Magyarok a piacon

Álomhajó kattintásra

/ 2017.08.02., szerda 16:35 /

A tökéletes balatoni nyár elhagyhatatlan összetevője a vitorlázás, melyhez a megfelelő hajó a Boatly online szolgáltatásán keresztül pár kattintással kibérelhető – mondja Deák Márton, a startup alapítója.

Ön vitorlázik?

Gyerekkoromtól sokáig kajakoztam, de később átnyergeltem a vitorlásra. Megszereztem a belvízi vitorlásjogosítványt, sőt tengeri engedéllyel is rendelkezem.

Mi alapján jutott arra, hogy érdemes elindítani egy online vitorláskölcsönző szolgáltatást?

Ehhez azért az átlagos vitorlázási tapasztalatnál többre volt szükség. Láttam, hogy a hivatásos hajókölcsönzők, chartercégek elég jó kihasználtsággal működnek, de ez egyébként is magától értetődő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava, kiváló természeti és turisztikai adottságokkal. Mi valami újjal akartunk belépni a piacra, és ehhez olyan megközelítésre volt szükségünk, ami eltér a már kialakult kölcsönzési rendszertől, és emiatt képes alternatívát nyújtani. Feltérképeztük a piacot, és kiderült, hogy bár a nagy kölcsönzők nyereségesek, mellettük létezik a vitorlás tulajdonosoknak egy széles rétege, ahol a legtöbben csak egy-két hajóval rendelkeznek, és az év legnagyobb részében szinte csak ráfizetnek a vitorlás fenntartására.

Reméljük, nem fajul osztályharccá az ellentét. Nyugtasson meg: azért a víz az úr?

A vitorlásközösség rendkívül összetartó; szó sincs ellentétről. Ugyanakkor akik csak saját célra vásárolnak hajót, nem tudják egész évben kihasználni. Elsősorban nekik és a kisebb méretű chartercégeknek tökéletes megoldás a Boatly, hiszen a holtidőben minden erőfeszítés nélkül felkínálhatják kölcsönzésre a vitorlásukat, ami innentől már csak hozza, és nem viszi a pénzt.

Amennyiben a kölcsönzők megőrzik a hajó állapotát.

Az átadás-átvételnek ugyanúgy megvannak a szabályai, mint egy hagyományos kölcsönzőnél, és a tulajdonos kauciót is kap, amit szükség esetén visszatarthat – de ritkán történik ilyesmi. A Boatly ráadásul biztosítást is nyújt a kölcsönzés idejére.

Egy vitorlást irányítani mégsem sétagalopp. Honnan tudhatja a tulajdonos, hogy szakszerűen fogják vezetni a hajóját?

Ahogy autót sem kölcsönözhetünk jogosítvány nélkül, a kedvtelési hajózásnak is megvannak a szabályai. Vitorlást a Balatonon csak olyan magánszemély bérelhet, aki rendelkezik a vezetéséhez szükséges engedéllyel. Vannak kisebb, elektromos csónakok, amikhez nem kell jogosítvány, de ezeket csak a part közelében lehet használni, és a teljesítményük is kicsi. A vízen is érvényes az aranyszabály: „kis gáz, kis kár”. Egyébként az is bevett gyakorlat, hogy ha a kölcsönzők nem bíznak a maguk felkészültségében, megállapodnak a tulajdonossal vagy annak megbízottjával, hogy legyen a kapitányuk.

A tulajdonosok hogy csatlakozhatnak a Boatlyhoz?

A regisztráció és a vitorlás meghirdetése ingyenes, vitorlást azonban nem adhat bérbe akárki; rendelkezni kell hozzá hajózási engedéllyel. A magánvitorlások többségének nincs ilyen, ezért létrehoztunk számukra egy konstrukciót, amivel ez is megoldhatóvá válik. Az így megvalósuló kölcsönzések után 35 százalékos jutalékot számolunk fel, ha viszont valakinek van engedélye, akkor lejjebb is vihetjük a tarifát.

Ez az üzleti logika gyakorlatilag megegyezik az online lakáskölcsönző Airbnb vagy a telekocsit közvetítő Oscar módszerével. Ennyire sikeres ez a modell?

Számtalan szolgáltatás épül a sharing economynak is nevezett elvre a koncertjegyvásárló alkalmazásoktól a ruhatisztításig, és mivel mind online felületen működik, az is kimutatható, hogy rohamosan emelkedik a felhasználók száma. A modell sikere nagyrészt annak köszönhető, hogy olyan erőforrásokra épít, melyek korábban nem voltak elérhetők; a mi esetünkben például a magántulajdonosok hajói is az üzleti vérkeringés részévé válnak. Sokat számít a szolgáltatás felhasználói értékelésének lehetősége is, ami alapvető hatással van a fogyasztói döntésekre.

A professzionális kölcsönzők számos többletszolgáltatást – éttermet, szállást, hajószervizt – kapcsolhatnak a vitorlások bérbeadásához. Ezzel hogyan versenyeznének?

Nem feltétlenül kell versenyeznünk egymással. Az Airbnb-t sincs értelme összehasonlítani egy ötcsillagos szállodával, mert más műfajt képviselnek. Ettől függetlenül előfordulhat, hogy valaki egyszer a szálloda, egyszer a bérelt lakás mellett dönt – mikor melyik felel meg a céljainak. A Boatlynál nem kell fenntartanunk saját kikötőt, ezért jelentősen olcsóbbak tudunk lenni. Az eredmény az, hogy sokkal szélesebb közönségnek válik elérhetővé a balatoni vitorlázás. A keresleti adatok alapján már most arra készülünk, hogy hamarosan terjeszkednünk kell előbb a Velencei- és a Fertő tó, később Nyugat-Európa nagyobb tavai felé.

Deák Márton
1985-ben született Budapesten. • 2008-ban szerzett diplomát a Budapesti Gazdasági Főiskola vendéglátás szakán, majd 2011-ben a Corvinus vállalkozásfejlesztési mesterképzésén. • Egyetem után a PwC Magyarországnál kezdett dolgozni, később a River Factoringnál helyezkedett el hitelezési elemzőként. • 2016-ban indította el a Boatlyt.

Rosta

Bódis András

Találkozunk 2016-ban!

A Putyin–Csányi-dzsúdóbarátság háttere

A jövő heti budapesti cselgáncsvébé fékezett habzású sporthír volna, ha a rendezvényen nem tenné tiszteletét a dzsúdó fekete öves mestere, Vlagyimir Putyin. De hogy került az orosz elnök közelébe Csányi Sándor OTP-vezér, és hogy nem Mészáros Lőrinc? Exkluzív háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Hogyan lett Katalónia szinte észrevétlenül az iszlamizmus új fellegvára?

Miközben a világ Belgiumra, Franciaországra vagy Angliára figyelt, addig Katalóniában csendben létrejött egy, a fentiekkel vetekedő iszlamista közösség. A csütörtöki Heti Válasz megmutatja a barcelonai merénylet hátterét, azt, hogy a modern európai iszlamista terrorizmus miként tért vissza szülőföldjére.

Maradjon-e Orbán? – Jeszenszky Géza ölre menő vitája fiával, Zsolttal

Kiéleződtek a nemzedéki ellentétek Jeszenszkyéknél: a Trump-rajongó, Orbán-párti Zsolt nyilvánosan bírálta apját, amiért az kritizálja a kormányt. Géza, az egykori külügyminiszter és nagykövet most leült fiával, hogy megvitassák: szentesítheti-e a cél az eszközöket a jobboldali politikában.