Ősi rítusok az idei MITEM-en
Jakut színházi előadás, szecsuáni opera, grúz Gorkij-darab is szerepel az idei MITEM Madách Nemzetközi Színházi Találkozó csemegéi között. A darabok többsége arra hívja a nézőt, hogy mozduljon ki a komfortzónájából.
Az idei III. MITEM Madách Nemzetközi Színházi Találkozó a Nemzeti Színházban április 11-24. között távoli világok felé nyit kaput: először láthat a közönség például jakut színházi előadást (Shakespeare Titus Andronicusának adaptációját hozzák Budapestre), de érkezik produkció Argentínából is (Gabriel Chamé, a Cirque Soleil bohóca jegyzi rendezőként az Othellót). Hallgathatunk autentikus szecsuáni operát és megnézhetünk egy – szintén autentikus – koreai sámánszertartást is, habár erre már alig lehet jegyet kapni.
Azzal a gesztussal, hogy a diákok 900 forintért nézhetnek meg egy előadást, a jövő szakmai közönségét remélik megszólítani a szervezők.
A mottó ezúttal: Kortársaink, a klasszikusok. A nyitónapon, A magyar költészet napján egy költői utcaszínházi előadással kínálják meg a közönséget: a Teatro Potlach Pino di Buduno vezette társulata Angyalok a város fölött című előadásába a kaposvári színinövendékek is bekapcsolódnak.
Megnyitó előtti előadás lesz a Galambos Péter rendezte Szeszélyes nyár, melyben a cseh könnyedség a magyar valósággal itatódik át.
A MITEM állandó témája, hogy miként lehet a színházi örökséget továbbadni, befogadva közben a legizgalmasabb színházi gondolatokat. Amikor a nemzeti színházak szerepét próbálják újrafogalmazni egy globalizálódó világban, jól jön a viszonyítás: hiszen csak úgy tudják mi meghatározni, hogy hol tart a Nemzeti Színház ma, ha látják, hogy hol tart a világ. Ebben a szellemben folytatódik az évről évre megrendezett, Nemzeti Színházak a XXI. században című kerekasztal-beszélgetés, amelybe az idén a szentpétervári, a belgrádi, a Buenos airesi, valamint az athéni nemzeti színház direktora kapcsolódik be. Stathis Livathinos egyébként az Íliász rövidített változatát állítja színre Budapesten.
A hamis hazafiságot állítja középpontba a Szerb Nemzeti Színház Jovan Sterija Popovic Hazafiak című drámájával. A nacionalizmus témakörét körüljáró darabot a szerbiai magyar nyelvű színjátszás fenegyereke, Urbán András állítja színpadra. A produkció az év előadása lett a szerb Nemzeti Színházban.
A fesztivál negyedik napján látható először magyar előadás, Zsótér Sándor rendezésében Brecht viszonylag keveset játszott Galilei című darabja, ami a tudós értelmiség felelősségét boncolgatja.
A budapesti Nemzeti Színház számára, úgy látszik, egyre fontosabba grúz kapcsolat: a Grúz Nemzeti Színház kiemelkedő alkotója, David Doiasvili ezúttal az Éjjeli menedékhelyet viszi színre. Annak ellenére hívták meg a darabot, hogy a repertoárban szerepel már egy feldolgozása ennek a műnek Viktor Rizsakov rendezésében – talán azért, mert Gorkij szövege különös értelmet nyer az értékeket felszámoló korunkban. Egyre égetőbb a kérdés: hogyan tudnánk újradefiniálni az embert, az emberséget.
A szentpétervári Alexandrinszkij színház Carlo Gozzi A holló című példázatát friss, modern, filozofikus felfogásban állítja színpadra
Ismét a MITEM vendége lesz Silviu Purcarete, aki ezúttal sajátos, látomásos szatíraként viszi színre a Gullivert, Swift életműve alapján.
A Sirály budapesti bemutatója a neves német rendező, Thomas Ostermaier rendezésében megelőzi a párizsi bemutatót.
A határon túli magyar társulatokat az idén is a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház képviseli, aki tavaly oly nagy sikert arattak A fösvény című előadásukkal. Az idén Shakespeare Vízkeresztjével készülnek.
A MITEM az idén arra biztat: lépjünk ki Európa központú gondolkodásunkból, merjünk nyitni távoli világok felé. Amikor ugyanis különleges látásmóddal szembesülünk, felismerhetjük: van még mit tanulnunk – hangzott el a színházi seregszemlét beharangozó sajtótájékoztatón. Mindenesetre az már látszik, hogy nem csak kipróbált, biztonságos előadásokkal kínálják meg a nézőket, hanem olyanokkal is, melyeknek tétje, kockázata van.
Aki kíváncsi az idei merítésre, nem árt, ha mihamarabb jegyet vált valamelyik kiszemelt előadásra, hiszen a kistermi bemutatók némelyikére már minden jegy elkelt. Hét előadást ismételnek ugyan, de a darabok többségét csak egyszer mutatják be.