A porcelán is öltöztet

Főleg külföldiek vásárolják a magyaros népi motívumokkal díszített ZEMA porcelán ékszereket. Papp Erzsébet, a családi vállalkozás alapítója a magyar ékszeripar legnagyobb problémájának a hamisítást tartja.
Porcelánból ékszert készíteni? Nemigen csinál ilyet senki.
Amikor mi elkezdtük, valóban úttörők voltunk, mára azért vannak néhányan a területen. Eredetileg ónixra, karneolra és egyéb féldrágakövekre festettünk mintákat, de nehéz volt külföldről beszerezni az alapanyagot, és nem is volt mindig azonos a minőség, ezért valami újításon kezdtünk gondolkozni. A porcelán minősége mindig adott, ezért választottuk.
De elég tartós a porcelán ékszer? Vagy azért dühében ne csapkodja senki az asztalhoz?
Ha a földhöz vágjuk, persze eltörik, de ez igaz egy kristály ékszerre is. Rendeltetésszerű használat esetén évekig nem lesz semmi baja.
Magyaros motívumokkal indultak. Miként lehet ezt úgy újraértelmezni, hogy itthon is mondjon valami újat, és külföldön se csak a hagyományos matyó hímzést jelentse?
Az az érdekes, hogy amikor ezt kitaláltuk, itthon még alig használták díszítőelemként a népi motívumokat. Épp akkor lett divatos, amikor elkezdtük tömegesen gyártani. Eleinte a magyarok keresték ezeket a kollekciókat, most már elsősorban a külföldiek vásárolják. Férjemmel sokat gondolkoztunk a motívumok újrafogalmazásán, de arra jutottunk, jobb ragaszkodni az eredeti formákhoz és színekhez, hogy ha az ékszereink eljutnak külföldre, ne alakuljon ki hamis kép a magyar népművészetről.
Gyöngyök és kristályok |
Papp Erzsébet és férje 2003-ban alapította a Stylist-Jewels Kft.-t. Ezüstből, borostyánból, gyöngyből és Swarovski kristályokból készült ékszerek nagykereskedelmével foglalkoztak. 2008-ban kezdtek valódi köves ékszereket gyártani, 2009-ben alapították meg a ZEMA márkát. (Az elnevezés gyermekeik - Zsófi, Eszter és Máté - nevének kezdőbetűit takarja.) Budapesten, Nyíregyházán, Debrecenben és Újfehértón van üzletük, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban értékesítési partnerük. Öt állandó munkatárssal és hét időszaki kisegítővel dolgoznak. |
Mekkora az igény itthon egy luxustermékre?
A magyar ékszeripar nehéz helyzetben van, fél-egy éven belül megjelennek az utánzatok. Bár jogi következményekkel jár, néha változtatás nélkül veszik át a hamisítók a szellemi terméket. Máskor apró módosítással, sokkal gyengébb minőségű alapanyagból, töredék áron értékesítik. A fogyasztó nem tudja megkülönböztetni a termékeket, viszont ha csalódik a gyengébb minőségben, elfordul az egész termékcsoporttól, az eredetit sem veszi meg, mert azt hiszi, az is becsapás.
Mit lehet ez ellen tenni?
Szerintem a terület bonyolultsága miatt jogszabályt nem lehet alkotni, iparági összefogásra pedig nincs esély, hiszen a kevés vevőért mindenki vetélkedik a másikkal. Egyetlen kiútként a külföldi értékesítés erősítését látom.
Papp Erzsébet |
|