Ősi rítusok az idei MITEM-en

/ 2016.03.01., kedd 17:48 /

Jakut színházi előadás, szecsuáni opera, grúz Gorkij-darab is szerepel az idei MITEM Madách Nemzetközi Színházi Találkozó csemegéi között. A darabok többsége arra hívja a nézőt, hogy mozduljon ki a komfortzónájából.

Az idei III. MITEM Madách Nemzetközi Színházi Találkozó a Nemzeti Színházban április 11-24. között távoli világok felé nyit kaput: először láthat a közönség például jakut színházi előadást (Shakespeare Titus Andronicusának adaptációját hozzák Budapestre), de érkezik produkció Argentínából is (Gabriel Chamé, a Cirque Soleil bohóca jegyzi rendezőként az Othellót). Hallgathatunk autentikus szecsuáni operát és megnézhetünk egy – szintén autentikus – koreai sámánszertartást is, habár erre már alig lehet jegyet kapni.

Azzal a gesztussal, hogy a diákok 900 forintért nézhetnek meg egy előadást, a jövő szakmai közönségét remélik megszólítani a szervezők.

A mottó ezúttal: Kortársaink, a klasszikusok. A nyitónapon, A magyar költészet napján egy költői utcaszínházi előadással kínálják meg a közönséget: a Teatro Potlach Pino di Buduno vezette társulata Angyalok a város fölött című előadásába a kaposvári színinövendékek is bekapcsolódnak.

Megnyitó előtti előadás lesz a Galambos Péter rendezte Szeszélyes nyár, melyben a cseh könnyedség a magyar valósággal itatódik át.

A MITEM állandó témája, hogy miként lehet a színházi örökséget továbbadni, befogadva közben a legizgalmasabb színházi gondolatokat. Amikor a nemzeti színházak szerepét próbálják újrafogalmazni egy globalizálódó világban, jól jön a viszonyítás: hiszen csak úgy tudják mi meghatározni, hogy hol tart a Nemzeti Színház ma, ha látják, hogy hol tart a világ. Ebben a szellemben folytatódik az évről évre megrendezett, Nemzeti Színházak a XXI. században című kerekasztal-beszélgetés, amelybe az idén a szentpétervári, a belgrádi, a Buenos airesi, valamint az athéni nemzeti színház direktora kapcsolódik be. Stathis Livathinos egyébként az Íliász rövidített változatát állítja színre Budapesten.

A hamis hazafiságot állítja középpontba a Szerb Nemzeti Színház Jovan Sterija Popovic Hazafiak című drámájával. A nacionalizmus témakörét körüljáró darabot a szerbiai magyar nyelvű színjátszás fenegyereke, Urbán András állítja színpadra. A produkció az év előadása lett a szerb Nemzeti Színházban.

A fesztivál negyedik napján látható először magyar előadás, Zsótér Sándor rendezésében Brecht viszonylag keveset játszott Galilei című darabja, ami a tudós értelmiség felelősségét boncolgatja.

A budapesti Nemzeti Színház számára, úgy látszik, egyre fontosabba grúz kapcsolat: a Grúz Nemzeti Színház kiemelkedő alkotója, David Doiasvili ezúttal az Éjjeli menedékhelyet viszi színre. Annak ellenére hívták meg a darabot, hogy a repertoárban szerepel már egy feldolgozása ennek a műnek Viktor Rizsakov rendezésében – talán azért, mert Gorkij szövege különös értelmet nyer az értékeket felszámoló korunkban. Egyre égetőbb a kérdés: hogyan tudnánk újradefiniálni az embert, az emberséget.

A szentpétervári Alexandrinszkij színház Carlo Gozzi A holló című példázatát friss, modern, filozofikus felfogásban állítja színpadra

Ismét a MITEM vendége lesz Silviu Purcarete, aki ezúttal sajátos, látomásos szatíraként viszi színre a Gullivert, Swift életműve alapján.

A Sirály budapesti bemutatója a neves német rendező, Thomas Ostermaier rendezésében megelőzi a párizsi bemutatót.

A határon túli magyar társulatokat az idén is a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház képviseli, aki tavaly oly nagy sikert arattak A fösvény című előadásukkal. Az idén Shakespeare Vízkeresztjével készülnek.

A MITEM az idén arra biztat: lépjünk ki Európa központú gondolkodásunkból, merjünk nyitni távoli világok felé. Amikor ugyanis különleges látásmóddal szembesülünk, felismerhetjük: van még mit tanulnunk – hangzott el a színházi seregszemlét beharangozó sajtótájékoztatón. Mindenesetre az már látszik, hogy nem csak kipróbált, biztonságos előadásokkal kínálják meg a nézőket, hanem olyanokkal is, melyeknek tétje, kockázata van.

Aki kíváncsi az idei merítésre, nem árt, ha mihamarabb jegyet vált valamelyik kiszemelt előadásra, hiszen a kistermi bemutatók némelyikére már minden jegy elkelt. Hét előadást ismételnek ugyan, de a darabok többségét csak egyszer mutatják be.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ünnepel a Magyar Filmadatbázis

Két éve startolt el a legnagyobb hazai filmadatbázis, a Mafab.hu azzal a céllal, hogy egy közösségként fogja össze a hazai filmrajongókat.

Kortársunk, Jézus Krisztus

Profi színházi előadás, gyülekezeti közösségi játék, rockoratorikus, illetve rockzenén alapuló produkciók: húsvét közeledtével megnéztük, milyen múlt- és jelenbeli passiójátékok készültek, s hogy melyik mit üzen a ma emberének. Részletek a friss Heti Válaszban.

Merkel bukik vagy Erdoğan? – ez itt a kérdés

Kétséges Recep Tayyip Erdoğan többsége a hatalmát bebetonozó népszavazáson, emiatt fontos neki a nyugati törökség szavazata. A török politikusok kiutasítása miatti bosszúként havi 15 ezer migráns zúdulhat Európára. De kinek a karrierjébe kerül mindez: Merkelébe vagy Erdoğanéba? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

László Zsolt: „Nekünk ki kell pusztulnunk”

Teljesíthetők-e Jézus tanításai ma, és egy nem hívő játszhat-e a szenvedéstörténetben? László Zsolt szerint erre is választ keres a Passió XXI. című előadás. A Radnóti Színház színészétől megkérdeztük azt is, dolgozna-e Vidnyánszky Attilával. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Kihátrálhat a kormány a multikat szorongató csomag mögül

A multik megszorongatására szolgáló tervektől a kis magyar boltok is pánikba estek, ami elgondolkoztatta a kormányt. A Góliátok és Dávidok versenyébe a világ több pontján próbál az állam beleszólni – a friss Heti Válaszban bemutatjuk, mekkora sikerrel.

Szeressük a kiegyezést! Történészvita a 150. évfordulón

Elárulták a kiegyezés tető alá hozói március 15-ét, vagy éppen megvalósították a céljait? Miért értékelődött fel Kádár alatt 1867? A kiegyezés 150. évfordulóján ifj. Bertényi Iván és Hermann Róbert történészeket kérdeztük. Interjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.