Sokan meglepődtek, de Cseke Péter a legboldogabb

/ 2016.03.11., péntek 14:14 /
Sokan meglepődtek, de Cseke Péter a legboldogabb

A héten derült ki, mely előadások és színházak „az elmúlt évad legjobbjai”, azaz kik kerültek be a június 9. és 18. között zajló Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramjába. A kecskeméti Katona József Színház az egyetlen, amely két előadással versenyezhet. Cseke Péter igazgatót kérdeztük a rég várt sikerről.

A kedden napvilágot látott 2016-os POSZT-versenyprogram a legtöbbeket elégedettséggel töltötte el. A válogatásra még a politikai korrektség harcosainak sem lehet egy szava sem; ez egyszerre meglepő és örömteli, ugyanis ritka helyzet az, amikor a megosztott színházi világ szinte összes fontos rendezője helyet kap, és az elmúlt évad valóban nagy súlyú előadásai mutathatják meg magukat a nyári találkozón. Az egyik legvidámabb színházigazgató most minden bizonnyal Cseke Péter, mivel a Kecskeméti Katona József Színház már évek óta nem szerepelt a versenyben, idén azonban két előadással is megméretteti magát. A színházigazgatót a két előadásról és a POSZT-ról kérdeztük.

Mi volt az első gondolata, mikor megtudta, hogy két előadással is bekerültek a versenyprogramba? Volt már ilyen Kecskemét életében?

Épp egy tárgyaláson voltam, mikor felhívtak, és majdnem kinyomtam a telefont, de miután meghallottam a hírt, már csak az járt a fejemben, hogy minél előbb tudjak gratulálni a két rendezőnek, és a színészeknek, akiknek az előadását beválasztották. Nagyon boldog vagyok, mert ilyen még nem volt a kecskeméti színház életében, sem az én vezetésem alatt, sem korábban.

Voltak, akik hiányolták az elmúlt években a színház jelenlétét a találkozóról. Mikor volt utoljára Kecskemét a POSZT-on?

2012-ben voltunk utoljára, a Bánk bánnal, Pécsett. Akkor el is hoztuk a legjobb dramaturgnak járó elismerést. Szabó Borit akkor arra kértem meg, hogy porolja le, értelmezze, hozza közelebb a beszélt nyelvhez Katona József művét, és ennek nagy sikere volt.

A Macska a forró bádogtetőn című darab a kecskeméti Katona József Színház előadásában

Fotó: Walter Péter

Miért tartják fontosnak ezen a találkozón a részvételt?

Aki bejut a POSZT-ra, nagyon örül, aki nem, az kicsit szomorkodik, de aztán jön a következő év, és vele majd az új lehetőség. Nekünk is volt olyan évünk, amikor azt éreztem, hogy simán bekerülhettünk volna a programba. De nem szomorkodtam, mivel a Vidéki Színházak Fesztiválján mindig elhoztunk egy-egy nagyobb díjat. A mostani POSZT-ra való beválogatás azonban tényleg igen komoly elismerése a Kecskeméten folyó művészi munkának. Jó érzés, hogy két előadással is versenyezhetünk.

Sok vita volt a találkozó körül. Miért fontos ön szerint a POSZT?

Nyilvánvalóan fontos egy ilyen országos találkozó, és az is tény, hogy meg kell újulnia. Szerintem a versenyprogramnak nem az eltelt év keresztmetszetének kell lennie, hanem azokat a produkciókat kell kiválasztani, amelyek újat mutatnak, innovatívak, és akár a színház darabválasztásában, akár színészi alakításban, rendezésben, értelmezésben egyetemeset tudnak felmutatni.

Az idei POSZT válogatói:

Kiss B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes

Sólyom András filmrendező

Két Tennessee Williams-darab, sőt egy Arthur Miller is bekerült idén a versenyprogramba. Mit tudnak ezek a szerzők, darabok, hogy még mindig ekkora a sikerük, annak ellenére, hogy sokan idejétmúltnak tartják a világukat, problémafelvetéseiket?

Shakespeare és a görög drámák még régebbiek, mégis aktuálisak tudnak lenni. Egy sors, egy életvitel, vagy maga a színészi hitelesség is azzá tehet egy-egy előadást. Az említett szerzők drámái nagy emberi történetek, mondhatni, nagy mesék. Sorsválasztó kérdésekre adnak úgy választ, ahogy esetleg mi magunk nem tudnánk, vagy fel sem tesszük a kérdést. A darabok által egy kicsit így olyan, mintha mi is feltettük volna. Az ilyen történeteket szeretik a nézők, mert vagy magukat látják bele, vagy a szomszédjukat, barátjukat. Ezeket a kérdéseket pedig a mai színháznak fel kell tennie, és legjobb esetben még válaszolnia is kell rá. Csak ettől tud korszerű lenni, nem pedig attól, hogy Hamlet motorbiciklin érkezik a színpadra.

Zsótér Sándor nem először rendez Kecskeméten. Különleges stílusát – a szakma mellett – Kecskemét is jól fogadja?

Zsótér már harmadszor rendez nálunk, szereti a társulatot, és a színészek, a közönség is szereti őt. Sosem értettem egyet azzal a gondolkodással, hogy a színházban csak szórakoztatni kell a nézőket, mert csak arra kíváncsiak. Az igazán jó előadásokra vevő a közönség, Kecskemét pedig különösen. Októberben lesz 120 éves a kecskeméti színház. A közönségünk szeret nevetni, tanulni és okulni az előadásokból, Zsótér pedig ebben segít, óriási sikere van. Nem tudjuk annyit játszani a Macska a forró bádogtetőnt, amennyiszer a nézők szeretnék. Mindig teltház.

A következő előadások kerültek be a versenyprogramba:

Don Quijote – Nemzeti Színház, Budapest (Írta: Verebes Ernő – Cervantes, rendezte: Vidnyánszky Attila),

Túl zajos magány – Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza (Írta: Bohumil Hrabal, rendezte: Ivo Krobot),

A vágy villamosa – Nemzeti Színház, Pécs (Írta: Tennessee Williams, rendezte: Rázga Miklós),

Lear király – Radnóti Miklós Színház, Budapest (Írta: William Shakespeare, rendezte: Alföldi Róbert),

Istenítélet (A salemi boszorkányok) – Vígszínház, Budapest (Írta: Arthur Miller, rendezte: Mohácsi János),

A Bernhardi-ügy – Örkény István Színház, Budapest (Írta: Arthur Schnitzler, rendezte: Ascher Tamás),

12 dühös ember – Székesfehérvári Vörösmarty Színház (Írta: Reginal Rose, rendezte: Cserhalmi György).

A kamarateremben:

Az olaszliszkai – Katona József Színház, Budapest (Írta: Borbély Szilárd, rendezte: Máté Gábor),

Lilomfi – Latinovits Zoltán Színház, Budaörs (Írta: Szigligeti Ede – Vecsei H. Miklós – Kovács Adrián, rendezte: ifj. Vidnyánszky Attila),

A gát – Csiky Gergely Színház, Kaposvár és Nemzeti Színház, Budapest (Írta: Conor McPherson, rendezte: Bérczes László),

Vízkereszt, vagy amire vágytok - Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy (Írta: William Shakespeare, rendezte: Bocsárdi László),

Tóték – Katona József Színház, Kecskemét (Írta: Örkény István, rendezte Rusznyák Gábor),

Piszkavas – Harmadik Színház, Pécs (Írta: Martin McDonagh, rendezte: Vincze János),

Tartuffe – Jászai Mari Színház, Tatabánya (Írta: Molière, rendezte: Szikszai Rémusz),

Macska a forró bádogtetőn – Katona József Színház, Kecskemét (Írta: Tennessee Williams, rendezte: Zsótér Sándor),

A te országod – Forte Társulat (Írta: Tar Sándor – Keresztury Tibor, rendezte: Horváth Csaba).

 

Rosta

Rosta legközelebb hétfőn 8 órától.

Bartók szellemében

A magyar zenetörténet egyik legnagyobb alakjának hatása ma is óriási, a CAFe Budapest programsorozata is az ő műveivel indul.

Rákositól Vajnáig mindenki, egy helyen!

Rákosi Mátyás meztelen kopasz nőként, Habony Árpád harcosan, Malevics stílusában, Andy Vajna a mélyszegénység mielőbbi felszámolásáért fohászkodva Semjén Zsolt műtermében, L. Simon László pedig mint kékszakállú herceg.

Ön Brüsszelnek vagy Budapestnek üzen majd vasárnap?

Orbán Viktor magasra emelte a tétet: a részvételen áll vagy bukik a népszavazás sikere. De miért vált megosztottá az ország, ha egyébként migránsügyben társadalmi konszenzus van? Rendhagyó kampányértékelés a csütörtöki Heti Válaszban.

Újabb kísérlet a Beatles feltámasztására

Bármennyire kultúrtörténeti jelenség volt is a Beatles, idővel elhalványult a máig koncertező nagy öregek – például a Rolling Stones – mellett. Az együttes „feltámasztására” tesz kísérletet egy Amerikában és Angliában most bemutatott koncert-dokumentumfilm. Részletek a friss Heti Válaszban.

„Esztétikai okokból nem vágunk ki fákat a Múzeumkertben!”

Bemutatásra érdemes kincsek porosodnak a raktárban – mondja a Magyar Nemzeti Múzeum új főigazgatója. Varga Benedek az intézmény soha nem látott mértékű bővítéséről, az alaptalan történelmi legendákról és arról, hány fát vágnak ki a Múzeumkert újjáépítése miatt. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Vajon miért hasznos mindenkinek az észak-koreai diktatúra?

Eddigi legnagyobb atomrobbantásával Észak-Korea összedöntheti azt a nagyhatalmi geopolitikai egyensúlyt, amely a sztálinista rendszer fenntartásában érdekelt. A világnak erre a kihívásra még nincs semmilyen válasza. Részletek a friss Heti Válaszban.

Mi áll a szinte semmiből készült nemzetközi filmsiker hátterében?

Az Ernelláék Farkaséknál Karlovy Vary-i sikere egy házaspár és egyben alkotópáros életének nagy pillanata. Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya a művészlétről, a függetlenség áráról, s arról, levetítenék-e a filmjüket Andy Vajna otthonában is. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Azt hiszi, csak diplomás informatikus létezik? Már régen nem!

Ha egy fiatal gyorsan álláshoz akar jutni, és sokat keresni, akkor azt legkönnyebben az informatika területén teheti meg. Az érintettek mégsem tolonganak, mert azt hiszik, csak diplomás informatikus létezik. Pedig már régen nem. Részletek a friss Heti Válaszban.