Magyarok a piacon

A megingathatatlan ingatlanportál

/ 2017.07.26., szerda 16:42 /

„A legnagyobb vagyontárgyunkkal lépünk a legzöldfülűbb módon a piacra” – mondja az ingatlan.com alapító-tulajdonosa, Mészáros Dávid.

Miért találjuk meg ugyanazt a lakáshirdetést húsz különböző helyen, formában és áron?

Ez nemcsak ügyfeleink legnagyobb bosszúsága, hanem a legjelentősebb kihívásunk is. A magyar ingatlanpiacon ha valaki el akar adni egy lakást, néha tíz ügynököt is megbíz, sőt rosszabb esetben néhány nagyobb hálózatot is. Ők aztán számtalan verzióban meghirdetik az ingatlant, ami így akár harmincszor is szerepelhet. Ezért „minden egyszer” néven kifejlesztettünk egy összepárosító rendszert. Az állandóan működő robotok és a munkatársaink mellett segít a közönség is: havonta 2,5 millió ember nézi meg honlapunkat, ők is jelentik a duplikációkat.

Bárki kereshet úgy, hogy minden ingatlan egyszer legyen a listában?

Aki regisztrál, a „minden egyszer” kínálatot látja, a többiek a szűretlen listát. Nyugat-Európában és Észak-Amerikában egyébként nem létezik ez a probléma, mert ott főleg kizárólagos megbízások vannak. Ezzel szemben az ázsiaiak, kelet-európaiak és dél-amerikaiak piaca kevésbé szabályozott, ezért hasonló problémákkal szembesülnek. El is kezdtünk dolgozni egy nemzetközi terméken, amelyre elsősorban ezekről a piacokról lenne kereslet.

Térjünk vissza a kezdetekhez: hogyan lett a garázsvállalkozásból piacvezető cég?

Amikor építész egyetemistaként azon gondolkodtam, mihez kezdjek, alig volt internet. Az 1998-ban elindított honlapon eleinte mindenféle apróhirdetés szerepelt, de hamar leépítettem őket, és azóta csak ingatlanhirdetések vannak az oldalon. Az első öt év veszteséges volt, ezután jött egy hétéves növekedési szakasz: 2009-re már 35 munkatársunk és 700 milliós árbevételünk volt – garázsból irodaházba kerültünk.

Az internet akkori helyzete előny vagy hátrány volt?

Kezdetben nem tudtunk akkorát növekedni, mintha rögtön egy fejlett internettel rendelkező piacon működtünk volna, viszont így is minden évben megdupláztuk a bevételünket. Ez lehetőséget adott arra, hogy mindannyian felnőjünk a feladathoz. Hiszen akkor nemcsak világháló, hanem az internetes szakma is alig létezett: nem voltak szakértők, egymástól és külföldről tanultunk. A válság öt éve alatt is nőttünk összesen nagyjából 50 százalékot bevételben, létszámban. És ami a legfontosabb: az ingatlanra kiadott hirdetési költségek 80 százaléka már nálunk jelent meg.

Minek köszönhető a folyamatos növekedés?

A válság elején versenytársainkat sikertelenül próbáltuk meggyőzni arról, hogy fogjunk össze, mert a magyar piac nem elég nagy egynél több világszínvonalú ingatlanportál eltartásához. Egy igazán jó oldal viszont megélne. Horvátországban például egyetlen igazán komoly portál sem tudott kifejlődni, Angliában is csak két komolyabb van. Az Egyesült Államokban a két legnagyobb fuzionált, így ott is már csak egy maradt. Felajánlottuk az együttműködést, például azt, hogy használják a szoftvereinket, technológiánkat, de nem találtunk nyitott fülekre. Ezek után tudomásul vettük, hogy egyedül kell megvívni a magunk harcait, és kihasználtuk, hogy mi vagyunk a piacvezetők. Az történt, amit vártunk, csak lassabban: a közvetítők lemondták a többieket, és átjöttek hozzánk. Jelenleg 130 munkavállalónk van, tavaly kétmilliárd forint árbevételünk volt, idén várhatóan hárommilliárd körül lesz.

Ekkor váltak vállalkozásból vállalattá?

Igen. A válság alatt nem fújtunk visszavonulót, hanem kihasználtuk, hogy maradt némi időnk, és a bevételeket visszaforgatva a vállalkozás fejlesztésébe fogtunk: egészen más, szabadabb, innovatívabb céges kultúra kialakítását kezdtük meg. Ennek része például, hogy minden munkatársunknak vannak részvényei, illetve Magyarországon az elsők között tanultuk meg az úgynevezett scrum munkaszervezési módszertant, amely kreativitáson, szakmailag felügyelt kiscsoportos munkán, folyamatos és átlátható visszajelzésen alapul. A válság végére így XXI. századi cég lettünk, ami most segít abban is, hogy a gyorsan növekvő piacot kiszolgáljuk.

Miért fontos az átlátható és etikus működés?

Szokták kérdezni, hogy kinek az oldalán áll az ingatlan.com. Mi nem a vevő, az eladó vagy az ingatlanközvetítő, hanem az adásvétel oldalán állunk: célunk, hogy létrejöjjön a szerződéskötés. Lehetőleg olyan, amely minden félnek jó. Ehhez teljes körű, etikus és hatékony piacra van szükség. Teljes körű: minden vevő és eladó megjelenjen egy helyen. Etikus: paradox módon a legnagyobb vagyontárgyunkkal lépünk a legzöldfülűbb módon a piacra – paradicsomot minden nap veszünk, de lakást átlagosan csak 15 évente. Ezért óhatatlanul vannak, akik szerint nem éri meg nem átverni minket. És itt ne csak egy-két simlis ügynökre gondoljunk, hanem például a devizahitelekre. Mi viszont itt leszünk 15 év múlva is, ezért próbálunk olyan piacot létrehozni, ahol az embert nem nyúlják le. Ezért is készítettünk egy megbízható ingatlanügynökökből álló adatbázist vagy a Bankráció révén a hitel-összehasonlító oldalunkat. Hatékonyság: nem mi vagyunk a legolcsóbbak, de arra törekszünk, hogy egységnyi összegért mi nyújtsuk a legtöbbet.

Mészáros Dávid
1973-ban született Budapesten. • A Budapesti Műszaki Egyetemen végzett építészként 1998-ban. • 1998-ban alapította az ingatlan.com-ot, amelynek azóta stratégiai vezetője és tulajdonosa. • Nős, egy gyermeke van.

Rosta

Szőnyi Szilárd

Találkozunk 2016-ban!

Kínos válások: a Facebook mint koronatanú

Vagyontalanítják magukat, minimálbérről siránkoznak, a mamára íratják a cégeket, környezettanulmány előtt lenullázzák a lakást – hogy ne kelljen gyerektartást fizetni a saját gyermeküknek. Egy valamiről azonban megfeledkeznek: a Facebook ellenük vall.

A mobilitás jövője, a jövő mobilitása

A június 7-én megrendezésre kerülő Infoparlament idén a mobilitás egyre bővülő témakörét járja körbe, hiszen mozgásban a világ, a mobilitás pedig a korábbiaknál jóval több értelmezéssel bír.

„Hillary is utálta, ahogy róla tudósítottunk”

A nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás emblematikus alakjának fia a The New York Times újságírója. Interjú Adam Liptakkal a szólásszabadság kihívásairól, a liberális sajtó elfogultságairól és a politikai korrektség fonákságairól – a friss Heti Válaszban.

Fordulat: összeköltözött Vuk, Süsü, Ursula és Frakk

Újra forog az óriáshordó és a műemlék körhinta a nyolc hektárral bővült pesti állatkertben, ahol a pünkösdi hétvégén a legkisebbek birtokba vehették a Holnemvolt Várat. Jön a sünispotály, ősszel nyit a Cápasuli, épül a Pannon Park. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Tényleg a homokhiány miatt drágulnak a magyar építkezések?

Mind gyakoribb a nyersanyaghiány a magyar építőiparban, de ez semmi Ázsiához képest. A gigaépítkezésekhez rengeteg homok kell, de hiába van belőle sok a sivatagban, az nem alkalmas rá. Homokmaffiák és lehetséges megoldások a csütörtöki Heti Válaszban.

Rangon alul házasodnak: így foglalta el a palotákat a középosztály

A 21. századra megmaradt európai monarchiák hercegei és hercegnői már szinte mind közemberekkel házasodnak. Henry herceg és Meghan Markle esküvőjét beárnyékolták a menyasszony családjának botrányai, de az új modell Spanyolországtól Dániáig alapvetően jól működik. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

80 éves a XIII. kerület

A XIII. kerület június 1-jén ünnepli önálló közigazgatási egységgé válásának 80. évfordulóját. A díjmentesen látogatható ünnepi eseménysorozat a gyermeknapi hétvégén, május 25-27-én elkezdődik, a programok helyszíne a Béke tér lesz.