Magyarok a piacon

Álomhajó kattintásra

/ 2017.08.02., szerda 16:35 /

A tökéletes balatoni nyár elhagyhatatlan összetevője a vitorlázás, melyhez a megfelelő hajó a Boatly online szolgáltatásán keresztül pár kattintással kibérelhető – mondja Deák Márton, a startup alapítója.

Ön vitorlázik?

Gyerekkoromtól sokáig kajakoztam, de később átnyergeltem a vitorlásra. Megszereztem a belvízi vitorlásjogosítványt, sőt tengeri engedéllyel is rendelkezem.

Mi alapján jutott arra, hogy érdemes elindítani egy online vitorláskölcsönző szolgáltatást?

Ehhez azért az átlagos vitorlázási tapasztalatnál többre volt szükség. Láttam, hogy a hivatásos hajókölcsönzők, chartercégek elég jó kihasználtsággal működnek, de ez egyébként is magától értetődő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava, kiváló természeti és turisztikai adottságokkal. Mi valami újjal akartunk belépni a piacra, és ehhez olyan megközelítésre volt szükségünk, ami eltér a már kialakult kölcsönzési rendszertől, és emiatt képes alternatívát nyújtani. Feltérképeztük a piacot, és kiderült, hogy bár a nagy kölcsönzők nyereségesek, mellettük létezik a vitorlás tulajdonosoknak egy széles rétege, ahol a legtöbben csak egy-két hajóval rendelkeznek, és az év legnagyobb részében szinte csak ráfizetnek a vitorlás fenntartására.

Reméljük, nem fajul osztályharccá az ellentét. Nyugtasson meg: azért a víz az úr?

A vitorlásközösség rendkívül összetartó; szó sincs ellentétről. Ugyanakkor akik csak saját célra vásárolnak hajót, nem tudják egész évben kihasználni. Elsősorban nekik és a kisebb méretű chartercégeknek tökéletes megoldás a Boatly, hiszen a holtidőben minden erőfeszítés nélkül felkínálhatják kölcsönzésre a vitorlásukat, ami innentől már csak hozza, és nem viszi a pénzt.

Amennyiben a kölcsönzők megőrzik a hajó állapotát.

Az átadás-átvételnek ugyanúgy megvannak a szabályai, mint egy hagyományos kölcsönzőnél, és a tulajdonos kauciót is kap, amit szükség esetén visszatarthat – de ritkán történik ilyesmi. A Boatly ráadásul biztosítást is nyújt a kölcsönzés idejére.

Egy vitorlást irányítani mégsem sétagalopp. Honnan tudhatja a tulajdonos, hogy szakszerűen fogják vezetni a hajóját?

Ahogy autót sem kölcsönözhetünk jogosítvány nélkül, a kedvtelési hajózásnak is megvannak a szabályai. Vitorlást a Balatonon csak olyan magánszemély bérelhet, aki rendelkezik a vezetéséhez szükséges engedéllyel. Vannak kisebb, elektromos csónakok, amikhez nem kell jogosítvány, de ezeket csak a part közelében lehet használni, és a teljesítményük is kicsi. A vízen is érvényes az aranyszabály: „kis gáz, kis kár”. Egyébként az is bevett gyakorlat, hogy ha a kölcsönzők nem bíznak a maguk felkészültségében, megállapodnak a tulajdonossal vagy annak megbízottjával, hogy legyen a kapitányuk.

A tulajdonosok hogy csatlakozhatnak a Boatlyhoz?

A regisztráció és a vitorlás meghirdetése ingyenes, vitorlást azonban nem adhat bérbe akárki; rendelkezni kell hozzá hajózási engedéllyel. A magánvitorlások többségének nincs ilyen, ezért létrehoztunk számukra egy konstrukciót, amivel ez is megoldhatóvá válik. Az így megvalósuló kölcsönzések után 35 százalékos jutalékot számolunk fel, ha viszont valakinek van engedélye, akkor lejjebb is vihetjük a tarifát.

Ez az üzleti logika gyakorlatilag megegyezik az online lakáskölcsönző Airbnb vagy a telekocsit közvetítő Oscar módszerével. Ennyire sikeres ez a modell?

Számtalan szolgáltatás épül a sharing economynak is nevezett elvre a koncertjegyvásárló alkalmazásoktól a ruhatisztításig, és mivel mind online felületen működik, az is kimutatható, hogy rohamosan emelkedik a felhasználók száma. A modell sikere nagyrészt annak köszönhető, hogy olyan erőforrásokra épít, melyek korábban nem voltak elérhetők; a mi esetünkben például a magántulajdonosok hajói is az üzleti vérkeringés részévé válnak. Sokat számít a szolgáltatás felhasználói értékelésének lehetősége is, ami alapvető hatással van a fogyasztói döntésekre.

A professzionális kölcsönzők számos többletszolgáltatást – éttermet, szállást, hajószervizt – kapcsolhatnak a vitorlások bérbeadásához. Ezzel hogyan versenyeznének?

Nem feltétlenül kell versenyeznünk egymással. Az Airbnb-t sincs értelme összehasonlítani egy ötcsillagos szállodával, mert más műfajt képviselnek. Ettől függetlenül előfordulhat, hogy valaki egyszer a szálloda, egyszer a bérelt lakás mellett dönt – mikor melyik felel meg a céljainak. A Boatlynál nem kell fenntartanunk saját kikötőt, ezért jelentősen olcsóbbak tudunk lenni. Az eredmény az, hogy sokkal szélesebb közönségnek válik elérhetővé a balatoni vitorlázás. A keresleti adatok alapján már most arra készülünk, hogy hamarosan terjeszkednünk kell előbb a Velencei- és a Fertő tó, később Nyugat-Európa nagyobb tavai felé.

Deák Márton
1985-ben született Budapesten. • 2008-ban szerzett diplomát a Budapesti Gazdasági Főiskola vendéglátás szakán, majd 2011-ben a Corvinus vállalkozásfejlesztési mesterképzésén. • Egyetem után a PwC Magyarországnál kezdett dolgozni, később a River Factoringnál helyezkedett el hitelezési elemzőként. • 2016-ban indította el a Boatlyt.

Rosta

Szőnyi Szilárd

Találkozunk 2016-ban!

Kínos válások: a Facebook mint koronatanú

Vagyontalanítják magukat, minimálbérről siránkoznak, a mamára íratják a cégeket, környezettanulmány előtt lenullázzák a lakást – hogy ne kelljen gyerektartást fizetni a saját gyermeküknek. Egy valamiről azonban megfeledkeznek: a Facebook ellenük vall.

A mobilitás jövője, a jövő mobilitása

A június 7-én megrendezésre kerülő Infoparlament idén a mobilitás egyre bővülő témakörét járja körbe, hiszen mozgásban a világ, a mobilitás pedig a korábbiaknál jóval több értelmezéssel bír.

„Hillary is utálta, ahogy róla tudósítottunk”

A nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás emblematikus alakjának fia a The New York Times újságírója. Interjú Adam Liptakkal a szólásszabadság kihívásairól, a liberális sajtó elfogultságairól és a politikai korrektség fonákságairól – a friss Heti Válaszban.

Fordulat: összeköltözött Vuk, Süsü, Ursula és Frakk

Újra forog az óriáshordó és a műemlék körhinta a nyolc hektárral bővült pesti állatkertben, ahol a pünkösdi hétvégén a legkisebbek birtokba vehették a Holnemvolt Várat. Jön a sünispotály, ősszel nyit a Cápasuli, épül a Pannon Park. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Tényleg a homokhiány miatt drágulnak a magyar építkezések?

Mind gyakoribb a nyersanyaghiány a magyar építőiparban, de ez semmi Ázsiához képest. A gigaépítkezésekhez rengeteg homok kell, de hiába van belőle sok a sivatagban, az nem alkalmas rá. Homokmaffiák és lehetséges megoldások a csütörtöki Heti Válaszban.

Rangon alul házasodnak: így foglalta el a palotákat a középosztály

A 21. századra megmaradt európai monarchiák hercegei és hercegnői már szinte mind közemberekkel házasodnak. Henry herceg és Meghan Markle esküvőjét beárnyékolták a menyasszony családjának botrányai, de az új modell Spanyolországtól Dániáig alapvetően jól működik. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

80 éves a XIII. kerület

A XIII. kerület június 1-jén ünnepli önálló közigazgatási egységgé válásának 80. évfordulóját. A díjmentesen látogatható ünnepi eseménysorozat a gyermeknapi hétvégén, május 25-27-én elkezdődik, a programok helyszíne a Béke tér lesz.