Sokan meglepődtek, de Cseke Péter a legboldogabb

/ 2016.03.11., péntek 14:14 /
Sokan meglepődtek, de Cseke Péter a legboldogabb

A héten derült ki, mely előadások és színházak „az elmúlt évad legjobbjai”, azaz kik kerültek be a június 9. és 18. között zajló Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramjába. A kecskeméti Katona József Színház az egyetlen, amely két előadással versenyezhet. Cseke Péter igazgatót kérdeztük a rég várt sikerről.

A kedden napvilágot látott 2016-os POSZT-versenyprogram a legtöbbeket elégedettséggel töltötte el. A válogatásra még a politikai korrektség harcosainak sem lehet egy szava sem; ez egyszerre meglepő és örömteli, ugyanis ritka helyzet az, amikor a megosztott színházi világ szinte összes fontos rendezője helyet kap, és az elmúlt évad valóban nagy súlyú előadásai mutathatják meg magukat a nyári találkozón. Az egyik legvidámabb színházigazgató most minden bizonnyal Cseke Péter, mivel a Kecskeméti Katona József Színház már évek óta nem szerepelt a versenyben, idén azonban két előadással is megméretteti magát. A színházigazgatót a két előadásról és a POSZT-ról kérdeztük.

Mi volt az első gondolata, mikor megtudta, hogy két előadással is bekerültek a versenyprogramba? Volt már ilyen Kecskemét életében?

Épp egy tárgyaláson voltam, mikor felhívtak, és majdnem kinyomtam a telefont, de miután meghallottam a hírt, már csak az járt a fejemben, hogy minél előbb tudjak gratulálni a két rendezőnek, és a színészeknek, akiknek az előadását beválasztották. Nagyon boldog vagyok, mert ilyen még nem volt a kecskeméti színház életében, sem az én vezetésem alatt, sem korábban.

Voltak, akik hiányolták az elmúlt években a színház jelenlétét a találkozóról. Mikor volt utoljára Kecskemét a POSZT-on?

2012-ben voltunk utoljára, a Bánk bánnal, Pécsett. Akkor el is hoztuk a legjobb dramaturgnak járó elismerést. Szabó Borit akkor arra kértem meg, hogy porolja le, értelmezze, hozza közelebb a beszélt nyelvhez Katona József művét, és ennek nagy sikere volt.

A Macska a forró bádogtetőn című darab a kecskeméti Katona József Színház előadásában

Fotó: Walter Péter

Miért tartják fontosnak ezen a találkozón a részvételt?

Aki bejut a POSZT-ra, nagyon örül, aki nem, az kicsit szomorkodik, de aztán jön a következő év, és vele majd az új lehetőség. Nekünk is volt olyan évünk, amikor azt éreztem, hogy simán bekerülhettünk volna a programba. De nem szomorkodtam, mivel a Vidéki Színházak Fesztiválján mindig elhoztunk egy-egy nagyobb díjat. A mostani POSZT-ra való beválogatás azonban tényleg igen komoly elismerése a Kecskeméten folyó művészi munkának. Jó érzés, hogy két előadással is versenyezhetünk.

Sok vita volt a találkozó körül. Miért fontos ön szerint a POSZT?

Nyilvánvalóan fontos egy ilyen országos találkozó, és az is tény, hogy meg kell újulnia. Szerintem a versenyprogramnak nem az eltelt év keresztmetszetének kell lennie, hanem azokat a produkciókat kell kiválasztani, amelyek újat mutatnak, innovatívak, és akár a színház darabválasztásában, akár színészi alakításban, rendezésben, értelmezésben egyetemeset tudnak felmutatni.

Az idei POSZT válogatói:

Kiss B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes

Sólyom András filmrendező

Két Tennessee Williams-darab, sőt egy Arthur Miller is bekerült idén a versenyprogramba. Mit tudnak ezek a szerzők, darabok, hogy még mindig ekkora a sikerük, annak ellenére, hogy sokan idejétmúltnak tartják a világukat, problémafelvetéseiket?

Shakespeare és a görög drámák még régebbiek, mégis aktuálisak tudnak lenni. Egy sors, egy életvitel, vagy maga a színészi hitelesség is azzá tehet egy-egy előadást. Az említett szerzők drámái nagy emberi történetek, mondhatni, nagy mesék. Sorsválasztó kérdésekre adnak úgy választ, ahogy esetleg mi magunk nem tudnánk, vagy fel sem tesszük a kérdést. A darabok által egy kicsit így olyan, mintha mi is feltettük volna. Az ilyen történeteket szeretik a nézők, mert vagy magukat látják bele, vagy a szomszédjukat, barátjukat. Ezeket a kérdéseket pedig a mai színháznak fel kell tennie, és legjobb esetben még válaszolnia is kell rá. Csak ettől tud korszerű lenni, nem pedig attól, hogy Hamlet motorbiciklin érkezik a színpadra.

Zsótér Sándor nem először rendez Kecskeméten. Különleges stílusát – a szakma mellett – Kecskemét is jól fogadja?

Zsótér már harmadszor rendez nálunk, szereti a társulatot, és a színészek, a közönség is szereti őt. Sosem értettem egyet azzal a gondolkodással, hogy a színházban csak szórakoztatni kell a nézőket, mert csak arra kíváncsiak. Az igazán jó előadásokra vevő a közönség, Kecskemét pedig különösen. Októberben lesz 120 éves a kecskeméti színház. A közönségünk szeret nevetni, tanulni és okulni az előadásokból, Zsótér pedig ebben segít, óriási sikere van. Nem tudjuk annyit játszani a Macska a forró bádogtetőnt, amennyiszer a nézők szeretnék. Mindig teltház.

A következő előadások kerültek be a versenyprogramba:

Don Quijote – Nemzeti Színház, Budapest (Írta: Verebes Ernő – Cervantes, rendezte: Vidnyánszky Attila),

Túl zajos magány – Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza (Írta: Bohumil Hrabal, rendezte: Ivo Krobot),

A vágy villamosa – Nemzeti Színház, Pécs (Írta: Tennessee Williams, rendezte: Rázga Miklós),

Lear király – Radnóti Miklós Színház, Budapest (Írta: William Shakespeare, rendezte: Alföldi Róbert),

Istenítélet (A salemi boszorkányok) – Vígszínház, Budapest (Írta: Arthur Miller, rendezte: Mohácsi János),

A Bernhardi-ügy – Örkény István Színház, Budapest (Írta: Arthur Schnitzler, rendezte: Ascher Tamás),

12 dühös ember – Székesfehérvári Vörösmarty Színház (Írta: Reginal Rose, rendezte: Cserhalmi György).

A kamarateremben:

Az olaszliszkai – Katona József Színház, Budapest (Írta: Borbély Szilárd, rendezte: Máté Gábor),

Lilomfi – Latinovits Zoltán Színház, Budaörs (Írta: Szigligeti Ede – Vecsei H. Miklós – Kovács Adrián, rendezte: ifj. Vidnyánszky Attila),

A gát – Csiky Gergely Színház, Kaposvár és Nemzeti Színház, Budapest (Írta: Conor McPherson, rendezte: Bérczes László),

Vízkereszt, vagy amire vágytok - Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy (Írta: William Shakespeare, rendezte: Bocsárdi László),

Tóték – Katona József Színház, Kecskemét (Írta: Örkény István, rendezte Rusznyák Gábor),

Piszkavas – Harmadik Színház, Pécs (Írta: Martin McDonagh, rendezte: Vincze János),

Tartuffe – Jászai Mari Színház, Tatabánya (Írta: Molière, rendezte: Szikszai Rémusz),

Macska a forró bádogtetőn – Katona József Színház, Kecskemét (Írta: Tennessee Williams, rendezte: Zsótér Sándor),

A te országod – Forte Társulat (Írta: Tar Sándor – Keresztury Tibor, rendezte: Horváth Csaba).

 

Rosta

Borbás Barna

Találkozunk 2016-ban!

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Bizonyíték: a szovjet katonák tömegesen erőszakoltak meg nőket

Hogyan lett Magyarországon ’48-ra annyi kommunista, hogy átvehették a hatalmat? Miként győzött vidéken harcok nélkül a forradalom? Hogyan kerültek kulcsszerepbe a „kommunistamentők”? Miért akasztották fel őket utóbb? Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnöke 1956-ról. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.

Kormánypárti abszurd: Semjén Zsolt hazaárulózza Navracsics Tibort

Váratlan nézeteltérés alakult ki a Fideszben: egyesek sátánoznak, mások eltartják maguktól a „Soros-tervet”. Azonban a valódi veszély nem a pénzember felől, hanem belülről fenyegeti Európát – egy konzervatív kiáltvány szerint eltűnik a kultúránk, ha nem születnek gyerekek. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

Kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól

Nem kis részben a dolgozók kifacsarásán alapuló humánpolitika okozta a Ryanair botrányos járattörlési hullámát, de a vállalat némi fizetésemeléssel kezelheti a belső feszültségeket. Közben kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól is. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mi történt az EAST ’56-os dalával?

Rosszulesett a zenekarnak, hogy az ’56-os forradalom tavalyi évfordulóján nem az EAST legendás dalát és klipjét vették elő, de megértik. Móczán Péter basszusgitárost, az együttes alapítóját, vezetőjét az október 23-i életműkoncertjük előtt kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.