön is elmúlt már 10 éves, és nem köti le az amerikai blockbuster filmek hihetetlen, óriási, lenyűgöző képi világa? Esetleg: idegesíti, hogy az – elvileg – élőszereplős játékfilmekben percenként felrobbanó városok/bolygók, beúszó fiktív lények és járművek nagyjából annyira hitelesek és természetesek, mint a kilencvenes évek végének számítógépesjáték-intrói?

Nagyon jó cikket közöl a CGI–nem CGI-vitáról a Cinefex blog. (CGI, vagyis Computer-Generated Imagery, „számítógépen alkotott kép”, a számítógépes trükköket jelenti.) Az amerikai filmes fórum a VFX (visual effects) ipar legmenőbb, legfoglalkoztatottabb figuráihoz intézett körkérdést.

Forgatási hangulat a XXI. században: díszletek, eszközök nélkül

Forgatási hangulat a XXI. században: díszletek, eszközök nélkül

Nagyjából húsz éve tart az amerikai mozi újabb forradalma. (Amúgy röhejes szó, mindig mindennek forradalma van a mobilkommunikációtól az online újságírásig, de most nem jutott jobb az eszembe.) A fotórealisztikus CGI a nyolcvanas évek végén jelent meg a filmiparban (A mélység titka, majd a Terminator 2.), de a Jurassic Park volt az első 1993-ban, ahol tényleg bonyolult felületeket, mozgásokat hoztak létre.

A technológia azóta szó szerint elszabadult. Bármit. Meg. Lehet. Csinálni. Teljes filmeket forgatnak blue boxban, digitális mozgásrögzítéssel. Nincsen olyan látvány, amit ne lehetne pótolni ügyes programok segítségével.

A Cinefex problémafelvetése teljesen jogos: ha ez a téma szóba kerül akár filmesek, akár „műértő” mozilátogatók között, borítékolhatóan elszabadulnak az indulatok. Ahogy a cikk írja: az erről szóló vitázás csak egy hajszállal biztonságosabb, mint kígyófészekbe nyúlni.

Ugyanis sok mozirajongónak sokszor már tele van a töke a CGI-jal, az éppen-hogy-valósággal. Egyik kedvenc példám erre a Hobbit. Komolyan vehetetlen. Nevetséges. Valami olyan elementáris giccs, hogy lefordulok a székről.

„A CG-technológiának volt 20 jó éve, hogy megvesse a lábát, és közben felnőtt egy generáció, aki már nem is tudja, hogyan néz ki a »valóság« a vásznon” – írja a Cinefexnek Steve Newburn, a Creature FX munkatársa. Ami pedig súlyosabb járulékos következmény, hogy – ahogy Newburn mondja – felnőtt egy rendező generáció is, akik egyszerűen már nem bírnak hagyományos technológiával dolgozni. Nincsen türelmük a practical VFX-hez (ez az „analóg” vizuális trükköket jelenti, vagyis a maketteket, maszkokat), mindent digital VFX-szel oldanak meg.

Nem meglepő Phil Tippet – aki a Jedi visszatértől a Jurassic Parkig számtalan „alapmű” practical VFX-felelőse volt – hozzászólása sem: „A filmgyártás jelenlegi módszerei azt diktálják, hogy töltsünk annyira kevés időt a forgatással, amennyire keveset csak lehet.” Tehát a számítógépes megoldás majdnem mindig olcsóbb. Nem kell stábot, alapanyagot, műhelyt és ráfordított időt kifizetni, csak néhány ügyes, sztahanovista programozót, meg egy légkondicionált számítógéptermet. Tippet és más szakértők is írják: a producerek hajtják a munkát, fogják a büdzsét. Nem filmkészítés megy, hanem szórakoztatóipar.

A Jurassic Park első részének Triceratopsát még megépítették. 1:1-es, mozgó makettben, ami óriási munka. Érdemes megnézni ezt a kisfilmet is.

A fenti tendenciák miatt is szólt nagyot a hír, amikor Colin Trevorrow, a Jurassic Park-reboot Jurassic World (melyet 2015-ben mutatnak be) rendezője bejelentette, hogy a filmet nem digitálisan rögzítik, hanem a 35 mm-es és 65 mm-es celluloidra. A twitteres bejelentés után követői az „időtlen moziélményt” ünnepelték. (A celluloidra forgatott film gazdagabb, mélyebb és részletesebb képet ad. Ez is drágább ma már, mint a digitális technológia.) A film ettől még lehet szar (feltehetően az is lesz), ám trendkijelölő erejű egy-egy ilyen döntés.

Később az új Star Wars-filmet jegyző J. J. Abrams is robbantotta a hírt: digitális alapanyag helyett igazi, 35 mm-es filmre forgatja a folytatást. Pedig a második (A klónok támadása) és a harmadik (A sith-ek bosszúja) Csillagok háborúja-epizód is digitálisan készült.

És most nézzünk rá erre a képre:

Star Wars 7. forog éppen

Star Wars 7. forog éppen

Ez a kémfotó tegnapelőtt került fel a netre a SW7 forgatásáról. J. J. Abrams stábja nem szégyell díszleteket használni! Költséges, macerás, időigényes díszleteket. Ahelyett, hogy bevonulna a blue box műterembe, aztán megrajzoltatná az egészet.

Lehet puffogni azon, hogy ócskák napjaink nagyköltségvetésű amerikai filmjei. Szerintem is nézhetetlen a többségük. Az viszont biztos, hogy óriási és folyamatos hatással vannak a vizuális kultúrára. Itthon, nálunk is. Vagyis nem mindegy, hogyan néznek ki; hogy kapkodó kamerával felvett, szanaszét animált játékintrókat nézünk-e, vagy olyan filmeket, amiknek van valamilyen valóság-szaguk, amik mögött felfedezhető – fogalmazzunk így – valós fizikai teljesítmény is.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.