valasz.hu/kultura/van-valami-talan-a-legfontosabb-ami-osszekot-bennunket-a-muvesz-felelossege-kortarsai-es-az-eljovendo-nemzetekek-irant-57451/

http://valasz.hu/kultura/van-valami-talan-a-legfontosabb-ami-osszekot-bennunket-a-muvesz-felelossege-kortarsai-es-az-eljovendo-nemzetekek-irant-57451/

Sokan meglepődtek, de Cseke Péter a legboldogabb

/ 2016.03.11., péntek 14:14 /
Sokan meglepődtek, de Cseke Péter a legboldogabb

A héten derült ki, mely előadások és színházak „az elmúlt évad legjobbjai”, azaz kik kerültek be a június 9. és 18. között zajló Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramjába. A kecskeméti Katona József Színház az egyetlen, amely két előadással versenyezhet. Cseke Péter igazgatót kérdeztük a rég várt sikerről.

A kedden napvilágot látott 2016-os POSZT-versenyprogram a legtöbbeket elégedettséggel töltötte el. A válogatásra még a politikai korrektség harcosainak sem lehet egy szava sem; ez egyszerre meglepő és örömteli, ugyanis ritka helyzet az, amikor a megosztott színházi világ szinte összes fontos rendezője helyet kap, és az elmúlt évad valóban nagy súlyú előadásai mutathatják meg magukat a nyári találkozón. Az egyik legvidámabb színházigazgató most minden bizonnyal Cseke Péter, mivel a Kecskeméti Katona József Színház már évek óta nem szerepelt a versenyben, idén azonban két előadással is megméretteti magát. A színházigazgatót a két előadásról és a POSZT-ról kérdeztük.

Mi volt az első gondolata, mikor megtudta, hogy két előadással is bekerültek a versenyprogramba? Volt már ilyen Kecskemét életében?

Épp egy tárgyaláson voltam, mikor felhívtak, és majdnem kinyomtam a telefont, de miután meghallottam a hírt, már csak az járt a fejemben, hogy minél előbb tudjak gratulálni a két rendezőnek, és a színészeknek, akiknek az előadását beválasztották. Nagyon boldog vagyok, mert ilyen még nem volt a kecskeméti színház életében, sem az én vezetésem alatt, sem korábban.

Voltak, akik hiányolták az elmúlt években a színház jelenlétét a találkozóról. Mikor volt utoljára Kecskemét a POSZT-on?

2012-ben voltunk utoljára, a Bánk bánnal, Pécsett. Akkor el is hoztuk a legjobb dramaturgnak járó elismerést. Szabó Borit akkor arra kértem meg, hogy porolja le, értelmezze, hozza közelebb a beszélt nyelvhez Katona József művét, és ennek nagy sikere volt.

A Macska a forró bádogtetőn című darab a kecskeméti Katona József Színház előadásában

Fotó: Walter Péter

Miért tartják fontosnak ezen a találkozón a részvételt?

Aki bejut a POSZT-ra, nagyon örül, aki nem, az kicsit szomorkodik, de aztán jön a következő év, és vele majd az új lehetőség. Nekünk is volt olyan évünk, amikor azt éreztem, hogy simán bekerülhettünk volna a programba. De nem szomorkodtam, mivel a Vidéki Színházak Fesztiválján mindig elhoztunk egy-egy nagyobb díjat. A mostani POSZT-ra való beválogatás azonban tényleg igen komoly elismerése a Kecskeméten folyó művészi munkának. Jó érzés, hogy két előadással is versenyezhetünk.

Sok vita volt a találkozó körül. Miért fontos ön szerint a POSZT?

Nyilvánvalóan fontos egy ilyen országos találkozó, és az is tény, hogy meg kell újulnia. Szerintem a versenyprogramnak nem az eltelt év keresztmetszetének kell lennie, hanem azokat a produkciókat kell kiválasztani, amelyek újat mutatnak, innovatívak, és akár a színház darabválasztásában, akár színészi alakításban, rendezésben, értelmezésben egyetemeset tudnak felmutatni.

Az idei POSZT válogatói:

Kiss B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes

Sólyom András filmrendező

Két Tennessee Williams-darab, sőt egy Arthur Miller is bekerült idén a versenyprogramba. Mit tudnak ezek a szerzők, darabok, hogy még mindig ekkora a sikerük, annak ellenére, hogy sokan idejétmúltnak tartják a világukat, problémafelvetéseiket?

Shakespeare és a görög drámák még régebbiek, mégis aktuálisak tudnak lenni. Egy sors, egy életvitel, vagy maga a színészi hitelesség is azzá tehet egy-egy előadást. Az említett szerzők drámái nagy emberi történetek, mondhatni, nagy mesék. Sorsválasztó kérdésekre adnak úgy választ, ahogy esetleg mi magunk nem tudnánk, vagy fel sem tesszük a kérdést. A darabok által egy kicsit így olyan, mintha mi is feltettük volna. Az ilyen történeteket szeretik a nézők, mert vagy magukat látják bele, vagy a szomszédjukat, barátjukat. Ezeket a kérdéseket pedig a mai színháznak fel kell tennie, és legjobb esetben még válaszolnia is kell rá. Csak ettől tud korszerű lenni, nem pedig attól, hogy Hamlet motorbiciklin érkezik a színpadra.

Zsótér Sándor nem először rendez Kecskeméten. Különleges stílusát – a szakma mellett – Kecskemét is jól fogadja?

Zsótér már harmadszor rendez nálunk, szereti a társulatot, és a színészek, a közönség is szereti őt. Sosem értettem egyet azzal a gondolkodással, hogy a színházban csak szórakoztatni kell a nézőket, mert csak arra kíváncsiak. Az igazán jó előadásokra vevő a közönség, Kecskemét pedig különösen. Októberben lesz 120 éves a kecskeméti színház. A közönségünk szeret nevetni, tanulni és okulni az előadásokból, Zsótér pedig ebben segít, óriási sikere van. Nem tudjuk annyit játszani a Macska a forró bádogtetőnt, amennyiszer a nézők szeretnék. Mindig teltház.

A következő előadások kerültek be a versenyprogramba:

Don Quijote – Nemzeti Színház, Budapest (Írta: Verebes Ernő – Cervantes, rendezte: Vidnyánszky Attila),

Túl zajos magány – Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza (Írta: Bohumil Hrabal, rendezte: Ivo Krobot),

A vágy villamosa – Nemzeti Színház, Pécs (Írta: Tennessee Williams, rendezte: Rázga Miklós),

Lear király – Radnóti Miklós Színház, Budapest (Írta: William Shakespeare, rendezte: Alföldi Róbert),

Istenítélet (A salemi boszorkányok) – Vígszínház, Budapest (Írta: Arthur Miller, rendezte: Mohácsi János),

A Bernhardi-ügy – Örkény István Színház, Budapest (Írta: Arthur Schnitzler, rendezte: Ascher Tamás),

12 dühös ember – Székesfehérvári Vörösmarty Színház (Írta: Reginal Rose, rendezte: Cserhalmi György).

A kamarateremben:

Az olaszliszkai – Katona József Színház, Budapest (Írta: Borbély Szilárd, rendezte: Máté Gábor),

Lilomfi – Latinovits Zoltán Színház, Budaörs (Írta: Szigligeti Ede – Vecsei H. Miklós – Kovács Adrián, rendezte: ifj. Vidnyánszky Attila),

A gát – Csiky Gergely Színház, Kaposvár és Nemzeti Színház, Budapest (Írta: Conor McPherson, rendezte: Bérczes László),

Vízkereszt, vagy amire vágytok - Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy (Írta: William Shakespeare, rendezte: Bocsárdi László),

Tóték – Katona József Színház, Kecskemét (Írta: Örkény István, rendezte Rusznyák Gábor),

Piszkavas – Harmadik Színház, Pécs (Írta: Martin McDonagh, rendezte: Vincze János),

Tartuffe – Jászai Mari Színház, Tatabánya (Írta: Molière, rendezte: Szikszai Rémusz),

Macska a forró bádogtetőn – Katona József Színház, Kecskemét (Írta: Tennessee Williams, rendezte: Zsótér Sándor),

A te országod – Forte Társulat (Írta: Tar Sándor – Keresztury Tibor, rendezte: Horváth Csaba).

 

Rosta

Rosta legközelebb hétfőn 8 órától.

Deutsch Tamás: elkészült a Digitális Oktatási Stratégia

„Remélem, hogy a Digitális Oktatási Stratégia végrehajtásával az előttünk álló években látható, kézzel fogható módon elkezdődik és a 2020-at követő egy-két évben befejeződik a teljes magyar oktatási rendszer digitális átalakítása” – mondta tegnap Deutsch Tamás, a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos.