Magyarok a piacon

A megingathatatlan ingatlanportál

/ 2017.07.26., szerda 16:42 /

„A legnagyobb vagyontárgyunkkal lépünk a legzöldfülűbb módon a piacra” – mondja az ingatlan.com alapító-tulajdonosa, Mészáros Dávid.

Miért találjuk meg ugyanazt a lakáshirdetést húsz különböző helyen, formában és áron?

Ez nemcsak ügyfeleink legnagyobb bosszúsága, hanem a legjelentősebb kihívásunk is. A magyar ingatlanpiacon ha valaki el akar adni egy lakást, néha tíz ügynököt is megbíz, sőt rosszabb esetben néhány nagyobb hálózatot is. Ők aztán számtalan verzióban meghirdetik az ingatlant, ami így akár harmincszor is szerepelhet. Ezért „minden egyszer” néven kifejlesztettünk egy összepárosító rendszert. Az állandóan működő robotok és a munkatársaink mellett segít a közönség is: havonta 2,5 millió ember nézi meg honlapunkat, ők is jelentik a duplikációkat.

Bárki kereshet úgy, hogy minden ingatlan egyszer legyen a listában?

Aki regisztrál, a „minden egyszer” kínálatot látja, a többiek a szűretlen listát. Nyugat-Európában és Észak-Amerikában egyébként nem létezik ez a probléma, mert ott főleg kizárólagos megbízások vannak. Ezzel szemben az ázsiaiak, kelet-európaiak és dél-amerikaiak piaca kevésbé szabályozott, ezért hasonló problémákkal szembesülnek. El is kezdtünk dolgozni egy nemzetközi terméken, amelyre elsősorban ezekről a piacokról lenne kereslet.

Térjünk vissza a kezdetekhez: hogyan lett a garázsvállalkozásból piacvezető cég?

Amikor építész egyetemistaként azon gondolkodtam, mihez kezdjek, alig volt internet. Az 1998-ban elindított honlapon eleinte mindenféle apróhirdetés szerepelt, de hamar leépítettem őket, és azóta csak ingatlanhirdetések vannak az oldalon. Az első öt év veszteséges volt, ezután jött egy hétéves növekedési szakasz: 2009-re már 35 munkatársunk és 700 milliós árbevételünk volt – garázsból irodaházba kerültünk.

Az internet akkori helyzete előny vagy hátrány volt?

Kezdetben nem tudtunk akkorát növekedni, mintha rögtön egy fejlett internettel rendelkező piacon működtünk volna, viszont így is minden évben megdupláztuk a bevételünket. Ez lehetőséget adott arra, hogy mindannyian felnőjünk a feladathoz. Hiszen akkor nemcsak világháló, hanem az internetes szakma is alig létezett: nem voltak szakértők, egymástól és külföldről tanultunk. A válság öt éve alatt is nőttünk összesen nagyjából 50 százalékot bevételben, létszámban. És ami a legfontosabb: az ingatlanra kiadott hirdetési költségek 80 százaléka már nálunk jelent meg.

Minek köszönhető a folyamatos növekedés?

A válság elején versenytársainkat sikertelenül próbáltuk meggyőzni arról, hogy fogjunk össze, mert a magyar piac nem elég nagy egynél több világszínvonalú ingatlanportál eltartásához. Egy igazán jó oldal viszont megélne. Horvátországban például egyetlen igazán komoly portál sem tudott kifejlődni, Angliában is csak két komolyabb van. Az Egyesült Államokban a két legnagyobb fuzionált, így ott is már csak egy maradt. Felajánlottuk az együttműködést, például azt, hogy használják a szoftvereinket, technológiánkat, de nem találtunk nyitott fülekre. Ezek után tudomásul vettük, hogy egyedül kell megvívni a magunk harcait, és kihasználtuk, hogy mi vagyunk a piacvezetők. Az történt, amit vártunk, csak lassabban: a közvetítők lemondták a többieket, és átjöttek hozzánk. Jelenleg 130 munkavállalónk van, tavaly kétmilliárd forint árbevételünk volt, idén várhatóan hárommilliárd körül lesz.

Ekkor váltak vállalkozásból vállalattá?

Igen. A válság alatt nem fújtunk visszavonulót, hanem kihasználtuk, hogy maradt némi időnk, és a bevételeket visszaforgatva a vállalkozás fejlesztésébe fogtunk: egészen más, szabadabb, innovatívabb céges kultúra kialakítását kezdtük meg. Ennek része például, hogy minden munkatársunknak vannak részvényei, illetve Magyarországon az elsők között tanultuk meg az úgynevezett scrum munkaszervezési módszertant, amely kreativitáson, szakmailag felügyelt kiscsoportos munkán, folyamatos és átlátható visszajelzésen alapul. A válság végére így XXI. századi cég lettünk, ami most segít abban is, hogy a gyorsan növekvő piacot kiszolgáljuk.

Miért fontos az átlátható és etikus működés?

Szokták kérdezni, hogy kinek az oldalán áll az ingatlan.com. Mi nem a vevő, az eladó vagy az ingatlanközvetítő, hanem az adásvétel oldalán állunk: célunk, hogy létrejöjjön a szerződéskötés. Lehetőleg olyan, amely minden félnek jó. Ehhez teljes körű, etikus és hatékony piacra van szükség. Teljes körű: minden vevő és eladó megjelenjen egy helyen. Etikus: paradox módon a legnagyobb vagyontárgyunkkal lépünk a legzöldfülűbb módon a piacra – paradicsomot minden nap veszünk, de lakást átlagosan csak 15 évente. Ezért óhatatlanul vannak, akik szerint nem éri meg nem átverni minket. És itt ne csak egy-két simlis ügynökre gondoljunk, hanem például a devizahitelekre. Mi viszont itt leszünk 15 év múlva is, ezért próbálunk olyan piacot létrehozni, ahol az embert nem nyúlják le. Ezért is készítettünk egy megbízható ingatlanügynökökből álló adatbázist vagy a Bankráció révén a hitel-összehasonlító oldalunkat. Hatékonyság: nem mi vagyunk a legolcsóbbak, de arra törekszünk, hogy egységnyi összegért mi nyújtsuk a legtöbbet.

Mészáros Dávid
1973-ban született Budapesten. • A Budapesti Műszaki Egyetemen végzett építészként 1998-ban. • 1998-ban alapította az ingatlan.com-ot, amelynek azóta stratégiai vezetője és tulajdonosa. • Nős, egy gyermeke van.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Különleges Arany-estek

Három fővárosi színház is különleges programot kínál az Arany-emlékévben: a Katona félmaratont rendez, a Radnóti Színarany, az Örkény Aranyozás címmel tart előadást.

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Bizonyíték: a szovjet katonák tömegesen erőszakoltak meg nőket

Hogyan lett Magyarországon ’48-ra annyi kommunista, hogy átvehették a hatalmat? Miként győzött vidéken harcok nélkül a forradalom? Hogyan kerültek kulcsszerepbe a „kommunistamentők”? Miért akasztották fel őket utóbb? Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnöke 1956-ról. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.

Kormánypárti abszurd: Semjén Zsolt hazaárulózza Navracsics Tibort

Váratlan nézeteltérés alakult ki a Fideszben: egyesek sátánoznak, mások eltartják maguktól a „Soros-tervet”. Azonban a valódi veszély nem a pénzember felől, hanem belülről fenyegeti Európát – egy konzervatív kiáltvány szerint eltűnik a kultúránk, ha nem születnek gyerekek. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

Kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól

Nem kis részben a dolgozók kifacsarásán alapuló humánpolitika okozta a Ryanair botrányos járattörlési hullámát, de a vállalat némi fizetésemeléssel kezelheti a belső feszültségeket. Közben kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól is. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mi történt az EAST ’56-os dalával?

Rosszulesett a zenekarnak, hogy az ’56-os forradalom tavalyi évfordulóján nem az EAST legendás dalát és klipjét vették elő, de megértik. Móczán Péter basszusgitárost, az együttes alapítóját, vezetőjét az október 23-i életműkoncertjük előtt kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.