Magyarok a piacon

Álomhajó kattintásra

/ 2017.08.02., szerda 16:35 /

A tökéletes balatoni nyár elhagyhatatlan összetevője a vitorlázás, melyhez a megfelelő hajó a Boatly online szolgáltatásán keresztül pár kattintással kibérelhető – mondja Deák Márton, a startup alapítója.

Ön vitorlázik?

Gyerekkoromtól sokáig kajakoztam, de később átnyergeltem a vitorlásra. Megszereztem a belvízi vitorlásjogosítványt, sőt tengeri engedéllyel is rendelkezem.

Mi alapján jutott arra, hogy érdemes elindítani egy online vitorláskölcsönző szolgáltatást?

Ehhez azért az átlagos vitorlázási tapasztalatnál többre volt szükség. Láttam, hogy a hivatásos hajókölcsönzők, chartercégek elég jó kihasználtsággal működnek, de ez egyébként is magától értetődő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava, kiváló természeti és turisztikai adottságokkal. Mi valami újjal akartunk belépni a piacra, és ehhez olyan megközelítésre volt szükségünk, ami eltér a már kialakult kölcsönzési rendszertől, és emiatt képes alternatívát nyújtani. Feltérképeztük a piacot, és kiderült, hogy bár a nagy kölcsönzők nyereségesek, mellettük létezik a vitorlás tulajdonosoknak egy széles rétege, ahol a legtöbben csak egy-két hajóval rendelkeznek, és az év legnagyobb részében szinte csak ráfizetnek a vitorlás fenntartására.

Reméljük, nem fajul osztályharccá az ellentét. Nyugtasson meg: azért a víz az úr?

A vitorlásközösség rendkívül összetartó; szó sincs ellentétről. Ugyanakkor akik csak saját célra vásárolnak hajót, nem tudják egész évben kihasználni. Elsősorban nekik és a kisebb méretű chartercégeknek tökéletes megoldás a Boatly, hiszen a holtidőben minden erőfeszítés nélkül felkínálhatják kölcsönzésre a vitorlásukat, ami innentől már csak hozza, és nem viszi a pénzt.

Amennyiben a kölcsönzők megőrzik a hajó állapotát.

Az átadás-átvételnek ugyanúgy megvannak a szabályai, mint egy hagyományos kölcsönzőnél, és a tulajdonos kauciót is kap, amit szükség esetén visszatarthat – de ritkán történik ilyesmi. A Boatly ráadásul biztosítást is nyújt a kölcsönzés idejére.

Egy vitorlást irányítani mégsem sétagalopp. Honnan tudhatja a tulajdonos, hogy szakszerűen fogják vezetni a hajóját?

Ahogy autót sem kölcsönözhetünk jogosítvány nélkül, a kedvtelési hajózásnak is megvannak a szabályai. Vitorlást a Balatonon csak olyan magánszemély bérelhet, aki rendelkezik a vezetéséhez szükséges engedéllyel. Vannak kisebb, elektromos csónakok, amikhez nem kell jogosítvány, de ezeket csak a part közelében lehet használni, és a teljesítményük is kicsi. A vízen is érvényes az aranyszabály: „kis gáz, kis kár”. Egyébként az is bevett gyakorlat, hogy ha a kölcsönzők nem bíznak a maguk felkészültségében, megállapodnak a tulajdonossal vagy annak megbízottjával, hogy legyen a kapitányuk.

A tulajdonosok hogy csatlakozhatnak a Boatlyhoz?

A regisztráció és a vitorlás meghirdetése ingyenes, vitorlást azonban nem adhat bérbe akárki; rendelkezni kell hozzá hajózási engedéllyel. A magánvitorlások többségének nincs ilyen, ezért létrehoztunk számukra egy konstrukciót, amivel ez is megoldhatóvá válik. Az így megvalósuló kölcsönzések után 35 százalékos jutalékot számolunk fel, ha viszont valakinek van engedélye, akkor lejjebb is vihetjük a tarifát.

Ez az üzleti logika gyakorlatilag megegyezik az online lakáskölcsönző Airbnb vagy a telekocsit közvetítő Oscar módszerével. Ennyire sikeres ez a modell?

Számtalan szolgáltatás épül a sharing economynak is nevezett elvre a koncertjegyvásárló alkalmazásoktól a ruhatisztításig, és mivel mind online felületen működik, az is kimutatható, hogy rohamosan emelkedik a felhasználók száma. A modell sikere nagyrészt annak köszönhető, hogy olyan erőforrásokra épít, melyek korábban nem voltak elérhetők; a mi esetünkben például a magántulajdonosok hajói is az üzleti vérkeringés részévé válnak. Sokat számít a szolgáltatás felhasználói értékelésének lehetősége is, ami alapvető hatással van a fogyasztói döntésekre.

A professzionális kölcsönzők számos többletszolgáltatást – éttermet, szállást, hajószervizt – kapcsolhatnak a vitorlások bérbeadásához. Ezzel hogyan versenyeznének?

Nem feltétlenül kell versenyeznünk egymással. Az Airbnb-t sincs értelme összehasonlítani egy ötcsillagos szállodával, mert más műfajt képviselnek. Ettől függetlenül előfordulhat, hogy valaki egyszer a szálloda, egyszer a bérelt lakás mellett dönt – mikor melyik felel meg a céljainak. A Boatlynál nem kell fenntartanunk saját kikötőt, ezért jelentősen olcsóbbak tudunk lenni. Az eredmény az, hogy sokkal szélesebb közönségnek válik elérhetővé a balatoni vitorlázás. A keresleti adatok alapján már most arra készülünk, hogy hamarosan terjeszkednünk kell előbb a Velencei- és a Fertő tó, később Nyugat-Európa nagyobb tavai felé.

Deák Márton
1985-ben született Budapesten. • 2008-ban szerzett diplomát a Budapesti Gazdasági Főiskola vendéglátás szakán, majd 2011-ben a Corvinus vállalkozásfejlesztési mesterképzésén. • Egyetem után a PwC Magyarországnál kezdett dolgozni, később a River Factoringnál helyezkedett el hitelezési elemzőként. • 2016-ban indította el a Boatlyt.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Különleges Arany-estek

Három fővárosi színház is különleges programot kínál az Arany-emlékévben: a Katona félmaratont rendez, a Radnóti Színarany, az Örkény Aranyozás címmel tart előadást.

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Bizonyíték: a szovjet katonák tömegesen erőszakoltak meg nőket

Hogyan lett Magyarországon ’48-ra annyi kommunista, hogy átvehették a hatalmat? Miként győzött vidéken harcok nélkül a forradalom? Hogyan kerültek kulcsszerepbe a „kommunistamentők”? Miért akasztották fel őket utóbb? Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnöke 1956-ról. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.

Kormánypárti abszurd: Semjén Zsolt hazaárulózza Navracsics Tibort

Váratlan nézeteltérés alakult ki a Fideszben: egyesek sátánoznak, mások eltartják maguktól a „Soros-tervet”. Azonban a valódi veszély nem a pénzember felől, hanem belülről fenyegeti Európát – egy konzervatív kiáltvány szerint eltűnik a kultúránk, ha nem születnek gyerekek. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

Kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól

Nem kis részben a dolgozók kifacsarásán alapuló humánpolitika okozta a Ryanair botrányos járattörlési hullámát, de a vállalat némi fizetésemeléssel kezelheti a belső feszültségeket. Közben kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól is. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mi történt az EAST ’56-os dalával?

Rosszulesett a zenekarnak, hogy az ’56-os forradalom tavalyi évfordulóján nem az EAST legendás dalát és klipjét vették elő, de megértik. Móczán Péter basszusgitárost, az együttes alapítóját, vezetőjét az október 23-i életműkoncertjük előtt kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.