Munkácsy Krisztusa
Nemrégiben - hála a vétetlennek - közel félórát tölthettem a debreceni Déri Múzeumban Munkácsy Mihály elsöprő erejű alkotásával, a Krisztus-trilógiával. Azért nem használok többes számot, mert a három gigantikus festmény, a Krisztus Pilátus előtt, az Ecce Homo és a Golgota megbonthatatlan egységet alkotó műként értelmezhető.
A szerencsés látogatókat - mások mellett - Beer Miklós katolikus, Fabiny Tamás evangélikus, Szabó István református püspök, Jelenits István piarista szerzetes kalauzolta vissza az időben, egészen Krisztus szenvedéstörténetének napjaiig. Az előadók - túl a művészettörténeti értékek bemutatásán - legfőképpen a festmények spirituális üzenetére koncentráltak. Arról beszéltek, hogy a Megváltó szenvedése mellett a képeken meg kell látnunk az embert, vagyis önmagunkat is, szembe kell néznünk önnön gyarlóságunkkal, fájdalmainkkal, esendőségünkkel, vétkes valóságunkkal.
Jézus szenvedéstörténete olyan zárt egységet, erőt és megváltást kínáló megbonthatatlan folyamat, amelyen nem fog az idő. Munkácsy Mihály ennek az időtlen történetnek három meghatározó erejű pillanatát rögzítette az óriási vásznakon. Aki megáll a Déri Múzeum Trilógiát bemutató termében, egészen biztosan érzi a festményekből áradó szüntelen spirituális erőt. Ehhez az érzéshez lehet kézzelfogható és hallatlanul értékes támasz, afféle intellektuális sorvezető a Luther Kiadó kötete.
Bár azt alig hiszem, hogy a festmények által létrehozott, tökéletesen telített szellemi térben bárki is kivonhatná magát Jézus Krisztus megváltó szeretete alól.
"Elvégeztetett" - Felekezeti tárlatvezetések Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiája előtt
LUTHER KIADÓ, BUDAPEST, 2013, 3200 Ft
Munkácsy Krisztusa