Vigyázat: korhatáros bemutatók az Operában!

/ 2016.03.04., péntek 16:00 /

Meghirdette következő, 2016-17-es évadát az Operaház, és a féltéglányi műsorfüzetet átlapozva ezúttal nemcsak az tűnt fel, hogy megint rengeteg premiert – köztük számos ősbemutatót, magyarországi bemutatót – tűzött műsorra a vezetés, hanem az is, hogy ezek fele korhatáros: 16-os, vagy 18-as karikás. És ha már ez így feltűnt, gondoltam, készítek is egy gyors leltárt belőlük.

Tizennyolc éven aluliaknak nem ajánlják Gryllus Samu Két nő című opuszát, amelyet a MoltOpreával közösen tűz műsorra a ház, de ugyanezt a besorolást kapta a Kádár utolsó beszéde című produkció is (ennek zenéjét Ákos szerzi), hasonlóan Eötvös Péter Szerelemről és más démonokról című operájához. Szintén 18-as karikát érdemelt Lendvay Kamilló A tisztességtudó utcalány című műve, amelyet a Zeneakadémiával közösen állítanak színpadra, ahogy a Mezei Gábor Péter jegyezte A ravatallal szemben című opusz is. Azon mondjuk egyáltalán nem lepődtem meg, hogy a Frenák Pál koreografálta Bartók-mű, A fából faragott királyfi is a felnőtteknek szól, és az lesz az ugyancsak táncműként feldolgozott A vagy villamosa is (koreográfia: Venekei Marianna, zene: Dés László).

Tizenhat éven felülieknek ajánlott a bemutatók közül Verdi Traviátája (Violetta szerepét Miklósa Erika énekli majd), Francis Poulenc nagyszerű, itthon még nem játszott operája, A kármeliták, Mozart Don Giovannija, és Wagner Siegfriedje is. Mozart A kairói lúd avagy a rászedett vőlegény című műve világpremier lesz: 2017 júniusában az addigra elkészülő Eiffel Műhelyház ezzel nyílik meg a közönség előtt – emellett is a 16-os karika díszeleg, de Gershwin Porgy és Bess című operája is ebbe a kategóriába került, hasonlóan Gyöngyösi Levente jövő nyáron bemutatandó opuszához, A Mester és Margaritához.

Félreértés ne essék: nem vagyok prűd – sok mindent láttam már a színpadon –, sőt, nagyon is érdeklődve várom ezeket a premiereket, mint ahogy a többi 14-et is. Merthogy összesen 28 színpadi bemutatót és több ezer eseményt ígér az új évad, és megrendezik ez eddigi legnagyobb tematikus fesztivált, a MagyarFesztet, ahol 48 művet szemléznek, játszanak az első fennmaradt magyar operától a legújabbakig. A 2016-17-es évad különben az Opera ötödik tematikus szezonja lesz, amely a 200 éves magyar operakultúra előtt tisztelegve a Magyar Évad nevet kapta. Az elnevezés további jeles apropója még az idei Bartók-év, illetve 2017-ben Kodály Zoltán halálának 50. évfordulója, Arany János születésének bicentenáriuma és A fából faragott királyfi operaházi ősbemutatójának 100. évfordulója – ezekről egytől-egyig külön, nagyszabású rendezvényekkel emlékeznek meg.

Az Opera honlapján minden információ elérhető, itt pedig megtekinthető a 2016-17-es évadkampány werkfilmje:

Rosta

Vörös Szabolcs

Találkozunk 2016-ban!

Végre valami jó a sok rossz hír között

Frederik Buyckx sorozata 227 ezer pályamű között lett győztes az idei Sony fotópályázaton. A zsűri elnöke díjazta, hogy a magas színvonalú munka végre nem borzalmakat mutat be.

Mácsai: „Egy művésznek kötelessége, hogy aggódjon az országáért!”

Nyilván nem véletlen, hogy a hazai közállapotokat dicsérő költemény a magyar irodalomban nemigen született, azokkal perlekedő annál több – mondja Mácsai Pál. Az Örkény Színház igazgatóját Jordán Tamásról és a politikai üzenetekről is kérdeztük. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Így jutnak át az illegális migránsok még mindig Magyarországra

A jogi határzár, vagyis a menedékkérők elzárása újabb csatához vezethet Brüsszellel. A szerb határon viszont az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a migránsok sorban állnak azért, hogy a szögesdrótos táborba kerülhessenek, és százból kettő menedékjogot kaphasson. Részletek a friss Heti Válaszban.

Mit adtak nekünk a brüsszeliek?

Sokkal rosszabbul élnénk, és a kormány is jóval kevesebb eredménnyel büszkélkedhetne az uniós támogatások nélkül. A felhasználás hatékonyságán azonban javítani kellene – a saját érdekünkben. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Közel tízezren akartak bepréselődni a Louvre kiállítására

Már az első nap közel tízezren akartak bepréselődni a Louvre Vermeer-kiállítására, ami minden korábbi látogatási rekordot megdöntött. De mi a holland mester vonzerejének titka, és milyen más tárlatokért állnak sorba az emberek Párizsban, akár fél napot is? Részletek a friss Heti Válaszban.