Magyarok a piacon

A súgó is öltöztet

/ 2010.10.05., kedd 18:29 /

Saját pénzét kockáztatja Orlai Tibor azért, hogy színházi előadásokat hozzon létre, és sikert sikerre halmoz. Az Esőember és a Sírpiknik producere azonban az eredményeket nem forintban méri.

Mihez kell jobban értenie? A betűkhöz vagy a számokhoz?

A producerséget nem lehet színtiszta üzletember-mentalitással végezni, hogy ha ennyit beleteszek, akkor ennyinek kell visszajönni. Ha így kezd valaki művészeti menedzselésbe, az halálra van ítélve. Hosszú távon kell gondolkodni, és fontos, hogy a művészeti tevékenység "ügy" legyen számomra.

Kulka János azt mondta: önnel bármikor hajlandó dolgozni. Ilyen jó a hangulat, vagy ilyen jól fizet?

Odafigyelek arra, hogy akikkel dolgozom, jól érezzék magukat. Azt szeretem, ha úgy megyünk be egy előadásra, hogy de jó, megint együtt vagyunk! Fontos, hogy mindenki érezze: úgy próbáljuk biztosítani a körülményeket, hogy a maximumot tudja kihozni magából.

A telt házas előadások anyagilag is sikeresek?

A sikert sohasem csörgő forintban mérem, hanem a közönség és a szakma reakcióiból. És van, amikor nem is a siker, inkább az ügy a fontos. A fiatalok közti agresszióról szóló Kisded játékokat például iskolákban játsszuk: ha így öttel kevesebb áldozat lesz, már megérte. A produkciós tevékenységből még nem vettem ki pénzt: mindent visszaforgatok. Idén született meg az első két olyan produkció - az Esőember és a Dolcsaja vita -, amit már pénzügyi szponzorok nélkül sikerült színpadra állítanom.

Hogy talál a darabokra?

Aktuális, az embereket érdeklő témákat keresek, és fontos, hogy a szórakoztatóbb produkciók is gondolatteli előadások legyenek. A Sírpiknik azt mutatja meg, hogy hatvan körül is újra lehet kezdeni, a Kupidó súlyos társadalomkritika a szex, a hatalom és a pénz összefonódásáról. De a művészibb előadásoknál (Fédra Fitness) is fontos, hogy ne csupán egy szűk réteget találjon meg. Most egy olyan darab izgat, amelyben az ingatlanügynökök világán keresztül beszélhetnénk a hitelválságról is.

Producerként mindenbe beleszól?

Együtt élek az előadással az utolsó pillanatig, de - művészi kérdésekben - az alkotói csapat maximálisan élvezi a bizalmamat. Persze, ha kacsalábon forgó kastélyt képzelnek a színpadra, akkor abba bele fogok szólni, hiszen van egy költségvetés.

Ez az üzleti modell miért nem működik a kőszínházakban?

Nálam, ha kell, a súgó is öltöztet. A Kellékes című darabban egy állólámpa hol a kellékes, hol a világosító, hol a díszítő feladatköre. Ilyen nálunk nincs. Egy új produkció marketingje a kőszínházban két-három héttel a bemutató előtt kezdődik, nálunk háromnégy hónappal előbb. Kulka János mesélte, hogy gyomorgörcsöt kapott, amikor meglátta a plakátot, és még olvasópróba sem volt. A bérletrendszer miatt a kőszínházakban az első öt-tíz előadás biztos, hogy megtelik - nálunk azt is el kell adni.

A színházi világ konkurenciát lát önökben?

Versenytársak vagyunk, de úgy érzem, nem vagyok szálka a szemükben. Fontos, hogy jó előadások szülessenek, bővüljön a közönség. Én is drukkolok nekik. A prózai színház közönsége elöregedett, és jó lenne, ha köztük és a musicaleket látogató fiatalabb rétegek között lenne átjárás. Ezért tartom fontosnak, hogy a tömegkultúrát szolgáljuk ki - minőségi produkciókkal.



ORLAI TIBOR

1957-ben született Budapesten. • 1980-ban közgazdászdiplomát szerez, ezután kezd egészségügyi termékek forgalmazásába. • 1998 óta magánproducer. Olyan színházi előadások fűződnek a nevéhez, mint a Hat hét, hat tánc, a Férfi és Nő, a Csókol anyád! vagy A 88. utca foglyai.



Nem csak egy tánc volt - Az Orlai Produkciós Iroda egy véletlen folytán indult: Orlai Tibor egy társaságban találkozott Eszenyi Enikővel, akinek segített sínre tenni Tangó című lemezét. Azóta a Thália, a Pesti, a Nemzeti, a Centrál és a Belvárosi Színházban, de a Trafóban is találkozhattunk Orlai-produkcióval. A cégvezető kereskedői és produceri munkáját gazdaságilag egymástól függetlenül végzi, utóbbiban három állandó munkatárs segíti. Az előadások előállítási költsége hat- és húszmillió forint között mozog. A színészek fizetése sok mindentől függ: egy kiemelkedő művész nagyobb közönség előtt akár százezer forintot is kaphat.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.