valasz.hu/kultura/ma-mutatjak-be-a-vilaghiru-tokaji-boraszrol-szolo-filmet-121680

http://valasz.hu/kultura/ma-mutatjak-be-a-vilaghiru-tokaji-boraszrol-szolo-filmet-121680

Vigyázat: korhatáros bemutatók az Operában!

/ 2016.03.04., péntek 16:00 /

Meghirdette következő, 2016-17-es évadát az Operaház, és a féltéglányi műsorfüzetet átlapozva ezúttal nemcsak az tűnt fel, hogy megint rengeteg premiert – köztük számos ősbemutatót, magyarországi bemutatót – tűzött műsorra a vezetés, hanem az is, hogy ezek fele korhatáros: 16-os, vagy 18-as karikás. És ha már ez így feltűnt, gondoltam, készítek is egy gyors leltárt belőlük.

Tizennyolc éven aluliaknak nem ajánlják Gryllus Samu Két nő című opuszát, amelyet a MoltOpreával közösen tűz műsorra a ház, de ugyanezt a besorolást kapta a Kádár utolsó beszéde című produkció is (ennek zenéjét Ákos szerzi), hasonlóan Eötvös Péter Szerelemről és más démonokról című operájához. Szintén 18-as karikát érdemelt Lendvay Kamilló A tisztességtudó utcalány című műve, amelyet a Zeneakadémiával közösen állítanak színpadra, ahogy a Mezei Gábor Péter jegyezte A ravatallal szemben című opusz is. Azon mondjuk egyáltalán nem lepődtem meg, hogy a Frenák Pál koreografálta Bartók-mű, A fából faragott királyfi is a felnőtteknek szól, és az lesz az ugyancsak táncműként feldolgozott A vagy villamosa is (koreográfia: Venekei Marianna, zene: Dés László).

Tizenhat éven felülieknek ajánlott a bemutatók közül Verdi Traviátája (Violetta szerepét Miklósa Erika énekli majd), Francis Poulenc nagyszerű, itthon még nem játszott operája, A kármeliták, Mozart Don Giovannija, és Wagner Siegfriedje is. Mozart A kairói lúd avagy a rászedett vőlegény című műve világpremier lesz: 2017 júniusában az addigra elkészülő Eiffel Műhelyház ezzel nyílik meg a közönség előtt – emellett is a 16-os karika díszeleg, de Gershwin Porgy és Bess című operája is ebbe a kategóriába került, hasonlóan Gyöngyösi Levente jövő nyáron bemutatandó opuszához, A Mester és Margaritához.

Félreértés ne essék: nem vagyok prűd – sok mindent láttam már a színpadon –, sőt, nagyon is érdeklődve várom ezeket a premiereket, mint ahogy a többi 14-et is. Merthogy összesen 28 színpadi bemutatót és több ezer eseményt ígér az új évad, és megrendezik ez eddigi legnagyobb tematikus fesztivált, a MagyarFesztet, ahol 48 művet szemléznek, játszanak az első fennmaradt magyar operától a legújabbakig. A 2016-17-es évad különben az Opera ötödik tematikus szezonja lesz, amely a 200 éves magyar operakultúra előtt tisztelegve a Magyar Évad nevet kapta. Az elnevezés további jeles apropója még az idei Bartók-év, illetve 2017-ben Kodály Zoltán halálának 50. évfordulója, Arany János születésének bicentenáriuma és A fából faragott királyfi operaházi ősbemutatójának 100. évfordulója – ezekről egytől-egyig külön, nagyszabású rendezvényekkel emlékeznek meg.

Az Opera honlapján minden információ elérhető, itt pedig megtekinthető a 2016-17-es évadkampány werkfilmje:

Rosta

Sztankóczy András

Találkozunk 2016-ban!

Müller Péter a kommunista sztárrá vált Soós Imre tragédiájáról

Cannes-ban idén újravetítették a Körhinta című filmet, amelynek férfi főszereplője az 1956-os siker után néhány hónappal öngyilkos lett. A kommunista sztárrá lett Soós Imre tragédiáját Müller Péter írta meg Részeg józanok címmel. Nagyinterjúnk a szerzővel a csütörtöki Heti Válaszban.

Borbás Marcsi: „Soha nem tudtak rám kényszeríteni szerepeket”

„Az a titok, hogy nincs titok. Mert ha van, az előbb-utóbb kiderül, és hitelét veszti az ember. Akartak, de nem tudtak rám kényszeríteni szerepeket, mert felálltam” – mondja Borbás Mária. A Gasztroangyal műsorvezetője hitelességről, önazonosságról, a táplálkozás helyes arányairól és a reflektorfényt kerülő férjéről is beszél a Heti Válasz Esszencia című mellékletének adott interjúban.