Sokan meglepődtek, de Cseke Péter a legboldogabb

/ 2016.03.11., péntek 14:14 /
Sokan meglepődtek, de Cseke Péter a legboldogabb

A héten derült ki, mely előadások és színházak „az elmúlt évad legjobbjai”, azaz kik kerültek be a június 9. és 18. között zajló Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramjába. A kecskeméti Katona József Színház az egyetlen, amely két előadással versenyezhet. Cseke Péter igazgatót kérdeztük a rég várt sikerről.

A kedden napvilágot látott 2016-os POSZT-versenyprogram a legtöbbeket elégedettséggel töltötte el. A válogatásra még a politikai korrektség harcosainak sem lehet egy szava sem; ez egyszerre meglepő és örömteli, ugyanis ritka helyzet az, amikor a megosztott színházi világ szinte összes fontos rendezője helyet kap, és az elmúlt évad valóban nagy súlyú előadásai mutathatják meg magukat a nyári találkozón. Az egyik legvidámabb színházigazgató most minden bizonnyal Cseke Péter, mivel a Kecskeméti Katona József Színház már évek óta nem szerepelt a versenyben, idén azonban két előadással is megméretteti magát. A színházigazgatót a két előadásról és a POSZT-ról kérdeztük.

Mi volt az első gondolata, mikor megtudta, hogy két előadással is bekerültek a versenyprogramba? Volt már ilyen Kecskemét életében?

Épp egy tárgyaláson voltam, mikor felhívtak, és majdnem kinyomtam a telefont, de miután meghallottam a hírt, már csak az járt a fejemben, hogy minél előbb tudjak gratulálni a két rendezőnek, és a színészeknek, akiknek az előadását beválasztották. Nagyon boldog vagyok, mert ilyen még nem volt a kecskeméti színház életében, sem az én vezetésem alatt, sem korábban.

Voltak, akik hiányolták az elmúlt években a színház jelenlétét a találkozóról. Mikor volt utoljára Kecskemét a POSZT-on?

2012-ben voltunk utoljára, a Bánk bánnal, Pécsett. Akkor el is hoztuk a legjobb dramaturgnak járó elismerést. Szabó Borit akkor arra kértem meg, hogy porolja le, értelmezze, hozza közelebb a beszélt nyelvhez Katona József művét, és ennek nagy sikere volt.

A Macska a forró bádogtetőn című darab a kecskeméti Katona József Színház előadásában

Fotó: Walter Péter

Miért tartják fontosnak ezen a találkozón a részvételt?

Aki bejut a POSZT-ra, nagyon örül, aki nem, az kicsit szomorkodik, de aztán jön a következő év, és vele majd az új lehetőség. Nekünk is volt olyan évünk, amikor azt éreztem, hogy simán bekerülhettünk volna a programba. De nem szomorkodtam, mivel a Vidéki Színházak Fesztiválján mindig elhoztunk egy-egy nagyobb díjat. A mostani POSZT-ra való beválogatás azonban tényleg igen komoly elismerése a Kecskeméten folyó művészi munkának. Jó érzés, hogy két előadással is versenyezhetünk.

Sok vita volt a találkozó körül. Miért fontos ön szerint a POSZT?

Nyilvánvalóan fontos egy ilyen országos találkozó, és az is tény, hogy meg kell újulnia. Szerintem a versenyprogramnak nem az eltelt év keresztmetszetének kell lennie, hanem azokat a produkciókat kell kiválasztani, amelyek újat mutatnak, innovatívak, és akár a színház darabválasztásában, akár színészi alakításban, rendezésben, értelmezésben egyetemeset tudnak felmutatni.

Az idei POSZT válogatói:

Kiss B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes

Sólyom András filmrendező

Két Tennessee Williams-darab, sőt egy Arthur Miller is bekerült idén a versenyprogramba. Mit tudnak ezek a szerzők, darabok, hogy még mindig ekkora a sikerük, annak ellenére, hogy sokan idejétmúltnak tartják a világukat, problémafelvetéseiket?

Shakespeare és a görög drámák még régebbiek, mégis aktuálisak tudnak lenni. Egy sors, egy életvitel, vagy maga a színészi hitelesség is azzá tehet egy-egy előadást. Az említett szerzők drámái nagy emberi történetek, mondhatni, nagy mesék. Sorsválasztó kérdésekre adnak úgy választ, ahogy esetleg mi magunk nem tudnánk, vagy fel sem tesszük a kérdést. A darabok által egy kicsit így olyan, mintha mi is feltettük volna. Az ilyen történeteket szeretik a nézők, mert vagy magukat látják bele, vagy a szomszédjukat, barátjukat. Ezeket a kérdéseket pedig a mai színháznak fel kell tennie, és legjobb esetben még válaszolnia is kell rá. Csak ettől tud korszerű lenni, nem pedig attól, hogy Hamlet motorbiciklin érkezik a színpadra.

Zsótér Sándor nem először rendez Kecskeméten. Különleges stílusát – a szakma mellett – Kecskemét is jól fogadja?

Zsótér már harmadszor rendez nálunk, szereti a társulatot, és a színészek, a közönség is szereti őt. Sosem értettem egyet azzal a gondolkodással, hogy a színházban csak szórakoztatni kell a nézőket, mert csak arra kíváncsiak. Az igazán jó előadásokra vevő a közönség, Kecskemét pedig különösen. Októberben lesz 120 éves a kecskeméti színház. A közönségünk szeret nevetni, tanulni és okulni az előadásokból, Zsótér pedig ebben segít, óriási sikere van. Nem tudjuk annyit játszani a Macska a forró bádogtetőnt, amennyiszer a nézők szeretnék. Mindig teltház.

A következő előadások kerültek be a versenyprogramba:

Don Quijote – Nemzeti Színház, Budapest (Írta: Verebes Ernő – Cervantes, rendezte: Vidnyánszky Attila),

Túl zajos magány – Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza (Írta: Bohumil Hrabal, rendezte: Ivo Krobot),

A vágy villamosa – Nemzeti Színház, Pécs (Írta: Tennessee Williams, rendezte: Rázga Miklós),

Lear király – Radnóti Miklós Színház, Budapest (Írta: William Shakespeare, rendezte: Alföldi Róbert),

Istenítélet (A salemi boszorkányok) – Vígszínház, Budapest (Írta: Arthur Miller, rendezte: Mohácsi János),

A Bernhardi-ügy – Örkény István Színház, Budapest (Írta: Arthur Schnitzler, rendezte: Ascher Tamás),

12 dühös ember – Székesfehérvári Vörösmarty Színház (Írta: Reginal Rose, rendezte: Cserhalmi György).

A kamarateremben:

Az olaszliszkai – Katona József Színház, Budapest (Írta: Borbély Szilárd, rendezte: Máté Gábor),

Lilomfi – Latinovits Zoltán Színház, Budaörs (Írta: Szigligeti Ede – Vecsei H. Miklós – Kovács Adrián, rendezte: ifj. Vidnyánszky Attila),

A gát – Csiky Gergely Színház, Kaposvár és Nemzeti Színház, Budapest (Írta: Conor McPherson, rendezte: Bérczes László),

Vízkereszt, vagy amire vágytok - Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy (Írta: William Shakespeare, rendezte: Bocsárdi László),

Tóték – Katona József Színház, Kecskemét (Írta: Örkény István, rendezte Rusznyák Gábor),

Piszkavas – Harmadik Színház, Pécs (Írta: Martin McDonagh, rendezte: Vincze János),

Tartuffe – Jászai Mari Színház, Tatabánya (Írta: Molière, rendezte: Szikszai Rémusz),

Macska a forró bádogtetőn – Katona József Színház, Kecskemét (Írta: Tennessee Williams, rendezte: Zsótér Sándor),

A te országod – Forte Társulat (Írta: Tar Sándor – Keresztury Tibor, rendezte: Horváth Csaba).

 

Rosta

Rosta legközelebb hétfőn 8 órától.

Lesz! Jössz?

Egy különleges löszfal tövében született a vajdasági Kishegyes fesztiválja: a páratlan hangulatú DombosFestet idén június 29. és július 3. között tartják.

„Ha tudom, hogy jobboldali vagy, nem is állok szóba veled”

Három napot tölthettünk egy német médiakonferencián, amely leginkább egy multikulturális átnevelő táborra emlékeztetett. Mindenhol mindenkinek mindenről ugyanaz a véleménye, és ezt csak kicsit teszi elveiselhetőbbé, hogy abban is egyetért mindenki: ez így nem az igazi. Részletek a friss Heti Válaszban.

Száll egy csapat a szélben

Hogy mi lesz a csoportelsőként továbbjutó magyar válogatottal? Ez az a kérdés, ugye, amelyet senki sem készített be az utazócsomagjába.

Gyurcsány szlovák terroristákkal fenyegetett – ők segítették?

A csütörtöki Heti Válaszban – kilenc év után – lehull a lepel a titkosszolgálati hátterű Egymásért Alapítvány ügyeiről. Ha a bíróságot is érdekelte volna az igazság, ma többet tudnánk Gyurcsány Ferenc „szlovák terroristáiról” és az MSZP finanszírozásáról.

Az ügy, amiben Orbán, Soros és Obama egyetért

Ritka az a pillanat, amikor Barack Obama és Orbán Viktor egyetért. De most mindketten a Brexit ellen kampányolnak: azt szeretnék, ha Nagy-Britannia továbbra is az EU tagja maradna. Még az elnökválasztási kampány cirkusza mellett is szokatlan érdeklődéssel figyelik Amerikában, hogy miként voksolnak a britek június 23-án. Brexit or Bremain? Mennek vagy maradnak?